Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

massan kasvu aikaa 4 kk

Eli tarkotus olis saada nostettua omaa painoa 10 kg eli hemmetin paljon 60 kilosta 70 kiloon. Eli olen aika naru, koska olen 181cm pitkä ja haluaisin lihaksia ja painoa lisää ja paljon. Mitä liikkeitä minun pitäisi tehdä ja kuinka monta sarjaa ja kuinka monta yhdessä sarjassa pitää olla ja kuinka usein (esim. 4 kertaa viikossa). Sitten vielä sitä, että minkälainen ruokavalio tulisi olla ja pitäisikö minun käyttää lisäravinteita.

Terv. Naru

Kyllä sitä aika paljon voi vetää. Itse vedän joka päivä aamulla 15ml, koulun jälkeen 15ml ja ennen nukkumaanmenoa 15ml, joskus saatan muuten vain vetää myös... Rypsiöljy itseasiassa on terveellistä (ei tietenkään liiallisesti käytettynä) ja kalorit tulee vain hyvistä rasvoista. Suklaan tapauksessa ne taas tulee huonoista rasvoista ja nopeista hiilareista.

Tuoko ei siis ole vielä liikaa? Kyllähän tuolla varmaan sais tota painoa nousemaan, jos ton verran vetäs :D ku 45ml tekee jo aika lähelle 500 kalorii päivään.

Kokeile itse ja seuraa että miten paino nousee. Mulle ei ainakaan ole liikaa.. Vähän pakko aamullakin vetää tuota ku on vaan yks ruokailu koulussa ja seuraavan kerran syön vasta puol neljän aikaan. Mulla nousee siis paino hitaasti mutta epävarmasti, luokkaa kilo kuussa..

Kokeile itse ja seuraa että miten paino nousee. Mulle ei ainakaan ole liikaa.. Vähän pakko aamullakin vetää tuota ku on vaan yks ruokailu koulussa ja seuraavan kerran syön vasta puol neljän aikaan. Mulla nousee siis paino hitaasti mutta epävarmasti, luokkaa kilo kuussa..

Eli siis tästä ei kuitenkaan ole mitään terveydelle vaarallisia haittoja? Tai siis jos tulee tuota painoa sen ansiosta sitten joku kilo kaks kuussa.

Mulla tulee forkut niin perkeleen kipeeks ku teen habaa...mistäköhän johtuis???
ei semmoinen kipu et puristusvoima loppuu vaan ihan semmonen särkee olo vain??

Onko kellään samanlaisia kokemuksia ja mikä avuksi???

Kiitos

^^ Siis kun teet suoralla tangolla vai hammereita kässäreillä, vai joku muu liike?
Oletko koittanut venytellä forkkuja/hauiksia?

Ei nyt muuta tuu mieleen, paitsi jos forkut liian heikot, niin lisää treeniä?

Eli tarkotus olis saada nostettua omaa painoa 10 kg eli hemmetin paljon 60 kilosta 70 kiloon. Eli olen aika naru, koska olen 181cm pitkä ja haluaisin lihaksia ja painoa lisää ja paljon. Mitä liikkeitä minun pitäisi tehdä ja kuinka monta sarjaa ja kuinka monta yhdessä sarjassa pitää olla ja kuinka usein (esim. 4 kertaa viikossa). Sitten vielä sitä, että minkälainen ruokavalio tulisi olla ja pitäisikö minun käyttää lisäravinteita.

Terv. Naru

Sopivaa ohjelmaa voi katsella vaikka näistä ketjuista, vähän ravintoasiaakin joukossa:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=53396
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39774

Sitten ruokaa napaan PALJON, jos massaa lisää haluat. Jos paino ei tunnu nousevan, syö enemmän. Palautusjuoman voi ottaa käyttöön alusta asti, muilta osin kannattaa toistaiseksi panostaa enemmän normaalin ruokavalion ehostukseen kuin lisäravinteisiin.

Ja ruokailuun lisäksi, ei yhtä semmoista "tappo annosta" jonka syötyään olo tuntuu kuolleelta. Vaan pieni/kohtalaisia annoksia useampaan otteeseen päivässä. Vaikkapa kaksi pääruokaa, esim. 1.koulussa 2.kotona. Tähän väliin sitten aamupala, välipälä, välipala, iltapala.

Ja proteiini pitoista ruokaa suosisin minä.

Jollen väärin muista niin kalorejen tarpeen sain laiskettua omapaino x 40. Eli sinun tapauksessa noin 2400-kaloria. Tuon yli kun syöt niin luonnollisesti pitäisi painon nousta. Mutta muista kummiskin mitä enemmän liikut/urheilet=kulutat. Vaatii totuttelua syödä noin useasti mutta "rytmiin" pääsee aika äkkiä.

Vielä viimenen, kysymys: kuinka paljon about maksaa purkki tota rypsärii? En löytäny ku yritin netistä jotain kattoo.

No eikö voi käydä kauppareissulla katsomassa? :D Xtra rypsiöljy muistaakseni 2-3e litra. Aikasemmin kirjotit että meinaat tuon avulla nostaa painoa sen kilon-kaks, kannattaa pitää mielessä että proteiinit ovat lihasten rakennusaineita..

No eikö voi käydä kauppareissulla katsomassa? :D Xtra rypsiöljy muistaakseni 2-3e litra. Aikasemmin kirjotit että meinaat tuon avulla nostaa painoa sen kilon-kaks, kannattaa pitää mielessä että proteiinit ovat lihasten rakennusaineita..

Voi, vaan halusin tietää heti :D Ja tiedän, että proteiineillä sitä lihasta kasvatetaan, mutta kun siitäkään ei pahemmin hyötyä ole, jos ei tule tarpeeksi kaloreita. Ite painan vähä reilu 60kg, joten proteiini on melko helppo hankkia, kun maitoakin tulee juotua se 1.5litraa päivässä. lisäksi sit rahkaa ja erilaisia lihatuotteita, joten tuo proteiinin saanti ei ole missään vaiheessa ollut ongelma, vaan nimenomaan nuo kalorit.

Ottaako maastaveto myös yläselkään?:david:

Tein maanantaina ekaa kertaa kunnolla maastavetoa muun treenin ohella ja alaselkä on aivan tohjona, mutta yläselkäkin on selvästi saanut osansa. Yleensä leuanveto ei ole riittänyt tähän, mutta eilisen treenin jälkeen näin pääsi käymään. Mietin vain meniköhän tuo mave oikeaan osoitteeseen(tuntuu menneen, mutta ei sitä tiedä) vai mitähän tapahtui?:D

Ottaako maastaveto myös yläselkään?:david:

Tein maanantaina ekaa kertaa kunnolla maastavetoa muun treenin ohella ja alaselkä on aivan tohjona, mutta yläselkäkin on selvästi saanut osansa. Yleensä leuanveto ei ole riittänyt tähän, mutta eilisen treenin jälkeen näin pääsi käymään. Mietin vain meniköhän tuo mave oikeaan osoitteeseen(tuntuu menneen, mutta ei sitä tiedä) vai mitähän tapahtui?:D
Ottaa kyllä epäkkäisiin.
Ja hyvin ottaakin, ainaki mulla, epäkkäät on aina ihan tohjona mavetreenin jälkeen ja melkosesti ne on kasvanutkin siitä ku rupesin mavea tekemään..

Ottaa kyllä epäkkäisiin.
Ja hyvin ottaakin, ainaki mulla, epäkkäät on aina ihan tohjona mavetreenin jälkeen ja melkosesti ne on kasvanutkin siitä ku rupesin mavea tekemään..

Jooh, epäkkäissä tosiaan taitaa tuntua. Hieman hankala tässä vaiheessa sanoa mikä paikka on jumissa treenin takia ja mikä on vain koneella istumisesta johtuvaa. Veikkaanpa kuitenkin että tuo mave meni suht hyvin...huomenna voisi tehdä uudestaan :puntti:

Ei kannata. Mave on sellainen liike että sitä tosi harvat tekee useammin ku vain kerran viikossa, rasittaa alaselkää niin paljon.. Ellet sitten vedä kevyemmin.

Osaakos kukaan sanoa mikä vikana? Olkapäät puutuvat/väsyvät todella helposti. Esim penkkiä tehdessä voimaa kyllä riittää pieniin toistomääriin, mutta jos koittaa yhtään pidempää sarjaa tehä niin olkapäistä häviää voima paljon ennen kun rinnasta tai ojentajista. Saman ilmiön huomaa esim lamppuja kattoon laittaessa. Minuutinkin kun pitää kättä ylhäällä niin hiki valuu ja olkapäähän sattuu.

Ei kannata. Mave on sellainen liike että sitä tosi harvat tekee useammin ku vain kerran viikossa, rasittaa alaselkää niin paljon.. Ellet sitten vedä kevyemmin.

Ihan kevyesti teen vielä. Ensimmäistä kertaa oikeastaan edes teen alaselälle treeniä niin harjoittelen ensin tuon liikkeen kunnolla pienemmillä painoilla ennen kuin lähden nostelemaan sarjapainoja oikealle tasolle. Mutta joo, saattaa jäädä kertaan viikossa, muina kertoina sitten prässiä ja SJMVtä kuten suunnittelin. Kiitos vastauksista :)

Mitä olette mieltä siitä, jos joku mies laittaa salilla pinkin paidan päälle? Mulla kun näitä pinkkejä on useampikin kappale. Naiset vois varmaan tykätäkin, mutta en turhaa haluaisi haiskahtaa homolta. JA siis ihan hetero olen.

Osaakos kukaan sanoa mikä vikana? Olkapäät puutuvat/väsyvät todella helposti. Esim penkkiä tehdessä voimaa kyllä riittää pieniin toistomääriin, mutta jos koittaa yhtään pidempää sarjaa tehä niin olkapäistä häviää voima paljon ennen kun rinnasta tai ojentajista. Saman ilmiön huomaa esim lamppuja kattoon laittaessa. Minuutinkin kun pitää kättä ylhäällä niin hiki valuu ja olkapäähän sattuu.

Yksinkertaisesti heikot olkapäät?
Jos olkapäät kestää olkapäätreenissä vähän pitempää sarjaa esim vipunoistoja ja pystypunnerrusta ihan hyvin niin luulis että jaksaa lamppujen laitossakin.

Mitä olette mieltä siitä, jos joku mies laittaa salilla pinkin paidan päälle? Mulla kun näitä pinkkejä on useampikin kappale. Naiset vois varmaan tykätäkin, mutta en turhaa haluaisi haiskahtaa homolta. JA siis ihan hetero olen.

Jos se on kovasti ihonmyötäinen niin saatat lähettää vääriä signaaleja :pano:

Back
Ylös Bottom