Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

mahdankohan saada yhtäkään leukaa lisäpainoilla :D ylätaljaa en viitsisi jättää pois kun puolivuotta sitten kun aloitin vasta salilla käynnin sarjapainot olivat 3x10/35kg ja nyt ne on 3x10/70kg eli hyvässä vauhdissa mielestäni, mutta jos sitten jätän yhdeltä päivältä ylätaljan pois ja teen siloin sitten leukoja salilla..

Jos saat kymmenen leukaa omalla painolla ja 0 lisäpainolla niin on syytä katsoa peiliin ja miettiä tekniikkaa ja että minkälaista riuhtomista se on..
Usko nyt, ei ylätaljan sarjapainot ole vertailukelpoiset missään muussa kuin ylätaljassa.

Jos saat kymmenen leukaa omalla painolla ja 0 lisäpainolla niin on syytä katsoa peiliin ja miettiä tekniikkaa ja että minkälaista riuhtomista se on..
Usko nyt, ei ylätaljan sarjapainot ole vertailukelpoiset missään muussa kuin ylätaljassa.

Niiniin, mutta on varmaan silti hyvä jättää joku liike siltä päivältä pois kun alan leukoja tekemään.. muuten treenin pituus venyy entisestään ja tulee taasen rankemmaksi ja ehkä tuon ylätaljan sitten voisi heittää siltä päivältä pois, kun tulee sitä sitten kuitenkin toisessa yläkropan treenissä taas tehtyä.

Nopeella parin sivun vilkasulla en löytäny tästä juttua.
Eli mulla punttitreenin jälkeen palkkarina toimii yleensä n. 400g rahka-piltti-soijarouhemössöä. joskus harvemmin taas ruisleipä reilulla liha-ja juustokerroksella. Jos on nälkäinen ja väsynyt olo, syön palkkarista noin puolet ennen treeniä ja treenin aikana.
Olen 62 kg tyttö ja ainakin tällä hetkellä olis laihdutus lihakset säilyttäen tavotteena. Hiilareita vältän muuten, mutta salitreenin yhteydessä ne on sallittuja. Onks toi mun palkkari ihan ok? vai pitäiskö muuttaa jotain? Kannattaako trrenipäivänä keskittää melkein kaikki päivän ruuat treenin yhteyteen?

Niin vielä että tehoaako hidas hiilari palkkarissa yhtä hyvin kuin nopea? Haluan laihduttaa, joten vähennänkö palkkarin hiilareita? Onko rasvasta mitään hyötyä?

kannattaako ennen treeniä syödä esim.leipä, että jaksaa painaa täysillä?

Tuli aika monta kysymystä, koittakaahan viisaat vastailla:D

Eli mulla punttitreenin jälkeen palkkarina toimii yleensä n. 400g rahka-piltti-soijarouhemössöä. joskus harvemmin taas ruisleipä reilulla liha-ja juustokerroksella. Jos on nälkäinen ja väsynyt olo, syön palkkarista noin puolet ennen treeniä ja treenin aikana.
Olen 62 kg tyttö ja ainakin tällä hetkellä olis laihdutus lihakset säilyttäen tavotteena. Hiilareita vältän muuten, mutta salitreenin yhteydessä ne on sallittuja. Onks toi mun palkkari ihan ok? vai pitäiskö muuttaa jotain? Kannattaako trrenipäivänä keskittää melkein kaikki päivän ruuat treenin yhteyteen?

Niin vielä että tehoaako hidas hiilari palkkarissa yhtä hyvin kuin nopea? Haluan laihduttaa, joten vähennänkö palkkarin hiilareita? Onko rasvasta mitään hyötyä?

Ruokakin käy palkkarista aivan hyvin. Jauheet ovat vain _paljon_ kätevämpiä ja muunneltavissa helpommin. Palkkarissa ehkä suosittelisin käyttämään kuitenkin nopeaa hiilaria, koska keho pystyy ja haluaa käyttää ne heti reenin jälkeen.

Ei kannata ateroita keskittää reenin yhteyteen, tarvitset sitä ravintoa tasaisesti pitkin päivää(n. 3h välein olisi optimaali), mutta keskittäisin suurimman hiilaripaukun kuitenkin reenin jälkeiselle aterialle.

"Kannattaako leipää syödä ennen reeniä" : no toki kannattaa jos se auttaa selvästi reenin tehokkuutteen ja sopii päivän kaloreihin.

Ehehee.. :nolo:
No ne kerrat mitä olen kokeillut.

1. Veto 3x6-8
2. SJMV 3x10

Onko tuollalailla okei?
Tuo siis tarkoittaa että jokatoinen kerta veto ja jokatoinen sjmv.
Onko nuo toistomäärät hyvät?

no enpä ainakaan usko että perse edellä mettään mennään.

Muut viisaammat saavat vastailla muihin kysymyksiin ja parannella myös näitä mun vastauksia, mutta koitan nyt itsekin jotenkin auttaa :) Ei tuo "palkkari" 400g rahka piltti soija varmaan ihan huonoa ole, kun rahkassa kuitenkin proteiinia, mutta on mun tietääkseni hitaasti imeytyvää, mutta piltissä taasen on hiilareita ja nopeasti imeytyviä kaiketi mikä on hyvä juttu treenin jälkeen.. soijasta taasen en osaa sanoa mitään. Jos yrität säilyttää lihaksia ja laihduttaa, niin sun pitää syödä protskua väh. 2g per painokilo tai rasvaton painokilo( en tiedä kumpi on oikein, mutta itse kyllä vedin protskua dieetillä ihan kunnolla joku 3g per painokilo :) ) Ja ei kaikkea ruokailuita treenin yhteyteen :D, vaan syöt kunnon aamupalan, välipalan, lounaan, välipalan, päivällisen, vielä vaikka välipalan ja iltapalan ja aina joka aterialla, mutta tietääkseni aamulla ei tartte välttämättä proteiinia vaan hitaita hiilareita kuten puuroa, täysjyväruisleipää jne. jotta päivä lähtee hyvin käyntiin :) Ja tuosta hiilarista, niin hidas ei toimi tietääkseni yhtä hyvin kuin nopea, kun palkkarissa tulee proteiinia ja hiilaria niin nopea hiilari tietääkseni parantaa proteiinisynteesiä eli proteiinin imeytymistä. ( näin olen täältä lukenut) Voihan noita palkkarin hiilareita dieetillä varmaankin hieman vähentää jos niin haluaa ja rasvan syöntiä ei saa lopettaa,( varsinkaan hyvien) jotta rasva-aineenvaihdunta toimisi jne. ja toimivat solujen välittäjäaineena ja kaikkea muuta tärkeää :)

okei, itse voisin tähän kanssa vastailla. Elikkä proteiinia voi ja kannattaa syödä dieetillä enemmän kuin se 2g per rasvaton painokilo. Syy tähän on yksinkertaisuudessaan se, että dieetillä kun ollaan miinuskaloreilla elimistö käyttää proteiinia helpommin energianlähteenä sen sijaan että se olisi lihasten rakennusainetta. Rintala sanoikin tuossa jo hyvin miten kannattaa syödä. Eli mielellään 5-6 ateriaa päivässä ja joka aterialla on hyvä ottaa proteiinia, jotta elimistössä säilyisi päivän mittaan anabolinen tila. Esim. aamupuuron sekaan heittää vaikka raejuustoa ja tällä viisiin. Hiilarit kannattaa ottaa mieluummin täysjyvä-/kokojyvätuotteista ja palkkarissa sitten käyttää nopeita hiilareita, koska silloin lihas pystyy ne tehokkammin hyödyntämään. Ja dieetillä ei kannata suinkaan unohtaa elimistölle tärkeitä hyviä rasvahappoja. Eli joko rypsäriä ruokaan tai sitten ottaa ne tabletteina.

edit. eipä tässä tainnut nyt mitään uutta tuohon Rintalan postiin olla :jahas:

okei, itse voisin tähän kanssa vastailla. Elikkä proteiinia voi ja kannattaa syödä dieetillä enemmän kuin se 2g per rasvaton painokilo. Syy tähän on yksinkertaisuudessaan se, että dieetillä kun ollaan miinuskaloreilla elimistö käyttää proteiinia helpommin energianlähteenä sen sijaan että se olisi lihasten rakennusainetta. Rintala sanoikin tuossa jo hyvin miten kannattaa syödä. Eli mielellään 5-6 ateriaa päivässä ja joka aterialla on hyvä ottaa proteiinia, jotta elimistössä säilyisi päivän mittaan anabolinen tila. Esim. aamupuuron sekaan heittää vaikka raejuustoa ja tällä viisiin. Hiilarit kannattaa ottaa mieluummin täysjyvä-/kokojyvätuotteista ja palkkarissa sitten käyttää nopeita hiilareita, koska silloin lihas pystyy ne tehokkammin hyödyntämään. Ja dieetillä ei kannata suinkaan unohtaa elimistölle tärkeitä hyviä rasvahappoja. Eli joko rypsäriä ruokaan tai sitten ottaa ne tabletteina.

Mukava vaan tietää, että vaikka itsekin oon täysaloittelija näissä punttihommissa, niin oon sentään jtn oppinu :D

okei, itse voisin tähän kanssa vastailla. Elikkä proteiinia voi ja kannattaa syödä dieetillä enemmän kuin se 2g per rasvaton painokilo. Syy tähän on yksinkertaisuudessaan se, että dieetillä kun ollaan miinuskaloreilla
elimistö käyttää proteiinia helpommin energianlähteenä sen sijaan että se olisi lihasten rakennusainetta.
Rintala sanoikin tuossa jo hyvin miten kannattaa syödä. Eli mielellään 5-6 ateriaa päivässä ja joka aterialla on hyvä ottaa proteiinia, jotta elimistössä säilyisi päivän mittaan anabolinen tila. Esim. aamupuuron sekaan heittää vaikka raejuustoa ja tällä viisiin. Hiilarit kannattaa ottaa mieluummin täysjyvä-/kokojyvätuotteista ja palkkarissa sitten käyttää nopeita hiilareita, koska silloin lihas pystyy ne tehokkammin hyödyntämään. Ja dieetillä ei kannata suinkaan unohtaa elimistölle tärkeitä hyviä rasvahappoja. Eli joko rypsäriä ruokaan tai sitten ottaa ne tabletteina.

Ei aivan. Itseasiassa homma menee niin että kalorivajeessa kroppa purkaa helposti lihasproteiinia energiaksi.

Eli mulla ois vielä kyssäri tohon Veto/SJMV hommaan.
Eli kun mun Selkä, takareidet, hauis, pohkeet -pvä kuulostaa tältä:

Kulmasoutu(laite)/Alatalja x3
Leuanveto/Ylätalja (yleensä teen leuanvedon) x3
SJMV x3
Koukistukset x2
Pohkeet istuen x4
Hauisk. kp/tangolla/scott x3

Eli tuo on tuolta esimerkeistä otettu.
Eli kun mulla on tuo SJMV tietty laitettu tohon takareisille, niin teenkö vuoroviikoin Veto, vuoroviikoin SJMV?
Vedot toistomäärä 6, SJMV 10.

Eli mulla ois vielä kyssäri tohon Veto/SJMV hommaan.
Eli kun mun Selkä, takareidet, hauis, pohkeet -pvä kuulostaa tältä:

Kulmasoutu(laite)/Alatalja x3
Leuanveto/Ylätalja (yleensä teen leuanvedon) x3
SJMV x3
Koukistukset x2
Pohkeet istuen x4
Hauisk. kp/tangolla/scott x3

Eli tuo on tuolta esimerkeistä otettu.
Eli kun mulla on tuo SJMV tietty laitettu tohon takareisille, niin teenkö vuoroviikoin Veto, vuoroviikoin SJMV?
Vedot toistomäärä 6, SJMV 10.

Treenaisit välillä ja oppisit sitä kautta jotain. Tai mikset tee vaikka niinku fuhrer vinkkasi, että teet vaikka kuukauden tavallista vetoa ja sitten kuukauden SJMV:tä ja niin edelleen? Tai sitten viikon ensimmäinen treenikierto tavallinen veto ja toinen SJMV? On näitä vaihtoehtoja sulle kerrottu niin monet jo, että pitää itsekin osata jo joku päätelmä tehdä eikä kysyä joka risausta joltain. Absoluuttisen oikeita vastauksia kun ei ole olemassa.

Postasin tämän joskus tuonne tyhmien kysymysten kerho -ketjuun, mutta oli vissiin liian treeniaiheinen ja ei saanut vastauksia. Kokeillaan, josko täältä löytyis jotain tietoa jos sitä edes on(?)

Onko sitä tutkittu, kuinka paljon on tarpeeksi kasvuärsykkeen saavuttamiseksi salitouhuissa? Treenaat niin että veri tihkuu nenästä -> enemmän lihasta. Treenaat hieman kevyemmin -> vähemmän lihasta? Sillä oletuksella, että kumpikin tyyppi muilta lihaskasvatuken osa-alueilta noudattaa vertailukelpoista rutiinia.

Jostain luin, että kun lihas on tarpeeksi väsynyt, niin sitä ei enää pysty "hallitsemaan" täydellisesti, ja näin ollen treeni menisi hieman hukkaan. Onko veri-tihkuu-nenästä-treenaajan tavoite murskata mahdollisimman perusteellisesti lihaksen säikeet ja näin ollen saisi täydellisemmän kasvun aikaan? Vai toimiiko lihas edes näin väsytyksessä. Väsyykö siinä vain ne säikeet, joita on jo rasitettu eikä mukaan tule säikeitä, joita ei aikaisemmin ole tarvittu?

Postasin tämän joskus tuonne tyhmien kysymysten kerho -ketjuun, mutta oli vissiin liian treeniaiheinen ja ei saanut vastauksia. Kokeillaan, josko täältä löytyis jotain tietoa jos sitä edes on(?)

Onko sitä tutkittu, kuinka paljon on tarpeeksi kasvuärsykkeen saavuttamiseksi salitouhuissa? Treenaat niin että veri tihkuu nenästä -> enemmän lihasta. Treenaat hieman kevyemmin -> vähemmän lihasta? Sillä oletuksella, että kumpikin tyyppi muilta lihaskasvatuken osa-alueilta noudattaa vertailukelpoista rutiinia.

Jostain luin, että kun lihas on tarpeeksi väsynyt, niin sitä ei enää pysty "hallitsemaan" täydellisesti, ja näin ollen treeni menisi hieman hukkaan. Onko veri-tihkuu-nenästä-treenaajan tavoite murskata mahdollisimman perusteellisesti lihaksen säikeet ja näin ollen saisi täydellisemmän kasvun aikaan? Vai toimiiko lihas edes näin väsytyksessä. Väsyykö siinä vain ne säikeet, joita on jo rasitettu eikä mukaan tule säikeitä, joita ei aikaisemmin ole tarvittu?

Tulee aika mitäänsanomaton vastaus, mutta liika on liikaa. Se on ainakin varma asia. Eikö tällä perusteella ole aika helppo sanoa, että tuo "treenaa niin että verta tihkuu nenästä" -tapa ei ole se paras tapa? Jos pelkkää ärsykettä ajatellaan, niin voihan se olla niin että mitä enempi sen parempi, mutta tuossa tulee sitten kaikki muu ihmiskehon toiminta vastaan. Henkilökohtaisten ominaisuuksien ja kokemusten perusteella on osattava treenata niin lujaa, kuin se negatiivisia vaikutuksia aiheuttamatta on mahdollista. Noin minä sen muotoilisin. Tutkimuksista en tiedä vittuakaan, joten jatkakaa keskustelua jos jotain sellaisia on olemassa.

Tulee aika mitäänsanomaton vastaus, mutta liika on liikaa. Se on ainakin varma asia. Eikö tällä perusteella ole aika helppo sanoa, että tuo "treenaa niin että verta tihkuu nenästä" -tapa ei ole se paras tapa? Jos pelkkää ärsykettä ajatellaan, niin voihan se olla niin että mitä enempi sen parempi, mutta tuossa tulee sitten kaikki muu ihmiskehon toiminta vastaan. Henkilökohtaisten ominaisuuksien ja kokemusten perusteella on osattava treenata niin lujaa, kuin se negatiivisia vaikutuksia aiheuttamatta on mahdollista. Noin minä sen muotoilisin. Tutkimuksista en tiedä vittuakaan, joten jatkakaa keskustelua jos jotain sellaisia on olemassa.

Liika on liikaa todellakin. Mutta missä mene se raja, että sitä rankemmin treenaaminen on hyödytöntä. Kyllä kait keholla on joku raja kuinka paljon se voi kehittyä tietyssä ajassa? Mitä järkeä on treenata kovempaa kuin tarpeeksi? Tämä raja on varmasti monelle tuntematon ja onkin varmempaa -lihaskasvun kannalta- treenata kovaa, jotta varmasti saadaan se kasvuärsyke. Jos joku tietää onko tästä jotain tutkimuksia niin pistäkää toki.

Olet kyllä ihan oikeassa tuolla kovaa treenamisella, aiheuttamatta negatiivisia vaikutuksia, sehän olisi se ideaali tilanne käytännössä.

Natuna varmaan treenataan aina enemmänkin liian kovaa kuin löysästi. Ruokavalio kunnossa ja progessiivinen vastuksen nosto treenissä varmaasti se avain kehitykseen eikä se että yrittää siellä salilla tehdä ihmeitä tai treenata kovempaa kuin joku muu.

Tolla hallitsemisella taidetaan tarkottaa sitä, kun.. noh, jos teet esim penkkiä rintaliikkeenä, niin luonnollisesti pyrit rutistamaan pelkällä rintalihaksella jos teet sen rintaliikkeenä.. Niin jossain vaiheessa, ja yleensä hyvinkin nopeasti raskaita sarjoja tehdessä tulee kohta jolloin et pysty tekemään toistoa enään rintalihaksella ja liike "hajoaa" tukilihaksille.. Sitten tukilihakset (olkapäät, ojentajat) astuvat kuvioihin ja jaksastkin punnertaa vielä muutaman toiston..

Tolla lihaksen väsyttämiselläkään ei taideta tarkottaa suoraan optimaalista "kasvuärsykettä", muutenhan se lihas kasvaisi ihan sama miten sitä väsyttäisi, ja noi maratonarit tepastelisivat tuolla kuin Ronnie Colemannit konsanaan.. Tosin maratonarit taitavat olla aikamoisella keskitysleiriruokavaliolla, tai siltä ainakin näyttävät..

Isompi vastus jota yritetään liikuttaa nopeasti vaatii lihaksilta 2b-tyypin solujen rekrytointia supistukseen, ja näillä soluilla on kovin potentiaali hypertrofiaan ja voimantuottoon. Joten niitä kannattaa yrittää repiä jokaiseen toistoon mukaan.
Ja jo järkikin sanoo että et voi tehdä 15 toiston sarjaa jossa jokainen toisto on kova. Mutta esim 3x5 sarjaa hieman suuremmalla kuormalla voit tehdä.
Maratoonari vs. pikajuoksija on hyvä esimerkki lihassolujen toiminnasta. By Fuhrer

Liika on liikaa todellakin. Mutta missä mene se raja, että sitä rankemmin treenaaminen on hyödytöntä. Kyllä kait keholla on joku raja kuinka paljon se voi kehittyä tietyssä ajassa? Mitä järkeä on treenata kovempaa kuin tarpeeksi? Tämä raja on varmasti monelle tuntematon ja onkin varmempaa -lihaskasvun kannalta- treenata kovaa, jotta varmasti saadaan se kasvuärsyke. Jos joku tietää onko tästä jotain tutkimuksia niin pistäkää toki.

Olet kyllä ihan oikeassa tuolla kovaa treenamisella, aiheuttamatta negatiivisia vaikutuksia, sehän olisi se ideaali tilanne käytännössä.

Sittenkun saat keskitettyä sille treenattavalle lihakselle sen treenin niin, että esim 3kovan sarjan jälkeen se tietty treenattava lihas on "kuin maratonin jäljiltä", eli lähes käyttökelvottomassa kunnossa jo noin vähällä treenillä, on se mielestäni se paras kasvuärsyke.. Kovaa treenaaminenkin on aika suhteellinen käsite, useammat kun tuntuvan treenaavan kovaa, mutta treenin kovuus tuntuu ja näkyy enemmän tukilihaksissa kuin treenattavassa lihaksessa, siks useammat veivaavatkin sen 24 eri liikettä joka kulmasta, että saavat sille treenattavalle lihakselle riittävästi ärsykettä..

Back
Ylös Bottom