Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitenkäs se "pumppi" tehdään ?
Oon tässä ihmetelly kun about vuosi sitten tuntui niin hyvältä salin jälkeen lihaksissa, nykyään ei tunnu oikein.
Katseltiin Pumping Iron leffaa niin Arnolddi sano tosta pumpista ja tajusin että jotenkin se liitty siihen "hyvään oloon", lihakset kireinä, vähän hankala selittää.
Kiitos.

Mitenkäs se "pumppi" tehdään ?
Oon tässä ihmetelly kun about vuosi sitten tuntui niin hyvältä salin jälkeen lihaksissa, nykyään ei tunnu oikein.
Katseltiin Pumping Iron leffaa niin Arnolddi sano tosta pumpista ja tajusin että jotenkin se liitty siihen "hyvään oloon", lihakset kireinä, vähän hankala selittää.
Kiitos.
Teet vaikka vähän pidempää sarjaa niin kyllä se pumppi sieltä tulee eli lihakset täyttyy verellä. Kokeile vaikka 15 toiston sarjoja kohtuullisen isolla kuormalla. Pumpilla et tee oikeastaan mitään lihasten kasvatuksessa, mutta onhan se mukava tunne.

Eihän niitä teenipäiviä tarvitse sitoa aina sen 7 päivän jakson mukaan.. hyvin voi käydä vaikka 2on-1off periaatteella vaikka koko ajan, jolloin kierron pituudeksi tulisi 6 päivää. Tämä siis ihan yleisenä huomautuksena. Mitä kysymykseesi sitten tulee niin ma, ti, to, pe on ihan pätevä rytmi ja 2-jakoista melkein suosittelisin. Oot niin vähän aikaa treenannu ettet saa varmasti parastasi irti 4- tai ainakaan 5-jakoisella. Alkaa tuo 5-jakoinen olemaan muutenkin siinä kinttaalla että onko sillä mitään virkaa normijampalle missään tilanteessa.

edit. Jos nyt ylipäätään on järkevää treeniä muuttaa jos vanhakin systeemi toimii. 2kk on kuitenkin tosi lyhyt aika IMO edes yhteen ohjelmaan.

eli olisko tässä mitään järkeä?

Vk1 MA, Vk2 Ti
Maastaveto 3x5
Etukyykky 2-3x10-12
Reidenkoukistus 3x10
Vinopenkki smithissä 2x6
Kp. punnerrus 3x8-10
Dippi 3x10
Keskitetty hauiskääntö 2x10
(valinnainen liike/lihas)

Vk1 ke, Vk2 to
Kulmasoutu 3x5
Jalkakyykky 3x10
SJMV 2x10
Penkkipunnerrus 5x5
Pystypunnerrus smithissä 2x6-8
Ranskalainen punnerrus 2x8-10
Scott hauiskääntö 3x10

Vk1 pe, vk 2 la
Ylätalja 1x10
Alatalja 1x10
Jalkaprässi 3x6-8
SJMV 2x6-8
Penkki käsipainoilla 2x6-8
Arnold-punnerrus 2x10-12
Kapea penkki 3x4-6
Hauiskääntö tangolla 3x10-14

Vk1 su, ja alkaa alusta Ma
Kulmasoutu 3x5
Jalkakyykky 3x10
SJMV 2x10
Penkkipunnerrus 5x5
Pystypunnerrus smithissä 2x6-8
Ranskalainen punnerrus 2x8-10
Scott hauiskääntö 3x10

ja sitten taas ke, pe, su jne.
eli toi kierto on 8 päivää eli jokatoinen päivä treeni ja joka toinen päivä lepo.

kannattaa vissiin tehä kolmijaotteinen ohjelma mul oli itel polvileikkaus joka vei 4 kk treenistä ja jatkoin seuraavanlaisesti:
Ma: jalat ja hauikset
Ke: rintalihakset ja ojentajat
Pe: Selkä ja olkapäät ja hauikset
(vatsalihakset jokaisena treenipäivänä)
tämä toimii kun on noin puolen vuoden treenipohja

miksi hauikset 2 kertaa viikossa?

sitä juuri tarkoitin.

Minkäslaista saliohjelmaa kannattaisi alkaa käyttämään, olen harrastanut nytten salilla käymistä noin 11 kuukautta ilman ''kunnollista'' treeniohjelmaa (4sarjaax8toistoa olen käyttänyt yleensä)?

Paljonko näissä ihan perus markettien käsipuristimissa mahtaa olla vastusta? Täytyisi tilata pakkiksen storesta handgripperit mutta ei yhtään tiedä minkä vahvuiset ottaisi... Jos joku tietäisi näistä normi halpis puristimista, niin osaisin kyllä ottaa oikean vahvuiset.

Paljonko näissä ihan perus markettien käsipuristimissa mahtaa olla vastusta? Täytyisi tilata pakkiksen storesta handgripperit mutta ei yhtään tiedä minkä vahvuiset ottaisi... Jos joku tietäisi näistä normi halpis puristimista, niin osaisin kyllä ottaa oikean vahvuiset.

Niillä markettipuristimilla et tee yhtään mitään, vastusta lienee muutama kilo:rolleyes:. Suosittelen Captains of Crush -grippereitä. Toki nuo p-storen gripperitkin asiansa ajanevat. Ensimmäiseksi kannattanee ostaa jotain grippereitä joiden vastukset ovat jossain 40-90kg. Esim CoC Trainer, #1, #1,5.. Pari kannattaa ostaa heti kättelyssä. Itse ostin ensimmäiseksi CoC #1 ja #2. Ekana päivänä sain tuskaisesti ykkösen suljettua ja oisko parin kuukauden sisällä myös kakkosen. Ei todellakaan kannata luulla itsestään liikoja noiden kanssa.

Vaihdoin tuossa 2vko sitten salia ja uudelta salilta löytyy enemmän laitteita joten... Onko haittaa kehitykselle jos reenaa 1-jakosella 3-4krt viikkoon ja vaihtelee melko usein reeni liikkeitä esim kyykky prässiin,hauiskääntö tangolla scottiin jne?eli ei tee joka kerta samoja liikkeitä.mun mielestä kaiken lisäks puuduttavaa ku aina tekis samat liikkeet et mitä mielt ootte?

Vaihdoin tuossa 2vko sitten salia ja uudelta salilta löytyy enemmän laitteita joten... Onko haittaa kehitykselle jos reenaa 1-jakosella 3-4krt viikkoon ja vaihtelee melko usein reeni liikkeitä esim kyykky prässiin,hauiskääntö tangolla scottiin jne?eli ei tee joka kerta samoja liikkeitä.mun mielestä kaiken lisäks puuduttavaa ku aina tekis samat liikkeet et mitä mielt ootte?

Hermoston ylirasituksen sekä - nivelten ylikulumisen minimoimiseks, tuo on hyvinkin järkevää. Se taas ei ole kovin järkevää, jos 1-jakosella reenaa 4 kertaa viikkoon.

Back
Ylös Bottom