Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tee pystypunnerrus edestä eikä niskantakaa,se on myös "terveellisempi" vaihtoehto?
Pystysoutu ottaa olkapäiden sivulohkoihin.
Hmm jos ottaisin pystypunnerruksen edestä, niin sitten luulisi ainakin, että tulee aivan liian paljon rasitusta etuolkapäille, koska nehän rasittuvat jo penkkiä tehdessä?

Hmm jos ottaisin pystypunnerruksen edestä, niin sitten luulisi ainakin, että tulee aivan liian paljon rasitusta etuolkapäille, koska nehän rasittuvat jo penkkiä tehdessä?
Samalla tavalla ne etuolat rasittuvat, kun otat sen takaanta. Edestä on parempi ja jossain määrin turvallisempi tehdä, IMO. Jos et etuolkapäitä halua tehdä, niin turha ottaa pystäriä ohjelmaan, koska se on lähinnä etuolkapääliike, vaikka ottaakin vähän sivuolkapäihin myös.

Ylirasitusta turha pelätä, vaikka pari-kolme sarjaa ottaisitkin olkapäille boonusta.

Kysynpä vielä, että rasittaako tuo pystypunnerrus edestä vain etuolkapäitä vai rasittaako sekin sivuolkapäitä, ja onko se hyvä liike saada nuihin olkapäihin kokoa? :)

tyhmiä kysymyskiä tulossa..Onko välttämätöntä vetää palautusjuomaa/protskujuomaa/yms. että saisi lihaksia? Nyt itselläni ei ole oikea aika vielä ruveta lihasten kasvatteluun, koska vyötärön ympärys tällä hetkellä on mitä on, mutta tulevaisuutta ajatellen. Parin viikon päästä hommaan salikortin kun olen ensimmäsen tavoitteen saavuttanut.

Ja toinen tyhmä kysymys. Rintalihakset. Olen siis yhden lapsen saanut ja rintava eli maan vetovoima päässyt iskemään. Onko mahdollista saada oikealla treenillä uhmattua tätä väistämätöntä pahaa vai tarvitseeko vain tyytyä roikkuviin hiekkasäkkeihin?:dance2:

Kiitos!

Rintaa treenaamalla saat varmasti jonkun verran ryhtiä etumukseen, mutta yksilöllisiä ovat tulokset.

Protskujuomia et tarvitse, mikäli saat tavallisesti syömästäsi ruoasta tarvittavan määrän proteiinia, palkkari on suositeltavaa, muttei pakollista. Kuitenkin olisi hyvä nauttia jotakin treenin jälkeen, eli joko sitten otat mukaan banaanin ja jotain protskupitoista taikka sitten kipinkapin kotiin syömään :)

Ilmeisesti olet aloittelija, joten lihasta tulee kyllä jonkin verran melko helposti vaikka ravintopuoli olisikin hieman niin ja näin.

Mitkä on ylikunnon tuntomerkkejä??
On nyt pari päivää ollu ihan saatanan voimaton olo tuntuu että jalat ei kanna, hieman flunssan poikasta tullu: kurkkukipu, nuha, yskä mutta kuumetta ei kuitenkaan ole.
Mahtaakohan vaan normaalia flunssaa olla...

Tulipa vilkaistua eilen syltyn leffaa seis tai mamma ampuu. Sylttyhän oli lähes tavis. hauista ei juuri ollenkaan ja elokuva kuitenkin 92-vuonna tehty. Tuohan on syltyn fysiikan osalta "kulta-aikaa" Demolition manissa Cliffhangerissa kovin kunto imo.
Toisaalta ymmärtäähän sen että ei koko elämää jaksa olla treenattu, mutta miten vuosi pari tekee noin suuria eroja?

Lisäksi esim Peter Franzen on Pahoissa pojissa ihan jees kunnossa. Katsokaapa sitten Elokuvat Matti tai Ralliraita. Luu ja nahka enää miehessä.

Arska oli kyllä joka leffassa ihan hirmu kunnossa :)

Ilmeisesti olet aloittelija, joten lihasta tulee kyllä jonkin verran melko helposti vaikka ravintopuoli olisikin hieman niin ja näin.

Kyllä, olen todellakin aloittelija ja kaikki on uutta ja ihmeellistä. Ruokaremontin olen totaalisesti tehnyt. Ehkä vieläkin on hiomista, mutta pääosin terveemmin nyt eletään lukuunottamatta repsahduksia, mutta en ota niistä ressiä..

Tulipa vilkaistua eilen syltyn leffaa seis tai mamma ampuu. Sylttyhän oli lähes tavis. hauista ei juuri ollenkaan ja elokuva kuitenkin 92-vuonna tehty. Tuohan on syltyn fysiikan osalta "kulta-aikaa" Demolition manissa Cliffhangerissa kovin kunto imo.
Toisaalta ymmärtäähän sen että ei koko elämää jaksa olla treenattu, mutta miten vuosi pari tekee noin suuria eroja?

Lisäksi esim Peter Franzen on Pahoissa pojissa ihan jees kunnossa. Katsokaapa sitten Elokuvat Matti tai Ralliraita. Luu ja nahka enää miehessä.

Arska oli kyllä joka leffassa ihan hirmu kunnossa :)

Syltystä en tiiä, mutta mielestäni Franzen treenas pelkästää vaa pahojen poikien takia. Varmaankin jäi sitten tuo treenaus, kun elokuva valmistui.

Viimeisen neljän viikon aikana olen missannut lauantain salitreenin 3 kertaa. Alkaa pikkuhiljaa tympimään, kun minulle keksitään aina jotain tekemistä juuri lauantaiksi, ja sunnuntaina ei oikein viitsisi korvata treeniä, koska maanantai ja tiistai ovat myös treenipäiviä. Eli treenipäiväni ovat maanantai(olkapäät, kädet, rinta), tiistai(jalat, selkä, vatsa), torstai(olkapäät, kädet, rinta, vatsa), lauantai(jalat, selkä, vatsa).

Olen nyt ajatellut, että tekisin ma&ti treenit normaalisti ja muuttaisin to&la treenit menemään yksijakoisena, eli treenaisin koko kropan molemmissa. Ideana tässä on se, että saisin jalat treenattua kahdesti viikkoon, vaikka lauantain treeni jäisikin syystä tai toisesta väliin. Jos taas kävisin myös lauantaina salilla...noh, koko kroppa kolmesti viikossa ei pitäisi olla liikaa kun olen vielä aloittelijakin.

Toimisikohan tämä, vai onko täysin typerä ajatus?

Moro!

Mulla olis pieni robleema treenien kanssa.
Aloitan salittelua jälleen vinhasti 10v tauon jälkeen ja ei niin hyvin enää muistissa kaikki asiat.
Ongelma on siinä että sali missä käyn on vähän vajavainen.
Mitä ehdottaisitte siis treeniksi.

Speksit: käyn ma-ke-pe ja haluan tehdä kerralla koko kropan.
Käyn aina aamulla, treenaan tyhjään vatsaan eli mun tarkoitus on nyt ensin kiinteyttää itseni pitkillä toistoilla ja sitten ensi vuonna vaihtaa voimatreeniin.

Laitteita ei juuri ole. Eli löytyy se ylä-alatalja vehje. Sitten on tanko ( iso tanko ainoastaan ) ja loput käsipainoja.
Ehdotuksia siis treeniksi?

Nyt olen vedellyt tällaisella, mutta jotenkin fiilis että jotain uupuu:

Lämppärinä hiki kuntopyörällä

Kyykky 3 x 15
Pohkeet tangolla 3 x 15

Ylätalja 3 x 15
Alatalja 3 x 15
Hauiskääntö 3 x 15
Kulmasoutu käsipainoilla 3 x 15
Vinopenkki käsipainoilla 3 x 15
Ojentajat 3 x 15
Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 3 x 15
Rinulit käsipainoilla 3 x 15

Vatsarutistukset niin paljon kun jaksan

Otanko jotain pois? Mitä pitäisi lisätä?

Ravintopuolella syön tosiaan aamiaisen vasta treenin jälkeen ( jogurttia + mysliä )
siitä 2h hedelmiä ja siitä 1h lounas.
Siitä jälleen välipalaa 2h välein kunnes ilta seitsemän jälkeen juon vain vettä.

Sorry jos tästä on miljoonaziljoona kysymystä.
2 päivää mä täällä kahlasin lävitte noita postauksia, mutta ihan omia askarruttaviin en saanu vastauksia.

Kiitos jo etukäteen.

Ääääh, siis laihdutan ensin ja sitten vasta kiinteytys. Jäipä tuo siitä pois.
Eli siksi pitkät toistot. Vai onko sekin väärin?
Silleesti "muistaakseni" tein silloin nuorena...

Ääääh, siis laihdutan ensin ja sitten vasta kiinteytys. Jäipä tuo siitä pois.
Eli siksi pitkät toistot. Vai onko sekin väärin?
Silleesti "muistaakseni" tein silloin nuorena...

Pitkillä toistoilla saa kasvatettua kestovoimaa, mutta ei ne lihakset siitä mihinkään kiinteydy. Ihminen "kiinteytyy" kun rasvaa palaa ja lihakset kasvavat, joskaan molempia ei voi tapahtua käytännössä yhtä aikaa.

Muistaakseni eräiden lähteiden mukaan lyhyillä sarjoilla ja isoilla raudoilla saa lihasta hitaammin, mutta lihaksen olemus on kiinteämpää kuin perus bodysarjoilla hankittu. Eli periaatteessa kiinteämpää lihasta saat lyhyillä sarjoilla ja raskailla painoilla jos sitä ajoit takaa.

Mitä pitäisi tehdä sellaisessa tilanteessa, kun ei pääse takakyykystä ylös? Tai kun koko liike lähtee kaatumaan? Voiko mitään tehdä? Pitäisikö koko skenaario välttää vaihtamalla etukyykkyihin?

En löytänyt tästä mitään. Välkkyy mielessä välillä kun tekee itselle vähänkin raskaammilla painoilla.

Back
Ylös Bottom