Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No siis sitä vaa meinasin et ku tulee yleensä jaariteltua sarjojen välissä jonku kans hetke aikaa, et kui pitkää ei missää nimes kannata pitää. eli onko esim 4-5min liikaa?
Jaarittele 2min ja tee suoritus ja jaarittele sitten lisää. 4-5min on liikaa.

Monesti kuulee puhuttavan asoista kuten yläkroppa on edellä jalkoja tai jalat on edellä yläkroppaa. Ulkoisesti erot nyt on suht koht helppo nähdä, mutta jos ajatellaan voiman kannalta, niin milloin jompi kumpi on edellä?

En mitään tieteellistä vastausta hae, vaan ihan mielenkiinnosta vähän, jotta voin vertailla omaa tämän hetkistä kuntoa. Esimerkiksi missä suhteissa esimerkiksi takakyykyn painot ovat verrattavissa joihinkin yläkropan liikkeisiin tälläisessä "ideaalitilanteessa", missä kehon voimatasapainot ovat hyvät?

Monesti kuulee puhuttavan asoista kuten yläkroppa on edellä jalkoja tai jalat on edellä yläkroppaa. Ulkoisesti erot nyt on suht koht helppo nähdä, mutta jos ajatellaan voiman kannalta, niin milloin jompi kumpi on edellä?

En mitään tieteellistä vastausta hae, vaan ihan mielenkiinnosta vähän, jotta voin vertailla omaa tämän hetkistä kuntoa. Esimerkiksi missä suhteissa esimerkiksi takakyykyn painot ovat verrattavissa joihinkin yläkropan liikkeisiin tälläisessä "ideaalitilanteessa", missä kehon voimatasapainot ovat hyvät?

Jos nyt TÄYSIN tajusin mitä tarkotat, niin jos penkkaat sata ja kyykkäät saman, on kyykky jäljessä.

Jos nyt TÄYSIN tajusin mitä tarkotat, niin jos penkkaat sata ja kyykkäät saman, on kyykky jäljessä.

Mihin nyt pyrin kysymykselläni oli enemmänkin milloin kyykky ei ole jäljessä jos penkkaan sata.

Ehkä arviota on helpompi antaa suhteutettuna kehonpainoon? Itsellä tuntuu ainakin suhteessa kehonpainoon, rintaan ottavien liikkeiden ja olkapäihin ottavien liikkeiden sarjapainot olevan selkeästi pienemmät verrattuina esimerkiksi yläselän, tai jaloilla tehtäviin liikkeisiin. Puhutaan nyt siis raskaammista perus liikkeistä kuten pystypunnerrus tai kulmasoutu.

Ja kyllä, niin pitääkin olla. Mutta milloin voimatasapainot siis ovat sopusuhdanteessa?

Ei tunnu olevan mun juttu tää kirjallinen asiointi :rolleyes:

Eikös täälläkin hyväksyttynä totuutena ole laitettu, että kova setti olisi:

Penkki: 2xBW
Kyykky:2,5xBW
Mave:3xBW

siitä sit suhteessa vaan rullaamaan alaspäin.

Ei tartte kun rutistaa nyrkki yhteen niin sattuu kyynerpää. Ei se kipu kyllä penkatessa ja silleen satu mut sitku nostan vaikka painot ylös pystypunnerrusta varten, sattuu..mut sitku teen itse liikkeen ei satu. Taukoa vai eikö?

joskus näkee vipunostoja eteen tehtävän niin että ylä-asennossa käsi osoittaa suoraan kattoon.. mihin lihaksiin tämä ottaa jos tekee näin ?

En tiiä tuleeko tää oikeelle tredille mutta oonko näitä 'tissihauispellejä', jos osgood-schlatterin takia en haluu tehdä polvia rasittavia liikkeitä, vaan esim. vatsa, selkä, rinta, kädet. Esimerkiksi kyykkyjä tai jalkaprässiä en voi tehdä, kun sattuu niin ketusti. :D

Eikös se olkapäihin ota. Ainakin, jos ymmärsin mitä tarkoitat.
Niin, normaaleissa vipunostoissa eteen treenataan etuolkapäitä. Mutta jos tekee ne tällä tällä eri tavalla (kuten olen arnoldinkin videoissa joskus nähnyt tekevän) tuleeko mukaan sivu-/takaolkapäät tms.?

Helvetin epäselvää tekstiä,.. mutta jostain olen lukenut että aktivoi ainakin rinnassa olevaa serratus-lihasta...

Niin, normaaleissa vipunostoissa eteen treenataan etuolkapäitä. Mutta jos tekee ne tällä tällä eri tavalla (kuten olen arnoldinkin videoissa joskus nähnyt tekevän) tuleeko mukaan sivu-/takaolkapäät tms.?

Helvetin epäselvää tekstiä,.. mutta jostain olen lukenut että aktivoi ainakin rinnassa olevaa serratus-lihasta...
IMO sellaisessa liikkeessä ei ole mittän järkeä, sillä se loppu on niin kevyt ettei se ota enää mihinkään lihakseen...

En tiiä tuleeko tää oikeelle tredille mutta oonko näitä 'tissihauispellejä', jos osgood-schlatterin takia en haluu tehdä polvia rasittavia liikkeitä, vaan esim. vatsa, selkä, rinta, kädet. Esimerkiksi kyykkyjä tai jalkaprässiä en voi tehdä, kun sattuu niin ketusti. :D

Riippuu miten muun treenisi teet. suosittelisin että kannattais tehdä pohkeita ja reisiä ainakin kevyesti.
Kannattaa hankkia jotkut polvien lämmittimet.

Ei auta O-S -tautiin mitkään polvenlämmittimet. Ainoa apu on pitkä lepo tai pitkä lepo ja leikkaus. Kokemus puhuu.

Itellä oli tää "O-S" yläasteella. Lähti ihan itestään ja lääkärissäkin sanottiin ettei se yleensä kestä paria vuotta kauempaa.

Ei auta O-S -tautiin mitkään polvenlämmittimet. Ainoa apu on pitkä lepo tai pitkä lepo ja leikkaus. Kokemus puhuu.

Osgood schlatteriin auttaa muunmuassa kyykky maltillisilla painoilla ja hyvällä tekniikalla. Kokemus puhuu.

Jto:n kommentti kyseiseen tautiin liittyen:
osgood- schlatter on ns. nuoren miehen vamma ja erittäin yleinen. siihen kyllä vois jopa kyykystä apukin löytyä. mieluiten kuitenkin vaan neopreenilämppä käyttöön. se lämmittää hyvin, muttei käytännössä juuri tue mitään. varsinaiset kyykkysiteet jättäsin pois kokonaan yli 3 toiston nostoissa ja nuorisolle ei niitä ollenkaan. treenaa pohja kuntoon, että paikat kestää.

Mistähän mahtaa johtua, että jossain vaiheessa treeniä tulee huono olo?
Sellainen vähän oksettava ja kuvottava olo.

Alussa tuntuu aivan hyvältä, mutta yleensä parin liikkeen jälkeen iskee huono olo, on vähän tympeä vaiva.

Alussa tuntuu aivan hyvältä, mutta yleensä parin liikkeen jälkeen iskee huono olo, on vähän tympeä vaiva.

Syöminen ennen treeniä joko liian lähellä tai kaukana reenistä tai syöminen yleensä. Kofutabletit tekee tuota myös. Syitä voi olla monia ja jotkin liikkeetkin voi sitä tehdä.

Niin ja kovaa treenaus voi tehdä myös sen. Oksennat vaan roskikseen ja jatkat -mentaliteetilla vetäminen :D

Mulla teki tota ku vetelin hiilareita liia lähellä reeniä, seuraava autto: ~2h enne reeniä kunno ruoka (ja just enne reeniä vaikka joku ~20g heraa). Palkkarit ja ruuat sitte ihan normisti reenin jälkeen.

tyhmää kysymystä pukkaa. Tavoite on saada itseni fitness kuntoon. Tällä hetkellä olen pyöreähkö (keskivartalo) lättä pylly yms. (paino kuitenkin normaali). Kannattaako nyt lähteä kasvattamaan ekana lihasta vai laskemaan painoa? Käyn 4 kertaa viikossa salilla tekemässä punttitreeniä ja joka päivä puoli tuntia-tunti reipasta kävelyä (ennen aamupalaa), töissä olen kaupassa osastolla joten tulee käveltyä kokoajan ja nosteltua kaikkea, ja iltaisin vielä puolentunnin- tunnin lenkki reipasta kävelyä.. Kiitos jo etukäteen

tavoitteeni on päästä fitnesskuntoon. Normaali painoinen olen, mutta ongelmana on pelastusrengas ja lättäpylly (suurimmat ongelmakohdat siis). Kannattaako nyt lähteä ekana ottaan läskistä pois vai kasvattaa lihasta? aerobista liikuntaa tulee jokapäivä .1,5h (reipasta kävelyä) ja 4 kertaa viikossa salilla punttaamassa..

Back
Ylös Bottom