Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

High Intensity Interval Training
Lyhytkestoinen, temmoltaan vaihteleva, maksimaalista hapenottokykyä parantava ja rasvaa polttava treeni joka toteutetaan siis yleensä tyhjällä vatsalla

1. Vetotreeni

Parittomat viikot

Mave 3x5, 4x4, 5x2, 5x1
Ylätalja niskan taakse 3x8
Hauispenkki 3x8
Vasarakäännöt käsipainoilla 2x10

Parilliset viikot

Mave, räjähtävästi 5x5
Ylätalja eteen 3x6
Kulmasoutu 3x8
Hauiskääntö levyntangolla 5x5

2. penkkitreeni

Parittomat viikot

Penkki 5x5
Pystypunnerrus 3x6
Ranskalainen punnerrus 3x8
Vipunostot sivulle 3x8
Olankohautus 3x8

Parilliset viikot

Kapea penkki 3x6, 3x5, 3x3, 4x2
Vipunostot maaten 3x8
Pystypunnerrus 3x8
Pystysoutu 3x8
Olankohautus 3x8

3. Kyykkytreeni

Parittomat viikot

Kyykky räjähtävästi 5x5
Jalkaprässi 3x10
SJMV 3x10
Pohkeet 4x6

Voisko tään toteuttaa 2x / viikko,vai onko liikaa rasitusta?

Kesällä kun tulee treenattua paljon.

Oltiin tossa äskettäin synttäri kutsuilla ja siellä tuli puheeksi salilla käyntini.
Yksi heistä painotti että hän tekee vain rinnalle vetoa, penkkiä ja jalkoja, ja että penkki on niin yksin kertainen ja tylsä liike. Ja että penkissä ei jalkoja tarvi ollenkaan.
Ja että hauiskääntö on turha liike yms. muuta josta olin tasan tarkkaan erimieltä.
Otti kyllä syvästi päähän.

Kysymys tähän väliin: Miten tarkkaa se on kun hauista tekee että selän pitää pysyä paikoillaan?
Tarkoitan että eihän se saa vispata edes takasin, mutta kyllä se mulla väkisin liikkuu vähäsen.

Saa se selkä siinä hiukan liikkua, mutta tärkeintä mun mielestä on se, että työ tehdään ensisijaisesti lapasilla.

edit. kokeileppa joskus nojata selkä seinää vasten kun teet niitä curleja

Hei, en nyt tiennyt minne olisin kysymykseni laittanut (enkä haulla löytänyt vastausta) Niin kysyn täältä, Eli miksi lihakseni on treenin jälkeen kipeämmät nyt kun aloitin vasta palautusjuoman käytön? o.O Aktiivisesti puntilla käynyt nyt yli 2kk ja viimeksi oli aloittaessa näin kipeät lihakset =/ Palautusjuoma on oikein mitattu mielestäni ja juon sen heti treenin perään.

Hei, en nyt tiennyt minne olisin kysymykseni laittanut (enkä haulla löytänyt vastausta) Niin kysyn täältä, Eli miksi lihakseni on treenin jälkeen kipeämmät nyt kun aloitin vasta palautusjuoman käytön? o.O Aktiivisesti puntilla käynyt nyt yli 2kk ja viimeksi oli aloittaessa näin kipeät lihakset =/ Palautusjuoma on oikein mitattu mielestäni ja juon sen heti treenin perään.

Onko ollut useamman kerran? Vai ehkä vain tekniikkavirhe.

Vaikka tekniikka on minulla vielä esimerkiksi kyykyssä ei paras mahdollinen, niin kannattaako silti lisätä rautaa tankoon?
Huomenna voisin kattella liikkeissä suht puhtaita suorituksia.

Sellaisia ne DOMSsit eli nuo viivästyneet lihaskivut ovat. Kivun esilletulo vaihtelee siinä kuin poistuminenkin. Kysymykseen "miksi" en osaa vastata.

Onko ollut useamman kerran? Vai ehkä vain tekniikkavirhe.

Kaks kertaa on tullu vasta otettua palkkaria, peräkkäisinä päivinä ja kaksjakosta oon tehnyt, paikat on ollu 2pv treenin jälkeen vielä kipeet/jumissa, Eikä ollut erityisen rankka treeni.
Pitää vissiin vielä tarkemmin mitata se jauhe?

Kaks kertaa on tullu vasta otettua palkkaria, peräkkäisinä päivinä ja kaksjakosta oon tehnyt, paikat on ollu 2pv treenin jälkeen vielä kipeet/jumissa, Eikä ollut erityisen rankka treeni.
Pitää vissiin vielä tarkemmin mitata se jauhe?

Hieman epäilen että palkkarista johtuisi.

Semmonen pikku kyssäri ois kun kova reenikausi päällä ja nyt olis sitten lähtö kuukaudeksi lomailemaan ulkomaille. Semmosta, että kuinka vähällä reenillä pärjäis sen kuukauden siellä ettei tulokset ja lihat ala haihtumaan välittömästi savuna ilmaan :D Riittääkö esim. kämpsällä omalla painolla tehdyt etunojat yms mitä nyt sattuu keksimään vai pitääkö se sielläki vääntäytyä salille?

Back
Ylös Bottom