Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Noni, päätin nyt et alan käymään salilla enkä jaksa enää treenata kotona. Kun kerta on kaveri kuka on käynyt siellä jo kauan ja tietää asioista ni meen sen kanssa. Mutta näistä jakoisista ohjelmista..Milläs tasolla tää 3-jakoinen on? Ku ite olin tottunu treenaamaan kotona kaikkina päivinä paitsi keskiviikkosin ja sunnuntaisin ni onko toi 3 kertaa viikossa liian vähän jos tosissaan haluaa kehitystä massaan? Musta nyt ainakin näin alkuun tuntuu et liian paljon lepopäiviä :S vaik en oo viel päässykkään kokeilemaan kui rankkaa treeniä on tulossa :)

Ihte teen kolmijakoisella siten, että joka toinen päivä käyn eli kierto on hieman nopeampi.
Itelle ei ainakaan tule liikaa lepoa, kunhan vain salilla vääntää kunnolla ja keskittyy tekniikkaan niin lihaksetkin kasvaa.

Tietysti aina kannattaa alussa testailla miten siihen tottuu ja puntti on tietysti rankempaa kuin kotikuntopiiri.

Onko mitään järkeä treenata niin,että tekee esim. 2 krt/vko massatreeniä ja kerran viikossa voimaa?
Haittaisko tuo voimatreeni massantuloa verrattuna siihen että sen jättää pois?
Sori jos oli tyhmä kysymys :)

Onko mitään järkeä treenata niin,että tekee esim. 2 krt/vko massatreeniä ja kerran viikossa voimaa?
Haittaisko tuo voimatreeni massantuloa verrattuna siihen että sen jättää pois?
Sori jos oli tyhmä kysymys :)

No joo. Hyvä kysymys. 3 treeniä viikkoon niin en tiiä saako voima ja massa treeniä yhdistettyä. Ehkä 1 -jakoseen sais parhaiten. Esim maanantai ja perjantai massapainotteisemmin ja keskiviikko voimapainotteisemmin.

Kaloreista

Nyt ku oon saanu ruoka hommat suht kondikseen, heräs kysymys, että kuinka paljo sitä pitää olla +kaloreilla kun hankitaan lihasta?

64.1kg ja 173cm pitkä. Tähän mennessä oon menny tolla kalorilaskurin oletuksella, 300kcal plussalla.

Kannattaa ottaa huomioon sellainen pikkuseikka, että nuo lukemat ovat viitteellisiä mitä kalorilaskuri näyttää. Muutenkin sun on erittäin vaikea arvioida omaa kulutustasi niin tarkoin. Seuraa puntarin avulla sitä painon kehitystä. Käyt vaikka 2 viikon välein maanantai aamuisin puntarilla ja katsot mihin suuntaan vaaka on heilahtanut. Jos ei ole paino noussut, niin seuraavat 2 viikkoa syöt vähän enemmän jne.

Kerros enemmän taustoja polvien käytöstä. Ootko kauan käynyt salilla? Ootko tehnyt kyykkyä aikaisemmin ja jos olet niin miten ja kuinka kauan? Ootko huomannut, että tiettyjä liikkeitä tehdessä polvet ova illalla kipeät?

Ekana tulis mieleen, että tarkista kyykyn tekniikka. Pidä huoli, että polvet eivät karkaa varvaslinjan ylitse ainakaan kovin paljon. Tällöin nimittäin polveen kohdistuu aika suuri rasitus. Voit kokeilla kyykyn tekniikkaa esim. siten, että meet seinän eteen seisomaan, varpaat muutaman sentin päässä seinästä. Siitä kokeilet sitten tehdä kyykyn. Jos polvet osuu seinään nii ai ai. Myöskään nenä ei saisi kovin pahasti osua seinään.

Yritin äsken testailla tuota seinää vasten juttua, muuta kun tein tuossa tiistaina "taikatempun takareisille"(lue sjmv) ekaa kertaa oikeella tekniikalla:D, niin nyt oon kävelly 3 päivää ihan ku olisi kakka housuissa niin enpä päässyt kokeilemaan siiten meneekö polvet varvaslinjan yli tai miten pitkälle nenä menee:D mutta pitää koittaa jos jo sunnuntaina onnistuisi:). Kyyky leveyden sain sentään mitattua ja se oli 35-40cm päkiöiden kohdalta, varpaat osoittaa hieman sivuille(ulos) ja yritän menen aina niin kyykkyyn, että polven kulma olisi 90 astetta.

Salilla olen käynyt 7kk ja kyykännyt ensimmäisestä päivästä lähtien. Nyt viimeiset pari kk olen treenannut 4 jakoisella ohjelmalla ja olen oikeastaan aina pitänyt samat liikkeet,eli sitä on mahdoton mennä sanomaan, olisiko se jokin tietty liike, mutta kyykky, sjmv, ojentajat, koukistajat ja pohkeet on sisältyny oikeastaan poikkeuksetta joka treeniin tämän 4 jakoisen ohjelman ajan.

Pitää kyllä nostaa hattua niille, jotka täällä jaksavat vastailla kysymyksiin!:kippis1:

Höh kun en kerennyt editoimaan. Lisään vielä sulle hejas.

Voisin vielä lisätä, että vaihtelu on myös yksi avainsanoista treeniohjelmaa suunnitellessa. Ei pidä kangistua yhteen tapaan, vaan vaihda toisto- ja sarjamäärissä aina sillon tällöin. Voisit esim. tehdä yhden kuukauden ajan 10-12 toiston sarjaa ja sit toisen kuukauden 6-10 toistoilla. Kolmannella kuulla voisit tehdä 3-6 toiston sarjaa. Tai sitten teet tasasia kymppejä pari kuukautta ja sit pari kuukautta siinä kuudessa ja kahdeksassa toistossa. Tai sitten vaan samoilla sarjoilla 3 kk, kunnes vaihdat. Eli se mitä yritän sanoa, on että treenitapoja on monia erilaisia. Treenimetodeja on yhtä paljon kuin on treenaajia. Pitää vain etsiä itselle se oma. Jos kehitystä tulee, ei kannata vaihtaa.

Kiitos vastauksista :)

Nyt vuosi tullu täyteen salilla.
Ekana vuonna tein noita 10-12 toistoa per sarja.
Nyt sitten keskittyny n. 8 toistoa.

Eli nyt hankkimassa voimaa ja samalla massaa niin tuo 8 on varmaan ihna sopelli lukumäärä toistoja ajatelles.

Painoja mä oon vaihdellu aina että en tee samoilla.
Samalla tietty pakko vähän noita toistojakin vähentää.

Tällä nykysellä ohjelmalla tullut hyvin kehitystä, että luulen tämän olevan minulle hyvä :kippis1:

Kiitän !

Käyppäs kysymässä voimapuolelta neuvoa penkkimaksimin suorittamiseen. Laita vaikka postaus jtolle. Siellä tietävät.
Niin..en löydä mistään mistä kysysin.. :nolo:
Onko jotain trediä jo mistä löydän, tai varmasti onkin jo.. mutta en osaa käyttää tätä softaa ^^
En nyt kehtaa tehdä tonne trediä että "penkki kysymys jto:lle" tyyliin.

Kiitos vielä :worship:

Riittääkö jalkapäivinä takakyykky 10x4, pohkeet 5x3, etu- ja takareidet 10x2, vielä mahdollisesti jalkaprässiä 8x2-3?

Bodari: onhan tuo melko hyvä. Paljonko kyykky?

Riittääkö jalkapäivinä takakyykky 10x4, pohkeet 5x3, etu- ja takareidet 10x2, vielä mahdollisesti jalkaprässiä 8x2-3?
No luulis riittävän, mutta tarkoit varmaan noi sarjat ja toistot toisin päin. 10x4 tarkoittaa kymmenen sarjaa joissa kussakin neljä toistoa.

Treeniohjelmasta riippuu. Monenko päivän välein tuuttaat kinttuja?

Terve. Eka postaukseni näyttää olevan :D

Ja olis tällaista kysyttävää: Miten parantaa kyykyn tekniikkaa mahdollisimman puhtaaksi ja hyväksi? Huomasin tänään että tekniikka on päin persettä kun vähän isommalle painolle siirryin. Sain sitten neuvoa että kyykkää peilin edessä niin näkee paremmin liikeratansa jne.

Ja mitä lihaksia kannattaisi vahvistaa enemmän jos haluaa kyykkyä parantaa? Vatsa ja selkä mutta onko muita?

Mun treeniohjelma on ma - ke - pe, tulin äsken vasta kotiin ja söin pizzaa, en millään jaksaisi tehdä treeniä, haittaako kauheesti jos teen perjantain treenin huomenna? :o

Back
Ylös Bottom