Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ajattelin aloittaa uuren treeni tavan, 3x salia viikossa, ja 5x lajitreeni(vapari).

Eli uusi lähinnä salin suhteen ja sali kun on työmatkan varrella niin duunin jälkeen kelailin mennä tekemään tiukan 30-45 minuuttiset sarjat koska muuten ei ehdi syödä .illalla olevia lajitreenejä varten.

Treeni ohjelma on hyvin yksin kertainen johon kuuluu vain perusliikkeitä, ei mitäään hifistelyä eli. Jalkaprässi, penkki, epäkkäät, Mave, Rive, hauiskäännöt. sarjat suunnilleen 3x? toi´stoja

Onko käytännön hyötyä moisesta treenistä kun vetää nopeasti läpi, eli ei fiilistele/ istu siellä salilla vaan tekee koko ajan.

Kysyisin vaan yhtä asiaa. Aloittelisin juuri kasvattamaan lihaksia mutta mietin vain sitä että kun haluaisin myös ylimääräisen lihasten päältä pois, niin alkaisinko ensin dietille vai treenaisinko lihaksia ensin suuremmiksi. Painoa minulla on 84 kg ja pituutta 186 cm.

Treenaa nyt ensin että saat niitä lihaksia kasvuun, ei ne kasva jos elimistösi on säästöliekillä.
Paljon ruokaa ja lepoa. Niinkuin muutkin sanoivat reenaa ensin, diettaa sitten.

Toi on mun mielstä ihan jees ajatus, treenille 45min suosittelisin SS, starting strenghtiä, 5x5 sf tai golden six, näissä on kaikki turha karsittu pois. muistaa vaan ottaa kunnon lämmöt ja tekee sitten vaikka työ sarjat x 3.
vielä lyhyempi aika vois mennä 5/3/1 wendler
ps kaikille näille ohjelmille on oma hyvä thread niitä lukasemalla selviää monta asiaa

Pakko tiedustella kokeneemmilta semmoista asiaa, että kuuluuko alaselän mennä "pumppiin" samalla tavalla kuin esim. hauis voi mennä? Koska hypereitä tehdessäni, ja nyt ekaa kertaa raskaan tuntuisilla painoilla maastavetoa tehdessäni alaselässä perseen yläpuolella tuntuu semmoinen kuumotus, että kohta sieltä tulee vähintään alieni ulos. Lähes krampiksikin sitä voisi sanoa, niin jäykkä fiilis, ettei oikein tee mieli selkää rasittaa kun se tunne tulee. Olen ymmärtänyt, että ainakin hyper-extensionin pitäisi olla ilman lisäpainoja täysin turvallinen liike selälle, mutta saan tuommoisen tunteen aikaiseksi jo tekemällä siinä esim. 2x8 toistoa.

Oon jakanu treenin 2-osasee ja treenit ovat:

1: Rinta, olkapäät, ojentajat vatsa
2: Hauis, selkä, jalat

Onko hyvä jako? Ja jos haluaa treenata penkissä voimaa niin käykö 4x6, vai pitäisikö vähentää/lisätä sarjoja? Eikö myös olisi järkevää tehdä 2-jakosessa esim. lyhyitä ja pitkiä toistoja, eli esim. ma 4x6 ja to 3x8? Voi olla vähän tyhmiä kysymyksii mut olis kiva tietää. :)

Pakko tiedustella kokeneemmilta semmoista asiaa, että kuuluuko alaselän mennä "pumppiin" samalla tavalla kuin esim. hauis voi mennä? Koska hypereitä tehdessäni, ja nyt ekaa kertaa raskaan tuntuisilla painoilla maastavetoa tehdessäni alaselässä perseen yläpuolella tuntuu semmoinen kuumotus, että kohta sieltä tulee vähintään alieni ulos. Lähes krampiksikin sitä voisi sanoa, niin jäykkä fiilis, ettei oikein tee mieli selkää rasittaa kun se tunne tulee. Olen ymmärtänyt, että ainakin hyper-extensionin pitäisi olla ilman lisäpainoja täysin turvallinen liike selälle, mutta saan tuommoisen tunteen aikaiseksi jo tekemällä siinä esim. 2x8 toistoa.

Hieno vertaus :D Tottakai alaselkä lihaksena menee ihan yhtälailla pumppii kuin hauiskin eikä siinä ole sinänsä mitään ihmeellistä. Tosin tällöin myös lihas myös väsyy, jolloin alaselän kontrolli voi pettää ja sattua loukkaantuminen. Mitä esim hauiksen väsymisen kanssa ei juuri tälläistä ongelmaa ole. Eli alaselässäkin vain veri kiertämään, mutta ei tekniikan kunstannuksella missään nimessä. Toivottavasti tästä nyt sai edes jotain tolkkua :D

Aika perus työntävät / vetävät & jalat jako. Ja ihan pätevä sellainen. Kyllä tuolla 4x6 voimaakin tarttuu ja sekin aika perus. Ei varmasti muutoksia tarvi tehdä. 2-jakoisessa 'normaalisti' varsinkin pakkotoistolla yleisesti tehty kaksi treeniä lyhyempää (4-8 toistoa 'voima') ja toiset kaksi treeniä pidempää sarjaa (8-15 toistoa 'hypertrofia'). 4x6 ja 3x8 ovat niin lähellä toisiaan että saman viikon aikana tuollainen vaihtelu on kovin pientä. Parempi olisi esim 'voima'reeni 2x6 (tai 4x6) ja 'hypertrofia'reeni 2x15 (tai 3x12).

Oon jakanu treenin 2-osasee ja treenit ovat:

1: Rinta, olkapäät, ojentajat vatsa
2: Hauis, selkä, jalat

Onko hyvä jako? Ja jos haluaa treenata penkissä voimaa niin käykö 4x6, vai pitäisikö vähentää/lisätä sarjoja? Eikö myös olisi järkevää tehdä 2-jakosessa esim. lyhyitä ja pitkiä toistoja, eli esim. ma 4x6 ja to 3x8? Voi olla vähän tyhmiä kysymyksii mut olis kiva tietää. :)

No ei oo hyvä jako minusta. Sulla on ykköstreenissä pikkulihoja ja kakkostreenissä enempi ku kaksi kolmasosaa kropasta. Ei kannata selkää ja jalkoja IMO laittaa samaan treeniin 2-jakoisessa. Ja on fiksua vaihdella jollain tapaa sarjapituuksia, tosin lihaksen kannalta on aika lailla yks lysti teetkö 6 vai 8 toistoa. Sitten alkaa olla jo vaihtelua jos tekee vaikka yhdessä treenissä vitosia ja toisessa 12-15 toistoa.

Olen alkanut käymään salilla 3-4 kertaa viikossa, tarkoituksena saada massaa n. 5kg.

Kannattaako jakaa treenit, sillä teen nykyään kaikki kerralla (olkapäät, hauikset, käsivarret, vatsat, selät ja rinnat) ja kaikkeen tähän kuluu 1-2h. Tarkoituksena olisi vielä ottaa jalatkin mukaan, treenaten niitä 2-3 eri tavalla.

En ikinä ole ennen jakanut treenejä enkä haluisikaan. Jos se kuitenkin jalkojen mukaanoton myötä olisi suotavaa ja tehokkainta, ottaisin vinkit ja ohjeet koskien treenijakoa mielelläni vastaan.

Ok kiitti marde, eli miten kannattas jakaa nää lihakset? Vaikka rinta, selkä, ojentajat ja hauis jalat olkapäät?

Minä tykkään että se on joko puhdas vetävät-työntävät -jako eli: etureidet, rinta, olkapää, ojentaja / selkä, takareidet, hauis, pohkeet, takaolkapäät tai sitten yläkroppa / jalat. Onhan niitä vaihtoehtoja tietenkin, mutta nuo on minusta ylivoimaisesti parhaat vaihtoehdot.

Ok kiitti taas marde, unohin toho edellisee postaa että millasia sarjoja sitten kun toistot 5 tai 12? Ja vielä että kyykkyhän ottaa enemmän etureisiin kun takareisiin eli mikä olisi hyvä takareisi liike?

Back
Ylös Bottom