Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jotkut tekevät mavea kerran kuussa. Jotkut 3-4 kertaa viikossa suurella volyymillä. Eli tuohon kysymykseen on aika vaikea löytää yksiselitteistä vastausta. Jos neljä sarjaa ei ole liikaa niin miten sitten se viisi olisi. Riippuu siitä rytmityksestä aika paljon. Välillä on hyvä vetää enemmän. Tosin järki täytyy pitää mukana kun maastavetoa tekee

niin no eipä tuolla varmaan väliä ole. Ei sitä tulis tehtyä kun yhden viikon 1 kerta viidellä sarjalla ja sitten taas sarjat tippuis seuraavalle viikolle kahteen. Mavee (tässä tapauksessa sjmv) on vaan aika vittumaista tehdä monta sarjaa kun sormista meinaa loppua pito ja forkut puutuu ihan täysin :)

Nyt alkaa ihmetyttämään tämä reisi. Viime viikon keskiviikkona kyykkäsin ja sitten aloin tekemään kulmasoutua ja oikeaan reiteen tuli ihmeellinen kipu.

Nyt on kohta viikko kulunut enkä tänäänkään viittinyt tehdä jalkatreeniä kun vieläkin tuntuu oikeassa reidessä pientä kipua kävellessä ja reiden jännittyessä. Onkohan tämä joku revähdys joka menee ohi kun pitää kyykystä taukoa? Ei sentään mikään repeämä? Kipu ei siis ole kovin kova mutta semmonen häiritsevä kuitenki. Kipua tuntuu myös jos sitä kohtaa painelee.

Nyt alkaa ihmetyttämään tämä reisi. Viime viikon keskiviikkona kyykkäsin ja sitten aloin tekemään kulmasoutua ja oikeaan reiteen tuli ihmeellinen kipu.

Nyt on kohta viikko kulunut enkä tänäänkään viittinyt tehdä jalkatreeniä kun vieläkin tuntuu oikeassa reidessä pientä kipua kävellessä ja reiden jännittyessä. Onkohan tämä joku revähdys joka menee ohi kun pitää kyykystä taukoa? Ei sentään mikään repeämä? Kipu ei siis ole kovin kova mutta semmonen häiritsevä kuitenki. Kipua tuntuu myös jos sitä kohtaa painelee.

Sehän voi olla joku pieni muotoinen revähtymä. Itselläkin on vastaavanlaisia ollut, mutta tosiaan ei kertaakaan reidessä... enemmänkin yläselässä. Ne on ollut sellaisia noin viikon mittaisia pikkukipulaisia. Yleensähän nuo (ainakin) minulla tulee, kun olen reenannut jonkunlihasryhmän ihan romuksi ja en ole osannut olla tarpeeksi varovainen (lue: kiinnittänyt huomiota, että edellinen lihasryhmä on väsy) seuraavassa liikkeessä.

Lämmittely ja venyttely auttaa lihasrevähdyksien estoon.

Eli mulla olis pari kyssäriä.

1: Sali jossa käyn on tällä viikolla kiinni, ja kotona ei ole muuta kuin leuanveto tanko, onko järkeä tehdä leuanvetoa ttt- tyyppisenä treeninä?

2.Aloitan jossain vaiheessa 4-jakoisen ohjelman enkä ole niitä aiemmin kokeillut ja vielä on vähän epäselvää, että kuuluuko jo ekoilla sarjoilla tehdä piippuun vai säästellä tasasisesti koko treenille?
:dance::dance:

Itse kiskasen toisen puolen tyhjäksi sen jälkeen nostan tangon pystyyn ja tanko veke. Sitten vain kiekot paikoilleen ja tanko telineeseen. Itseäkin kiinnostaa jos helpompi konsti on...Harvinaisen paljon nakertaa noita tyhjennellä vedon jälkeen. Mikäli ei siis semmosta "nosturi" systeemiä ole.

:dance2::dance2:
Itse kiskasen toisen puolen tyhjäksi sen jälkeen nostan tangon pystyyn ja tanko veke. Sitten vain kiekot paikoilleen ja tanko telineeseen. Itseäkin kiinnostaa jos helpompi konsti on...Harvinaisen paljon nakertaa noita tyhjennellä vedon jälkeen. Mikäli ei siis semmosta "nosturi" systeemiä ole.

Mikäli ei nostinta ole, niin varmaan paras on ku ottaa jonku pikkukiekon 1,25kg esimerkiksi ja laittaa sen maahan ja pyöräyttää tangon siten siihen päälle että se jää sen sisimmän tangossa olevan levyn alle. Sillon loput levyt on irti maasta ja ne on siitä kevyt nykästä lattialle/kantaa telineeseen ilman että joutuu enempää voimistelemaan.

Varsinkin maastavetoa tehdessä, laitan pienen(1,25kg) painon sinne ensimmäisen kiekon alle niin lähtee ne ensimmäiset painot ainakin helpommin pois.

edit- huoh miten hidas

Olen nyt lueskellut eilisen ja tämän päivän useamman tunnin ajan foorumia läpi, mutta toivoisin joltain yhteenvedon, että olenhan käsittänyt oikein.

Koko kroppa kerralla vaikuttaa helpoimmalta ohjelmalta ja ainakin näin alkuun olen siihen päätynyt. Minkähän laisilla painoilla olisi hyvä aloittaa? En ole vuoteen pahemmin liikkunut, mutta sitä ennen tuli käytyä salilla (pienet painot + paljon toistoja) sekä jalkapalloa ja ratsastusta harrastettua. Ja olenko käsittänyt oikein, että mahdollisimman vähäisellä toistomäärällä, mutta suurilla painoilla (tietenkin oman kropan ehdoilla) saa aikaan lihasta? Itsekin kun kaipaan yleisesti ihailtua timmiä naiskroppaa, en ihan mielettömiä muskeleita (juujuu, tiedetään, se timmiys tulee lihaksista ;) , olen parhaani mukaan lukenut läksyni).

Lisäravinteista sen verran, että en käsittääkseni tarvitse ainakaan heti alkuun muuta kuin palautusmisjuoman ja olen päätynyt Spirit Recoveryyn. Tarvitsenko muuta? Ruokatopiciton luettu tarkasti, siitä ei huolta. ;)

Kannattaako vinopenaa ja normipenaa tehä samana päivänä?

Mikäpä jottei. Itse tein vielä kapeaakin penkkiä noiden perään jotta varmasti näyttäisin penkkihabaajalta. Penkkiä voi hyvin vedellä enemmän kuin tarpeeksi samana päivinä, mutta kannattaa miettiä laittaako esim. pystypunnerrusta samalle päivälle. Tahtovat verottaa aika paljon tehoa toisistaan kun molemmat käyvät käsiin ja olkapäihin.

Ärsyttää helvetisti ku vaikka kuinka yritän keskittyä vinopenkissä tekniikkaan niin rasittaa silti pirusti olkapäitä. Työnnän rintaa ulospäin, kapee ote ja lasken tangon kaulaan mutta ottaa enemmän olkapäihin kun rintaan. Täytyy varmaan vaihtaa normipenkkiin kun ei ota sinne minne pitäis :curs:

Leveämpi ote ja kokeile jättää liike vajaaksi rinnasta.

Olen nyt lueskellut eilisen ja tämän päivän useamman tunnin ajan foorumia läpi, mutta toivoisin joltain yhteenvedon, että olenhan käsittänyt oikein.

Koko kroppa kerralla vaikuttaa helpoimmalta ohjelmalta ja ainakin näin alkuun olen siihen päätynyt. Minkähän laisilla painoilla olisi hyvä aloittaa? En ole vuoteen pahemmin liikkunut, mutta sitä ennen tuli käytyä salilla (pienet painot + paljon toistoja) sekä jalkapalloa ja ratsastusta harrastettua. Ja olenko käsittänyt oikein, että mahdollisimman vähäisellä toistomäärällä, mutta suurilla painoilla (tietenkin oman kropan ehdoilla) saa aikaan lihasta? Itsekin kun kaipaan yleisesti ihailtua timmiä naiskroppaa, en ihan mielettömiä muskeleita (juujuu, tiedetään, se timmiys tulee lihaksista ;) , olen parhaani mukaan lukenut läksyni).

Lisäravinteista sen verran, että en käsittääkseni tarvitse ainakaan heti alkuun muuta kuin palautusmisjuoman ja olen päätynyt Spirit Recoveryyn. Tarvitsenko muuta? Ruokatopiciton luettu tarkasti, siitä ei huolta. ;)

Koko kroppa kerralla(eli 1-jakoinen) on aika rankka mutta toimii hyvin varsinkin aloittelijoille. Valitse käytettäväksi hyvät perusliikkeet(kyykky, penkki, leuat, maastaveto, pystypunnerrus) omien voimien ja tason mukaan. Kannattaa alottaa ihan minimi painoilla aluksi ja opetella liikeradat. Saat samalla hieman progressioa kun et suoraan vedä satalasissa rautaa solmuun :) Ja muista venytellä aluksi ettei homma ala sairaalareissulla ja treenitauolla!

Aloittalijoille(ja muillekkin) suositeltu toistomäärä on yleensä 6-12. Noilla kuulemma tarttuu lihasta parhaiten, mutta esim 5 toiston sarjojakin tehdään lihaksen kasvattamiseksi monissa liikkeissä. Todennäköisesti kuitenkin paras että aloitat tuolla 6-12 toistolla, 2-3 sarjaa per liike, ja painoa sen mukaan että paikat pysyy ehjänä. Jos lihasmassan haluat kasvavan, syö 300-500kcal yli kulutuksesi ja pyri saamaan tarpeeksi proteiinia. Siinä vaiheessa kun tuntuu että lihaksia on kertynyt haluttu määrä, pudota kalorit hieman miinuksille(eli laihduta) ja jatka muuten samaan malliin treenaamista. Aerobisen liikunnan ja ruokavalion avulla saat sitten sen timmin naiskropan ajan kanssa :kuola:

Lisäravinteiksi riittää tuo palautusjuoma. Pyri syömään monipuolisesti niin kaikki muu tarvittava tulee ruoan mukana.

no enpä tiedä että mihin tän ois laittanut, mutta laitetaan tänne nyt sit. eli oon todennäköisesti nostellut penkkiä väärin nyt sellaiset puoli vuotta, vasen olkapää on kehittynyt paljon paremmin kuin oikea. ja nyt tuntuu että olkapäät eivät ole tasapainossa. oikea, eli heikompi on alempana kuin vasen. ja sitä joutuu kokoajan korjaamaan kun esim. kävelee kun tuntuu oudolta. niskassa myös pientä särkyä. mitäköhän tässä pitäisi nyt tehdä? fysiolle?

Ehkä kannattaa mennä juu jonnekki fysiolle ensiksi ainaki kysymään onko oikeesti niinkää paljon lihakset epätasapainossa, vai onko ryhti vaan vinossa tai jtn muuta häikkää.

Back
Ylös Bottom