Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Joo elikkäs nyt alkaa keinot loppua takakyykyn kanssa.Ongelmana on että ala-selkä pyöristyy aina ennen kuin saavutan oikean syvyyden eli siinä vaiheessa kun etureidet on vaakatasossa polvien kanssa.

Oon koikeillu low/high bar otteilla,tyyleillä,eri leveyksillä mutta aina notkahtaa.Palikkaa on koitettu laittaa kantapään alle mutta silti notkahtaa.venyttelyä on tullut nytte aika aktiivisesti harrastettua jalkojen osalta mutta vielä ei oo auttanut.

Oisko joitan hyviä vinkkejä vai aloittanko väätämään vain etukyykkyä?

Jos tekniikka kunnossa, niin ongelmana on: HEIKKO (ALA)SELKÄ

Sinulla ilmeisesti jalat jaksais nostaa enemmän kuin keskikroppa jaksaa kannatella (tuttu ongelma). Eli ei muuta kuin torsoo vahvistamaan: maastaveto, reverse hyper, hyvää huomenta -liike ja ihan kyykky itsessään hyviä liikkeitä siihen.

Toinen vaihtoehto on laittaa nostovyö päälle (jos ei ole jo), mutta keskivartalon vahvistaminen on tärkeää, koska vyön käyttö ei poistaisi varsinaista ongelmaa (hoitaa siis seurausta, ei syytä).

Jos tekniikka kunnossa, niin ongelmana on: HEIKKO (ALA)SELKÄ

Sinulla ilmeisesti jalat jaksais nostaa enemmän kuin keskikroppa jaksaa kannatella (tuttu ongelma). Eli ei muuta kuin torsoo vahvistamaan: maastaveto, reverse hyper, hyvää huomenta -liike ja ihan kyykky itsessään hyviä liikkeitä siihen.

Toinen vaihtoehto on laittaa nostovyö päälle (jos ei ole jo), mutta keskivartalon vahvistaminen on tärkeää, koska vyön käyttö ei poistaisi varsinaista ongelmaa (hoitaa siis seurausta, ei syytä).
Voi olla myös kireät lihakset.

Mistä ihmeestä johtuu että kyykätessä, (ei jalkaprässi tai laitteet) vaan tanko päällä kyykätessä raskailla painoilla alkaa suonta vetämään niin perkeleesti tuosta jalkapöydästä, en edes tiedä onko siinä mitään lihasta, kipu ei ole jalkapohjassa vaan nimeomaan tuossa päällä ? onko magnesiumim puute vai mitä:curs:

Oon alottanu salin käymisen jonkun 6kk sitten ja en vieläkään nää kehitystä selässä, paitsi painoissa. Viekö se aikansa, että saa ne ekat muhkurat sinne selkään?

Oon alottanu salin käymisen jonkun 6kk sitten ja en vieläkään nää kehitystä selässä, paitsi painoissa. Viekö se aikansa, että saa ne ekat muhkurat sinne selkään?
No mä oon puntannu kohta pari voutta enkä vieläkään nää kehitystä muualla kuin mahassa;)
Eli ihan mahdoton vastata, toisella 3kk ja toisella 3 vuotta. Riippuu niin monesta asiasta. Mutta kyllä puolessa vuodessa voi odottaa ihan selvästi näkyvää kehitystä(ihan mihin tahansa lihasryhmään). Saattaa myös johtua siitä että se selkä on kyllä kehittynyt mutta itse et vain huomaa sitä..

tai sitten oot repiny käsillä ne selkäliikkeet

Pannaan vaikka tänne jos joku vois vinkkiä antaa.

18v pojankloppi. 64kg/177cm. Tässä alkanut tympäseen nämä roikkuvat narut ja kaipais hieman lihaa luiden päälle. Punnerruksia olen tehnyt muutamankymmenen ma-ke-pe jonkun nettiohjelman mukaan. Kotoa löytyis yks säädettävä käsipainokin jonka ottaisin kaveriksi jos tietäisin mitä sillä edes suurinpiirtein kannattaa tehdä, jotta vaikuttaisi ainakin laihoihin käsivarsiin.

Ruokapuoli ihan normaali, saako sitä kasvattamalla jo hyötyä muuallekkin kuin vatsaan?

Toivottavasti nyt joku viittis vastata..

18v pojankloppi. 64kg/177cm. Tässä alkanut tympäseen nämä roikkuvat narut ja kaipais hieman lihaa luiden päälle. Punnerruksia olen tehnyt muutamankymmenen ma-ke-pe jonkun nettiohjelman mukaan. Kotoa löytyis yks säädettävä käsipainokin jonka ottaisin kaveriksi jos tietäisin mitä sillä edes suurinpiirtein kannattaa tehdä, jotta vaikuttaisi ainakin laihoihin käsivarsiin.

Ruokapuoli ihan normaali, saako sitä kasvattamalla jo hyötyä muuallekkin kuin vatsaan?

Lue täältä ajatuksen kanssa http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=68752.

Ruokavaliosta täältä, noin puolesta välistä sivua alkaa ravinto-osuus. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=53396.

Eli nousujohteisuudesta kyselisin vähän.. Sehän on reenaamisen tärkeimmistä kulmakivistä, näin olen ymmärtänyt.

Ajattelin tälläistä säännöllistä painojen/toistojen lisäämistä.

1vk 8toistoa/sarja
2vk 9 -//-
3vk 10 -//-
4vk 11 -//-

sitte taas alusta eli 5vk(1vk) 8toistoa/sarja + vähän rautaa lisää

Voiko tätä käyttää kaikkiin lihasryhmiin? vai pidänkö hauis/ojentaja/olkapää reenin ennallaan eli 12toistossa/sarja ja nostan painoja aina kun vain mahdollista? Onko parempia ideoita nousujohteisen reenin suorittamiseen?
Reenaan siis 2-jakoisella 4krt viikossa..
Kiitokset!

Luettu.

Teenkö käsipainoliikkeitä tiistaisin, torstaisin ja lauantaisin jos punnerruksia ma,ti,ke?

Riippuu koko ohjelmasta, jos treenauksesi keskittyy lähinnä käsiin, niin itse tekisin ma, ke ja pe päivä kummatkin, punnerrukset ja käsipainoliikkeet. Painosi ei nouse kuitenkaan nouse paljoakaan käsiä kasvattamalla.

Tässä olisi hyvä ohjelma koko vartalolle, millä painosikin rupeaa nousemaan.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2145771&postcount=6

Pystypunnerrus käsilläseisonnassa (seinää vasten) 3 x 10 (olkapäät, ojentajat, epäkkäät) <-- Tämän voit korvata normaalilla pystypunnerruksella.

Sarjapainoja voit vaihdella omasi mukaisemmaksi.

Lue vaan huolella pakkista, ja suoraan salille. Ja syö paljon. Melko varmasti et syö tällä hetkellä juuri mitään.

Tuli muuten mieleen että jos on mahdollista optimaalisissa olosuhteissa saada noin 1 kg/kuukausi lihasta, niin paljonko on hyvä saada painoa kuukaudessa lisää kun ollaan plussalla? Siis kilo lihasta tuo mukanaan ainakin toisen kilon nestettä (joidenkin mukaan jopa kaksi) ja tähän päälle viellä kertyvä rasva.

Eli mitäs se sitten tekee :) Laskelmien mukaan painoa siis voisi tulla jopa kolmekiloa, vaikka fläsää ei tulisi yhtään :wtf:

Periaatteessa kyllä, käytännössä ei. Tuo kilo lihasta per kuukausi on kyllä edistyneemmille äärimmäisen kova tahti ja vaatii ne "optimaaliset" olosuhteet. Ja jotta keho olisi optimaalisessa tilassa lihaskasvun kannalta, niin rasvaa on tultava myös. Yksilöllisiä eroja kasvuvauhdissa on tietysti valtavasti.

tai sitten oot repiny käsillä ne selkäliikkeet

Oon tehny kulmasoutua ja alataljaa. Leukoja/ylätaljaa en voi tehdä.

Alataljassa oon saanu tuntuman ja kaverikin sanoo, että vedän hyvin latseilla enkä käsillä.

Kulmasoutu oli aluks hankalaa kun ei tajunnu miten se tehään, sit sain toimimaan mut sit tuli joskus yhtäkkiä sellanen etten osaakkaan sitä ja alaselkä alko sattuu vaan.

Ja ennen salille menoa olin treenannut leukoja n. vuoden, tosin kyllä ihan hauiksia varten.

Jos kerran olet ennen salille menoa treenannut leukoja yli vuoden, niin mikset voi niitä/ylätaljaa enää tehdä? Olisi nimittäin latsien kehittymisen kannalta ihan hyvä juttu. Kulmasoudussa ja alataljassa veto tapahtuu pääasiassa trapseilla, ei latseilla.

Jos kerran olet ennen salille menoa treenannut leukoja yli vuoden, niin mikset voi niitä/ylätaljaa enää tehdä? Olisi nimittäin latsien kehittymisen kannalta ihan hyvä juttu. Kulmasoudussa ja alataljassa veto tapahtuu pääasiassa trapseilla, ei latseilla.

Käden olen reväyttänyt aika pitkää aikaa sitten. Sellanen asento ja veto mitä tapahtuu ylätaljassa ja leuassa sattuu oikeaan käteen.

Ei saa kuulemma rasittaa sitä kättä. No tässä oon sellaset joku 5kk jo sitä yrittäny olla rasittamatta. Sama kipu edelleen. Vastaotteella kyllä pystyn tekemään ylätaljaa/leukaa, mut vaikea tehä selällä jos vastaote.

.....Vastaotteella kyllä pystyn tekemään ylätaljaa/leukaa, mut vaikea tehä selällä jos vastaote.

Opettele tekniikkaa lisää.. Todella hyvin saa selälle menemään kun vain osaa tehdä. Ajattelet vain kädet sellaisiksi koukuiksi ja vedät kyynärpäitä alas/rintaa tankoon ja lavat liikkumaan.

Back
Ylös Bottom