Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mut jos tekee kaksijakoista 3 kertaa viikossa sillä kierrolla, niin silloinhan joku lihasryhmä saa aina rasitusta vain kerran viikkoon. Tuohan on melkein sama vaikka ei tekisi ollenkaan. Vai kehittyykö lihas sitten maksimaalisesti tuolla kerran viikkoon treenaamisella?

Itse en jaksa käydä salilla 4 kertaa viikossa, paikat sen verran tukossa. Ja eikö silloinkin lihas saa rasitusta vain kaksi kertaa viikossa? Eikö kehitys ole nopeampaa, jos lihas rasittuu kolme kertaa?

Mä en kyllä jatka tästä tämän enempää. Tunnetusti olet ehkä pakkiksen hankalin neuvottava, ei pahalla.

Mut jos tekee kaksijakoista 3 kertaa viikossa sillä kierrolla, niin silloinhan joku lihasryhmä saa aina rasitusta vain kerran viikkoon. Tuohan on melkein sama vaikka ei tekisi ollenkaan. Vai kehittyykö lihas sitten maksimaalisesti tuolla kerran viikkoon treenaamisella?
No tällä viikolla yhdet lihasryhmät saa rasitusta vain kerran viikossa, toisella viikolla toinen lihasryhmä saa kerran viikossa ja se toinen kaksi. Ne vaihtelee viikoittain ihan automaattisesti kun pitää tollasta kiertoa.

Ja sitten se asia, että lihas ei tiedä viikoista ja tollasista yhtään mitään. Todellisuudessa se saa rasitusta neljän - viiden päivän välein. Viikon kierrolla rasitustiheys on 3 - 4 päivää, eli tossa ei hävitä kuin yksi päivä. Ne rasituskerrat vaan osuu viikonpäiville niin, että se hämää sua.

Ja sitten pitää muistaa, että tämä on laji jossa enemmän ei todellakaan ole enemmän. Vaikka yksijakoisella lihasta rasitetaan kolme kertaa viikossa, se ei silti ole kolme kertaa tehokkaampi kuin nelijakoinen, jossa lihasta rasitetaan kerran viikossa. Yksilöstä riippuen se ei ole välttämättä yhtään tehokkaampi, tai jopa huonompi kuin nelijakoinen.

Jos enemmän treeniä tarkoittaisi enemmän lihasta, niin kaikkihan täällä treenaisi viisi tuntia päivässä seitsemän päivää viikossa koko kropan kaksi kertaa läpi treenissä.

Mutta eikö kuitenkin esim. 2 kertaa viikossa kehitä vähemmän kuin 3 kertaa? Näin ainakin olen kuullut.

Eli kun haen maksimaalista lihaskasvua, niin mikä noista vaihtoehdoista on se parempi?

Mutta eikö kuitenkin esim. 2 kertaa viikossa kehitä vähemmän kuin 3 kertaa? Näin ainakin olen kuullut.
Ei. Onko se niin vaikea ymmärtää, että kaikki riippuu susta itsestäsi? Kaikille sopii eri asiat eikä kukaan voi tietää millä sinä kehityt parhaiten.

J88: -Miksi helvetissä sä teet kaikista asioista itselles niin perkeleen vaikeita? Kokeileppa joskus piruuttas vain treenailla ilman järetöntä stressaamista kaikesta epäolennaisesta. Sulla on sata postia joissa jaamataan samoja kysymyksiä uudestaan ja uudestaan, ei kukaan jaksa nuihin edes vastata kun kaikesta päätellen sä et edes lue mitä sulle kukakin vastaa, sen kun vaan vänkäät ja jankkaat samoja asioita uusiksi ja uusiksi.

edit. Käyttäsit saman tarmon siellä salilla raudan vääntelemiseen ja kotosalla syömiseen mitä täällä kirjailemiseen niin oisit jo voiton puolela.

Eli kun haen maksimaalista lihaskasvua, niin mikä noista vaihtoehdoista on se parempi?

Mutta riippuuhan se siitä, kuinka kovasti rasitat lihasta. Monijakoisilla pyritään yleensä korvaamaan pienempijakoisten tiheämpi frekvenssi sillä, että lihat rasitetaan loppuun. Sarjat vedetään finaaliin ja käytetään pakkotoistoja ja pudotussarjoja. Itse kuitenkin uskon, että tiheä frekvenssi on harvaa parempi.

Mutta riippuuhan se siitä, kuinka kovasti rasitat lihasta. Monijakoisilla pyritään yleensä korvaamaan pienempijakoisten tiheämpi frekvenssi sillä, että lihat rasitetaan loppuun. Sarjat vedetään finaaliin ja käytetään pakkotoistoja ja pudotussarjoja. Itse kuitenkin uskon, että tiheä frekvenssi on harvaa parempi.

Monijakoisissakin ohjelmissa otetaan huomioon frekvenssi. Viikon mittainen tauko yhdelle lihakselle on aika pitkä, joten sitä pientä frekvenssiä koitetaan korvata epäsuoralla rasituksella tai sit lisäämällä päivän loppuun kevyempiä sarjoja niille lihaksille, jotka eivät treenikertaan muuten kuulu.

himoreenausta...

juups...elikkä sellasta kyselisin että jos mä haluisin reenata enimmäkseen:arvi pelkkää voimaa ni millane meitsin ohjelman pitäis olla....ja ruokavalio ois varmaa myös hyvä tietää....:arvi:

Vähän aikaa sitten valittelit täällä, ettet jaksa edes normaalien yksi- ja kaksijakoisten ohjelmien sarjamääriä vetää salilla läpi ja nyt taas mietit jotain detaljieroja eri ohjelmien välillä:david:? Pakko jo minunkin kysyä, vitsailetko vai ovatko ajatuksesi oikeasti jossain maata kiertävällä radalla?

Jos tämä on läppä, niin vitsi on jo vanhentunut ja muussa tapauksessa kannattaa palauttaa ne ajatukset maan pinnalle ja treenata nyt riittävästi jonkinlaista peruskuntoa ja treenikestävyyttä että saat siellä salilla jotain aikaiseksikin, hifistelyjä voit ruveta miettimään vaikka sitten kun olet sen ensimmäiset kymmenen kiloa lihasta saanut kerättyä. Se onnistuu ohjelmasta riippumatta ihan riittävästi kovaa työtä tekemällä ja syömällä sekä lepäämällä, kunhan edes perusasiat tekee oikein.

Vasen rintalihas on selvästi kehittynyt paremmin kuin oikea ja myös vasen olkapää näyttää kehittyneen paremmin kuin oikea. nostovirhe penkissä taitaa olla syy?

Vasen rintalihas on selvästi kehittynyt paremmin kuin oikea ja myös vasen olkapää näyttää kehittyneen paremmin kuin oikea. nostovirhe penkissä taitaa olla syy?

Ei varmaankaan ole mistään nostovirheestä nyt kyse. Sulla on ehkäpä jotain jumeja selässä tai muuten vaan pieni ryhtiongelma, jonka takia ne olkapään seudun lihakset näyttävät erikokoisilta. Nää on sellaisia asioita, mitä kukaan muu kuin sä itse ei takuulla huomaa, ellei ryhdissä ole enemmänkin vikaa. Kaikilla meistä on pientä eriparisuutta, se on ihan normaalia.

Jos olet kovin huolissasi asiasta, niin mene ihmeessä fysioterapeutille. Se osaa kyllä sanoa, onko aihetta huoleen. Mun mielestä jokaisen "voimailijan" tulisi kyllä käydä fysioterapeutilla, ettei tee hallaa omalle keholleen treenaamisella.

Lihasien tulee palautua treeneistä. Eli sen mukaan niitä leukoja.

Reeniä

Kokeiltaas nyt tätä kautta sitte ku arnoldin kuusikkoa koskevassa topicissa ei kukaan innostunut vastaamaan.

Elikkäs olis tarkotus nyt saada vähä massaa ja samalla kehittää aerobista puolta myös. Aikaa tähän olisi se n.2kk ja sitten tarvii jo siirtyä enemmän voimapuolen kehittämiseen. Oliskohan arnoldin kultainen kuusikko ohjelma sopiva tähän tarkotukseen? jossa olis tarkotus saada näinkin lyhyessä ajassa mahdollisimman paljon massaa.

Ja mites ton aerobisen kanssa, jaksankohan tehä arnoldin ohjelman lisäksi vielä 3 kertaa viikossa aerobista?pitäiskö vähentää kahteen?

Läskiä ei mielellään saisi tulla lisää, mutta samalla pitäis tehä massaa joten energian saannin kanssa tarvis tasapainotella sielä vähän plussan puolella?

Plussalla ollessa tulee sitä fläsää mukana väkisinkin jonkinverran. Riippuen kuinka kovasti plussalla ollaan. Jos taas olla ihan hilkun kilkun plussalla niin mitään kovin erikoisia muutoksia ei 2kk tehdä. Ei siinä ajassa yleensä tehdä vielä ihmeitä muutenkaan ellei nyt läskiä kerää tosissaan päälle.

Eiköhän tuo ahnuldi tohon kelpaa hyvin. Siitä, että jaksatko aerobista ottaa sen lisäksi niin en tiedä. Paljonhan tuolla treeni määrällä saa sitten murkinaa lappaa, että plussalle päästään.

Lihasien tulee palautua treeneistä. Eli sen mukaan niitä leukoja.

Joo no siis vetelen niitä leukoja ihan vaan huvin vuoksi ja yleensä viikonloppusin. Et alle kymmenen aina vedän kerralla ja aina kun joskus tuntuu siltä niin vedän vaan pari..

jos ojentajaa tarkotat, niin penkki, kapee penkki, ranskalainen, ojentaja taljassa, pystypunnerrus jne. Eli kaikki punnerrusliikkeet sekä eristävät

Back
Ylös Bottom