Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Miksei tulisi? Tekeehän jengi paljon tuota Arskan kutosta hyvin tuloksin? Jatkaa sillä samalla ohjelmalla millä niitä lihaksia on kasvateltukin. Jos se toimii kasvatukseen, niin miksei se toimisi ylläpitoonkin? 1-3 jakoset aika peruskauraa IMO.

Hmm, okei. Itse tuli tehtyä G6 vaikka kalorit olivatkin aika pitkälti +/-0 ja välillä miinuksellakin ja moni sanoi että 1-jakoinen on liian rankka laihdutukseen. Voisin ehkä kehitellä jotain omaa, esim 2x viikkoon kuusikolla ja yksi treeni jossa tehdään pienempiä vitkutuksia koko kropalle. Kiitoksia vastauksesta :)

Hmm, okei. Itse tuli tehtyä G6 vaikka kalorit olivatkin aika pitkälti +/-0 ja välillä miinuksellakin ja moni sanoi että 1-jakoinen on liian rankka laihdutukseen. Voisin ehkä kehitellä jotain omaa, esim 2x viikkoon kuusikolla ja yksi treeni jossa tehdään pienempiä vitkutuksia koko kropalle. Kiitoksia vastauksesta :)
Teitkö 3 kertaa viikossa G6:sta?

Teitkö 3 kertaa viikossa G6:sta?

Juu. Oli välillä aika rankkaa jos ei syönyt tarpeeksi...Kokeilen varmaan tuota 2+1 systeemiä jatkossa koska tykkään G6:sta, mutta haluan myös vähän vaihtelua ja kevyempää treeniä kyytipojaksi.

Eli 2x viikossa G6 mukaan ja kerran keskitytään hieman enemmän vähemmälle huomiolle jääville alueille. Esim. kolmanteen treeniin voisi tulla vinopenkki, kulmasoutu, taka/sivuolkapääliikkeet, pohkeet, takareidet, ehkä joku oma liike ojentajille ja epäkkäille. Eihän tuossa lihakset kasvakkaan vaikka vitkutuksia vääntää, mutta saapahan vähän monipuolisuutta ja yhden kevyemmän treenin viikkoon palautumista helpottamaan.

Eli 2x viikossa G6 mukaan ja kerran keskitytään hieman enemmän vähemmälle huomiolle jääville alueille. Esim. kolmanteen treeniin voisi tulla vinopenkki, kulmasoutu, taka/sivuolkapääliikkeet, pohkeet, takareidet, ehkä joku oma liike ojentajille ja epäkkäille. Eihän tuossa lihakset kasvakkaan vaikka vitkutuksia vääntää, mutta saapahan vähän monipuolisuutta ja yhden kevyemmän treenin viikkoon palautumista helpottamaan.

Noei siinä dieetillä mitään lihaksia kasvatellakaan, mutta ehkäpä ne eristetymmät "vitkutukset" ja nuo sun listaamas muut liikkeet (mitä sitten ikinä tarkoittaakaan?) antaa sen verta rasitusta myös niille muille lihaksille, jolloin se lihaskato minimoituu. Eihän kukaan täysjärkinen treenaaja halua dieetillä lihaksia kadottaa? Arskan kutosessa ei myöskään pohkeita tehdä sen kummeminkin ja sivu- ja takaolkapäätkin jää tekemäti. Selälle ei vaakavetoja näy.

Onko kamppailulajit hyviä kehittämään voimaa ja lihasmassaa tai ylipäänsäkin muokkaamaan kroppaa jos osaa syödä oikein eli siis 2g proteiinia per paino kilo? Mitenkä ois hyvä tehä myös tota punttia ku ennen kävin kolmesti salilla viikkoon 1-jakoisella ma/ke/pe, mutta nyt ku ajattelin alottaa sen ju-jutsun, niin treeni muuttuu tämmöseks:

su: sähly
ma: ju-jutsu
ti: sähly
ke: kuntosali
to: ju-jutsu
pe: kuntosali
la: lepo

Miten kannattais toi puntti nyt sit hoitaa ku haluaisin lihasmassaa ihteeni lisää ku näytän aika kepille :/

Et sinä kamppailulajeilla lihasmassaa lisää saa. Toki yleiskunto paranee ja voihan siinä lihastakin tulla jos ei ole aikaisempaa liikuntataustaa..

Kai oot vaihdellu ohjelmaa ja sarjapituuksia välillä?

Kyllä olen.

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Tolla teen ja oon lisännyt selkäpäivään vielä noiden kahden selkäliikkeen jälkeen jonkun pumppausliikkeen, alatalja yhdellä kädellä 2x10-15 tai t-soutu samalla sarjalla.

Vähäsen on auttanut toi, että oon lisännyt pumppausliikkeen, mutta silti selkä edelleen vakava keppi.

joulun jälkeinen dietti taas alkamassa, niin sellainen kymysys että onko tuo punttisalilla käynti hyvää läskinpoistoa tietenkin höysettynä lenkeillä ym.

paljonkohan kaloreita kuluu puntilla sellainen 1-1,5h perus rankka treeni tälläisellä 100kilosella keijukaisella ?

Hyvää joulua kaikille!

On, dieettiin ei välttämättä edes aerobista tarvi. Perusliikkeet polttavat rasvaa kaikista parhaiten. Luulisi yli puolituhatta kaloria kuluvan..

Kiitos vastauksesta. kun pitäisi kehosta sellainen 10-15kiloa tässä seuraavan 6kk saada pois, oisiko kellää jotain hyviä neuvoja? ei mitään vippaskonsteja haeta koska pysyvä muutos olisi tarkoitus saada :)

Kysytääs uurestaan.. Kumpaa suosittelisitte dieetille ohjelmaksi, 1-jakonen jossa raskaat perusliikeet ja jotain muuta esim. golden six + pari extraliikettä vai 2-jakonen?

lepoa

mitäs mieltä muut on. Oon tehnyt kaksijakoisella 6 päivänä viikossa siten että sunnuntai on lepopäivä. Olen kuitenkin miettinyt toisen lepopäivän pitämistä esim. vaikka keskiviikkoisin, koska reenit on yleensä kuluttavat ja haluaisin ehdottomasti optimoida ja turvata kehityksen. Eli mitä mieltä sakki on, olisiko huono idea. Tai muussa tapauksessa jos ei pysty toista lepopäivää pitämään niin kävis vaikka tekemässä esim. jalkoja ja vatsoja, koska kädet saa kuitenki damagee joka reenissä.

eikös asia ole kuitenkin niin että vajaakuntoisena on aika vaikea saada tuloksia kohenemaan kun jo ennen reenin aloittamista on sellainen olo kun olis juuri kovan harjoituksen vetänyt. Tämä asia nousi mieleeni lähinnä siitä syystä että penkkitulos ei ole pahemmin kohentunut ja olen alkanut miettimään ettei palautuminen edellisistä harjoituksista ole tapahtunut eikä silloin tulostakaan synny.

liike

tota olisko kellään kuvaa millainen liike on takaolat taljassa, penkillä maaten, eli onko liike samankaltainen kuin kässäreillä tehtynä mut kässäreiden tilalla naruhässäkät gripillä

Kysytääs uurestaan.. Kumpaa suosittelisitte dieetille ohjelmaksi, 1-jakonen jossa raskaat perusliikeet ja jotain muuta esim. golden six + pari extraliikettä vai 2-jakonen?
Se on ihan makuasia, mutta mikäli välttämättä haluat jonkun vastauksen ni vaihtoehto a) eli raskaat perusliikkeet. En yhtään sen kummemmin ala perustelemaan, koska kuten alussa sanoin ni täysin makuasia, raskailla perusliikkeillä on kuitenkin oma etunsa.

mitäs mieltä muut on. Oon tehnyt kaksijakoisella 6 päivänä viikossa siten että sunnuntai on lepopäivä. Olen kuitenkin miettinyt toisen lepopäivän pitämistä esim. vaikka keskiviikkoisin, koska reenit on yleensä kuluttavat ja haluaisin ehdottomasti optimoida ja turvata kehityksen. Eli mitä mieltä sakki on, olisiko huono idea. Tai muussa tapauksessa jos ei pysty toista lepopäivää pitämään niin kävis vaikka tekemässä esim. jalkoja ja vatsoja, koska kädet saa kuitenki damagee joka reenissä.

eikös asia ole kuitenkin niin että vajaakuntoisena on aika vaikea saada tuloksia kohenemaan kun jo ennen reenin aloittamista on sellainen olo kun olis juuri kovan harjoituksen vetänyt. Tämä asia nousi mieleeni lähinnä siitä syystä että penkkitulos ei ole pahemmin kohentunut ja olen alkanut miettimään ettei palautuminen edellisistä harjoituksista ole tapahtunut eikä silloin tulostakaan synny.
2-jakoisella kuus kertaa viikossa voi olla melko rankkaa. Varsinkin, jos jumpat on muutaki, ku vähän hauista ja penaa ballerina-asussa. Ihan suosiolla se toinen lepopäivä ja muutat viiennen reenipäivän vaikka kevyemmäksi palauttelujumpaksi.

tota olisko kellään kuvaa millainen liike on takaolat taljassa, penkillä maaten, eli onko liike samankaltainen kuin kässäreillä tehtynä mut kässäreiden tilalla naruhässäkät gripillä
Tämmöstä varmaan kaipailit.

juujuu

ai se on tuommoinen se liike, kuvittelin vähän erilaiseks mutta tuota liikettä tosiaan kaipasinkin, kiitokset vain sherlokille. Juu ei oo pahemmin tapana pitää balleriina reenejä vaan täysillä yritetään eteenpäin vääntää.
kyllä sen on tässä muutamien viikkojen aikana huomannu että raskaaksihan tuo on alkanut käydä, en voi kyllä ku myöntää että kertaakaan en oo varmaan seuraavaan treeniin ollu kunnolla palautunut.
koitetaanpa sit tällä uudella menetelmällä josko ne tuloksetkin lähtis pikkuhiljaa paranemaan.

kiitokset vielä neuvoista ja hyvät joulut sinnepäin (näin jälkikäteen):)

Vielä parempi tuo takaolat taljassa on kun tekee pelkillä vaijereilla tai sitten köysillä pelkästään. Heittää nuo käsiotehässäkät veks ja kääntää rannetta sivuttain ja nyrkillä kiinni vaijerin päistä.

Mistähän johtuu että punnertaminen sattuu yläasennossa olkapäihin? Ei ole aiemmin sattunut, mutta n. 2 viikkoa sitten alkanut kipuilemaan aina punnertaessa, varsinkin leveällä otteella. En ole punnertamista juurikaan harrastanut aikaisemmin, mutta nyt kun on taukoa salista on välillä aina pakko tehdä kaikkea pientä vieroitusoireiden lieventämiseksi.

Kipu on siis pieni vihlaisu aina yläasennossa, ei satu jälkeenpäin eikä ala-asennossa.

Mistähän johtuu että punnertaminen sattuu yläasennossa olkapäihin? Ei ole aiemmin sattunut, mutta n. 2 viikkoa sitten alkanut kipuilemaan aina punnertaessa, varsinkin leveällä otteella. En ole punnertamista juurikaan harrastanut aikaisemmin, mutta nyt kun on taukoa salista on välillä aina pakko tehdä kaikkea pientä vieroitusoireiden lieventämiseksi.

Kipu on siis pieni vihlaisu aina yläasennossa, ei satu jälkeenpäin eikä ala-asennossa.

Mulla on kans samaa vikaa, mutta se tulee ja menee ihan satunnaisesti. Mulla ainakin tekee tota myös kun teen niskantakaa punnerrusta, jouduin senkin vaihtamaan pysytypunnerrukseen ku sattu niin hitosti.

Mulla on kans samaa vikaa, mutta se tulee ja menee ihan satunnaisesti. Mulla ainakin tekee tota myös kun teen niskantakaa punnerrusta, jouduin senkin vaihtamaan pysytypunnerrukseen ku sattu niin hitosti.

Penkissä ja muissa liikkeissä en ole samaa huomannut, mutta enpä ole salillakaan päässyt kuukauteen käymään...eli ehkä tilanne on eri nykyään. Ehkä vain olen niin läski etteivät paikat enää kestä omaa painoani :rolleyes:

Back
Ylös Bottom