Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

tere hei voisko joku vähän kokeneempi kertoa et minkälaine kalorikulutus mul suuripiirtei voisi olla ku olen yrittänyt tuota tutkia kalorilaskuri.fi:ssä ja paris muuskin paikas mut tuntuu et tuo kalorikulutus vähän heittää (tai ainakin minun mielestäni:D)

olen 183/78 teen kevyttä fyysistä työtä ja kävelen kaikki työmatkat, kauppamatkat, postireissut... ihan kaikki jos ei nyt 10 km yli lähetä lisäksi käyn salil 2-3 kertaa viikossa

nuo netin kalorilaskurit ovat heittäneet että kulutan jotain 4200 kcal urheilupäivänä:D ja muulloin 3500 kcal... ja mitä täältä olen lukenut joitain juttuja nii tuntuu että se on vähän liikaa:D

joten voisiko joku kertoa suurinpiirtein mitä tuo kalorikulutus voisi olla???

tere hei voisko joku vähän kokeneempi kertoa et minkälaine kalorikulutus mul suuripiirtei voisi olla ku olen yrittänyt tuota tutkia kalorilaskuri.fi:ssä ja paris muuskin paikas mut tuntuu et tuo kalorikulutus vähän heittää (tai ainakin minun mielestäni:D)

olen 183/78 teen kevyttä fyysistä työtä ja kävelen kaikki työmatkat, kauppamatkat, postireissut... ihan kaikki jos ei nyt 10 km yli lähetä lisäksi käyn salil 2-3 kertaa viikossa

nuo netin kalorilaskurit ovat heittäneet että kulutan jotain 4200 kcal urheilupäivänä:D ja muulloin 3500 kcal... ja mitä täältä olen lukenut joitain juttuja nii tuntuu että se on vähän liikaa:D

joten voisiko joku kertoa suurinpiirtein mitä tuo kalorikulutus voisi olla???
No luulis että enimmillään se peruspäiväkulutus on se 3000 kcal?? Tuntuu hulluilta noi lukemat : o.

terve!

En ehkä ole mikään aloittelija, mutta kukaan ei ole ikinä neuvonut joten päätä on lyöty aika paljon seinään.
olen nostellut noin neljä vuotta... pelkästään kotona. Liikkeitä olen katsonut netistä ja sillai edennyt. Nyt ovat alkaneet tulla rajat vastaan, en tiedä miten pääsis taas nousun tielle? Tulokset on olleet jo vuoden samassa. Penkki 150kg maastaveto 180kg no muita maksimeja ei olekkaan, okei leuat vastaotteella 23kpl.
Ehkä suurin ongelma on se ettei minulla ole kotona kovin monipuolisia treenilaitteita. Käsipainot. penkki. vinopenkki. scottipenkki. tanko ja levypainoja.

Olen 23 vuotta, paino 78kg
Lisäravinteita en ole käyttänyt. enkä käytä.

oiko jotain parannettavaa???? kertokaa ihmeessä
Mikset käytä lisäravinteita? Vai puhutko nyt roinasta? Ilman lisäravinteita (kreatiini, palkkari...) on aika vaikee saada aikaa optimaalista lihasten/voiman kasvua.

Voisit pistää reeniohjelmas arvosteluun tänne: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=43291

Ja pistä siihen ne liikkeet mitä teet, ei toi jaksotus paljoa kerro, ihan järkevältä näytti, mutta kuten sanoin niistä liikkeistä sen näkee onko se ohjelma hyvä vai huono. Mut tää on siihen väärä threadi. :)

:rock:

Miksi perusliikkeissä (kyykky, mave, penkki yms.) suositaan lyhyitä sarjoja ja pitkiä palautuksia? Miksi niissä tulisi käyttää voimatyylistä harjoittelua, mutta eristävissä ei?
Kyykky,mave ja penkki on liikkeitä joissa käytetään isoja lihaksia. Ja eristävissä liikeissä taas suositaan pidempiä sarjoja koska halutaan rasittaa niitä pienempiä lihaksia jotka ei ota pääliikkeissä niin helposti iskua.

Sanokaapa että mitä minun kannattais tehä, kun kävin eilen salilla ja aattelin pitää tämän päivän taukoo ja sit huomenna uudestaan salille, mutta kun hirvee hinku ois mennä niin voisinko minä tehä jalat tähän "välipäivään"? Siis yläkroppaa oli eilen ja on huomenna.. Eli vaikuttasko se palautumiseen jos kävis jalat vetäseen kun kuitenkin ihan eri lihakset?

Sanokaapa että mitä minun kannattais tehä, kun kävin eilen salilla ja aattelin pitää tämän päivän taukoo ja sit huomenna uudestaan salille, mutta kun hirvee hinku ois mennä niin voisinko minä tehä jalat tähän "välipäivään"? Siis yläkroppaa oli eilen ja on huomenna.. Eli vaikuttasko se palautumiseen jos kävis jalat vetäseen kun kuitenkin ihan eri lihakset?
No jos oot ihan alottelija nii noin tiheä reenaus ei oo kovin järkevää. Elimistö ei varmaan oo vielä kovinkaan hyvin palautunut sulla edellisestä reenistä IMO. :).

Kyykky,mave ja penkki on liikkeitä joissa käytetään isoja lihaksia. Ja eristävissä liikeissä taas suositaan pidempiä sarjoja koska halutaan rasittaa niitä pienempiä lihaksia jotka ei ota pääliikkeissä niin helposti iskua.

Miten muka pienet lihakset ottavat enemmän hittiä pitkissä sarjoissa kuin isot?

morjes, minkälaista ohjelmaa mun kannattais alkaa tekemää, ja mitä ruokaa + mömmöjä pitäs syödä että sais sellasen leffa lookin. Oon aloittelija, 176cm/42kg, futista harrastanu pienest saakka, et kuntoa periaattees löytyy. Intoa ja aikaa olis käydä 2-3krt/vko salilla.

Erityisesti haluisin lihasta, pakaroihi, reisiin, pohkeisiin, rintaan (etenki sivuille..), hartioihin(sillee että ois leveemmät hartiat ikään kui), hauikseen, ja vatsaan.

Leffa Look Onko tuommone jonku 1,5v treenin takana?

En tiiä onko oikeessa paikassa, hope so. ^^

morjes, minkälaista ohjelmaa mun kannattais alkaa tekemää, ja mitä ruokaa + mömmöjä pitäs syödä että sais sellasen leffa lookin. Oon aloittelija, 176cm/42kg, futista harrastanu pienest saakka, et kuntoa periaattees löytyy. Intoa ja aikaa olis käydä 2-3krt/vko salilla.

Erityisesti haluisin lihasta, pakaroihi, reisiin, pohkeisiin, rintaan (etenki sivuille..), hartioihin(sillee että ois leveemmät hartiat ikään kui), hauikseen, ja vatsaan.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394

Siitä sitten herra rupiaa lukemaan.

Tuossa on ohjelma, useaan otteeseen toimivaksi havaittu, hyvä pohja "leffalookkia" halajavalle. Noudata ohjelmaa orjallisesti, niin saat parhaat tulokset, suora käsireeni ei ole edellytys isoille käsille.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=73043

Nyt kun sulla ei ole kovin paljoa painoa, sun täytyy keskittyä siihen ruokavalioon ihan täysillä. Juotko paljon maitoa? Jos et juo, ala juomaan, mieluiten punaista. Santsaatko ruokaa? Ala santsaamaan. Monestiko syöt päivässä? Alat syömään vähintään viisi kertaa päivässä. Esimerkki päivän safkoista:

Aamiainen - Lautasellinen puuroa tai monta leipää, lasi maitoa, keitetty kananmuna, tuoremehua ja vaikkapa joku hedelmä.

Lounas - Lounaalla mätät ruokaa ihan sikana, ota silti puolet lautasesta salaattia, reilu neljännes perunaa/pastaa/riisiä ja reilu neljännes lihaa/kanaa/kalaa, syöt sen ja mikäli vielä pystyt, haet lisää. Ruokajuomana tietysti muutama lasi maitoa.

Välipala - Joku hiilarilähde, puuro tai leipä, taas juot maitoa, syöt rahkaa, raejuustoa, tonnikalaa, tai muuta helposti napattavaa protskua. Ota myös ruokalusikallinen rypsiöljyä pullosta sellaisenaan.

Päivällinen - Sitä kunnon lämmintä kotiruokaa saa sitten vedellä antaumuksella, juot sen kanssa maitoa. Ota taas ruokalusikallinen rypsäriä.

Iltapala - Maitoa, raejuustoa/rahkaa/tunaa, 2 ruokalusikallista rypsäriä.

Tarkkaile vaakaa, jos ei aamupaino tyhjänä nouse vähintään 0,5kg viikossa, lisää safkaa koneeseen. Sun tapauksessa voi oikeastaan huoletta ottaa kilon viikossakin näin aluksi. Älä pelkää vaikka sitä läskiäkin saattaa kertyä, kyllä pääosa tulee lihaksena, kunhan teet tuota ohjelmaa oikein. Tsemppiä sulle, että saat treenauksen hyvin käyntiin! :thumbs:

Miten muka pienet lihakset ottavat enemmän hittiä pitkissä sarjoissa kuin isot?
Ei kukaan ole sanonut, että ottaisi. Pääliikkeillä tehdään isoja lihaksia ja jonkun verran pieniäkin. Nämä pienet lihakset eivät kuitenkaan ota kovin hyvin hittiä näissä isoissa liikkeissä, sen takia voisi tehdä eristäviä liikkeitä ja pitkiä sarjoja vielä lisäksi näille pienille lihaksille. Pääliikkeissä tehdään lyhyempiä sarjoja, niin eristävissä voisi sitten tehdä pidempiä. Kässääks?

Ei kukaan ole sanonut, että ottaisi. Pääliikkeillä tehdään isoja lihaksia ja jonkun verran pieniäkin. Nämä pienet lihakset eivät kuitenkaan ota kovin hyvin hittiä näissä isoissa liikkeissä, sen takia voisi tehdä eristäviä liikkeitä ja pitkiä sarjoja vielä lisäksi näille pienille lihaksille. Pääliikkeissä tehdään lyhyempiä sarjoja, niin eristävissä voisi sitten tehdä pidempiä. Kässääks?

Mutta miksi juuri eristävissä pitkät ja moninivelisissä lyhyet? Mitä jos tekisi toisinpäin? Miksi toistomäärät ovat erilaisia, eikö riittäisi, että tekisi molemmissa saman määrän, jolloin lihakset rasittuisivat samalla tapaa? Jos treenissä hauikselle on vain yksi liike, hauiskääntö, niin eihän sille kannata tehdä 3x10, jos kyykkyä ja penkkiä väännetään 3x5? Tuossa tapauksessahan reidet, pakarat, rinta, etuolat ja ojentajat saisivat erilaisen rasituksen (5 toiston sarjat) kuin hauis (10 toistoa).

Mutta miksi juuri eristävissä pitkät ja moninivelisissä lyhyet? Mitä jos tekisi toisinpäin? Miksi toistomäärät ovat erilaisia, eikö riittäisi, että tekisi molemmissa saman määrän, jolloin lihakset rasittuisivat samalla tapaa? Jos treenissä hauikselle on vain yksi liike, hauiskääntö, niin eihän sille kannata tehdä 3x10, jos kyykkyä ja penkkiä väännetään 3x5? Tuossa tapauksessahan reidet, pakarat, rinta, etuolat ja ojentajat saisivat erilaisen rasituksen (5 toiston sarjat) kuin hauis (10 toistoa).

Mustavalkoisesti:

Pääsääntöisesti alle 5 toiston sarjat rasittavat nopeita lihassoluja jotka tuottavat räjähtävän ja maksimivoiman, ja siitä ylimenevät toistot suoritetaan suuremmaksi osaksi hitailla lihassoluilla.

Moninivelliikkeiden raskaat sarjat lyhyemmillä toistoilla rasittavat pientenkin lihasten nopeita soluja,
ja sen lisäksi eristävien liikkeiden tekeminen lyhyillä toistoilla ja maximipainoilla saa helposti lihakset totaalijumiin.
Sekä jänteiden ja nivelten loukkaantumisriski on aika suuri tehdessä eristäviä liikkeitä maksimipainoilla.

Eli kokonaisuudessan jos teet moninivelliikkeitä suhteessa raskailla painoilla ja lyhyillä toistoilla, niin pienemmät lihakset on kannattavampaa harjoittaa suhteessa pienemmällä painolla ja lisätä rasitusta toistojen lisäämisen muodossa.

Back
Ylös Bottom