Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Dippitelineessä. Jos teet esim. tuolilla/penkillä tms niin ei se ole läheskään niin raskasta. Ojentajille hyvä liike on myös ranskalainen punnerrus, etenkin skullcrusher-tyylillä eli lasket tangon otsalle ja olet makuuasennossa.

Jos normaalisti jalkaprässiä teet niin eipä taida.. Minä treenaan aina pohkeita smithissä kun ei mitään pohjelaitteita tms löydy tuolta salilta..

Jos haluat OIKEASTI isot kädet, niin rupeat panostamaan hauisten sijasta ojentajiin enemmän, ojentajat valtaavat muutenkin suuremman pinta-alan käsistä kuin hauikset (ja sitä paitsi näytät siistimmältä kun sinulla on oikeasti isot ja paksut kädet, etkä sellaiselta narukädeltä, millä on vain iso hauis, hauis on muutenkin yliarvostettu lihas)

Liikkeinä suosittelen ehdottomasti dippiä, ojentajien kuningasliike nro 1;jos kuitenkin dippiä tehdessä sattuu olkapäistä, tai liike ei muuten vain sovi sinulle, niin tee kapeaa penkkipunnerrusta. Hauksille suosittelen tekemään ihan kapealla otteella leuanvetoa tai sitten normi hauiskääntöä käsipainoilla.

Pohkeita pystyy tekemään esim. smith-telineessä, heität vain päkiöiden alle jonkun lankun.
En tajua miksi mulla toi dippi tuntuu älyttömän inhottavasti olkapäissä. Liikettä tehtäessä olkapäät ensin vähän naksuu, mutta sitten menee ihan hyvin ilman mitään tuskia. Liikkeen, kun lopettaa ja päästää kädet tangosta irti niin jumalauta kun vihlasee molempia olkapäitä tuskallisesti.
Olen yrittänyt keskittyä tekniikkaan, mutta aina toistuu sama homma. Joskus vähän enemmän ja joskus vähän vähemmän-

En tajua miksi mulla toi dippi tuntuu älyttömän inhottavasti olkapäissä. Liikettä tehtäessä olkapäät ensin vähän naksuu, mutta sitten menee ihan hyvin ilman mitään tuskia. Liikkeen, kun lopettaa ja päästää kädet tangosta irti niin jumalauta kun vihlasee molempia olkapäitä tuskallisesti.
Olen yrittänyt keskittyä tekniikkaan, mutta aina toistuu sama homma. Joskus vähän enemmän ja joskus vähän vähemmän-
Itelläki tuntuu olkapäissä aika ikävältä jos teen etukenossa, mutta jos teen dipin pystyssä niin ei tunnu olkapäissä yhtään. :)

Kaikki liikkeet eivät vaan sovi kaikille. En itekkää pysty oikeen dippejä tekemään, ellen halua pamauttaa rintalastaani paskaksi. Kerran muljahti sen verran ikävästi, että on jäänyt dippaaminen vähemmälle. Sääli sinänsä, on hyvä liike ja ottaa sinne minne pitää.

Olisi yksi kysymys, tiedossa on jo että tota treenien toistomäärää pitää vaihdella joku 1-2kk:n välein, esim. ensin 10-15 kestovoima sitten n. 8-12 ja lopuksi maksimi n. 6-8 toistoa per sarja. Itse olen nyt tekemässä tuota kestovoimaa aluksi, ja seuraavana vuorossa tuo 8-12 sarjat. Niin kysymys kuuluu, kasvattaako mikään noista vaihtoehdoista mitenkään erityisesti lihaksia näkyvimmiksi? (En sitten sen mukaan suunnittele saliohjelmaa, mutta ihan mielenkiinnolla vaan kysyn...)

Olisi yksi kysymys, tiedossa on jo että tota treenien toistomäärää pitää vaihdella joku 1-2kk:n välein, esim. ensin 10-15 kestovoima sitten n. 8-12 ja lopuksi maksimi n. 6-8 toistoa per sarja. Itse olen nyt tekemässä tuota kestovoimaa aluksi, ja seuraavana vuorossa tuo 8-12 sarjat. Niin kysymys kuuluu, kasvattaako mikään noista vaihtoehdoista mitenkään erityisesti lihaksia näkyvimmiksi? (En sitten sen mukaan suunnittele saliohjelmaa, mutta ihan mielenkiinnolla vaan kysyn...)

Lihas ei tiedä sellaista termiä kuin "tulla näkyvämmäksi", se vain kasvaa ärsykkeen vaikutuksesta. Näkyvyyteen vaikuttaa ensisijaisesti kehon rasvaprosentti, eikä lihakselle tehtävät toistomäärät. Suosittelenkin, että ensin syöt yli normaalin kulutuksesi ja treenaat järkevästi (kaikki kehon suurimmat lihakset ja niille sopivat liikkeet (mave, kyykky, penkki, dippi, leuat jne.)) ja kovaa. Sitten kun itsestäsi tuntuu, niin voit aloitella diettaamisen, jolloin koitat saada rasvaprosenttia pienemmäksi. Täältä aloittelijoiden osiolta löytyy sitten diettaamisestakin tosi paljon tietoa, joten ei kuin lukemaan. :rock:

Jos haluat siis lihaserottuvuutta parantaa niin sun pitää dieetata. Toki ne näkyy paremmin kun lihasmassaa tulee lisää myös.. Ei ole mitään yleispätevää tiettyä sarjapituutta, tuo vaihtelu toimii parhaiten. Jos sanottais että 8-12 toistoa toimii parhaiten, pari kuukautta se toimisi mutta sitten kehitys hidastuisi kun lihakset tottuvat siihen samaan rasitukseen..

Ja BTW, jos maksimivoimaa haet niin 6-8 toistoa ei ole todellakaan mikään optimaalinen sarjapituus. Tuokin menee jo enemmän massatreenin ku voimatreenin puolelle..

Pitäs saada vähä apua ton ruokailun kans. Oon 175cm ja ~70kg ja tota paljon pitäs syödä päivässä että saa lisää massaa ja saa painon nuosee:) ? Käyn 3 kertaa viikossa salilla ja 1 viikossa pelaan sählyy.
Eli tota voiko joku tehä semmosen suuntaa antavan ruokaohjelman?
ja juon jotai tommosta mass blast proteiini juomaa, onko siitä hyötyä?

Pitäs saada vähä apua ton ruokailun kans. Oon 175cm ja ~70kg ja tota paljon pitäs syödä päivässä että saa lisää massaa ja saa painon nuosee:) ? Käyn 3 kertaa viikossa salilla ja 1 viikossa pelaan sählyy.
Eli tota voiko joku tehä semmosen suuntaa antavan ruokaohjelman?
ja juon jotai tommosta mass blast proteiini juomaa, onko siitä hyötyä?

Teetkö minkälaista työtä koska se vaikuttaa myös aika perkeleesti tuohon paljonko kaloreita pitää ahmia, mutta heittäisin ilman kristallipalloa joku 2500-3000kcal riippuen onko treenipäivä vai ei. Ehkä vähemmän, ehkä enemmän. Kannattaa pikkuhiljaa lisätä ja katsella puntarista viikkotason keskiarvoa miten rupeaa paino nousemaan.

Tuo Ass Blast on ihan kelpo palautusjuomaksi salin/treenin jälkeen.

Teetkö minkälaista työtä koska se vaikuttaa myös aika perkeleesti tuohon paljonko kaloreita pitää ahmia, mutta heittäisin ilman kristallipalloa joku 2500-3000kcal riippuen onko treenipäivä vai ei. Ehkä vähemmän, ehkä enemmän. Kannattaa pikkuhiljaa lisätä ja katsella puntarista viikkotason keskiarvoa miten rupeaa paino nousemaan.

Tuo Ass Blast on ihan kelpo palautusjuomaksi salin/treenin jälkeen.

joo siis käyn lukiossa..
oisko tämmöne ohjelma hyvä? :

aamupala ~7.00
-2-3 ruisleipää
-hedelmä
-mass blasti?

lounas 12.00
- se mitä koulusta saa

välipala 14-16.00
-ruisleipää
-ananasta (1 purkki?)

illallinen 16-18.00
- se mitä on tarjolla kotona

iltapala 20-22.00
-ruisleipää
-ananasta?
-massblastiä?

ja sit tota ennen treeniä ja sen jälkee tota mass blastia ?

onko toi nyt yhtää sinnepäin vai onko ihan perseellään?

edittii: nii siis palautus juomaks tota mass blastia? eli sitä ei kannata juoda esim aamupalalla ja iltapalalla?

Iltaa vasten ei kannata syödä noin paljon hiilareita. Eli ei ananasta eikä ruisleipää. Syöt tonnikalaa, rahkaa tai raejuusto yms. jossa on proteiinia, mutta ei hiilareita. Hiilarit lihottaa yötä vasten, kun niitä ei oikein elimistö tarvitse sillon.

joo siis käyn lukiossa..
oisko tämmöne ohjelma hyvä? :

aamupala ~7.00
-2-3 ruisleipää
-hedelmä
-mass blasti?

lounas 12.00
- se mitä koulusta saa

välipala 14-16.00
-ruisleipää
-ananasta (1 purkki?)

illallinen 16-18.00
- se mitä on tarjolla kotona

iltapala 20-22.00
-ruisleipää
-ananasta?
-massblastiä?

ja sit tota ennen treeniä ja sen jälkee tota mass blastia ?

onko toi nyt yhtää sinnepäin vai onko ihan perseellään?

edittii: nii siis palautus juomaks tota mass blastia? eli sitä ei kannata juoda esim aamupalalla ja iltapalalla?

Tuota mass blastia ei kannata ottaa kuin palautusjuomana treenin jälkeen kun siinä on kuitenkin kohtalaisen vikkeleitä hiilareita kyytipoikana. Ota aamulla sen tilalta vaikka purkki raejuustoa tai maitorahkaa. Eli aamupalalle noin.

Tuossa aamupalan ja koulusafkan välissä tulee aika pitkä väli niin kannattaa vetää ehkä siinäkin jotain, vaikkei se toki pakko ole, mutta jos on mahdollista niin jotain.

Välipalalle 14-16 jotain proteiinipitoista taas eli maitorahkaa/raejuustoa/heradrinkki, muttei kuitenkaan mass blastia ellei sulla ole treenit heti perään.

Ja iltapalalta voi jättää osan hiilareista kyllä ottamatta ellet treenaa myöhään eli juuri ennen iltapalaa. Sinne myös protskupitoista, muttei mass blastia kuitenkaan.

Vaikka tuo massblast sisältää paljon protskua niin siinä on siis myös hiilaria ja sitä ei välttämättä ole suositeltavaa nauttia ihan vaan huvikseen vaan mielellään palkkarina. Toki voit korvata sillä aterian jos oikeasti on sellainen tilanne ettei ehdi syödä tai ei vain voi kuskata safkaa mukana, mutta vain hätätapauksessa :)

Näin siis itse tilanteen näkisin ja tämä on vain minun mielipiteeni. En puhu koko pakkiksen puolesta :rolleyes: :whip:

:D

En laskenut kokonaiskaloreita, mutta voit tehdä sen www.kalorilaskuri.fi ja summata vähän pitääkö jotain lisätä/ottaa pois.

Tuota mass blastia ei kannata ottaa kuin palautusjuomana treenin jälkeen kun siinä on kuitenkin kohtalaisen vikkeleitä hiilareita kyytipoikana. Ota aamulla sen tilalta vaikka purkki raejuustoa tai maitorahkaa. Eli aamupalalle noin.

Tuossa aamupalan ja koulusafkan välissä tulee aika pitkä väli niin kannattaa vetää ehkä siinäkin jotain, vaikkei se toki pakko ole, mutta jos on mahdollista niin jotain.

Välipalalle 14-16 jotain proteiinipitoista taas eli maitorahkaa/raejuustoa/heradrinkki, muttei kuitenkaan mass blastia ellei sulla ole treenit heti perään.

Ja iltapalalta voi jättää osan hiilareista kyllä ottamatta ellet treenaa myöhään eli juuri ennen iltapalaa. Sinne myös protskupitoista, muttei mass blastia kuitenkaan.

Vaikka tuo massblast sisältää paljon protskua niin siinä on siis myös hiilaria ja sitä ei välttämättä ole suositeltavaa nauttia ihan vaan huvikseen vaan mielellään palkkarina. Toki voit korvata sillä aterian jos oikeasti on sellainen tilanne ettei ehdi syödä tai ei vain voi kuskata safkaa mukana, mutta vain hätätapauksessa :)

Näin siis itse tilanteen näkisin ja tämä on vain minun mielipiteeni. En puhu koko pakkiksen puolesta :rolleyes: :whip:

:D

En laskenut kokonaiskaloreita, mutta voit tehdä sen www.kalorilaskuri.fi ja summata vähän pitääkö jotain lisätä/ottaa pois.

juu zelevä ja kiitos tästä :)

Syöttekö treenipäivinä miten paljon roskaruokaa? Syökö kukaan mäkki-safkaa tai kebabia?

Mäkin grillattu kanasalaatti tuplalihalla ilman juustoa :whip: (maitovammaisuuden vuoksi juusto pois).

Aika helvetin harvoin tulee syötyä epäterveellisesti kun on tarkoitus samalla opettaa lapsille tuota asiaa. Muutaman kerran vuodessa riittää hyvin.

Tuo ei siis tarkoita, että pitäisi olla ilman herkkuja kuitenkaan... 80%+ suklaa, pähkinät, punajuurilastut yms :D

Back
Ylös Bottom