Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No en mie, ku salille on 4km matka ja muutenki ja talvi ja muutenki ootan et kasvan n.10cm täst ennen ku meen salil :rolleyes: voi mennä vähän aikaa kyllä :jahas:

no samapa se on väännätkö sää niitä liikkeitä kotona vai salilla jos kuitenkin käytät vapaita painoja. Ja muutenkin noilla sun painoilla ei oo kyllä ees mahdollista nostaa sitä penkkiä sinne 50 kg.

no samapa se on väännätkö sää niitä liikkeitä kotona vai salilla jos kuitenkin käytät vapaita painoja. Ja muutenkin noilla sun painoilla ei oo kyllä ees mahdollista nostaa sitä penkkiä sinne 50 kg.

kiitos kannustuksesta. Mutta, kertoisiko joku mimmoinen tanko/penkki kannattais ostaa kotikäyttöö halpaa haeskelen.?

kiitos kannustuksesta. Mutta, kertoisiko joku mimmoinen tanko/penkki kannattais ostaa kotikäyttöö halpaa haeskelen.?
Kannattas mennä salille. Tulee pitkän päälle halvemmaks. Mitä sä oottelet, että vasta sitten meet salille ku oot kasvanu jos meinaat samat liikkeet tehä kotona ku mitä tekisit salilla?
Ja neljän kilsan matka oo syy tai mikään olla menemättä salille :D

Olisi kiinnostusta aloittaa dippaaminen. Mitä tulisi ottaa huomioon? Mihin lihaksiin se tehoaa (linkkiä?)?
Haluaisin monipuolistaa, ettei aina tulisi tehtyä samat lihakset samoilla liikkeillä. Eli minkä dippaaminen voisi korvata?

Teen tällä hetkellä:

penkki
hauis (vapailla painoilla tai tangolla. Joskus teen myös samalla skottpenkin)
olkapäät (viparit + pystypunnerrus, tai vain toinen)
leuat (koitan vaihtaa otetta joka kerta, kannattaako?)
mave
+ joka toinen kerta kyykky ja pohkeet

Leuoista ja mavesta taukoa jonkin sortin ranteen jännevamman takia (tuli kun aloin tekemään mavea).
Kun painoa tulee sormenpäille, alkaa kiristämään vasemman käden ranteesta kämmeneen asti. Jokin ihan pieni jänne (tai jokin?) käden sisässä näkymättömissä. Ei varsinaista kipua, mutta kiristystä.

Tuossahan on nyt muutama kysymys, johon odotellen vastausta. :)

Olisi kiinnostusta aloittaa dippaaminen. Mitä tulisi ottaa huomioon? Mihin lihaksiin se tehoaa (linkkiä?)?
Haluaisin monipuolistaa, ettei aina tulisi tehtyä samat lihakset samoilla liikkeillä. Eli minkä dippaaminen voisi korvata?

Teen tällä hetkellä:

penkki
hauis (vapailla painoilla tai tangolla. Joskus teen myös samalla skottpenkin)
olkapäät (viparit + pystypunnerrus, tai vain toinen)
leuat (koitan vaihtaa otetta joka kerta, kannattaako?)
mave
+ joka toinen kerta kyykky ja pohkeet

Leuoista ja mavesta taukoa jonkin sortin ranteen jännevamman takia (tuli kun aloin tekemään mavea).
Kun painoa tulee sormenpäille, alkaa kiristämään vasemman käden ranteesta kämmeneen asti. Jokin ihan pieni jänne (tai jokin?) käden sisässä näkymättömissä. Ei varsinaista kipua, mutta kiristystä.

Tuossahan on nyt muutama kysymys, johon odotellen vastausta. :)
Penkin voi korvata dipillä. Dippi ottaa pääasiassa rintaan, mutta etuolkapäät ja ojentajat ottavat myös mukavasti hittiä.

Siis kerrataanpa nyt vielä. Haluat kahden kuukauden sisällä penkkimaksimin 50kg, mutta painoja on vain n. 15kg asti, etkä halua mennä salille ennen kuin kasvat noin 10cm.

Tuo 50kg on täysin mahdollinen, jopa sarjapainoiksi. Painoja sinulla ei ole tarpeeksi, eli joudut joko ostamaan kunnon penkkaus(ja mielellään muutkin treenaukseen tarvittavat...) kamat kotiin tai menemään salille. Mikä vitsi tuo 10cm kasvu on? Toivon oikeasti, että teillä on salilla joku pituusraja että pääsee sisälle, eikä kyseessä ole se kuuluisa "salilla käynti pysäyttää pituuskasvun mutta kotona samojen liikkeiden treenaaminen ei."

Toivon oikeasti, että teillä on salilla joku pituusraja että pääsee sisälle

HaHa:hyper: Missä on semmosia saleja missä lyhyet ei saa treenata?:)

vinkkejä kyselen

iltoja vaan kaikille. en oikein tiedä et mihin osioon tää kuuluis mut päätin nyt laittaa sen kuitenkin tänne. juu ikää on sellaset reilut 20vuotta ja aloitus paino oli jotain 51 kg(nyt 58kg) luokkaa ja pituutta 170cm. salilla käymisen alotin luokkakaverin "painostuksella" no nyt on tullu käytyä salilla n.1vuoden ajan ja viime kesästä asti suht säännöllisesti. ensimmäiset puol vuotta tuli käytyä n.2 kertaa viikossa nyt sitten viime kesänä kun pikkuveljeni lähti inttiin niin eipä siinä enää ollut muutakaan tekemistä kun käydä salilla. kesällä sitten aloitin käymään 3 kertaa viikkoon no sillä tahdilla tuli mentyä aina tuonne loka-marraskuun vaihteelle asti. joululomien jälkeen sitten aloitin käymään 4 kertaa viikossa. ruokailu oli alussa tyyliin että syön kun kerkeän, nykyään olen koittanut syödä normaalisti ja vähintään 4 kertaa päivään+protskut salin jälkeen ja ennen nukkumaan menoa. ruokavalio koostuu jotakuinkin että aamulla puuroa+ruisleipä ja kahvi, lounaaksi kouluruoka+ruisleipa ja pari lasia maitoa, no koulun jälkeen sitten tuleekin varmaan päivällinen joka on purkkitonnikalaa+pussi makaroonia tai jotain muuta vastaavaa opiskelijan herkkua, iltapalaks yleensä sitä samaa mitä päivälliseks. jostain olen lukenut että olisi hyvä syödä useamminkin, tai ainakin monipuolisesti, mutta opiskelija kun on niin ei oikein ole varaa ostella kanaa tai muitakaan hyviä proteiini lähteitä. raejuustoa ja tonnikalaa on tullut osteltua taas hiukan enemmän kun se on opiskelija pudjetille aika suotuisaa. joo no mitäs tässä viellä on sanottavaa. sanokaa vaan jos teillä on jotain hyviä vinkkejä treenamiseen/ruokavalioon kaikki vinkit otetaan ilomielin vastaan, jos sitä kesään mennessä sais vähän lihasta luun ympärille. niin loppuun viellä että muutaman kerran on meinannut usko loppua koko touhuun kun koulukavereilla tulee palautetta: lopettaisit nyt tuon salilla käymisen ***tanan kukkakeppi ja että käyt sä ees missää salilla kun ei näytä tulosta syntyvän jne... noh mutta muutama tuttu salityyppi on myöskin sanonut että ei se salilla käyminen oo ikinä turhaa. ps. sali ohjelman voin tänne kirjotella jos joku sen haluaa nähdä, onhan se aika mitään sanomaton mutta enmpä mä mikää ammattilainen tässä olekkaan.

En tiedä ihan minne tämä tarkalleen kuuluisi, mutta lätkästään nyt tänne.

Harrastan lentopalloa. Minkälaisia liikkeitä minun tulisi tehdä salilla? Montako toistoa? Tulisiko tietyt liikkeet tehdä "räjähtämäisesti"? Olisin enemmän kuin kiitollinen jos joku osaisi vähän valoittaa lentopalloilijan saliharjottelua.
Treeneissä tulee paljon jalkoja ja vatsalihaksia treenattua, mutta tulisiko minun treenata myös selkälihaksia, ja minkälaisilla toistoilla käsilihaksia voisi treenata?

Jos nämä nyt mitään merkitsee, olen 20 vuotias, harrastan beach volleytä ja ihan normi lentopalloakin. Pituutta löytyy 185cm painoa 88kg. Tällä hetkellä olen dietillä, koska onhan tuosta ylimääräisestä painosta aika paljon haittaa, varsinkin kun molempiin polviin on diagnosoitu hyppääjän polvet. Joten ei mitään ponnistusvoimaa lisääviä harjoituksia, ne on jo kunnossa.

En ole kovinkaan noviisi saliharjoittelun suhteen, en vain tiedä millä tavalla minun tulisi treenata että saisin siitä edes vähän hyötyä lentopalloon.

Kiitos ja kumarrus.

Penkin voi korvata dipillä. Dippi ottaa pääasiassa rintaan, mutta etuolkapäät ja ojentajat ottavat myös mukavasti hittiä.
Tämä nyt riippuu aivan suoritustekniikasta. Kapeammalla otteella, pystyssä asennossa ja kyynervarret hieman alle 90asteen kulmaan laskettuina menee kyllä selvästi eniten ojentajille. Enemmän makaavassa asennossa ja alemmas laskettuna siitä kyllä sitten saakin hyvän rintaliikkeen.

Tämä nyt riippuu aivan suoritustekniikasta. Kapeammalla otteella, pystyssä asennossa ja kyynervarret hieman alle 90asteen kulmaan laskettuina menee kyllä selvästi eniten ojentajille. Enemmän makaavassa asennossa ja alemmas laskettuna siitä kyllä sitten saakin hyvän rintaliikkeen.
Ihan tosi? :D
Jos sanon että dippi ottaa rintaan niin en kai minä nyt sillon puhu ojentajille suunnatusta dipistä, eh...

Dippi kuin dippi. Ilmauksesi "dippi ottaa pääasiassa rintaan" oli mielestäni virheellinen. Herneet takaisin sinne soppaan :P
Jos puhutaan pelkästä dipista niin silloin nimenomaan tarkoitetaan rinta dippiä, ja jos tarkoitetaan ojentajadippiä niin silloin myös sanotaan että ojentadippi, imo. Mut joo tuli selväks :D

Jos puhutaan pelkästä dipista niin silloin nimenomaan tarkoitetaan rinta dippiä, ja jos tarkoitetaan ojentajadippiä niin silloin myös sanotaan että ojentadippi, imo. Mut joo tuli selväks :D

IMO jos puhutaan pelkästä dipistä niin silloin nimenomaan tarkoitetaan ojentajadippiä, ja jos tarkoitetaan rintadippiä niin silloin myös sanotaan että rintadippi. En oo ikinä törmänny tähän sinun kuvaamaasi käytäntöön.

Eli molempiako teen? Leveä että kapea otteella? Korvaten penkin?

Unohdin mainita ohjelmastani ranskikset, jotka olen tehnyt aina.

Eli molempiako teen? Leveä että kapea otteella? Korvaten penkin?

Unohdin mainita ohjelmastani ranskikset, jotka olen tehnyt aina.

Jos penkin korvaajasta on kyse, niin sitten hieman leveämmällä otteella vartalo etukenossa...

takasin

eli olin tossa 1-2 vuotta sitten täälä kyselemässä että miten saisin painoa / massaa lisää ja täälä sanottiin että uinti + tuplaan sen mitä syön nii pitäs tulla massaa

painoin sillon muistaakseni 53kg ja olin 179 cm pitkä, nyt painan 61kg ja oon 183 cm pitkä.
viimeviikolla punnitsin nii painoin kyl 55kg.. söin äskön pitsan et ehk se saatto vaikuttaa, en tiedä.

jokatapauksessa, ei oo painoa tullu tarpeeks lisää vaikka oon syöny aika ankarasti, ja makkaraa on tullu vedettyä :D

Back
Ylös Bottom