Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nyt pääsee taas pitkästä aikaa treenaamaan kunnolla sillä nyt olkapää on kuntoutunut aika lailla samaan malliin kun mitä se oli ennen paikoiltaan menoa.

Treenaan lähinnä bodaus mielessä ja tavoitteena on lihasten kasvatus. Mutta viime aikoina olen myös kiinnostunut melkolailla voimannostosta, mutta koska minun jalat ovat sen verran huonossa kunnossa (reisiluu meni poikki 1½ vuotta sitten ja vasen jalka on puolet heikompi kun mitä oikea, sen lisäksi minulla on ylitaipuvat polvet joka haittaa kyykäämistä) niin en pysty voimannostossa keskittymään täyspainoitteisesti kun penkkipunnerrukseen.
Eräs tuttu joka kilpailee voimannostossa opetti minulle oikean tekniikan penkkipunnerrukseen sitä mukaan tulokset kasvoivat melko paljon penkissä, joten siitä sain varmaan sen suurimman kipinän haluta joskus tulevaisuudessa kilpailla penkkipunnerruksessa.
Joten onko mahdollista keskittyä samaan aikaan penkkipunnerrukseesen ja kehonrakennukseen?

Treeniohjelma joka ennen olkapää vammaani toimi minulla hyvin oli tämmöinen:
1.rinta,hauis
2.jalat
3.olkapäät,ojentajat
4.selkä,vatsat

Nyt olen vähän suunitellut että treenaisin melkein samanlaisella ohjelmalla mutta muuttaisin sitä niin että tekisin penkin 2 kertaa viikossa eli näin:
1.rinta,hauis (kova penkki treeni)
2.jalat
3.olkapäät,ojentajat (kevyt penkki treeni)
4.selkä,vatsat

Penkkiin kaipaisin myös jotain treeniohjelman tapaista kovaan penkki treeniin sekä kevyeen penkki treeniin. Muihin liikkeisiin en pahemmin tarvi apua sillä kehonrakennus painoitteiseen treeniin minulla on kyllä aikalailla selvillä että mitä liikkeitä tulisi treenata ja kuinka paljon.
Mutta jos penkkiin saisin jonkin sortin avustusta niin olisin kiitollinen.

Miksi perushauiskääntöä suositellaan, eikä esimerkiksi keskitettyä? Meinaan, kyseessähän on kuitenkin varsin eristävä liike, joten mitä järkeä on heiluttaa tankoa selkä vinona niin, että muutkin lihakset saavat vähän työtä ja hauikselta huijataan rasitusta pois? Kokeilin eilen keskitettyä hauiskääntöä ja mikään muu lihas kuin hauis ei rasittanut enkä sanutkaan tehtyä viimeistä sarjaa loppuun. Ennen kun olen tehnyt hauiskäännön perusversiota käsipainoilla, niin tuntuu että tuolla olkapaan/yläselän tienoillakin tapahtuu jotain ja aina onnistun xiittaamaan sarjat loppuun asti.

Miksi perushauiskääntöä suositellaan, eikä esimerkiksi keskitettyä? Meinaan, kyseessähän on kuitenkin varsin eristävä liike, joten mitä järkeä on heiluttaa tankoa selkä vinona niin, että muutkin lihakset saavat vähän työtä ja hauikselta huijataan rasitusta pois? Kokeilin eilen keskitettyä hauiskääntöä ja mikään muu lihas kuin hauis ei rasittanut enkä sanutkaan tehtyä viimeistä sarjaa loppuun. Ennen kun olen tehnyt hauiskäännön perusversiota käsipainoilla, niin tuntuu että tuolla olkapaan/yläselän tienoillakin tapahtuu jotain ja aina onnistun xiittaamaan sarjat loppuun asti.

Kuka väitti että hauiskäännössä saa/pitää xiitata? Sen voi tehdä tasan niin puhtaasti kun keskitettykin. Nyt valoja tauluun.

Kuka väitti että hauiskäännössä saa/pitää xiitata? Sen voi tehdä tasan niin puhtaasti kun keskitettykin. Nyt valoja tauluun.

No siis meinaan, että vaikka tekisin hauiskäännön koko ruumis jäykkänä, niin kuitenkin se tuntuu ottavan hieman tuolta olkapäiden ja yläselän tienoilta. Onhan näillä hauiskäännöillä ja keskitetyillä jotain eroa oltava, niin mikä on ero? Itse näen asian niin, että keskitetty on nimenomaan hauisliike ja peruskääntö hieman (ei paljoa) moninivellisempi.

viittisko joku vielä tähän vastata

Kun teen rinnallevetoo, ni pitääkö se tanko laskee ihan alas (polvien alapuolelle) ja vetää sieltä asti rinnalle, vai tohon lantion alapuolelle, ja siitä rinnalle? Vai onko mitään välii miten alhaalta sen rinnallevedon tekee?

viittisko joku vielä tähän vastata

Kun teen rinnallevetoo, ni pitääkö se tanko laskee ihan alas (polvien alapuolelle) ja vetää sieltä asti rinnalle, vai tohon lantion alapuolelle, ja siitä rinnalle? Vai onko mitään välii miten alhaalta sen rinnallevedon tekee?

Riippuu siitä, että mitä haet siltä rinnallevedolta.

Mitä eroa hauiskäännöllä tangolla, hauiskäännöllä käsipainoin, keskitetyllä hauiskäännöllä yms. on lihasten kannalla? Kaikki ovat olevinaan hauisliikkeitä, mutta kai niissä jotain muitakin lihaksia käytetään, kerran ovat eri liikkeitä.

Mitäs jos tekee hauiksille 21:stä niin tehdäänkö se ruljanssi vain kerran vai esim 3 tai 4 kertaa niinkuin normisarjat yleensä tehdään?

Itse kun aikoinani monijakoisella treenailin oli käsipäivinä tapana tehdä lopuksi pumppiliikkeenä yksi sarja 21:stä, ei ainakaan itsellä olisi tullut mieleen tehdä enempää, pelkästään juuri lopuksi pumppaillen toi yksi sarja siis.

No siis meinaan, että vaikka tekisin hauiskäännön koko ruumis jäykkänä, niin kuitenkin se tuntuu ottavan hieman tuolta olkapäiden ja yläselän tienoilta. Onhan näillä hauiskäännöillä ja keskitetyillä jotain eroa oltava, niin mikä on ero? Itse näen asian niin, että keskitetty on nimenomaan hauisliike ja peruskääntö hieman (ei paljoa) moninivellisempi.

Älä "roikota" olkapäitä hauiskäännössä.
Pidä olkapäät takana ja purista lapaluita yhteen sekä pidä kyynerpäät koko liikkeen ajan paikallaan tehdessäsi hauiskääntöä tangolla.
Näin hauis tekee kaiken työn ja hanska kasvaa enemmän kuin uskoitkaan.
Tämä ei vaan onnistu ylisuurilla painoilla....

Hauiskääntö tangolla ei ole moninivelliike, ero eristettyihin hauiskääntöihin on keskikropan staattinen jännitys.
Näin ollen se on 1-jakoisissa kumminkin tehokkaampi kuin puhtaasti eristetyt liikkeet.

Mitä eroa hauiskäännöllä tangolla, hauiskäännöllä käsipainoin, keskitetyllä hauiskäännöllä yms. on lihasten kannalla? Kaikki ovat olevinaan hauisliikkeitä, mutta kai niissä jotain muitakin lihaksia käytetään, kerran ovat eri liikkeitä.

Liikeradat ovat erilaiset, joten ärsyke lihakselle on hieman erilainen kun sitä harjoitetaan eri "kulmista".
Kaikissa noissa liikkeissä suorittaja lihas on kumminkin sama.

Suuri kiitos Bigronille! Keskitetyt kikkailut jäävät syrjään ja vetelen ihan normi hauiskääntöä (tosin käsipainoilla kun levytanko uupuu toistaiseksi). Olen muuten huomannut, että käsipainoin tehdessä jos tangot ovat vaakatasossa eli kämmenet ylöspäin, hauis on ihan eri muotoinen kuin jos tangot ovat pystyssä eli peukalot ovat ylöspäin, ja liike tuntuu paljon mehevämmältä. Samanlaista kokemusta/tietoa teikäläisellä?

Sitten seuraavaan asiaan: yksijakoisessa ohjelmassa jossa liikkeitä on jotain 5-8 tunnutaan suosivan monesti neljääkin sarjaa kyykkyä, mutta kun jalat ovat ehkäpä parhaat osat kropastani, niin olisiko kaksi sarjaa kyykkyä, sjmv:tä ja pohjenousuja toimiva ratkaisu? Olen kehittänyt oman ohjelmani Kultaisen Kuusikon pohjalta, ja siinähän on vain yksi jalkaliike eli kyykky, ja sitä neljä sarjaa. Jos siis jalat ovat ihan hyvässä kunnossa ja kyykyn lisäksi tulee muutakin ohjelmistoon, niin toimivatko nuo kahden sarjan jalkaliikkeet? Muuten, jos joku ihmettelee, että mitä vittua, kuuden liikkeen ohjelman pohjalta muka ja jo jaloille kaksi liikettä lisää, niin nuo ovatkin sitten ainoat lisäliikkeet!

Missä suhteessa protskua/hiilareita/rasvaa pitäisi olla maksimaalista lihastenkasvatusta varten?
Ja jotta läskiä ei tulisi paljoa olisiko sopiva +kcal määrä 300? ;)

30/40/30 tai 40/30/30 ovat molemmat varsin sopivia makroravintoainejakumia. Nämä prosentit siis päivittäisestä kokonaisenergiasta. Tuollaiset +300-500 kcal/päivä on hyvä bulkkitahti.

oli lähinnä tarkotus kysyy et onko "väärin", jos tekee ihan alhaalta, tai lantion alapuolelta.

Huoh.. Molemmat on ihan yhtälailla oikein ja molemmat yhtäläilla väärin. Jos haluat mahdollisimman kovan rinnallevetotuloksen, niin tekisin lattiasta joka toiston. Jos taas ykkösprioriteettina on nopeusvoima, on ihan perusteltua tehdä sitä reisiltä, ilman maassa tai polven alla käyttämistä välillä.

Mistä vois johtua että oikeanpuolen olkapää/ojentaja seutu puutuu kunnolla kapeassapenkissä, mitään voimaeroja en ole huomannut oikeassa ojentajassa ja olkapäässä suhteessa vasempaan? Normi penassa ei myöskään huomaa mitään puutumisia ym..

Pari mieltä kaivertavaa kysymystä. Eli kun aloittaisin tuon salilla käynnin piakkoin, niin kannattaako minun siirtyä heti esim. tuohon starting strength 1 -voimaohjelmaan vai tehdä ns. pohjat vaikka perus 1-2 jakoisella massaohjelmalla? Kun siinä on kuitenkin se mave ja rive, niin ei alkais selkä vihoitella.
Ja kannattaisiko käydä jossain paikassa tuottamassa kenkiin koroke pohjallinen, koska ne ovat vähän eri mittaiset? Niin ja mistä niitä saisi sitten.

Viimeksi muokattu:
Kuinka pitkään kannattaa jatkaa samalla treeniohjelmalla? Nyt olen tehnyt vajaa kaksi kuukautta samalla ohjelmalla, joten tulisiko jo pian alkaa tehdä uudella?

Back
Ylös Bottom