Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

nyt tulee ehkä oudoin kysymys pitkään aikaan, mutta;

onko ihan "normaalia" (:D) että salitreeneissä ei tule kovinkaan hiki? Aerobinen treeni (esim. lenkki) saa kyllä mut hikoilemaan ihan reippaastikin, mutta salitreenien aikana ja jälkeen harvemmin oikeasti hiki päällä. Mielestäni teen kyllä liikkeet kunnon intensiteetillä ja niin että lihaksissa tuntuu kunnolla tehdessä ja treenien jälkeenkin seuraav(i)na päivänä. Palautusaika sarjojen välillä per liike vaihtelee riippuen treenistä vajaa minuutista hieman yli minuuttiin, pitäisikö palautusaikoja sitten lyhentää tms? :D
jos tätä nyt voi ongelmaksikaan kutsua, mutta mietin vaan kun salilla näkee muita hiki päässä niin.. :D

Ei se sun treenin kovuutta kerro hikoiletko vai et. Itse vedän kanssa lyhyillä palautuksilla ja korkealla intensiteetillä mutta hiki lentää melko harvoin.
Eli ei se mun mielestä tarkoita automaattisesti että reeneissä olis jotain pielessä.

Munakas: -No se proteiini on sen lihaksen rakennusaine, eli jos sitä ei tule ravinnosta riittämiin, ei lihaksetkaan kasva, mikäänhän ei tyhjästä synny.

"Haluaisin tietää kuinka suuri merkitys loppujen lopuksi proteiinilla on voiman ja lihaskasvun kannalta."

TeamHoopo: -Toki voit, mutta järkeä siinä ei juurikaan ole. Kyllä se kroppa pitää ensin huolella totuttaa vastusharjoitteluun ennen maksimirautojen kolisteluun siirtymistä.

"Miten asia on voinko ruveta vetamaan suoraa paata maksimivoimaa isoilla raudoilla?"

mikset vaan lisää niitä helppoja kaloreita (koitapa lorauttaa vaikka joka lämpimällä aterialla ruokalusikallinen öljyä sekaan).
Jos syöt leipää niin ei kannata ujostella sen levitteen kanssa.
Käytä kermaa vaikka kastikkeissa.
Ei välttämättä tarvi aina yrittää ahtaa sitä sapuskaa enemmän ku kykenee, lisää vain ruoan kaloripitoisuutta.
Ja jos olet liikunta-addikti niin vähennä sitä ylenpalttista aerobista liikuntaa, se on jo satajaykskertaa todettu täällä että jos sitä painoa todella haluaa saada niin asiaa ei yhtään helpota se että käydään joka päivä vetämässä 10 kilsan hiihtolenkkejä.

En liiku mitenkään salin lisäksi :D (lukuunottamatta koululiikuntatunnit) Mut niinkuin alunperin kysyin, olisko tosta haittaa jos vetäisin sen 5kg massajauheen pieneksi piristykseksi tähän painon nostoon?

mä en käsitä koko massajauhoa. Laita nyt sitä sun päivän ruokavaliota tuonne ravintopuolelle jotta sua voidaan auttaa. Siis OIKEESTI jos ton verran syöt päivässä niin on mahotonta ettei sun painos nousis.
Taikka sitten syöt todellakin yhtä vähä ku nälkiintynyt papukaija.

Tietääkö kukaan hyvää ruokapäiväkirjan tapaista laskuria josta näkisi esim. ruokien sisältämät proteiinit? Epäselvä kysymys, mutta toivottavasti joka osaisi auttaa:)

Onko kenelläkään hyviä vinkkejä mitkä liikkeet olisi parhaita hauikselle?
Ite teen: hauiskääntö käsipainoilla
hauiskääntö M-tangolla
hammerkääntö
Jos olisi parempia liikkeitä nii kertokaa ihmeessä :D Kiitos jo etukäteen !

Kokeilin tätä mutta siinä ei ollut hirveästi niitä ruokia. Pitäisi olla laajempi:/

No onhan siinä melkein kaikki normaalit ruoka-aineet. Niistä pitää vaan viitsiä laskea eri ruokien arvot, kun ei kaikkia lihapullareseptejä voi valmiiksi laittaa.

Nonii tarkotus ois hankkia sitä massaa, niin syönkö tarpeeksi nyt,
6:30 Aamulla mysi+marjat
11:00 koulun ruokaa, 3 leipää, 2 lasii maitoo
15:00 2 täysjyväleipää + ananaspurkki + maito
17:00 Lämmin ruoka
19:00 2 täysjyväleipää+ banaani + maito
22:00 4 täysjyvä leipää + tonnikalapurkki + maito
Ja ikää siis 17. 177cm/64kg. sali ma.ke.pe, lenkillä ti, to. Miten vois parantaa, mitä pitäs saaha että tulee proteeiinia, vai tuleeko tuosa.

Ja ikää siis 17. 177cm/64kg. sali ma.ke.pe, lenkillä ti, to. Miten vois parantaa, mitä pitäs saaha että tulee proteeiinia, vai tuleeko tuosa.

Kylläpä kävi hymyilyttämään. Et todellakaan syö tarpeeksi. Tuplaa syömiset ja lopeta nuo ti/to lenkit. Tuokaan tuskin riittää. Lisää Proteiinia myös ruokavalioon.

Kylläpä kävi hymyilyttämään. Et todellakaan syö tarpeeksi. Tuplaa syömiset ja lopeta nuo ti/to lenkit. Tuokaan tuskin riittää. Lisää Proteiinia myös ruokavalioon.

Miksi nuo ti ja to lenkit pitäisi lopettaa? Hyvä se on vetää aerobista välillä (se jää monelta melko vähäiseksi salilla).. En ainakaan itse näe mitään syytä jättää niitä pois. Tosin tuossa ei nyt sitten arkena ole lainkaan varsinaisia välipäiviä, joten sitä kannattaa ehkä miettiä, josko voisi siirtää jotain viikonlopulle..

Päivän syömisiä parantelisin mahdollisesti näin:

6:30 Aamulla mysi+marjat+rahka+maito
15:00 2 täysjyväleipää + ananaspurkki + maito + rahka/tonnikalapurkki
19:00 2 täysjyväleipää+ banaani + maito + rahka

Toki noita rahkoja voi korvata jollain muulla proteiinipitoisella (jos ei muuta, niin hörppää sitä maitoa REILUSTI noissa välipaloissa), mutta itselle tuo rahka uppoo suhtkoht hyvin, niin siksi sitä on tuossakin..:D

Lenkit pois sen takia, koska kaverilla ja monella muullakin on varmasti vaikeuksia saada niitä kaloreita hyvistä ruoka-aineista sen verran, jotta massaa alkaisi tulla. Nuori ihminen joka urheilee noin paljon tarvitsee ruokaa erittäin paljon, jotta sitä ylimäärästäkin alkaisi kertyä. Lenkkeily ja lihasten kasvatus sotii toisiaan vastaan.

Edit: Oliko provo? Saatto olla mutta näin on.

Itse en näe tuossa edelleenkään ongelmaa.. Lenkit sentään eri päivinä ku puntti. Ja jos joka päivä syö tuohon tyyliin, niin eiköhän sitä lihasta hiljalleen ala keertymään. Ellei tässä nyt ole tarkoitus vetää jotain sikabulkkia, jonka jälkeen diettaillaan.. Tiedän joo, että lihas kasvaa plussalla, mutta tarviiko sitä aina vetää niin överi kaloreilla..

BTW, tuohon aiempaan syömisjuttuun lisäisin vielä ainakin treenin jälkeen sen palkkarin. Ja mahdollisesti myös illalla protskudrinkki, jos alkaa syöminen tökkimään.. Myös rasvoja kannattaa jotain kautta hankkia (siis niitä hyviä).. Itse suosittelen Möllerin kapseleita (varmasti parempiakin löytyy, mutta nää on vaan mun ehdotus)..

Voihan sitä sitten vaikka lähteä liikkeelle tuollaisella setillä(Janil85:n korjaamilla syömisillä) Mutta vähennä noita lenkkejä, taikka juo vaikka öljyä, mikäli painon nousu alkaa tökkiä.

Joo, siis jokainen tekee tavallaan, noi oli vaan mun ehdotuksia.. Elkää provosoituko, tai käsittäkö, että tuo olisi ainoa oikea (jos nyt oikeaksi voi ylipäätään kutsua) vaihtoehto..:D Mikäli sitä massaa haluaa nopeasti lisää, niin varmasti kannattaa totella Upin neuvoja! Ja voihan nuo lenkitkin vetää välillä sillai vähän rennommin, eikä aina 15km verenmaku suussa..:D

Onkö täällä kellään muulla unettomuutta kuin itsellä? Ja jos on, niin miten olette hoitaneet sitä? Ja kuinka paljon on vaikuttanut tuloksiin?

Itse siis nukun sen 4-5 tuntia yössä. Unta ei vain millään meinaa saada. Kaikenlaisia niksejä olen kokeillut, mutta toistaiseksi ei ole auttanut. Lääkärikään ei voi kuulemma muuta kuin määrätä lääkkeitä, mutta ovat nykyään pirun kalliita.

Moni on täällä sanonut, että 150 kion penkkiin pystyy kuka tahansa terve miespuolinen henkilö, kun vain jaksaa treenata kunnolla. Onko tuo rehellisesti sanottuna kuinka realistinen juttu? Vai kuinka paljon geenit vaikuttaa tässä hommassa?

Katselin noita "alle 18-vuotiaiden tuloksia" ketjua ja sällit ovat vetäneet silloin jo yli 100 kiloa penkistä. Eli luontaisesti pitäisi olla vahva. Itse todella hintelä ja heikkorakenteinen olen, joten mitään kunnon tuloksia on turha odotella, eli miten pitkälle olisi mahdollista päästä todella heikoilla geeneillä?

Onhan se tietysti selvää, että valmiiksi vankkarakenteiset nostavat jo luonnostaan enemmän kuin tällaiset hintelät kaverit ja siihen vielä isommilla kavereilla treenia alle, niin eihän tässä ole oikeastaan mitään saumaa nostella.

Mutta tuohon 150 kilon penkkiin ole ainakin kiinnittänyt huomiota. Itsellä haluja treenata, kunhan vain tuon unettomuuden saisi kuntoon, mutta tällaisena hintelänä kaverina tuo 150 kuulostaa jo joltain tavoitteelta suhteutettuna omiin treeneihin (olen nyt yrittänyt unohtaa nuo 20 kilon penkit, kun ei siitä mitään tule).

Vituttaa tietenkin se, että tavoitteita on koko ajan joutunut karsimaan (eikä treenistäkään ole tullut mitään osittain sen takia). Salilla 4 kuukauden aikana käynyt 7 kertaa, ei ole oikein napannut.

reenaanko jotain väärin kun hauikset puutuvat niin nopeasti? Esim niskan takaa punnerrus välillä tuntuu et hauikset ottaa enemmän damagee kuin olkapäät ja ovat sarjan jälkeen aivan turvoksissa. Ei oo tarvinnut hauista reenata erikseen koska on kasvanu ilman keskitettyä reeniä hyvin.

Back
Ylös Bottom