Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mistä johtuu, että tavoitteellisen saliharjoittelun ja palkkarin juomisen aloitettuani olen lihonut 4 kg? Haaveena olisi kiinteytyä. Ohjelmat on tehnyt ammattilainen, joka suositteli myös palkkaria. Olen yrittänyt pitää huolta terveellisestä ja monipuolisesta syömisestä, että lihaksilla olisi ravintoa. Onko tässä tullut vaan syötyä yksinkertaisesti liikaa?

Kalorit on plussalla niin paino nousee. Simple as that :D Todnäk. piffiä, nestettä ym. pakannu päälle.

Mitä virkaa tollasessa fastin shakerissa on sellasella pyöreällä "ritilällä" joka tulee siinä mukana ja on sijotettu sen pullo-osan ja korkin väliin?
Siis, rikkoo sen aineksen pienemmäksi..Sekoittuu paremmin.
Kokeeles ilman sitä niin kiva juada, kun kauheita möykkyjä siellä . :D

Jaha :D No ite olen sen hukannut ja ei löydy mistään. Mutta ei mulla niitä möykkyjä ole lähes ollenkaan kunhan ravistelee sekotuksen hyvin.

Siis, rikkoo sen aineksen pienemmäksi..Sekoittuu paremmin.
Kokeeles ilman sitä niin kiva juada, kun kauheita möykkyjä siellä . :D
Juu... täällä Thaimaassakin haetaan moista käytännöllisyyttä. Oisinpa tuonu suomesta sheikkerin, tässä liitteenä kolme kuvaa täältä ostetusta... vuotaa muuten aivan perkeleesti jengoista. Thaimaassa asiat on usein ennemmin bling bling kuin toimivia. :jahas:

Liitteet

• shaker1.webp
    shaker1.webp
    4,7 KB · Katsottu: 117
  • shaker2.webp
    shaker2.webp
    2,5 KB · Katsottu: 138
  • shaker3.webp
    shaker3.webp
    3,9 KB · Katsottu: 373
Haha :lol2:

Mitäs muuten, en oikein löytänyt tietoa, että mitä eroa on kapealla penkillä ja leveällä..
Itse kun tehnyt aina varmaan tuota kapeaa..Viime viikolla vasta testasin vähän leveämpää otetta.
Tuleeko kapeasta myös olkapäihin ja ojentajiin..kun taas leveästä suoraan rintaa..

Edit. Tohon mun vastaukseen olis ollu, myös hyvä vastaus, jotta miksi siivilää käytetään leivonnassa. ;p

Mitäs muuten, en oikein löytänyt tietoa, että mitä eroa on kapealla penkillä ja leveällä..
Itse kun tehnyt aina varmaan tuota kapeaa..Viime viikolla vasta testasin vähän leveämpää otetta.
Tuleeko kapeasta myös olkapäihin ja ojentajiin..kun taas leveästä suoraan rintaa..
Kapea ottaa enemmän ojentajiin, leveä enemmän rintaan. Kapea on itseasiassa aika puhdas ojentajaliike. Pitää kuitenkin muistaa, että kapea penkin tekniikkakin on aivan erilainen kuin normi penkissä. Pelkkä otteen vaihtaminen kapeaksi ei siis riitä.

Kapea penkki siis menee niin, että otetaan noin hartioiden levyinen ote. (Suunnilleen siis sellainen, että kun tanko on suorilla käsillä, ovat käsivarret joka suunnassa pystysuorassa.) Kun tankoa lasketaan kohti rintaa, kyynärpäät liikkuvat kylkiä pitkin. Normaali penkissä kädet liikkuvat enemmän sivulle, kapeassa siis kyljissä kiinni. Jos kyynärpäät leviää, niin alkaa rasituskin siirtyä enemmän rinnalle. Tossa siis käytännön erot. Niin ja kapeassa penkissä ei ole tarpeellista tuoda tankoa ihan rintaan. Rinnaltalähtö kun tapahtuu tässä liikkeessä aika paljon sitten olkapäillä, eikä ojentajilla ole ala-asennossa paljoakaan tekemistä, joten on aika sama jättää viisi senttiä vajaaksi.

Kapea ottaa enemmän ojentajiin, leveä enemmän rintaan. Kapea on itseasiassa aika puhdas ojentajaliike. Pitää kuitenkin muistaa, että kapea penkin tekniikkakin on aivan erilainen kuin normi penkissä. Pelkkä otteen vaihtaminen kapeaksi ei siis riitä.

Kapea penkki siis menee niin, että otetaan noin hartioiden levyinen ote. (Suunnilleen siis sellainen, että kun tanko on suorilla käsillä, ovat käsivarret joka suunnassa pystysuorassa.) Kun tankoa lasketaan kohti rintaa, kyynärpäät liikkuvat kylkiä pitkin. Normaali penkissä kädet liikkuvat enemmän sivulle, kapeassa siis kyljissä kiinni. Jos kyynärpäät leviää, niin alkaa rasituskin siirtyä enemmän rinnalle. Tossa siis käytännön erot. Niin ja kapeassa penkissä ei ole tarpeellista tuoda tankoa ihan rintaan. Rinnaltalähtö kun tapahtuu tässä liikkeessä aika paljon sitten olkapäillä, eikä ojentajilla ole ala-asennossa paljoakaan tekemistä, joten on aika sama jättää viisi senttiä vajaaksi.
Kapea penkki on aivan selvä itselläni, tuntee hyvin ojentajissa, mutta yksi asia on nykyään niin epäselvä että en varmaan enään osaa penkata kun lukenut tekniikasta liikaa.

Tuolla FAQ osiossa puhutaan että normi penkissä kyynärpäitten ei pitäisi levitä liikaa sivuille mutta miten se on mahdollista jos ote on kovinkin leveä? Mitä on ne hyvät "kiintopisteet" mistä tietäisi hyvä otteen penkissä ja muutenkin tekniikan. Esim. tulla FAQ threadissä mainittiin että tangon ollessa alhaalla kyynärvärret on pystyssä tai yli. Mitä muita voisi pitää mielessä? Yksi toinen mitä nyt katson tarkkaan on että laske tangon rinnan alaosaan enkä yläosaan/kaulalle.

Tuolla FAQ osiossa puhutaan että normi penkissä kyynärpäitten ei pitäisi levitä liikaa sivuille mutta miten se on mahdollista jos ote on kovinkin leveä? Mitä on ne hyvät "kiintopisteet" mistä tietäisi hyvä otteen penkissä ja muutenkin tekniikan. Esim. tulla FAQ threadissä mainittiin että tangon ollessa alhaalla kyynärvärret on pystyssä tai yli. Mitä muita voisi pitää mielessä? Yksi toinen mitä nyt katson tarkkaan on että laske tangon rinnan alaosaan enkä yläosaan/kaulalle.
Kyllähän ne sivulle leviää ja pitääkin, mutta ei liikaa. Sillä tarkoitetaan vaan sitä, että kyynärpäät ei osoita suoraan sivulle niin kuin silloin kun tanko lasketaan kaulalle. Moni pitää hyvänä olkavarsien ja kropan välisenä kulmana noin 45 astetta. Siis ylhäältä katsottuna. Ja siihen se suunnilleen meneekin kun laskee tangon tohon rintalihasten alaosaan. Se on hyvä kohta missä rintalasta alkaa. Ja oteleveys tosiaan suunnilleen sellainen, että kyynärvarret on liikkeen ala-asennossa pystysuorat. Itse suosin hiukan leveämpää otetta, mutta ei se paljoa käsien kulmaa muuta.

Juu... täällä Thaimaassakin haetaan moista käytännöllisyyttä. Oisinpa tuonu suomesta sheikkerin, tässä liitteenä kolme kuvaa täältä ostetusta... vuotaa muuten aivan perkeleesti jengoista. Thaimaassa asiat on usein ennemmin bling bling kuin toimivia. :jahas:

Toimiiko tuo ollenkaan? :D

Elikkä minua neuvottiin tekemään pystypunnerrus suht. leveellä otteella ja laskemalla tanko alastulovaiheessa vain nenään asti, eikä alas asti ja takas ylös, onko tämä hyvä noin niinkun olkapäitä ajatellen?

Elikkä minua neuvottiin tekemään pystypunnerrus suht. leveellä otteella ja laskemalla tanko alastulovaiheessa vain nenään asti, eikä alas asti ja takas ylös, onko tämä hyvä noin niinkun olkapäitä ajatellen?

Jos tavoitteesi on vain lihaksen kasvatus,voi pystärin noinkin tehdä, leveällä otteella ei alas asti oikein kunnolla voikaan laskea jollei ota jo työnnön lähtöasentoa.

Jos voimaa haet kyseisestä liikkeestä perusoteleveys on ala-asennossa niin että peukalot osuvat olkapäähän,ja toistot tehdään alhaalta asti.

Minkäslaiset toistot ja sarjat ovat parhaimpia sekä massan että voiman lisäykseen, massan lisäys nyt ehkä enempi tavoitteena.
Siis lähinnä tarkoitan että onko parempi tehdä vaikka 3-5x10 toiston sarjoja jossa kaikki sarjat samalla painolla ja vikat toistot tiukkoja, vaiko sitten esim. 3-5x1-12 toiston sarjoja jossa ekassa tehdään 12 ja jokaiseen sarjaan lisätään aina painoja ja vikassa sarjassa menee se pari toistoa?
Joskus luin tällaisesta aiheesta täältä, mutta nyt äkkiseltään en löytänyt topickia.

Mistä johtuu että esim yksi olkapää treeni nii heti näkyy seuraavana aamuna arvet olkapäissä? Tai vaikka rinta treenissä. Ylipainoa on jonku verran. Johtuuko siitä vai onko juuri niin huono iho?

Laitanpa kysymykseni tänne, kun kuitenkin joku vastaa. 55 kg on paino ja tällä hetkellä nostan 42,5kg penkistä. Noin vuoden olen penkannut muun treenin yhteydessä, mutta mikä voisi olla realistinen aika saavuttaa oma paino penkissä? Siihen olen jotenkin intoutunut nyt. Ja sukupuoli oli nainen.

Hei, olen n. 175cm ja 78kg nuori sälli joka on alkanut harrastamaan kehonrakennusta reilu viisi kuukautta sitten. Kuten arvata voi, vielä ei ole kovinkaan paljon tietoa ja taitoa hallussa. Aluksi pärjäsin vallan mainiosti salin antamalla treeniohjelmalla, mutta sitäkin olisi hyvä sillointällöin vaihdella, johon en kuitenkaan ole pystynyt. Tässä sarja kysymyksiä johon toivon vastattavan.

1. Mikä on paras tapa saada kehon lihasmassaa lisättyä? En tiedä pitäisikö sarjat tehdä painoja kasvattaen ensiksi hieman pienemmästä ja edeten suurimpaan mahdolliseen millä pystyy tekemään. Ideana on ollut tehdä neljä sarjaa ja 8-12 toistoa.

2. Millaisia eri tapoja on treenata lihaksia? Olen kuullut puhuttavan esimerkiksi superista. Mikä tämä on ja mitä muita vaihtoehtoja on?

3. Miten voin ehkäistä ja tunnistaa selän liiallisen rasituksen? On pieni pelko selkäni paskomisesta, eikä olisi kovinkaan hienoa tulla katumapäälle muutamankymmenen vuoden kulttua koska aloitin salilla käymisen.

4. Venyttely. Kuinka tätä pitäisi tehdä? Ennen vai jälkeen treenin vai lämmittelyn yhteydessä?

5. Treeniohjelman suunniteelu. Miten Treeniohjelma kuulusisi suunnitella niin, että lihakset saavat tarpeeksi paljon rasitusta ja lepoa?

6. Lisäravinteet ja niiden annostelu. Mikä olisi sopiva määrä niin, että ei lähtisi lihomaan, mutta taas, että lihakset saisivat tarpeeksi rakennusaineita.

7. Rasvanpolttovalmisteet. Haluan vain teidän mielipiteenne. Itse käytän FASTin valmistamaa GREEN TEA -tuotetta.

1. Ei ole mitään THE parasta tapaa. Tosiaan pitää saada painoa lisää tankoon pikkuhiljaa. 4 sarjaa 8-12 voi päteä sulle kivasti

2. vastatkoon joku muu, mut sanottakoon, ettet tarvi pitkiin aikoihin mitään kummempia juttuja.

3. Jos sattuu sellaisellä ikäväl taval. Venyttely ja huoltavat liikkeet pitää muistaa

4. Ei kai se niin tarkkaa ole, makuasioita ehkä. Välillä o venyteltävä, mielestäni treenin ohessa (ennen, jälkeen ja/tai treenin aikana) ja muutenki pari kolme kertaa viikos.

5. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 tuossa jotai asiasta.

6. Palautusjuoma on kätevä, kreatiini toimii monella, vitamiinit ja mineraalit

7. En o kokeillu pahemmin

Back
Ylös Bottom