Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei kyllä oo sama asia, että saako sen 6000 kaloria alkoholista vai herkuista. Alkoholissa ei oo minkäänlaisia ravintoaineita, kun taas ne karkit esimerkiksi on sokeria, eli hiilihydraattia. Jos sulla on vaikka samana päivänä ollut kova treeni, niin niistä hiilareista on edes jotain iloa siitä treenistä palautumiseen. Vaikka sä siis vedät sen 6000 kaloria niitä herkkuja, niin kyllä ne lihakset siellä vähitellen siitä kovasta treenistä palautuu ja kehittyy. Mutta jos juot 6000 kalorin edestä alkoholia, niin ne lihakset ei kyllä mihinkään kasva sillä aikaa kun se alkoholi vaikuttaa elimistössä. Eli vietä rauhassa herkkupäivää kerran viikossa ja jätä ryyppääminen kavereille, mun mielestä erittäin fiksu ratkaisu! :thumbs:

Likööreissä yms. on hiilareita ihan reilusti, mutta ei ne silti ole kovin suositeltavia palkkareita. Tuo maaginen 6000 kaloria tarkoittaisi osapuilleen 5 ja puolen kossupullon juomista, mikä todennäköisesti haittaisi treeniä/syömistä parina seuraavana päivänä. Tosiaan parempi vetää vaikka sipsejä, maistuu Ehrmann paremmalta seuraavana aamuna :D .

1.Minkä levyistä otetta käytätte normipenkissä ja onko siihen joku sääntö, miten leveältä olisi hyvä ottaa? 2.Oisko jotain hyvää tapaa saada hauiksiin juuri voimaa? :puntti:

Kannattaa ite kokeilla minkälainen oteleveys sullee sopii. Ite teen aika leveällä otteella. Ei kannata hirveen kapeella tehä, että ottaa sit sinne rintaa eikä pelkästää ojentajii. Hauista kun teet tangolla niin eiköhän sinne sitä voimaakin tule.

Hyvä yleisliike hauiksille vois olla perinteisen tangon lisäksi ihan leuanvedot vastaotteella ja tarvittaessa lisäpainot roikkumaan.

Jos treenaa monta kovaa viikkoa putkeen ja sitten pitää kevyen viikon ja on plussakaloreilla, niin kasvaako lihasmassa tällöin kevyellä viikolla paljon, vai uskaltaako sen vetää miinuskaloreilla? Eli jos vedän sen miinuksilla, niin mitä kaikkea haittaa on..?

uudessa ohjelmassa on ensimmäisen kerran kahta treeniä samana päivänä, enkä oikein ole varma kuinka pitäis toimia. näin olen ajatellut tekeväni. kertokaa mitä mieltä olette.

(kellon ajat esimerkkejä)
12.00 lämmittelyä pyörällä+ kevyet venyttelyt+ verryttelyä
12.15 lämmittelyä painoilla
12.30-13.00 1. treeni
13.00 välipala (esim. banaani+1/2 palkkari) (pitäiskö tässä välissä olla syömistä???)
13.45 lämmittelyä (tarviiko tässäkin välissä lämmitellä??)
14.00 2.treeni (pitäiskö odottaa enemmän/vähemmän treenien välissä??)
14.30 palkkari+ruoka

Mitä muita samanlaisia ohjelmia te tiedätte kuin tuo 3x4->6x6? oon sen verran pöljä etten osaa ite värkätä järkeviä tollasia vaikka kuinka yritän.:) ja oisko esim tuo 3x4->6x6 liian raskas 1-jakoseen? aika vaikeehan tuohon on vastata, mutta näin yleisesti.

Moro,

Oon 21-vuotias jannu 182cm/85kg. Mulla on siis vähän ylipainoa mutta ei mitenkään merkittävästi, ja kysymykseni koskee painoharjotteluun liittyviä "newbie gainseja": meneekö alottelijan kasvuvaihe hukkaan jos syön miinusmerkkisesti eli laihdutan, eli pitäiskö sali-aloittelijan aina bulkata alkuun?

uudessa ohjelmassa on ensimmäisen kerran kahta treeniä samana päivänä, enkä oikein ole varma kuinka pitäis toimia. näin olen ajatellut tekeväni. kertokaa mitä mieltä olette.

(kellon ajat esimerkkejä)
12.00 lämmittelyä pyörällä+ kevyet venyttelyt+ verryttelyä
12.15 lämmittelyä painoilla
12.30-13.00 1. treeni
13.00 välipala (esim. banaani+1/2 palkkari) (pitäiskö tässä välissä olla syömistä???)
13.45 lämmittelyä (tarviiko tässäkin välissä lämmitellä??)
14.00 2.treeni (pitäiskö odottaa enemmän/vähemmän treenien välissä??)
14.30 palkkari+ruoka
Siis hetkinen, kaksi treeniä? Eli teet esim. rinnan ja selän samana päivänä? Vai mitenkä?

Molemmat treenisi kestää puoli tuntia, joten mikä pakko siinä välissä on jotain taukoa pitää ellei nyt jostain aivan ihmeellisestä ohjelmasta ole kyse :o

Laitahan se ohjelma näkyville, mitä olet aikeissa lähteä toteuttamaan..

Moro,

Oon 21-vuotias jannu 182cm/85kg. Mulla on siis vähän ylipainoa mutta ei mitenkään merkittävästi, ja kysymykseni koskee painoharjotteluun liittyviä "newbie gainseja": meneekö alottelijan kasvuvaihe hukkaan jos syön miinusmerkkisesti eli laihdutan, eli pitäiskö sali-aloittelijan aina bulkata alkuun?

Ei kait sitä pakko oo mutta luulis että ois hyvä bulkata. Paitsi puhuuhan täälläki porukka että aloittelijalla voi lihakset kasvaa miinuksellakin.:)

Jos treenaa monta kovaa viikkoa putkeen ja sitten pitää kevyen viikon ja on plussakaloreilla, niin kasvaako lihasmassa tällöin kevyellä viikolla paljon, vai uskaltaako sen vetää miinuskaloreilla? Eli jos vedän sen miinuksilla, niin mitä kaikkea haittaa on..?

Mun käsityksen mukaan kevyt viikko pidetään sen takia, että keho saa levätä ja palautua. Miinuskaloreilla oltaessa taas keho on kovilla, joka ei taida olla lepoa ja palautumista, että plussilla vaan.?

kannattaako saman lihasryhmän liikkeet tehdä peräkkäin per treeni (esim. penkki ja sit seuraavana liikkeenä vinopenkki) vai tehdä välissä muita (esim. ensi penkki, sit kyykky, pystypunnerrus ja sit vinopenkki)?

kannattaako saman lihasryhmän liikkeet tehdä peräkkäin per treeni (esim. penkki ja sit seuraavana liikkeenä vinopenkki) vai tehdä välissä muita (esim. ensi penkki, sit kyykky, pystypunnerrus ja sit vinopenkki)?

Vähän riippuu liikkeestä, lihaksesta ja siitä miten tämä lihas on tottunut rääkkiin. Rintalihas on suhteessa aika pieni ja olkapäät(kin) rasittuvat samalla (ja ne on pieniä lihoja) niin penkkiä ei välttämättä kannata joka treenillä vetää, sillä loukkaantumisvaara on aika oleellinen jos liikaa vedät samaa settiä.

Itse olen tehnyt tuota jo tovin, että samat lihat rasittuu joka treenikerralla kun teen pääliikkeinä joka treenissä joko kyykyn, maastavedon tai prässin ja jokaisessa on jalat aika suurelta osin mukana (paitsi ehkä mavessa vähiten, mutta silti). Tuon päälle loppukroppa 1-2 jakoisena fiiliksen mukaan.

Tulipa tästä vuodatus :D Tarkoitus oli: kokeile, mutta älä tee penkkiä useammin kuin se pari kertaa viikkoon. Jos treenaat 2 kertaa niin penkki + vinopenkki, mutta jos käyt 3-4 kertaa niin tuo tuskin tulee toimimaan.

Hei sitä tässä stressaan..Ku mä teen kyykkyjä nyt (käsipainoilla) ni neljän kg painot eli siis 8 yhteensä ( vaan..) ja jalkaprässis teen 30 kg, et millon uskallan nostaa noita painoja? ku kokeilin tänää nostaa käsipainot neljäst kasiin eli 16 kg, voi elämä en jaksanu ku yhen kyykyn :(

Paljonko proteiinia yhdellä aterialla tämmöinen alle 70kg 180cm pitkä laiheliini saa imeytymään kehoonsa?

Tunti sitten söin lounaaksi 5 paistettua kanamunaa ja 3-4dl maitoa, menikö osa proteiinista "hukkaan"?

Hei sitä tässä stressaan..Ku mä teen kyykkyjä nyt (käsipainoilla) ni neljän kg painot eli siis 8 yhteensä ( vaan..) ja jalkaprässis teen 30 kg, et millon uskallan nostaa noita painoja? ku kokeilin tänää nostaa käsipainot neljäst kasiin eli 16 kg, voi elämä en jaksanu ku yhen kyykyn :(

Monta toistoo teet noilla 8kg painoilla?
Pysyiskö 5kg kiekot käsissä? Ei tarvis tuplata noita painoja.

Paljonko proteiinia yhdellä aterialla tämmöinen alle 70kg 180cm pitkä laiheliini saa imeytymään kehoonsa?
Tunti sitten söin lounaaksi 5 paistettua kanamunaa ja 3-4dl maitoa, menikö osa proteiinista "hukkaan"?

Pyri vaan saamaan tasaisesti se 2-2.5g/kg (rasvaton massa) päivän mittaan. Sanotaan 140-160g päivässä 5 aterialle ois 30g per ateria. Tossa lounaassa olis ehkä 45g.
Älä stressaa siitä, meneekö proteiinia "yli" tai "hukkaan". Ei se elimistö niin laskelmoiva ole, että ottais just sen verran lihaksien kasvattamiseen, mitä itse sinne suuhun laittaa. Kunhan syöt tasaisesti ja riittävästi.

Pyri vaan saamaan tasaisesti se 2-2.5g/kg (rasvaton massa) päivän mittaan. Sanotaan 140-160g päivässä 5 aterialle ois 30g per ateria. Tossa lounaassa olis ehkä 45g.
Älä stressaa siitä, meneekö proteiinia "yli" tai "hukkaan". Ei se elimistö niin laskelmoiva ole, että ottais just sen verran lihaksien kasvattamiseen, mitä itse sinne suuhun laittaa. Kunhan syöt tasaisesti ja riittävästi.
Okei, kiitos :)

Kanamunista tulee proteiinia 9g/kpl=45g. Sitten on vielä maito jossa proteiinia on 3,2g/dl eli noin 10g. Itse sain tästä laskettuna 55g proteiinia.

Siis hetkinen, kaksi treeniä? Eli teet esim. rinnan ja selän samana päivänä? Vai mitenkä?

Molemmat treenisi kestää puoli tuntia, joten mikä pakko siinä välissä on jotain taukoa pitää ellei nyt jostain aivan ihmeellisestä ohjelmasta ole kyse :o

Laitahan se ohjelma näkyville, mitä olet aikeissa lähteä toteuttamaan..

treenaan penkin+penkin, kyykyn+kyykyn tai maven+maven.

ohjelma on voimanosto ohjelma. yks treeni ei kestä edes 30min.
eka treeni oli penkkiä 5x3x80% + 4x4x75%.

Kertokaapa kokeneemmat.
Eikös suositella 8-12 toistoa jos kyseessä on lihasmassan kasvatus ?
Päteekö tämä myös käsivarsiin (rannekääntö ) tai pohkeisiin ?

Back
Ylös Bottom