Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kertokaahan minkälainen treeni ohjema ois hyvä, kun aloittaisin tosissani treenaamisen kotona. Salille en voi lähteä koska asun pitkän matkan päässä kaupungista(yli 20km). Käytössä kotona on Penkki jonka saa säädettyä myös vinoksi, leuanvetotanko ja säädettävät käsipainot 20kg asti, ainii ja sit siinä penkin päässä on semmonen laite jolla voi treenata jalkoja. Voiko noilla välineillä saada edes kunnolla tuloksia aikaan?
Hack-kyykky
Mave/Rive
Penkki/Vinopenkki
Kulmasoutu/Leuat
Pystäri jos jaksaa
Vatsat/Kyljet

Nyt pitäis saada sixpäkki näkyviin vähän reilussa kuukaudessa. Se nääky nytki, mutta silleen selvemmin ilman painonpudotusta :D. Treenaan Bill Starin 5x5 Single Factorilla (ma, ke, pe). Maanantaisin ja keskiviikkoisin siinä ohjelmassa on vatsoja, mutta ne eivät riitä mihinkään. Osaisko joku antaa mulle jonkun hyvän vatsalihas treeniohjelman tolle tiistaille ja torstaille? Laittas siihen liikkeet ja myös sarja ja toisto määrät.

Kiitoksia todella paljon sille joka tekee :worship:

Kasvatat vatsalihaksia, jotta ne tulevat näkyviin. Lihasta kasvattaessa tarvitaan plussakaloreita, joten ohessa tulee myös rasvaa. Lihakset kasvavat isommiksi, mutta mukana tullut rasva peittää kaiken, eli eikö tuohon kuukauden tähtäimeen auta dieetti paremmin :)

Teen nyt 3-jakoisella, eli:

Rinta/selkä
Jalat/vatsat
Olkapäät/kädet

Tästä heräsikin pari kysymystä, eli kannattaako olkapäät tehdä ennen käsiä? Tuntuu ainakin siltä, ettei ainakaan pystypunnerrusta pysty kunnolla ojenatajien jälkeen tekemään. Onko olkapäille liikaa, jos teen pystypunnerruksen, viparit eteen ja sivuille? Takaolkapäät sitten selkäpäivänä. Ja sitten vielä, että mihin väliin selkäpäivänä leuat kannattaa sijoittaa? Ennen muita selkäliikkeitä, vai kannattaako se tehdä jopa ennen penkkiä?

Teen nyt 3-jakoisella, eli:

Rinta/selkä
Jalat/vatsat
Olkapäät/kädet

Tästä heräsikin pari kysymystä, eli kannattaako olkapäät tehdä ennen käsiä? Tuntuu ainakin siltä, ettei ainakaan pystypunnerrusta pysty kunnolla ojenatajien jälkeen tekemään. Onko olkapäille liikaa, jos teen pystypunnerruksen, viparit eteen ja sivuille? Takaolkapäät sitten selkäpäivänä. Ja sitten vielä, että mihin väliin selkäpäivänä leuat kannattaa sijoittaa? Ennen muita selkäliikkeitä, vai kannattaako se tehdä jopa ennen penkkiä?

Kyllä 2 liikettä per treeni on olkapäille tarpeeksi vaihtele vaikka noita vipareita joka toiseen treeniin. Kokeile kumpi tuntuu paremmalta, ennen vai jälkeen käsien.

[Vine]Ööh miten penkillä treenaat selkää?[/Vine] Itse kuitenkin lämmittelen leuoilla, eli ekana vaan.

Terve ! Olisi pieni kysymys koskien Proteiini/Palautus juomista.

Kaapista löytyy GMASS(32%proteine,63%hiilihyydratti,3gr kreatiini ja 1,3gr L-glutamiini per 100gr) ja Whey (82%proteiini). Treenaan kovasti 4 kertaa viikossa.

Sekoitan kumpaakin ja juon treenin jälkeen. Haluisin saada neuvoja milloin päivällä, kuinka paljon ja minkä noista kummastakin tuotteista kannattaisi ottaa ja milloinki?

Sen lisäksi olen ajatellut ostaa aminohappovalmiste joka on ennen harjoitusta nautittava valmiste. Se sisältää :
l-alaniinia
l-arginiinia
l-glutamiinia
l-leusiinia.

Rehelisesti, te jotka tietävät ravinto jutuista, suossittelettekö sitä ja jos on niin miten minun pitäisi jakaa nuo 3 eri valmistetta Whey/Gmass/Aminohappovalmiste ???

Kiitoksia etukäteen :worship:

Yleensä kun puhutaan, että samaa lihasryhmää ei kannata treenata esim peräkkäisinä päivinä. Niin päteekö sama juttu esim siihen, jos tänään tein etukyykkyjä, ja huomenna sitten menisin juoksulenkille? juoksussahan käytetään tietysti niitä jalkojen lihaksia, joten onko ylirasituksen vaaraa tuos? mikään lihaksen kasvatus ei ole tavoitteena, joten jos aiotte sanoa että lihat ei kasva näin niin ei tarvitsekkaan :)

Mitä ne yleisimmät liikkeet reisille on? Esim. mikä kohdistaa eniten takareisiin, mikä etureisiin. En jaksanut söötsiä käyttää, olen HARVINAISEN läski. :david:

Mitä ne yleisimmät liikkeet reisille on? Esim. mikä kohdistaa eniten takareisiin, mikä etureisiin. En jaksanut söötsiä käyttää, olen HARVINAISEN läski. :david:

Etukyykky,Takakyykky,Reisiojennus,Reisikoukistus,Prässi ja SJMV eli suorinjaloin maastaveto.
Etukyykky ja reisiojennus on etureisille. Reisikoukistus ja SJMV takareisille. Takakyykky ja prässi riippuu sitten yleensä ihan henkilöstä että mihin ottaa eniten.

Terve ! Olisi pieni kysymys koskien Proteiini/Palautus juomista.

Kaapista löytyy GMASS(32%proteine,63%hiilihyydratti,3gr kreatiini ja 1,3gr L-glutamiini per 100gr) ja Whey (82%proteiini). Treenaan kovasti 4 kertaa viikossa.

Sekoitan kumpaakin ja juon treenin jälkeen. Haluisin saada neuvoja milloin päivällä, kuinka paljon ja minkä noista kummastakin tuotteista kannattaisi ottaa ja milloinki?

Sen lisäksi olen ajatellut ostaa aminohappovalmiste joka on ennen harjoitusta nautittava valmiste. Se sisältää :
l-alaniinia
l-arginiinia
l-glutamiinia
l-leusiinia.

Rehelisesti, te jotka tietävät ravinto jutuista, suossittelettekö sitä ja jos on niin miten minun pitäisi jakaa nuo 3 eri valmistetta Whey/Gmass/Aminohappovalmiste ???

Kiitoksia etukäteen :worship:

-Geemassia palkkarina
-Wheyta ruokien kanssa jos proteiinit jää vajaaksi. Ennen treeniä aminojen kanssa pelkästään
-Aminoja treeniä ennen, treenin jälkeen, jopa palkkarin seassa geemassan kanssa.

Nyt olen aivan pihalla taas näistä treeneistäni. Reilu viikko ollut totaalista lepoa ja rokulia, ei ole huvittanut tehdä yhtään mitään. Nyt kuitenkin ensi viikosta lähtien ajattelin ruveta treenaamaan ihan perus 1-jakoisella ja hankkia sitä kautta lisää voimaa (massakin on tervetullutta).
En kuitenkaan välttämättä mitenkään innoissani lähtisi perus 1-jakoisella vääntämään. Huolenaiheeni ovat lähes mitättömät takareidet, takaolkapäät ja ojentajat. Onko okei ruveta tekemään jotain hybridijakoa, esim. maanantaina ja perjantaina tekisi koko kroppa treenin, ja keskiviikkona jonkinlaisia apuliikkeitä (takaolkapäitä, takareisia, ojentajia...)?
Toinen vaihtoehto jonka perään kovasti olen, on 2-jakoinen. En vain mitenkään saa tungettua sekaan maastavetoa, jota pitäisi ruveta treenaamaan. Pitäisikö se heittää jalka- vai selkä-päivälle?

Eli tehdäänpä tällainen ketju jossa voi kysyä ihan niitä perusjuttuja jos ei vielä esim. hakutoiminto ole tuttu. Ihan jokaista asiaa varten kun ei ole järkeä avata uuttakaan ketjua. Jos jostain asiasta tulee vääntöä, pistetään siitä sitten oma ketju pystyy, yritetään pitää tämä simppelinä juttuna jossa saa vastauksen kysymykseen tyyliin tuo yleisen "Tyhmien kysymysten kerho". Mutta käyttäkää kuitenkin järkeä mitä täälläkin kysytte, jottei tämä ihan pelleilyksi mene.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40864

Tossa on esimerkkinä ketju jossa olisi juuri tänne sopiva kysymys, pieni juttu johon riittää nopea vastaus.

Samallahan tästä aikaa myöden kehittyy sellainen ketju jonka aloittelija voi lukea heti palstalle tullessaan.

moi oon aloittelija kysyisin vain että miten saa niskan ja selän kuntoon,kipeitä nuo on ollu
kun en oo treenannu 20 vuoteen oon rapiat 40:david:

moi oon aloittelija kysyisin vain että miten saa niskan ja selän kuntoon,kipeitä nuo on ollu
kun en oo treenannu 20 vuoteen oon rapiat 40:david:
No ihan perusjuttuja:
- Jumppaaminen, esim uinti tekee selälle ja hartioille hyvää.
- Venyttely.
- Hierojalle/fyssarille meno.
- Ergonomia töissä ja kotona.

Back
Ylös Bottom