Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hieman offtopic, mutta eipä leikannu misä muussakaan aiheessa kysyä, Eikö josaki ollu eri paikkakuntien salit topicci ? en hakua käyttämällä löytänyt ja samaan syssyyn lisätään, että rovaniemen eri saleja pitäisi vain saada tietää. Kiitän ja kuittaan ja leimaan.

Alotin salilläkäynnin tossta tammikuussa ja tänään huomasin että mulle on tullut peppuun raskausarpia. Mistä ne johtuu? Voiko ne tulla siitä kun pepun lihas on kasvanut vai onks sinne tullut liikaa rasvaa...? Oon siiis tyttö 17 v :)

Kumpikampi. Raskausarvet syntyvät kun iho joutuu syystä tai toisesta venymään nopeasti. Kyseessä siis voi olla esim. lihaskasvu tai lihominen. Raskausarvista on muistaakseni ihan oma ketjukin olemassa, haulla löytynee.

Alotin salilläkäynnin tossta tammikuussa ja tänään huomasin että mulle on tullut peppuun raskausarpia. Mistä ne johtuu? Voiko ne tulla siitä kun pepun lihas on kasvanut vai onks sinne tullut liikaa rasvaa...? Oon siiis tyttö 17 v :)
Aika yksilöllistä toi raskausarpien tuleminen, johtuu yleensä siis lihaskasvusta tai muuten nopeesta painonnoususta, elintavoista riippuen.

Salillani on reiden koukistuksissa painot vain 70 kiloon asti.
Teen nyt JO 10*35, eli painot kyllä loppuu kesken.
Voisko välillä kokeilla tehdä yhdellä jalalla siinä vuorottelen?
Voiko pohkeet tehdä smithissä, jos istuttavassa versiossa on max. painot n. 70kg?
Seisottavaa ei ole.

Voit tehdä yhdellä jalalla koukistukset ja voit tehdä smithissä pohkeet.

Voiko pohkeet tehdä smithissä, jos istuttavassa versiossa on max. painot n. 70kg?
Seisottavaa ei ole.

En minä sinuna kauhean huolissani olisi jos puolessa välissä pakkaa ollaan menossa... Ja sitä paitsi joku reidenojennus on sellainen liike muutenkin että ei siinä ehka ole olennaisinta ne isot painot. Levytankoon mahtuu painoa niin paljon ettei kesken lopu varmasti, ja se on oleellisinta.

Seisottavaa ei ole.

Jos painot loppuu kesken niin sitten tehdään vaan pitempää sarjaa / ja tai hitaammin ja mahdollisimman vaikeasti.;) Tuskin sulla huolta on vielä että painot kävisi pieniksi jos puolella pakalla nyt teet. Aika monesta kahden jalan liikkeestä saa tehtyä yhdellä jalalla vaikeamman. Kuten vaikka ojennukset tai koukistukset tai muut laitehumppailut.

Juu, no eihän se niin tärkeä liike olekkaan kuin joku kyykky, mutta silti merkkailen ne sarjapainot/toistot ylös vihkoseen, että voi siitä kattella että kuinka usein on painoja joutunut lisäilemään:)

^Musta missään jalankoukistuksissa/vipareissa ei ole niin tärkeää se progressio. Painot nousee kyllä näissä samalla kun ne nousee perusliikkeissä. Lisäksi esim. reiden koukistuksessa käytettävät painot riippuvat hyvin paljon miten paljon olet takareisiä jo samassa reenissä vempannut. Esimerkkinä jos olet tehnyt vain kyykyn alle niin saat tehtyä isommilla painoilla kun jos alla on mave/sjmv.

Jos laittaisit vaikka kuvan niin olisi helpompi sanoa. ;)

No merkkaileeko porukat täällä ylös noita ns. apuliikkeitä ylös?
Ite merkkaan kaikki liikkeet ylös että mitä olen tehnyt.
Esimerkiksi treeni2:en näin:

Kulmasoutu
Leuat
SJMV
Koukistukset
Pohkeet
Hauis kp/mutkatanko

Olenko ainut ketä merkkailee noin vai onko tuo jollainlailla huono tapa? :D
Ja mitä liikkeitä ite yleensä muistiin merkkailette?

Ei todellakaan ole huono tapa, aivan päinvastoin, Itekkin ja varmaan moni muukin merkkaa kyllä ylös. Helpoin tapa kasvattaa sarjapainoja kun on ylhäällä mitä viimeksi on tehnyt, mutta ei kanna ottaa stressiä jos johonkin koukistuksiin ei saisikaan parannusta joka kerta.

Minä merkkailen myös jokaisen tekemäni liikkeen toistoineen ja sarjoineen. Sitten kun menee seuraavaan kerran treenailemaan tietää mitä on viimeksi tehnyt ja kuinka voisi yrittää tehdä paremmin tällä kerralla.

Siis eihän pääliikkeitä ja mitään koukistuksia tai vipareita voi edes verrata, sen kyllä tiedän.
Tottakai nyt varmaan moni täällä niitä kyykyn tuloksia enemmän seurailee kuin esimerkiksi vipareiden:D

Joku viparit on nyt niin "pikkuliike", et sitä ei todellakaan tarvii millään super isoilla painoilla tehdä (jos tekniikka alkaa painojen suuruuden takia kärsimään). Mielummin pienemmillä painoilla ja puhtaasti kuin isommilla heijausten kanssa. Tuommoset ns. muotoliikkeet on muutenki tarkoitus tehdä niin puhtaasti kuin pystyy, eikä niillä oo ensisijaisena tarkoituksena kasvattaa voimaa (kyllä ne sarjapainot kasvaa siinä samalla, vaikka tekeekin puhtaasti). Niillä liikkeillä pumppaillaan verta lihakseen. Eli treenataan lihasta, ei painoa. Raskaat liikkeet on sit asia erikseen.

En oikeastaan keksi muutakun nuo viparit, jotka kannattaa tehdä rauhallisesti, koska kyllä koukistuksissa/ojennuksissa painan sarja aina loppuun asti täysillä. Sama esim. alataljassa, vinopenkissä, leuanvedossa jne.
Pohkeet kyllä teen hitusen rauhallisemmin.

HUOM! Vain mun ohjelmassa.

Pohkeet kannattaakin tehdä hitaasti, akillesjänne nimittäin pystyy varastoimaan energiaa aika tehokkaasti, joten rauhallisuus liikkeessä on valttia.

Onko mitenkään mahdollista, että aloittaisin harjoittelemaan aluksi kotona säädettävillä käsipainoilla ja tangolla? Sitten jos olisi innostusta niin salille sitten... Ikää on 15 vuotta, ja olen juuri muuttanut ruokavalioani paremmaksi (rahkaa ym. proteiinipitoista), mutta treeniohjelmista en tiedä yhtään mtn. joten jos joku asiantuntia neuvoisi sitten etiä päin.

Kiitokset vastaajille.

Lihas luultavasti kasvanut.. Peili sen kertoo onko tullut lihasta vaiko läskiä.

No merkkaileeko porukat täällä ylös noita ns. apuliikkeitä ylös?
Ite merkkaan kaikki liikkeet ylös että mitä olen tehnyt.
Esimerkiksi treeni2:en näin:

Kulmasoutu
Leuat
SJMV
Koukistukset
Pohkeet
Hauis kp/mutkatanko

Olenko ainut ketä merkkailee noin vai onko tuo jollainlailla huono tapa? :D
Ja mitä liikkeitä ite yleensä muistiin merkkailette?

Itse merkkaan kaikki liikkeet, toistot, sarjat ja painot "päiväkirjaan" jonka sain joululahjaksi kun ei sillä ole muutakaan käyttöä. Näkee hienosti miten on kehittynyt.

PS TuKi itsekkin treenaan pelkällä tangolla, kannattaa tehä etukyykkyä niin on helpompi kun takakyykky ilman telinettä. Penkin teen sottupenana lattialla. Tosin mavessa painot loppu jo, pitäis ostaa vuosikortti salille...

Back
Ylös Bottom