Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

tavoitteeni on päästä fitnesskuntoon. Normaali painoinen olen, mutta ongelmana on pelastusrengas ja lättäpylly (suurimmat ongelmakohdat siis). Kannattaako nyt lähteä ekana ottaan läskistä pois vai kasvattaa lihasta? aerobista liikuntaa tulee jokapäivä .1,5h (reipasta kävelyä) ja 4 kertaa viikossa salilla punttaamassa..

Itse kasvattaisin eka lihasta, ettei kutista itseään ensin riisi tikuksi.

ja anteeksi kun vähän tuplasin asiani =D ajattelin että vahingossa tekstini poistui mutta nyt se onkin kaksi kertaa..mun moka! sori =D ja kiitti. eli ihan rauhassa saan sit syödä hieman ylikulutuksen että lihaskasvu skulaa

ja anteeksi kun vähän tuplasin asiani =D ajattelin että vahingossa tekstini poistui mutta nyt se onkin kaksi kertaa..mun moka! sori =D ja kiitti. eli ihan rauhassa saan sit syödä hieman ylikulutuksen että lihaskasvu skulaa

Juu näin on, muista katsoa ravinto-osiosta tarkempia vinkkejä. It's all there.

Salilla jos käyn ja haluan kasvattaa max painoja penkissä niin riittääkö pelkkä penkkitreeni? Pikkuhiljaa nostaa painojen määrää jne että saa 10 kertaa nostettua ylös. Kuitenkin randomisti muitakin lihaksia treenaan esim, vatsoja, ojentajia, habaa jne.

Salilla jos käyn ja haluan kasvattaa max painoja penkissä niin riittääkö pelkkä penkkitreeni? Pikkuhiljaa nostaa painojen määrää jne että saa 10 kertaa nostettua ylös. Kuitenkin randomisti muitakin lihaksia treenaan esim, vatsoja, ojentajia, habaa jne.

No jos haluat RHP Academyn kunniajäseneksi niin tee pelkkää penkkiä, mutta taas jos kokonaisvaltaista tulosta haluat, etkä vain olkapäitä eteen ja kovaa penkkiä, niin ota avuksi kunnollinen ohjelma minkä mukaan teet... toki, tämä on valintojen maailma. Tom of Finland vs. "JAMI" :dance2:

Mutta jos tosissaan ollaan ja haluat max painoja nostettua, eli ykköstä, niin kannattaa treenata hermostoa(kin) enemmän, eli lyhyttä sarjaa. Miken 2x6 on varmasti kaikkein yleispätevin tämmöiseen ja luultavasti fiksuin valinta. Kannattaa käyttää hakua tuohon :)

Riittää mut nopeammin saisit jos treenaisit "apu" lihaksiakin

Pitää kokeilla. Olisko mitään suositeltavaa ohjelmaa alottelijalle missä ei treenata jalkoja? Jalkoihin ei tartte lihasta kun löytyy jo, mutta käsiin tarttis kipeesti. :)

Pitää kokeilla. Olisko mitään suositeltavaa ohjelmaa alottelijalle missä ei treenata jalkoja? Jalkoihin ei tartte lihasta kun löytyy jo, mutta käsiin tarttis kipeesti. :)
Lyön mutsistani vetoa ettei sullaole paljon paskaakaan lihasta/voimaa siellä jaloissa. Mikäs on kyykkymaksimisi?

itellä toiminut seuraavanlainen yläkroppatreeni ja penkki noussut hyvin.
Itse penkkiin en koskenut kuin ehkä kerran joka toinen viikko.

Mutta..
Vinopenkki Kp
Niskantakaapunnerrus Kp
Hauis Kp
Ojentajat Kp
Kulmasoutu Kp
ja dippejä!

Kp = Käsipaino

Morjens!

Ihan mielenkiinnosta kyselen/ pohdin tälläistä asiaa, että:

Olen monesti kavereilleni paasannut ja sanonut, että viikon treeni kärsii, kun viikonloppuna vietetään aikaa kapakoissa ja ollaan kännissä. Noh, ne eivät ota tota oikein kuuleviin korviinkaan, mutta eipä se minua paljo kiinnostakkaan. Ainakin itse saan etulyönti aseman, koska itse en aikaa paljoakaan alkoholin ääressä vietä..
Mutta sitten herääkin kysymys että, kun minä viikonloppuna saatan löhöillä kotisohvalla karkkipussin, sipsien ja suklaan ääressä ja niitä elokuvaa katsoessa nauttia niin kuinka pahasta se on? Tai siis siihen nähden, että olenko turhaan valittanut kavereilleni, että alkoholi pilaa hyvää takana olevaa treeniä, vaikka itse vedän karkkia ja muuta runsaasti hiilareita sisältäviä aineita..

Eli miten on? Kertokaas minulle, että ei tarvitse tälläisiä typeriä asioita enään pohtia! :)

Karkki + muu syöpöttely ja mässäily vs. alkoholi ja känni

Kovasta kännistä ainakin tulee kova krapula, että menee seuraavankin päivän ruokavalio mahdollisesti pilalle.

Itse en edes syö makeaa saati ryyppää viikonloppusin, mutta samanlailla kavereilla tuloksia tulee ketkä ryyppää koko viikon lopun :jahas:

Mutuilua vaan...

Jossainhan oli että ero sillä että syö 80% oikein normi-ihmisellä verrattuna optimaaliseen syömiseen ei aiheuta pitkälläkään aika välillä varmaan kuin häviävän pieniä eroja. Ihminen ei ole mikään kone kummiskaan.

Kausi lähestyy loppuaan futiksessa ja on pikkuhiljaa aika taas alkaa rakentaa pohjia seuraavaa kautta varten. Olen lukenut, että hyvään lopputulokseen pääsisi treenaamalla näin:

Lihaskestävyys 4-6 viikkoa
Perusvoima (maksimivoima)4-6 viikkoa
Voimakestävyys 4-6 viikkoa
Nopeusvoima 4-6 viikkoa
Räjähtävävoima 2-4 viikkoa

Onko järjestys oikea ja onko kellään heittää mitään prosentteja siitä, minkäkokoisilla painoilla nuo pitäisi hoitaa.

Itse en edes syö makeaa saati ryyppää viikonloppusin, mutta samanlailla kavereilla tuloksia tulee ketkä ryyppää koko viikon lopun :jahas:

Mutuilua vaan...

Jossainhan oli että ero sillä että syö 80% oikein normi-ihmisellä verrattuna optimaaliseen syömiseen ei aiheuta pitkälläkään aika välillä varmaan kuin häviävän pieniä eroja. Ihminen ei ole mikään kone kummiskaan.
Eli periaatteessa se on ihan sama, että syötkö viikonloppuna karkkia ja hyvää mahan täyteen, vaiko ryyppäät pään täyteen viinaa JOS kuitenkin aamulla pystyt sen jälkeen syömään aivan normaalisti..

6000kcal viinasta vs. 6000kcal mässystä = sama haitta/ ei haitta..
Perhana sentään tätä en tiennytkään..

Ei kyllä oo sama asia, että saako sen 6000 kaloria alkoholista vai herkuista. Alkoholissa ei oo minkäänlaisia ravintoaineita, kun taas ne karkit esimerkiksi on sokeria, eli hiilihydraattia. Jos sulla on vaikka samana päivänä ollut kova treeni, niin niistä hiilareista on edes jotain iloa siitä treenistä palautumiseen. Vaikka sä siis vedät sen 6000 kaloria niitä herkkuja, niin kyllä ne lihakset siellä vähitellen siitä kovasta treenistä palautuu ja kehittyy. Mutta jos juot 6000 kalorin edestä alkoholia, niin ne lihakset ei kyllä mihinkään kasva sillä aikaa kun se alkoholi vaikuttaa elimistössä. Eli vietä rauhassa herkkupäivää kerran viikossa ja jätä ryyppääminen kavereille, mun mielestä erittäin fiksu ratkaisu! :thumbs:

Osaako joku sanoa että kuinka tarkkoja sykemittareiden kalorikulutusmittarit ovat? Nyt kun olen yrittänyt nettikalorilaskureilla laskea kulutustani niin arvailuksihan se menee. Ajattelin että jos ostan jonkun kohtuuhintaisen mittarin ja pidän sitä sitten yötäpäivää.

Ei kyllä oo sama asia, että saako sen 6000 kaloria alkoholista vai herkuista. Alkoholissa ei oo minkäänlaisia ravintoaineita, kun taas ne karkit esimerkiksi on sokeria, eli hiilihydraattia. Jos sulla on vaikka samana päivänä ollut kova treeni, niin niistä hiilareista on edes jotain iloa siitä treenistä palautumiseen. Vaikka sä siis vedät sen 6000 kaloria niitä herkkuja, niin kyllä ne lihakset siellä vähitellen siitä kovasta treenistä palautuu ja kehittyy. Mutta jos juot 6000 kalorin edestä alkoholia, niin ne lihakset ei kyllä mihinkään kasva sillä aikaa kun se alkoholi vaikuttaa elimistössä. Eli vietä rauhassa herkkupäivää kerran viikossa ja jätä ryyppääminen kavereille, mun mielestä erittäin fiksu ratkaisu! :thumbs:
Loistavaa!
Kiitos tästä :)

Osaako joku sanoa että kuinka tarkkoja sykemittareiden kalorikulutusmittarit ovat? Nyt kun olen yrittänyt nettikalorilaskureilla laskea kulutustani niin arvailuksihan se menee. Ajattelin että jos ostan jonkun kohtuuhintaisen mittarin ja pidän sitä sitten yötäpäivää.

Ne on hyvin lähellä todellisuutta ja varmasti riittää jokaiselle meistä, mutta ei niitä ole tarkoitettu pidettäväksi yötäpäivää, joten menee turhan .... piip touhuksi. Arvioi kalorintarpeeksi ja mittaa sykemittarilla liikunnan aikana ja syö sen verran päälle.

Ne on hyvin lähellä todellisuutta ja varmasti riittää jokaiselle meistä, mutta ei niitä ole tarkoitettu pidettäväksi yötäpäivää, joten menee turhan .... piip touhuksi. Arvioi kalorintarpeeksi ja mittaa sykemittarilla liikunnan aikana ja syö sen verran päälle.

Okei, teenpä näin. Kiitos vastauksesta :)

Back
Ylös Bottom