Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Joo no tosta SJMV:stä:

Oma suoritustekniikka on silleen et vetästään se tanko ylös vyötärön tasolle ja nyt aletaan:pidän tangon kokoajan jaloissa kiinni ja vien tangon sinne polvien kohdalle jalkoja koukistamalla(ja selkää taivuttamalla mut ei liikaa),sitten hitaasti ylös ja uudestaan.ja ylhäällä jännitetään persettä ja sit ku koukistetaan nii painetta pitäs tuntuu takareiskoissa mut ku tuntuu vaan vähän polvien yläpuolella.
Painot tällä hetkellä todellakin maltilliset(sen 40-45kg) ja maksimia en oo testannu ku kerran juuri tuon huonohkon tekniikän vuoksi.normaalia mavea mitä joskus tulee tehtyä ni sen tekniikän osaan melko hyvin.

- Vie tanko lattiaan asti jalat mahdollisimman suorina.
- supistusvaihe aina niin nopeasti kuin mahdollista.
yrittkö pitää selkää pystyssä? :eek: sinne vaan otsa lattiaa kohti ni alkaa etureiden takapinnatki kasvamaan :D

Ei pahalla mutta rohkenen epäillä tuota vedon tekniikkaa.. jos sen osaat hyvin ni sjmv on naurettavan helppoa normaalivetoon verrattuna.

Oon 16v, pituus 175 paino 67. Oon käyny salilla satunnaisesti mut kiinnostais alkaa käymää iha kunnol.. Niin viittiskö joku tehä ohjelman mil pääsis hyvin alkuu? :) Ja massaa olis kiva saada lisää niin mitä protskui kannattaa käyttää?

Nyt pitäisi jostain repäistä ohjelma, jolla treenaisu suureksi osaksi voimaa, mutta myös lihasta eli toistot varmaan siinä 6-8 ympärillä. Nyt olen kolmijakoisella vetänyt ja neljänä päivänä on mahdollista minun käydä salilla. Pian tulee vuosi täyteen ja siitä noin puoli vuotta "täysillä", tosin ruokavalio on ollut hieman perseellää siitäkin alun.
Eli jos joku voisi jonkun kivan ohjelman heittää. Tuolla "FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen" ketjun kolmijakoisella olen vetänyt ja hyvältä tuntunut, mutta pitäisikö sitä vaihtaa kun olen sillä jo n. 4 kk vetänyt vai vaihdanko vain suoraan toistoja hieman alemmas ?

Jotenkin vaikea uskoa tota. Toisessa on liikerata joku 1,5m ja toisessa 30cm..
eihän sun takareidet ilman painoakaan veny paremmin jos pidät ne koukussa?
Minkälaisia rautoja liikutat siinä?

en tällä hetkellä tee rdl:aa ollenkaan, mutta sillon 4-jakosessa rautaa oli maksimissaan 60kg. eilen illalla testasin sen venytyksen ihan ilman painoja ja samalta tuntus...vissiin unohtanu venytellä:rolleyes:. voi olla, et on siinäkin sitten tekniikka huono kun saa sen venytyksen vaan tuntumaan niin helposti. niin ja se venytys tuntui muutenkin erilaiselta, jotenkin laajemmalta(jotan en pidä huonona).

sekin vielä plussaa mielestäni, että paljon helpompi pitää selkä suorana, jos vertaa esim. näitä suorituksia:

sjmv: http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStraightLegDeadlift.html
(en tiiä siitä, että viekö tuo äijä itsensä liian alas ja sen takia selkä menee kaarelle, tai tekee muuten vain surkeasti?)

rdl: http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBStrBackStiffLegDeadlift.html eli jäykinjaloin maastaveto :D
(tuota tekniikkaa käyttämällä selän luonnollisessa suorassa asennossa kokoajan)

e:linkit

olen yleensä tehnyt hauiksia seisten käsipainoilla. nyt siirryin tekemään niitä sellasieen penkkiin missä en istu aivan pystyssä mutta melko pytyssä ja olen nyt parina kertana tehnyt ja huomannut että ojentajissa tuntuu myösn liike. eli mitä teen väärin. väärä kulma vai liikerata vai mikä. toivottavasti ymmärsitte

en tällä hetkellä tee rdl:aa ollenkaan, mutta sillon 4-jakosessa rautaa oli maksimissaan 60kg. eilen illalla testasin sen venytyksen ihan ilman painoja ja samalta tuntus...vissiin unohtanu venytellä:rolleyes:. voi olla, et on siinäkin sitten tekniikka huono kun saa sen venytyksen vaan tuntumaan niin helposti. niin ja se venytys tuntui muutenkin erilaiselta, jotenkin laajemmalta(jotan en pidä huonona).

sekin vielä plussaa mielestäni, että paljon helpompi pitää selkä suorana, jos vertaa esim. näitä suorituksia:

sjmv: http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStraightLegDeadlift.html
(en tiiä siitä, että viekö tuo äijä itsensä liian alas ja sen takia selkä menee kaarelle, tai tekee muuten vain surkeasti?)

rdl: http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBStrBackStiffLegDeadlift.html eli jäykinjaloin maastaveto :D
(tuota tekniikkaa käyttämällä selän luonnollisessa suorassa asennossa kokoajan)

e:linkit

Ei pahalla mutta noin pienellä raudalla on mahdotonta sanoa juurikaan mistään mitään koska et joudu miettimään tekniikkaa juuri yhtään.
Sen takia esim penkin, kyykyn tai vedon tekniikkaa on suorastaan typerää harjotella ylikevyillä raudoilla koska sitä pystyy heittelemään miten haluaa.
Ja selän asennosta.. Esim westside barbell treenaa julleja tarkoituksella pyöreällä alaselällä..
Selän ei tarvitse olla koko aikaa tikkusuorana, mutta se ei tarkota että siihen ei pitäisi pyrkiä.

Mikä ohjelma olis hyvä mulle oon 13,7v . Kokemus: 6v futista ja yleisurheilua jonkin verran. Haluaisin ohjelman mikä olisi hyvä Vatsalihaksille ja hauikselle sitten vähän jalkoja ja selkää.
Treenipäiviä 3 viikossa ja ohjelma saisi olla aika tehokas niin tehokas kun ikäiselleni voi. Treenaisin treenipäivinä n.1.5-3h jos se on hyvän verran?Ja niin ikävä juttu etten pääse viel salille =( mutta kotoa löytyy : penkki+tanko ja läjä painoja ja myös niitä käsipainoja. Vatsapunnerrus penkki vai mikä se on ? ja sit kuntopyörän tapainen pyörä.Kiitos!

olen yleensä tehnyt hauiksia seisten käsipainoilla. nyt siirryin tekemään niitä sellasieen penkkiin missä en istu aivan pystyssä mutta melko pytyssä ja olen nyt parina kertana tehnyt ja huomannut että ojentajissa tuntuu myösn liike. eli mitä teen väärin. väärä kulma vai liikerata vai mikä. toivottavasti ymmärsitte

Jos pidät käsiä kiinni vartalossa ni se ojentajan liike voi vähän tuntua mutta se ei oo kuolemaksi. Et varmaan tee mitään väärin jos teet rauhallisesti ja keskityt siihen lihaan.

Jukk3r1 tää vois olla sun ohjelmas jos on mahdollisuudet noihin liikkeisiin:
http://www.metacafe.com/watch/514640/300_spartan_workout_training_home_version/

Mikä ohjelma olis hyvä mulle oon 13,7v . Kokemus: 6v futista ja yleisurheilua jonkin verran. Haluaisin ohjelman mikä olisi hyvä Vatsalihaksille ja hauikselle sitten vähän jalkoja ja selkää.
Treenipäiviä 3 viikossa ja ohjelma saisi olla aika tehokas niin tehokas kun ikäiselleni voi. Treenaisin treenipäivinä n.1.5-3h jos se on hyvän verran?Ja niin ikävä juttu etten pääse viel salille =( mutta kotoa löytyy : penkki+tanko ja läjä painoja ja myös niitä käsipainoja. Vatsapunnerrus penkki vai mikä se on ? ja sit kuntopyörän tapainen pyörä.Kiitos!

Tutustu tähän http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39774.

Ei pahalla mutta noin pienellä raudalla on mahdotonta sanoa juurikaan mistään mitään koska et joudu miettimään tekniikkaa juuri yhtään.
Sen takia esim penkin, kyykyn tai vedon tekniikkaa on suorastaan typerää harjotella ylikevyillä raudoilla koska sitä pystyy heittelemään miten haluaa.
Ja selän asennosta.. Esim westside barbell treenaa julleja tarkoituksella pyöreällä alaselällä..
Selän ei tarvitse olla koko aikaa tikkusuorana, mutta se ei tarkota että siihen ei pitäisi pyrkiä.

niin se tekniikka voi olla huono mulla. kuitenkin sain paikat kipeäksi sieltä mistä pitikin joten ei se tekniikka ihan surkea ole. 60kg oli ihan sopivasti, ei liian vähän jottei mene heittelemiseksi mutta tarpeeksi että saa liikkeen perille. en tosin kauaa tuotakaan liikettä tehnyt, mutta sen aikaa, että totesin sen olevan loistava.

eikö selän pyöristyminen kuitenkin tuossa sjmv:ssa ole huonoksi?tai yleensäkin aina jos siihen kohdistuu painetta? varsinkin jos on vielä venyvä, että joutuu nousemaan korokkeen päälle, jotta saa venytyksen niin selkä pyöristyy aika helposti, ellei jopa väkisin.

Kun oon nyt 13v helmikuussa 14. Pitäskö mun syödä treenin jälkeen vaikka jotain juustoleipää,hedelmii ja tällästä? Onko lepopäivinä sama homma että syön paljon vai normaalisti proteinipitoisia ruokia ? Ja onko tuo Arnoldin treeniohjelma hyvä minulle näin alkuun? Sen nimi on : Golden six. Siinä on hauiskääntöjä, istumaannousuja, niskan takaa punnerruksia,penkkipunneruksia,takakyykkyjä siinä ne taisi olla ja oli myös leukoja.

niin se tekniikka voi olla huono mulla. kuitenkin sain paikat kipeäksi sieltä mistä pitikin joten ei se tekniikka ihan surkea ole. 60kg oli ihan sopivasti, ei liian vähän jottei mene heittelemiseksi mutta tarpeeksi että saa liikkeen perille. en tosin kauaa tuotakaan liikettä tehnyt, mutta sen aikaa, että totesin sen olevan loistava.

eikö selän pyöristyminen kuitenkin tuossa sjmv:ssa ole huonoksi?tai yleensäkin aina jos siihen kohdistuu painetta? varsinkin jos on vielä venyvä, että joutuu nousemaan korokkeen päälle, jotta saa venytyksen niin selkä pyöristyy aika helposti, ellei jopa väkisin.

paljonko ite sit painat? 60 ei tosiaan oo sarjapainoiks paljoa..
Ja jos selkä pyöristyy herkästi ni sit sul ei oo kauheesti pitoa.
Ja ku ite treenaan voimanostoa ni muutenkin vähän eri funktiot liikkeillä.

Riittääkö semmonen 4kk dietti että saisi rasvaprosentin n. 17% 13% Sillain ettei lihasta pahemmin lähtisi

Riippuu lähtörasvoista.
Jos ajatellaan et maksimissaan paino laskee noin 1kg/viikko, ja 4kk on noin 16vko, niin noin 16kg ois periaatteessa mahdollista tiputtaa. Homma ei tietenkään oo ihan noin simppeliä jne ja lihastakin lähtee mukana jne jne jne.

edit: vai tarkotitko 17% -> 13%.
Voi tuo ollakin mahdollista. Miksei.

Ja riippuu ihan millä tavalla lähtee tavoitetta rikkomaan, vähän suunnitelmaa esille niin helpompi sanoa, mutta kyllähän tuo mahdollista on.

Joo tuli mieleen ku pitäs alottaa tää salilla käynti. ikää on 15, pituus 170 ja paino 50 :P eli alipainonen oon, geeneistä johtuen. olen ajatellut alottaa arnoldin kultaisella kuusikolla, siinähän neuvotaan tekemään liikkeet kolmesti viikossa ei-peräkkäisinä päivinä. nyt onki semmonen homma että salilla voi käydä ti,pe,la ja su. Miten menettelis? tiistaina salille, kaks välipäivää ja pe ja la putkeen ja sit taas kaks välipäivää tiistaihin? apuja aloittelijalle joka ei tiedä oikeen mitään vielä :thumbs:

No eikö tosta selvästi järkevin tapa ole ti-pe-su jos kolmesti on tarkoitus käydä, siinähän täyttyy mainiosti ehto "ei perättäisinä päivinä".

Back
Ylös Bottom