Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kehittyy juu. Mut tuntuu et mavessa ainakin reidet huutaa hoosiannaa ennen alaselkää niin aattelin et johtuu tosta kun edellisenä päivänä reenannu etureiskat...

Mielummin jalat huutaa, kun että alaselkä huutais. Voithan tehä esim. sen viikon ekan treenin kovemmilla raudoilla ja/tai toistoilla ja tota mavetreeniä edeltävään muuttaa sitä treeniä.
Itse en kuitenkaan muuttas, jos kehityt

selekäliike

en oo aiemmin koettanut mut mites toi ylätalja vastaotteella tehoo selkään. rasittuuko siinä hauikset enemmän ku myötäotteessa. vaikuttaako liike siis eri alueisiin selässä ku myötäotteella tehtynä?

Viel toinen kysymys... Mä en pysty tekemään kyykkyä ilman että mun selkä taipuu eteenpäin. Suorassa selkä silti pysyy. Onko vaarallista. Vaihanko johonki muuhun liikkeeseen vai?

Viel toinen kysymys... Mä en pysty tekemään kyykkyä ilman että mun selkä taipuu eteenpäin. Suorassa selkä silti pysyy. Onko vaarallista. Vaihanko johonki muuhun liikkeeseen vai?
Tähän malliin? Ei haittaa, kunhan ei pääse selkä pyöristymään. Jatka samaan malliin vaan. Kyykkykengät (painonnostokengät) auttaa toki jos haluat pystymmäksi kyykkyäs.

Kokeilin tehä ylätaljaa v-tangolla(tai oikeastaan sillä, v:llä missä kämmenet on vastakkain, kun ei kunnollista v-tankoa ole), kun sitä on niin kehuttu. Sain hyvän tuntuman, mutta väärään paikkaan. Liike tuntui eniten trapseissä. Missä mahtaa olla vika?

Voisko joku avata mulle vähän, että miten eri liikkeet ottavat eri puolille olkapäitä? Kun eikös ole etu-, sivu-, ja takaolkapäät..

Miten esim takaolkapäille sais hittiä muillakin liikkeillä kun viparit taakse?

-KIITTI ETUKÄTEEN

Kokeilin tehä ylätaljaa v-tangolla(tai oikeastaan sillä, v:llä missä kämmenet on vastakkain, kun ei kunnollista v-tankoa ole), kun sitä on niin kehuttu. Sain hyvän tuntuman, mutta väärään paikkaan. Liike tuntui eniten trapseissä. Missä mahtaa olla vika?

Liian pystyssä asento? kokeiles hieman nojata taaksepäin, auttoi ainakin meikäläisellä ku kapealla otteella laittoi menemään.

Oon nyt käynyt kohta 1,5 vuotta salilla ja selkä on ihan samanlainen kuin lähtöpisteessä. Ehkä vähän jotain pientä leveyttä tullut, mutta muuten ihan sama keppi kuin ennenkin. Painot on noussut hitaaseen tahtiin, mutta ovat nousseet kummiskin. Alataljassa lähtöpaino oli vissiin 3x10 40kg ja nyt 3x10 65-70kg. Ylätaljassa painot ovat nousseet huikeat 10kg sarjapainoissa!

En ymmärrä mikä mättää, koska muissa liikkeissä painot on noussut kohtuu hyvin. Ulkonäöltään rinta, hauis ja niska ovat kasvaneet parhaiten. Paino oli lähtöpisteessä 50kg ja nyt 67kg. En ole hirveästi pituutta kasvanut.

Tosin kun alotin salilla käymisen tuli kustua paljon asioita alussa ja meni varmaan ainakin 4kk "hukkaan". Ja nyt on tossa 67kg junnannu paino ainakin varmaan 2kk.

Oon nyt käynyt kohta 1,5 vuotta salilla ja selkä on ihan samanlainen kuin lähtöpisteessä. Ehkä vähän jotain pientä leveyttä tullut, mutta muuten ihan sama keppi kuin ennenkin. Painot on noussut hitaaseen tahtiin, mutta ovat nousseet kummiskin. Alataljassa lähtöpaino oli vissiin 3x10 40kg ja nyt 3x10 65-70kg. Ylätaljassa painot ovat nousseet huikeat 10kg sarjapainoissa!

En ymmärrä mikä mättää, koska muissa liikkeissä painot on noussut kohtuu hyvin. Ulkonäöltään rinta, hauis ja niska ovat kasvaneet parhaiten. Paino oli lähtöpisteessä 50kg ja nyt 67kg. En ole hirveästi pituutta kasvanut.

Tosin kun alotin salilla käymisen tuli kustua paljon asioita alussa ja meni varmaan ainakin 4kk "hukkaan". Ja nyt on tossa 67kg junnannu paino ainakin varmaan 2kk.
Kai oot vaihdellu ohjelmaa ja sarjapituuksia välillä?

Minkälaisilla treeniohjelmilla ihmiset yleensä dieettaa? 1-jakoinen ei varmaankaan tule kysymykseenkään...

Tarkoitus olisi lähitulevaisuudessa kiristellä n. 8 viikon ajan ja yrittää pitää kiinni niistä vähistä lihaksista. Sen jälkeen siirtyisin syklittelemään 6 viikkoa plussilla, 2 viikkoa miinuksilla.

Nyt tänään oon selaillu suht reilusti eri painonnosto foorumeita yms. ja oon moneen kertaan törmänny termiin ''hypertrofia''. Mitäs se tarkottaa?

Minkälaisilla treeniohjelmilla ihmiset yleensä dieettaa? 1-jakoinen ei varmaankaan tule kysymykseenkään...

Tarkoitus olisi lähitulevaisuudessa kiristellä n. 8 viikon ajan ja yrittää pitää kiinni niistä vähistä lihaksista. Sen jälkeen siirtyisin syklittelemään 6 viikkoa plussilla, 2 viikkoa miinuksilla.
Miksei tulisi? Tekeehän jengi paljon tuota Arskan kutosta hyvin tuloksin? Jatkaa sillä samalla ohjelmalla millä niitä lihaksia on kasvateltukin. Jos se toimii kasvatukseen, niin miksei se toimisi ylläpitoonkin? 1-3 jakoset aika peruskauraa IMO. Tosin tossa originaalissa Arskan kutosessa jätetään joitakin lihaksia kokonaan tekemättä, mikä ei mun mielestä mikään kovin hyvä juttu ole kokonaiskehityksen kannalta alunperinkään.

Nyt tänään oon selaillu suht reilusti eri painonnosto foorumeita yms. ja oon moneen kertaan törmänny termiin ''hypertrofia''. Mitäs se tarkottaa?
Laita googleen sana hypertrofia? Lihasten kasvu = hypertrofia

Back
Ylös Bottom