Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kaveri huomautti tänään salilla että penkissä tanko on hieman vinossa. Tätä en itse ole huomannut ja kun yritin korjata tangon asentoo suoremmaks kaverin ohjeiden mukaan niin suunnilleen toinen käsi oli ihan suorana kun taas toinen ei, mikä tuntu vähän hassulta. Onkohan mulla jotain eroja olkapäissä tai jotain. Tai sitten lavat on jotenkin huonosti yhdessä. Mene nyt tuosta sanomaan. Mutta tuskinpa tuollanen niin haittaa jos se tanko on hieman vinossa? Ei mitenkään pahasti mutta hieman.

Lavat yhteen ja pientä kaarta. Näin itsellä tanko suoreni. Jos vedät lavat suoraan yhteen, niin ei ainakaan itsellä luonnollinen asento. Itse vedän lavat alas yhteen, vähän kuin ylätaljaa tehdessä. Näin minä teen.

Lavat yhteen ja pientä kaarta. Näin itsellä tanko suoreni. Jos vedät lavat suoraan yhteen, niin ei ainakaan itsellä luonnollinen asento. Itse vedän lavat alas yhteen, vähän kuin ylätaljaa tehdessä. Näin minä teen.

juu näin oon aina yrittänytkin tehdä. Tiedä sitten kuinka hyvin tuo on onnistunut. Teetkö niin että ensimmäisenä vedät lavat yhteen, tämän jälkeen otat otteen tangosta ja viimeisenä haet pienen kaaren sinne selkään?

1. Onks sinne joku lihasraja vai? Nauretaan ulos vai? Meet nyt sinne, eihän siitä muuten ikinä tuu mitään.
2. Eiköhän tässä ole tärkeintä vaihtelu, välillä taljassa välillä kp.
3. Kyllä se hauis ihan tasasesti kasvaa, mutta vaihtelua vaan siihen treeniin.

Asia vilpitön, kiitos.

juu näin oon aina yrittänytkin tehdä. Tiedä sitten kuinka hyvin tuo on onnistunut. Teetkö niin että ensimmäisenä vedät lavat yhteen, tämän jälkeen otat otteen tangosta ja viimeisenä haet pienen kaaren sinne selkään?

En mikään tekniikkaspesialisti ole. Itse teen näin. Näin saan lavat pysymään yhdessä. Muut tekevät erilailla.
-penkille makaamaan
-lavat alas yhteen
-kaarta selkään varpaiden varassa
-persaus penkkiin
-ote tangosta
-tanko telineistä

Kyllä minä ainakin laittaisin rahani likoon jäykkyyden ja tottumattomuuden puolesta. Varsinkin tuo kivun kuvaus kuulostaa ihan normi DOMS:ille. Tekniikka kuulostaa ihan ok. Hae ne jalkaterät kuitenkin sellaiseen asentoon, missä ne tuntuu luontevalta, eli ei tarvitse vääntää ulospäin. Samoin syvyys, elä pakota sitä väkisin liian syvälle.

Tuo vajaa kyykky ja syväkyykky on kuitenkin niin eri elukoita, että se siirtymävaihe saattaa tuottaa tuota DOMS:ia aika kivasti.

edit 2. Puota painoa siirtymävaiheessa jonkin verran pois. Muista venytellä nivuset yms. hyvin (Voit käyttää sitä kuivaharjoittelutekniikkaa myös staattisena venytyksenä)

Noi jalkaterät tuntuu luontevilta kummassakin asennossa, tossa leveemmässä tuntuis linjautuvan vähän paremmin polven kanssa, noita nivusia lukuunottamatta kyykky kulkee ihan kivuitta.

Mut mut, pitää koittaa venytellä vähän ahkerammin, ja vedellä iltaisin lepopäivinäkin kuivaharjottelua, tuleepahan tekniikkaakin hierottua samalla.

Minä kiitän ja kummarran, perjantaina taas uusi yritys :)

En mikään tekniikkaspesialisti ole. Itse teen näin. Näin saan lavat pysymään yhdessä. Muut tekevät erilailla.
-penkille makaamaan
-lavat alas yhteen
-kaarta selkään varpaiden varassa
-persaus penkkiin
-ote tangosta
-tanko telineistä

YouTube - How to Bench Press, Get a Big Chest, Add Muscle All Without Wrecking Your Shoulders jotenkin näin vai? en täysin ymmärrä tuota että miksi laitat lavat yhteen heti aluks jos kuitenkin nostat sen selän sen jälkeen irti penkistä. Ilmeisesti tarkoitit että teet kaaren selkään ja tämän jälkeen lavat yhteen? Vai ymmärsinkö nyt väärin?

YouTube - How to Bench Press, Get a Big Chest, Add Muscle All Without Wrecking Your Shoulders jotenkin näin vai? en täysin ymmärrä tuota että miksi laitat lavat yhteen heti aluks jos kuitenkin nostat sen selän sen jälkeen irti penkistä. Ilmeisesti tarkoitit että teet kaaren selkään ja tämän jälkeen lavat yhteen? Vai ymmärsinkö nyt väärin?

Mikään ei muutu asennossa, vaikka teen tuossa järjestyksessä verrattuna videoon. Voi tuota lapojen asentoa hienosäätää ennen telineistä ottoa. Ja tanko aikalailla nännien kohdalle tai alle. Minä teen näin, muut tekevät eri lailla ja penkkaavatkin huomattavasti enemmän.:D Tämä on siis minun tekniikka. En uskalla tehdä tuota yläkropan kannattelua kaaren tekovaiheessa. Pelottaa, että olkapäät ei tykkää. Tanko kulkee suorassa. Sehän se oli alkuperäisenä kysymyksenä.

Mikään ei muutu asennossa, vaikka teen tuossa järjestyksessä verrattuna videoon. Voi tuota lapojen asentoa hienosäätää ennen telineistä ottoa. Ja tanko aikalailla nännien kohdalle tai alle. Minä teen näin, muut tekevät eri lailla ja penkkaavatkin huomattavasti enemmän.:D Tämä on siis minun tekniikka. En uskalla tehdä tuota yläkropan kannattelua kaaren tekovaiheessa. Pelottaa, että olkapäät ei tykkää. Tanko kulkee suorassa. Sehän se oli alkuperäisenä kysymyksenä.

mää en ymmärrä minkä takia tarvii tolleen tehdä että koko kroppa nostetaan ilmaan kuten tossa videossa. Kyllähän sen kaaren pystyy hakeen ihan siinä penkissäkin.

mää en ymmärrä minkä takia tarvii tolleen tehdä että koko kroppa nostetaan ilmaan kuten tossa videossa. Kyllähän sen kaaren pystyy hakeen ihan siinä penkissäkin.

Tuota olen itsekin ihmetellyt ja päätynyt tuohon omaan tekniikkaan. Liekö tarkoituksena vain näyttää hienolta tuon ilmakannattelun? Sanokoon joku tietävämpi, että mitä tuolla yläkropan "kannattelulla" asentoa hakiessa haetaan?

Noi jalkaterät tuntuu luontevilta kummassakin asennossa, tossa leveemmässä tuntuis linjautuvan vähän paremmin polven kanssa, noita nivusia lukuunottamatta kyykky kulkee ihan kivuitta.

Mut mut, pitää koittaa venytellä vähän ahkerammin, ja vedellä iltaisin lepopäivinäkin kuivaharjottelua, tuleepahan tekniikkaakin hierottua samalla.

Minä kiitän ja kummarran, perjantaina taas uusi yritys :)
Tee sitten vaan sillä leveämmällä. Siinä saattaa muutama viikko mennä, että pääsee niistä kaikista kivuista pois mutta yritä monitoroida sitä kivun määrää, eli joka viikko pitäisi olla hieman vähemmän kipua. Jos se taas lisääntyy vain koko ajan, niin sitten pitää keksiä jotain muuta sen hoitamiseksi.

Tuota olen itsekin ihmetellyt ja päätynyt tuohon omaan tekniikkaan. Liekö tarkoituksena vain näyttää hienolta tuon ilmakannattelun? Sanokoon joku tietävämpi, että mitä tuolla yläkropan "kannattelulla" asentoa hakiessa haetaan?

Tuossa videossa on vähän huono kun ei näy jalkoja. Eli tuossa on pointtina se, että jalat saadaan oikeaan asentoon menemällä "pitkäksi" tuosta penkistä ja sen jälkeen tuodaan yläkroppa alas liikuttamatta jalkoja. Tästä videosta käy ehkä vähän selvemmäksi (n. 5:30)Dave Tates's Six-Week Bench Press Cure.

Kysyn vielä..pitääkö tässä olla peloissaan, koska paikat rutisee kun vaihdan asentoa nukkuessa, joskus voi jopa sanoa, että ne PAMAHTAA, olkapäät ainakin kunnolla pamahtelee. Kipuja ei ole, mut hemmetti, oon vasta 15 vuotias, pitäiskö käydä lääkäril tai jossain?

Onko rannesiteiden/tukien käyttö suositeltavaa esim penkkailussa? Mietin vain kun on alkanut sattumaan melko paljon ranteisiin penkatessa, että kohta ne on kumminkin paskana. Onkos niistä siteiden käytöstä sitten mitään haittaa?

Onko rannesiteiden/tukien käyttö suositeltavaa esim penkkailussa? Mietin vain kun on alkanut sattumaan melko paljon ranteisiin penkatessa, että kohta ne on kumminkin paskana. Onkos niistä siteiden käytöstä sitten mitään haittaa?

No pidät varmaan liikaa sormilla päin sitä tankoa, pidä mahollisimman lähellä rannetta. Jos ei auta ni kyl niit voi käyttää.

katsot vaan että ranteet ei taivu liikaa.

Mites onko kukaan maistanu fastin soija90 et minkälaista tavaraa on? Tänään päätin kokeilla tota fast prode90(n. 5 e kalliimpi ku hera80) ja ostin pussin sitä. Proteiini suhde on hieman parempi ku hera80:ssa mut maultaan ehkä huonompi ja paksumpaa tavaraa. Taidan sitten kuitenkin pitäytyä tästä lähin tossa hera80:ssa.

Mites onko kukaan maistanu fastin soija90 et minkälaista tavaraa on? Tänään päätin kokeilla tota fast prode90(n. 5 e kalliimpi ku hera80) ja ostin pussin sitä. Proteiini suhde on hieman parempi ku hera80:ssa mut maultaan ehkä huonompi ja paksumpaa tavaraa. Taidan sitten kuitenkin pitäytyä tästä lähin tossa hera80:ssa.

Ainakaan mun makuun ei ole toi fastin soija90.. Maku on kaamea ja se koostumus.. no se koostumus aiheutti mulla oksennusrefleksin :D

Oikeestaan kaikki soijaproteiinit on maistunut ihan vehkeeltä mitä ite oon maistanut. Maito90 tosiaan on vähän paksumpaa kamaa kuten kaikki kaseiinit, mutta jos haluaa hitaasti imeytyvää proteiinia, niin ihan hyvä vaihtoehto.

Onkohan penkkitekniikassa jotain vikaa kun suurempia rautoja liikuttaessa ottaa alaselkään myös ja suoritusten jälkeen hetken voi olla hieman jumissa/tuntumassa, mutta menee ohi 5-10 min jälkeen. Onko tämä ihan normaalia? Ja saattaakohan sitten lämmittely olla liian vaisua? :o

moro,nyt ajattelin alkaa pudottaa tota painoo ja yrittää pitää mahdollisimman paljon näit vähäisiä lihaksii mitä on saanu hankittuu ja kysyisin teilt et olisko sellai hyvä et ottaa sitä proteinii 2g/kg tai yli ja kävis 3 kertaa viikos salil ja sit 2-3 kertaa aerobista? hölkkä/kävely/pyöräily/uinti ja oisko hyvä vaiks dieetil käyttää esimerkiksi Treenipäivänä kreatiinii ja sit kans aamusin leusiinii?

Ja sit viel et millaselt se ruokavalio vois näyttää? käviskö esim...

Salaattii,maitorahkaa,tummaa leipää,maitoo,jogurttii,tumma riisi/tumma makaroni,vähärasvaista lihaa? kiitos vastauksista

tuli vähä sekava kysymys :)

Back
Ylös Bottom