Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kannattaako kehonrakennus tai massanlisäys mielessä tehdä 2 kertaa kyykkyä viikkoon vai yhdessä treenissä kyykky ja toisessa ojennukset ja koukistukset? 2jakoinen ohjelma 2 kertaa viikkoon. Kyykyt siis suht syviä(niin alas kuin pääsee). Kyykyt teen ekassa treenissä 3*5 ja toisessa 3*10 vai teenkö 3*5 ja ojennuksia ja koukistuksia molempia 3*10? Tavoite siis: "massaa ja muotoa jalkoihin"

Kannattaako kehonrakennus tai massanlisäys mielessä tehdä 2 kertaa kyykkyä viikkoon vai yhdessä treenissä kyykky ja toisessa ojennukset ja koukistukset? 2jakoinen ohjelma 2 kertaa viikkoon. Kyykyt siis suht syviä(niin alas kuin pääsee). Kyykyt teen ekassa treenissä 3*5 ja toisessa 3*10 vai teenkö 3*5 ja ojennuksia ja koukistuksia molempia 3*10? Tavoite siis: "massaa ja muotoa jalkoihin"

Itse teen kyykyt ja koukistukset kaksi kertaa viikkoon 2-jakoisella ohjelmalla. Ojennuksia en tee, koska kyykky on tehokkaampi(ja muutenkin parempi liike kaikin tavoin).

Ja voihan sitä tehdä toisessa treenissä takakyykkyä ja toisessa taas painostaa vähän enemmän etureisiin etukyykyllä. (+ojennukset/koukistukset treeneihin)

Onko millanen kulma vinopenkissä? Koita jopex rohkeasti semmosta reippaasti matalampaa kulmaa. Tiputa vähän painoja ja tunnustele, että tuntuuko oikeassa kohdassa, missä pitääkin.

Vinopenkki, ylärinnan massaliike

no tossa saattaa olla yks syy miks ottaa olkapäihin kun oon just yrittäny vetää ne kyynerpäät suorassa linjassa alaspäin.

tuossa pari sivua taaksepäin. Tuossa se syy varmaan on. Tänään olis reeni niin jospa toi auttais. Ja tosiaan sitä penkin kulmaa ei pysty säätään.

edit. Leveämpi otekin ehkä auttais. Oon tehny sellasella otteella että pikkurillit on noissa karheen osan reunoissa mistä alkaa toi sileempi osa (jos joku ymmärsi :))

Lueskelin tossa tota MaVe osiota ja siellä pisti silmään, että MaVea ei kantsis tehä ku kerta tai kaks viikkoon. En sit tiiä moniko jakosella ohjelmalla tyypit on reenannu. Ite reenaan yksjakosella ja kolmesti viikkoon käyn. Elikkä miten on, onko viisasta tehä sitä MaVea joka kerta vai ainoastaan yhesti tai kahesti?

Lueskelin tossa tota MaVe osiota ja siellä pisti silmään, että MaVea ei kantsis tehä ku kerta tai kaks viikkoon. En sit tiiä moniko jakosella ohjelmalla tyypit on reenannu. Ite reenaan yksjakosella ja kolmesti viikkoon käyn. Elikkä miten on, onko viisasta tehä sitä MaVea joka kerta vai ainoastaan yhesti tai kahesti?

Mavea kannattaa tehdä 1-2 kertaa viikossa. Mielummin 1.

Mä suosittelisin tekemään 2krt/vk Tai ainakin mä itse olen tehnyt koska se on niin hyvä massaliike ja stimuloi monia kehon lihaksia, jos sen vaan malttaa tehdä oikealla tekniikalla. Jos siis treenaat MA, KE, PE niin voit ottaa mavea MA ja PE. Jos olet aloitteleva saliharrastaja niin tee liikettä ensin kevyillä painoilla että opit oikean tekniikan.

Eli mulla olis pari kyssäriä.

1: Sali jossa käyn on tällä viikolla kiinni, ja kotona ei ole muuta kuin leuanveto tanko, onko järkeä tehdä leuanvetoa ttt- tyyppisenä treeninä?

2.Aloitan jossain vaiheessa 4-jakoisen ohjelman enkä ole niitä aiemmin kokeillut ja vielä on vähän epäselvää, että kuuluuko jo ekoilla sarjoilla tehdä piippuun vai säästellä tasasisesti koko treenille?
:hyper:

Vetelen kotona säännöllisen epäsäännöllisesti leukoja joka päivä. Onko tästä haittaa itse reenaamiselle?

Edit: Kannattaako muuten pystypunnerrus laskea seisallaan (vapaa) tehdessä rinnalle asti? Tangolla siis teen pystypunnerruksia.

Vetelen kotona säännöllisen epäsäännöllisesti leukoja joka päivä. Onko tästä haittaa itse reenaamiselle?

Edit: Kannattaako muuten pystypunnerrus laskea seisallaan (vapaa) tehdessä rinnalle asti? Tangolla siis teen pystypunnerruksia.

Tuskinpa niistä leuoista haittaa on jos vetelet niitä silleen kevyesti. Pystypunnerrus on hyvä tehä seisten.

Kylläkyllä, vaan mihin asti tanko kannattaa laskea? Ite oon laskenu rinnalle asti aina, mutta oisko parempi johonki korvien kohalle..?

ähh mistään ei löydy vastausta tai en osaa penkoa, mutta sanokaan paljonko painaa 1 desi ufs heraa/maltoa? elikkä ihan halvinta perussettiä. kiitos :)

Armeija

Hei elikkäs olen lähdössä armeijaan nyt heinäkuussa parin viikon päästä :). Luin kuitenkin joiltakin keskustelupalstoilta mm. treenaus suomi24, että armeija kuihduttaa hankitut lihakset :itku:. Onko tämä väite totta :eek:? Toivottavasti ei sillä olen nyt 183 cm pitkä ja painoa 85 kg, enkä halua, että painoni putoaa jonnekkin 70 kilon hujakoille. Mitenkä tämän "armeija kuihtumisen" voisi välttää? Ajattelin nimittäin kaiken päälle olla vielä vuoden armeijassa :rolleyes:. Pitäisikö siellä käydä miten paljon salilla ja käyttää lisäravinteita? Sinne on kyllä aika huono homma viedä lisäravinteita, koska silloin koko tupa ronkuu niitä. Häviääkö muuten lisäravinteiden kanssa treenatut lihakset nopeammin ja helpommin kuin ilman lisäravinteita treenatut lihakset? Rupeaako lihakset myös supistumaan vaikka niitä treenaisi, jos ne eivät saa sitä 2 g per painokilo proteiinia, joten olen tähän asti mennyt, vai pärjääkö ne ihan perus ruualla ja punttitreenillä? Kiitoksia vastanneille :worship:!

Atwood, eihän sinne niitä lisäravinteita aivan kahmalokaupalla tarvi viedä, sielthä pääsee viikonloppulomille sen verran usein kumminki, et voi käydä vaik hakees silloo aina uuden satsin mössöi?

ähh mistään ei löydy vastausta tai en osaa penkoa, mutta sanokaan paljonko painaa 1 desi ufs heraa/maltoa? elikkä ihan halvinta perussettiä. kiitos :)

Yleensä desi heraa painaa noin 30g ja desi maltoa noin 50g.

Viimeksi muokattu:
Kuntosali & Fitness nimisessä lehdessä mainostettiin hyvin energiapitoista juomaa jonka tarkoituksena on avittaa lihaskasvua. Mainoksessa kerrottiin että lihasten kasvuun tarvitaan 3000-4000 kcal ja ne saataisiin helposti kasaan tämän juoman avulla. Muistaakseni puolen liran pullo sisälsi 1000 kcal. Olin pöyristynyt. Oletankin että tämä juoma on lähinnä humpuukia ja kerää vain nestettä ja rasvaa kroppaan. Vai onko kellään kokemuksia vastaavanlaisesta juomasta?

Mainoksen lukiessani tuli kuitenkin mieleen, että kyllähän sitä energiaa tarvitsee lihaskasvuun, mutta kuinkakohan paljon. Riippuu varmasti paljolti omasta koosta ja treenimäärästä, mutta olisikohan olemassa minkäänlaista ohjenuoraa, kuinka paljon kannattaisi syödä yli normikulutuksen (n. 2000kcal) jos aikoo kasvaa?

Siinä miettiessä tuli myös mieleen, että onkohan kyseinen lehti kuinka luotettava lähde artikkeleineen jne. vai onko kyseessä lähinnä mainontaa? Kokeneemmilla pakkislaisilla on varmasti jotain sanottavaa kyseisestä läpyskästä.

oma mielipide on että unohda pääsääntöisesti kaikki lehdet ja vastaavat koska niissä on yleispäteviä ohjeita jotka ei välttämättä SINULLE sovi. Toki niissä on hyvää perustietoa yms jota kannattaa opetella mutta trial&error on paras tapa oppia asiat.
Lehtien pitää kirjoittaa artikkeleita/ohjelmia mitkä "sopivat" kaikille, tai ainakin mahdollisimman monelle.

Syön iltapalan (rahka, maapähkinöitä ja rypsäriä) 22 aikoihin ja aamupalan (puuroa, rahka, leipä) 10 aikoihin joten onko tuo yöllinen väli eli joku 12 tuntia liikaa?

Back
Ylös Bottom