Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kuinkahan usein yhden treenikierron aikana joka kestää 7-8 päivää ja sisältää 5 treeniä, olisi sitten viisasta tehä puhasta forkkutreeniä, nimenomaan käsivarren alaosaan kohdistuen (rannekääntöjä yms.). Jos käyttää vetoliikkeissä, kuten maastavedossa ja leuanvedossa remmejä apuna.

1-2 kertaa viikossa.

Nyt aloin taas tekemään perus 3jakoista ohjelmaa jossa treeni kertoja tulee
viikossa 5-6. Teen forkut samana päivänä selän ja hauiksien kanssa.
Epäkkäät teen Rinta, olkapäät, ojenatajat päivänä.

Tuleeko minulle läskiä, jos jään joka päivä +300kalorille ja käyn salilla 3krt viikossa?

Ei tule läskiä kunhan ravintopuoli on kunnossa muutenkin kuin kaloreiden osalta. Rasvaa tulee vähän sivutuotteena, mutta se on niin vähäistä, ettei siitä tarvitse huolehtia.

Jos taas olet entinen läski, kuten minä, niin kannattaa lukea Former Fat Boy Handbook t-nationista ennen suurempia bulkkauksia: http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=696934

Toki treeninkin pitää olla järkevää, ettei se rajoitu pelkästään tuohon ravintoon.

Löytyisiköhän netistä mistään valmista excel-pohjaa treeni-päiväkirjalle/taulukolle? Ei ole tekstinkäsittely yms. yhtään hanskassa ja huomena pitäisi ruveta kirjaamaan tuloksia ylös.
Pitäisi laittaa ainakin liikkeet, toistot ja kilot, ja tietenkin päivämäärä/viikko.
Mulla on käyttämättömänä tuossa muistitikku, joten voisin sen omistaa kokonaan tälle hommalle. Mutta voinhan tietenkin johonkin ilmaiseen nettitreenikirjaan laittaa kaiken ylös, jos ne tiedot sieltä sitten vaikka tekstidokumenttina saa pois ja voisin heittää ne tohon tikulle. Kertokaa mikä tällänen olis...

Löytyisiköhän netistä mistään valmista excel-pohjaa treeni-päiväkirjalle/taulukolle?
En tiedä valmista pohjaa, mutta itse käytän Google documents ohjelmia treenisuunnitelmien ylläpitämiseen. Pääset editoimaan dokumenttejasi mistä tahansa verkossa olevalta koneelta, eli mitään muistitikkusählinkejä ei tarvita ja päiväkirjasta on olemassa aina vain yksi versio. Voit halutessasi myös jakaa päiväkirjaasi muille ihmisille.

Eikös tuon voi vaikka notepadille tehdä? Kirjotat vaan viikon ja mikä reenikerta on. siihen sun liikkeet, sarjat ja toistot. Sitten vaa perää merkkailet paljo nous ja oliko kevyt vai raskas jne. Näin itse tein kauan. Exceliä myös käytin. Siinä joutuu sen verran hifistelemään, että pitää venyttää joitain lokeroita.

Edit. Hidas tuttuun tapaan. Dipillä paljon hifimpi ratkaisu.

No niin...Ei kai tässä auta kaunistella :)

Eli mites sais perseeseen lisää lihaa tehokkaasti...
Teen kyykkyä ja reiden ojennusta ja koukistusta, mutta reidet ottaa vaan massaa ei perse
Omasta mielestäni tyhmän näköstä ku isot reidet ja pieni PERSE... :D

Tykkään myös juosta aamulenkkejä...Onko jonkinlaisia juoksu vinkkejä miten sieltä puolelta saa lihaa arseen...

kiitos etukäteen

No niin...Ei kai tässä auta kaunistella :)

Eli mites sais perseeseen lisää lihaa tehokkaasti...
Teen kyykkyä ja reiden ojennusta ja koukistusta, mutta reidet ottaa vaan massaa ei perse
Omasta mielestäni tyhmän näköstä ku isot reidet ja pieni PERSE... :D

Tykkään myös juosta aamulenkkejä...Onko jonkinlaisia juoksu vinkkejä miten sieltä puolelta saa lihaa arseen...

kiitos etukäteen
Teet sitä etu- ja takakyykkyä todella syvältä. Prässiä leveellä jalka-asennolla jalat siellä ihan levyn yläosassa. Suorin jaloin vetoja ja normaalia maastavetoa. Kyllä se perse siitä turpoaa.

Terve. Kohta sais taas alkaa käymään kunnolla salilla, kysyisin seuraavaa:

Ajattelin alkaa treenaamaan 2 tai 3 jakoisella.
esim:
Jos treenaan 3 päivänä viikossa, ja haluaisin esim kehittää maastavetoa, olkapäitä hieman enemmän, niin kannattaako niitä silti tehdä yhtäpaljon kuin muitakin eli kerta viikkoon? Kun esim mave olisi 2x8 kerran viikossa ja huvittaisi sitä tehdä enemmän niin onko hyötyä jos sitä tekis useemmin tai enemmän?

jos kaks vetoa viikkoon tekee niin ottasin toisen raskaan missä meen kolmosilla ja toinen keskittyis nopeuteen, esim kyykkypäivänä 8-10 terävää ykköstä tai vast.

Mulla on nyt treeniohjelmassa niin, että maanantaina on yks pääliike mave ja tiistaina kyykky, keskiviikko välipäivä ja to-pe samat pääliikkeet ku ma ja ti.

Paikat on yleensä ton maven jäljiltä melko jumissa, joten ei oikein kyykystä saa kaikkee irti, vaan pitää tehdä astetta kevyemmillä painoilla.

Kannattaisko tehdä niin, että vaikka vuoroviikoin kyykky ja mave vaihtaisivat paikkoja, että ensin tulisikin kyykky ja seuraavana päivänä mave?

älä tee niitä peräkkäisinä päivinä. Veto ja kyykky rasittavat aika samoja lihaksia.
tee samana päivänä ja alota kyykyllä. Tai sit jompikumpi vaikka ma ja toinen torstaina.

Eikös tuon voi vaikka notepadille tehdä? Kirjotat vaan viikon ja mikä reenikerta on. siihen sun liikkeet, sarjat ja toistot. Sitten vaa perää merkkailet paljo nous ja oliko kevyt vai raskas jne. Näin itse tein kauan. Exceliä myös käytin. Siinä joutuu sen verran hifistelemään, että pitää venyttää joitain lokeroita.

Edit. Hidas tuttuun tapaan. Dipillä paljon hifimpi ratkaisu.
Voihan sen notepadillakin tehdä, mutta ajattelin lähinnä että olisi sitten helppo exelillä katsoa vaikka vuoden päästä miten on kehittynyt.
Tuota googlen juttua täytyy tsekata vähän tarkemmin, siitä iso kiitos!

E: Niin sellaista piti kysyä, elikkä treenaan aika tarkasti tuolla Arnoldin golden sixillä, mutta sellaista olen jo vähän aikaa miettinyt tuosta leuanvedosta leveällä otteella, että pitääkö siitä ottaa myötä vai vastaote?
Ja toiseksi kun ohjelmassa lukee 3 x max tuossa leuanvedossa, pitääkö siis ekalla tehdä niin monta kuin menee (mulla menee 12), toisella niin monta kuin menee (8) ja kolmannellakin niin monta kuin menee (~7), vai sillain että tehdään jokaisella vaikka se 10, että vikassa sarjassa vikat toistot vaikeita? Entä mikä on toistoissa rajana, että kannattaa lisäpainoja ottaa mukaan?

Itse käytin notepadia n.2v ennen kuin siirryin exceliin. Tekee tikulle/koneelle Notepadin ja siihen kuukaus ja siihen kuukauden tulokset kussakin liikkeessä. Helppo seurata mitä pökki esim. tammikuussa 2006 ja vaikka paljon tuuppasi 2007 elokuussa.

Hyvin niistäkin näkee, mutta eihän se kaunis ole jos sitä tahtoo :D

älä tee niitä peräkkäisinä päivinä. Veto ja kyykky rasittavat aika samoja lihaksia.
tee samana päivänä ja alota kyykyllä. Tai sit jompikumpi vaikka ma ja toinen torstaina.

No mites sit, voiko kyykyn jättää kokonaan pois ja ottaa sen tilalle esimerkiks jalkaprässin, joka ei niin kovasti rasita alaselkää? Kyykky on kuitenkin ollu alakropan pääliikkeenä niin pitkään omissa ohjelmissa, et haluisin painottaa nyt maastavetoon. Ja mikä etureisille avustavaks liikkeeks prässin ohelle?

No mites sit, voiko kyykyn jättää kokonaan pois ja ottaa sen tilalle esimerkiks jalkaprässin, joka ei niin kovasti rasita alaselkää? Kyykky on kuitenkin ollu alakropan pääliikkeenä niin pitkään omissa ohjelmissa, et haluisin painottaa nyt maastavetoon. Ja mikä etureisille avustavaks liikkeeks prässin ohelle?
Ite teen niin, että 1.treenin pääliike on etukyykky ja 2.treenissä maven eri variaatioita. Ite ainakin saan etukyykyn tehtyä niin, ettei se pahemmin rasita takareisiä ja alaselkää. Kun sitten taas noissa maveissa saa keskityttyä niihin.

Ehtoota! Olis sellane pikanen kysymys, et sillon kun on päättänyt jollain salikerralla kokeilla penkistä enkkaa, niin millanen lämmittely kannattaa tehdä?? Siis kaikki millä painoilla, kannattaako jotai muuta liikkeitä tehdä... Thänks jo valmiix!

Kannattaa lämmitellä aluks kiertäjänkalvosimet, ettei ne hajoa ja sitten hankkia pumppi ylätaljas latseihi, jost tulee vakaut penkkii. Vedät lämppärit sellasil toistoil(max 6) ettei liikaa hapottel joka taas söis voimaa.Vaikka 10 kilo välei korotat pelkäst tangost saakka jonneki 15 kilo päähä vanhast maximist, ni luulis lämpeevä paikat.

Kannataako pitää väliviikkoa tai tehdä pienemmilä painoilla joku viikko, koska jos pitää ?
Eli treeni, Ke,rinta,jalat,olkapäät,TO, Hauis,ohjentajat,selkä, PE lepo, LA=KE, SU=TO

Pitääkö tuossa pitää kevyempi viikko joskus 4vk-5 välein vai mitä ?
Tällä ohjelmalla olen huomannut että jaksaa paremmin salilla :p
Meinaan että esim. penkki. Ennen tehny x painoilla 5 kertaa, nyt x painoilla 8 kertaa :O
Parannusta siis "melkoisesti"..

Back
Ylös Bottom