Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kyllähän siihen tietysti voi, mutta en itse nää siinä järkeä. Torstaina tulee kuitenkin 3 suoraa hauisliikettä + epäsuoraa rasitusta leuanvedossa, ylätaljassa ja alataljassa.
Veikkaan, että hauikset ovat aikalailla rikki tuollaisen hinkkaamisen jälkeen, eikä niitä tarvitse heti 2pv päästä treenata uudestaan.

Ja mikä siinä hauiksessa on oikeasti niin ihmeellistä, että sitä pitäisi vääntää suunnilleen yhtä paljon kuin muita lihaksia yhteensä? Ei se hanska oikeasti kasva pelkkiä hauiksia veivaamalla ja vaikka kasvaisikin, niin takuulla näyttäisi dorkalta. Nytkin esim. ojentajille on vähemmän treeniä kuin hauikselle ja sitten pitäisi muka ottaa vielä erillinen habapäivä mukaan ohjelmaan...

Ja mikä siinä hauiksessa on oikeasti niin ihmeellistä, että sitä pitäisi vääntää suunnilleen yhtä paljon kuin muita lihaksia yhteensä? Ei se hanska oikeasti kasva pelkkiä hauiksia veivaamalla ja vaikka kasvaisikin, niin takuulla näyttäisi dorkalta. Nytkin esim. ojentajille on vähemmän treeniä kuin hauikselle ja sitten pitäisi muka ottaa vielä erillinen habapäivä mukaan ohjelmaan...

Juurikin näin.

Jos oikeasti haluaa näyttävän käsivarren niin enemmän treeniä ojentajalle. Ei sitä kuitenkaan tule käveltyä ulkona hauis jännitettynä niin ei sitä valtavaa hauista kukaan oikeasti näe. Ojentaja taas näkyy käsi suoranakin ja on vielä suurempi lihas kuin hauis!

Tänään tuli mitta täyteen tätä jatkuvaa salilla käyntiä ilman tulosta. Pidän tässä nyt viikon tauon ja alan parantaa ruokavaliotani, mutta mistä kohti parantaa? Tuntuu että ruokaa menee jo alas vaikka kuinka ja paljon. Keskimäärin päivä on tällainen:

Aamupalaksi kulho puuroa, kaks siivua ruisleipää jossa juustoa ja leikkelettä kolme siivua (vähärasvaisia) ja mehulasi/kahvikuppi,
välipalaa ei ennen lounasta oikeen koulussa viiti syödä, mutta lounaaksi ruoasta riippuen ihan kunnon lautasellinen saatavilla olevaa ruokaa ja maitoa/vettä,
jos koulusta pääsen vasta klo 15.30 jälkeen, syön suoraan päivällisen, mutta jos syön välipalaa niin se on joko tonnikalapurkki (180g) levitettynä ruisleivälle, juustoa päälle ja mikroon, tai sitten purkki Valion maitorahkaa mehukeiton kanssa,
päivälliseen ei voi paljoa vaikuttaa, kun äiti sen tekee, mutta yleisesti ottaen oikeaoppinen lautasmalli on käytössä kun kotona syön,
salitreenin jälkeen palkkari (4krt/vko),
iltapalaksi sama kuin välipalaksi, joka toinen päivä rahkaa ja joka toinen tuollanen oma bravuurileipä.

Kalorimääristä ei ole juurikaan tietoa. Painoa tällä hetkellä 70kg ja pituutta se vähän vajaa 180cm. Paino ei ole noussut viimeseen puoleen vuoteen, mutta ei se kyllä ole laskenutkaan.

Saliohjelmasta sen verran, että 4-jakoinen on tällä hetkellä käytössä, ja hyväksi olen sen todennut 2-jakoisen jälkeen. Kohta pitää taas vaihtaa ohjelmaa vaihtelun vuoksi kylläkin, kun tällä jo kohta pari kuukautta tahkonnut.

Kalorimääristä ei ole juurikaan tietoa. Painoa tällä hetkellä 70kg ja pituutta se vähän vajaa 180cm. Paino ei ole noussut viimeseen puoleen vuoteen, mutta ei se kyllä ole laskenutkaan.

Paino ei muutu miksikään ja kalorimääristä ei ole hajuakaan? Niinpä niin, jokin haju niistä kalorimääristä olisi hyvä olla ja jos paino ei nouse vaikka pitäisi niin et ainakaan syö tarpeeksi, period.

Tänään tuli mitta täyteen tätä jatkuvaa salilla käyntiä ilman tulosta. ... Saliohjelmasta sen verran, että 4-jakoinen on tällä hetkellä käytössä, ja hyväksi olen sen todennut 2-jakoisen jälkeen. Kohta pitää taas vaihtaa ohjelmaa vaihtelun vuoksi kylläkin, kun tällä jo kohta pari kuukautta tahkonnut.

Jaa että ohjelma hyväksi todettu, vaikkei tulosta tule? Niinpä taas, ja pari kuukautta on tosi lyhyt aika tehdä
millään ohjelmalla.

Sen enempää paha sanoa noiden tietojen perusteella, mutta hatusta veikkaisin että tarvitset vain enemmän ruokaa koneeseen, kunnollisen ja simppelin no-bullshit-ohjelman, joka on varmasti lähempänä 1- kuin 4-jakoista, ja sitten vielä sen treenin toteutuksen kuntoon eli raudalle kyytiä niin että silmät pullistuu päässä, "ohjelma" itsessään on vain tekstiä paperilla ja todellisen tekemisen laatu ratkaisee paljon enemmän.

Tänään tuli mitta täyteen tätä jatkuvaa salilla käyntiä ilman tulosta. Pidän tässä nyt viikon tauon ja alan parantaa ruokavaliotani, mutta mistä kohti parantaa? Tuntuu että ruokaa menee jo alas vaikka kuinka ja paljon. Keskimäärin päivä on tällainen:

Aamupalaksi kulho puuroa, kaks siivua ruisleipää jossa juustoa ja leikkelettä kolme siivua (vähärasvaisia) ja mehulasi/kahvikuppi,
välipalaa ei ennen lounasta oikeen koulussa viiti syödä, mutta lounaaksi ruoasta riippuen ihan kunnon lautasellinen saatavilla olevaa ruokaa ja maitoa/vettä,
jos koulusta pääsen vasta klo 15.30 jälkeen, syön suoraan päivällisen, mutta jos syön välipalaa niin se on joko tonnikalapurkki (180g) levitettynä ruisleivälle, juustoa päälle ja mikroon, tai sitten purkki Valion maitorahkaa mehukeiton kanssa,
päivälliseen ei voi paljoa vaikuttaa, kun äiti sen tekee, mutta yleisesti ottaen oikeaoppinen lautasmalli on käytössä kun kotona syön,
salitreenin jälkeen palkkari (4krt/vko),
iltapalaksi sama kuin välipalaksi, joka toinen päivä rahkaa ja joka toinen tuollanen oma bravuurileipä.

Saliohjelmasta sen verran, että 4-jakoinen on tällä hetkellä käytössä, ja hyväksi olen sen todennut 2-jakoisen jälkeen. Kohta pitää taas vaihtaa ohjelmaa vaihtelun vuoksi kylläkin, kun tällä jo kohta pari kuukautta tahkonnut.

Ihan suoraan voi tosta sanoa, että kaloreita ei tule tarpeeksi. Vaikka noudattaisit lautasmallia lounaalla/päivällisellä, ei se tarkoita että kaloreita tulee paljoa. Jos syöt esim. lounaaksi 200g jauhelihaa ja 100g tummaa makaronia, ei tuossa satsissa ole kuin n. 600kcal, vaikka määrällisesti siinä on niin paljon ruokaa, että oksennus meinaa tulla. Pariin tuhanteen kaloriin asti on helppo päästä, mutta sen jälkeen on oikeasti pakko lisätä aterioiden kalorimääriä. Itse suosittelen lääkkeeksi 1.5 litraa maitoa(mielellään punaista) päivässä ja rypsiöljyä esim. rahkan tai maustamattoman jogurtin sekaan aina kun mahdollista.

Itse olen joskus painiskellut vastaavan ongelman kanssa. Otin perus 1-jakoisen ohjelman käyttöön ja tuloksia syntyi uskomattoman nopeasti. Eli pistät ruokailun kuntoon ja otat jonkun perus 1-jakoisen tai vaikka arnoldin g6-ohjelman, niin kehitystä tulee aivan varmasti.

Mistä mahtaa johtua kun on vasemman käden hauiksen kohalla ollu viimiset kolme tuntia tollane ihme kramppi eli sykkii simmoi ihmeellisesti ? :D

Mistä mahtaa johtua kun on vasemman käden hauiksen kohalla ollu viimiset kolme tuntia tollane ihme kramppi eli sykkii simmoi ihmeellisesti ? :D

Mahdollisesti magneesium puute tai sitten muuten vaan nykii, sellast sattuu välillä varsinki kovan treenin jälkeen.

Jooo.. mistähän johtuu kun välipäivinä kun en oo käyny salilla usein kaikki pienikin tekeminen pistää hengästyttämään, mutta sit salipäivinä sielä salilla jaksaa täysin treenailla ja loppu päiväkin menee hyvin jaksaen.. :pano:

Ite tuli mieleen että voisiko se johtua siitä kun ei oo oikeen tehny mitään koko päivän aikana ja nukkuukin aina tonne puoleen päivään, nii sit ku tekee jotain pientä niin se heti tuntuu.. :worship:

Tippuuko aina dieetaillessa tulokset salilla? Oon vähentäny ruoasta hiilihydraatteja vähän ja proteiinia ihan pikkasen. Paino on pudonnut pari kiloa vajaassa kuukaudessa, mut pelkään et se on vaan nesteestä ja lihaksista.

Pystyykö Girya Kahvakuulan liikkeet tekemään myös käsipainolla? Tarkoitan tällä sitä, että ovatko liikkeet mm. etuheilautus, rinnalleveto ja tempaus yhtä turvallisia tehdä käsipainolla kuin sillä kahvakuulalla? Käsipainosta ei tietenkään saa yhtää hyvää otetta kuin siitä kuulasta :/. Käykö liikkeet kumminkin ihan samalla tavalla kroppaan käsipainolla tehtyinä kuin sillä kuulalla?

Valitettavasti kuntosaliltani ei löydy kahvakuulia :/

Jos treenasin viimeks to ja seuraavan kerrran ma, niin haittaako jos sunnuntaina ei saa tarvittavaa kalori -ja proteiinimäärää. Kun sillon treenistä on jo kuiteskin 3 päivää?

Kuinka Nopeasti Tuloksia ?

Terve,olen nyt käynyt noin kuukauden verran salilla ja käyn 4kertaa viikossa salilla (noin).
Olen hieman liian innostunut ehkä tästä nyt mutta kauan kestää noin että saa näkyviä tuloksia salilla
käynnistä? aikajana :D!
Tarkotus olis päästä kesäkuntoon ja onko liian myöhäistä hah:D
Käytän palautusjuomana muscle+ kreatiini proteiini juomaa,onko aivan turha paskalitku vai edesauttaako se tuloksia?

No se nyt vähä riippuu sun alotuskunnostakin ja minkälaisia tuloksia sä odotat.. mut kyllä nyt ekan 2-3 kuukauden aikana ainakin itse oon ainakin saanu ihan hyvin tulosta. Mä ainakin siirtäisin sen kesäkuntoon yrityksen ens vuoteen pääsisit vähä parempaan kuntoon...

Mut jos tarkotus on saada vattalihakset näkyviin ja vähä hauikset isommiks niin paris kuukaudes iha hyvin saat niihin tulosta. Suosittelen kuiteski että treenat kans jalat ja muut etkä lopeta treenausta heti ku kesäkuntoon pääset!:puntti:
Itte oon kans aika newbie että joku voi vielä vähän paremmin neuvoa..

Edit: tän ois kyl voinu tonne alottelijoiden peruskysymykset ketjuunkin pistää..

joo näin mul o kerrottu et se on toi 3kk noin,tää o nyt vähän tälläne 'kalju' kysymys just ku aika uus kaveri täs sali touhus mut oon kyl muute iha hyväs kunnos jo valmiiks.. 13% rasvaprosentti ja 47% lihasmassa 175cm 74.5kg paino. mut olis vitu jees viel tietää auttaako tuo palautusjuoma tuloksissa myös ? pystyykö joku vastaamaan. pahoittelut vielä kysymyksen tietovajauksesta :D

Back
Ylös Bottom