Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

en sit oikeastaan jaksanu enää ees mittailla hirveemmin sen jälkeen ku tajusin ettei se hyödytä mitään, kuha ne näyttää hyvältä kropan kanssa, eikä silläkään oo enää kauheesti väliä.. joku 43 tais olla ku viimeks oon mitannu.

Sarjapainoista

Niin eli miten jotku pystyy laittaan joka reeniin lisää rautaa ku ite en millään kehity niin nopeeta?oon lisänny painoja aina tuntuman mukaan eli nyt joku 1-2krt kuukaudessa ja hyvin oon kehittyny tuollalailla.

Ei se välttämättä oo pakollista, ideana on kuitenkin että joka treenissä oot vahvempi ku aiemmassa.
Jos joka treenissä meet ihan absoluuttiseen tappiin ni ei oo ihmekkään jos et pysty lisäämään.

Milläköhä toistomäärillä näin aluksi saisi kohotettua kyykyn ja penkin painoja?

Jos olis joku maaginen toisto tai sarja akseli, niin kaikki tekis samalla tavalla. Näin ei kumminkaan ole, joten mahdotonta sanoa, mikä juuri sulle sopii. Kokeile toisto määrien vaihtelua:

1kk: 10-15
2kk: 8-10
3kk: 5-8

Ja kierto alusta. Toinen vaihtoehto on, että vaihtelet viikottain.

Niin no,kyl mäkin sen huomaan et ku reenii vetää samoilla painoilla ni joka reeni on helpompi vetää mut about joka 2 viikko oon lisänny.oon joskus kokeillu lisätä joka reeniin lisää mut mul rupee sit oleen paikat aika paskana(jumissa)enkä tahdo sit kunnol palautua joten lisäilen vähän harvemmin.mut ei kai siinä jos se mun kohdalla toimii hyvin?nii ja ikää mul se 14v.

ja tykkään vedellä sarjoja kohtuu isoil toistomäärillä(10-15)enkä vedä kovin usein sarjoja tappiin asti mut joskus vedän liikkeiden viimeiset sarjat täysil ja sit otan 1:n extra palautuspäivän.

Tiedä häntä, että kuuluuko tämä kysymys mitenkään tänne, mutta kysyn silti, joku kuitenkin tietää.

Katselin tänään, että oikean käden hauiksen kohdalla on V:n muotoisesti naarmu, joka ei kuitenkaan ole ihon pinnalla, vaan ns "ihon alla" jos tajuatte mitä tarkoitan.

Kysymys kuuluukiin, mikä moinen on ja mistä aiheutuu :D

Nyt voi olla vähän :david: kysymys, mutta kysynpä nyt silti. Eli kun nyt olin suunnitellu pitäväni tän viikon väliviikkona, mutta pamahti tossa eilen nuha ja semmonen kipee olo päälle, jollon pidän senkin puolesta tietenkin väliä treeneistä. Mutta sitten itse kysymykseen, että voiko tän viikon laskee väliviikoks jos oon kipee?

Nyt voi olla vähän :david: kysymys, mutta kysynpä nyt silti. Eli kun nyt olin suunnitellu pitäväni tän viikon väliviikkona, mutta pamahti tossa eilen nuha ja semmonen kipee olo päälle, jollon pidän senkin puolesta tietenkin väliä treeneistä. Mutta sitten itse kysymykseen, että voiko tän viikon laskee väliviikoks jos oon kipee?
Tietenkin voi. Jos nyt tarkotat väliviikolla viikon totaalilepoa. Ei edes palauttavia aerobisia yms, koska niitä et voi ainakaan nyt tehdä jos olet kipeä.

Ja eikös niveliin auta ne hainrusto-vihersimpukkavalmisteet, magnesium, vitamiinit ja hivenaineet yleisestikin, jos oikein kipeät paikat, niin lepo ja lääkehoito

Kyykätessä oikea polvi paukkuu koko ajan. Aina kun reidet ovat noin 90 asteen kulmassa toisiinsa, oikeasta jalasta kuuluu "naks". Tämä on todella häiritsevää, pelkää aina että polvet menevät paskaksi. Naksunta kuuluu myös kun menen ihan normaalisti ilman painojakin kyykkyyn. Mistäköhän tämä voisi johtia?
Maanantaina en pystynyt edes kyykkäämään kun vasemmassa polvessa tuntui kipua, kyykkyyn mennessä polveen ikäänkuin kehittyi kivulias paine.
En haluaisi kyykkäämistä lopettaa (kun sen vasta sain taas aloitettua), että onkohan asiaan jotain ratkaisua? Polvisiteet kenties?
Joskus olen täältä lukenut, kun monet (aloittelija?) eivät treenaa jalkojaan koska polvet eivät kestä, ja kokeneemmilta tuli vastauksissa (muistaakseni) sen olevan aloittelijoiden joku tekosyy jättää jalat treenaamatta. Itse haluaisin treenata jalkoja, mutta kun ne polvet paukkuu niin perkeleesti. Apuja kaivattaisiin...

Oon tässä ny vuoden käyny salilla ja sujunu tähä asti hyvi. Kaikki muu kehittyy eteenpäin ja penkistäki nous viime keväänä 95kg(50kg -> 95kg), mutta sen jälkeen on penkki tullut vaan alaspäin, silloin meni 80kg sarjojen jälkeen 7-10x, kun nyt saan taistella, että saan sen 2x ylös. Olen syönyt hyvin ja reenannut säännöllisesti, mutta missä se ongelma piilee? Olisikohan nyt jo aika vaihtaa pois tuo 1-jakoinen reeniohjelma, jota olen käyttänyt(salillä käyn 3x/vk). Teen kyllä paljon penkkiä tukevia liikkeitä ja niissä painomäärät ovat kyllä kasvaneet ja kehitystä tapahtunut, mutta mites se penkki?

Kyykätessä oikea polvi paukkuu koko ajan. Aina kun reidet ovat noin 90 asteen kulmassa toisiinsa, oikeasta jalasta kuuluu "naks". Tämä on todella häiritsevää, pelkää aina että polvet menevät paskaksi. Naksunta kuuluu myös kun menen ihan normaalisti ilman painojakin kyykkyyn. Mistäköhän tämä voisi johtia?
Maanantaina en pystynyt edes kyykkäämään kun vasemmassa polvessa tuntui kipua, kyykkyyn mennessä polveen ikäänkuin kehittyi kivulias paine.
En haluaisi kyykkäämistä lopettaa (kun sen vasta sain taas aloitettua), että onkohan asiaan jotain ratkaisua? Polvisiteet kenties?
Joskus olen täältä lukenut, kun monet (aloittelija?) eivät treenaa jalkojaan koska polvet eivät kestä, ja kokeneemmilta tuli vastauksissa (muistaakseni) sen olevan aloittelijoiden joku tekosyy jättää jalat treenaamatta. Itse haluaisin treenata jalkoja, mutta kun ne polvet paukkuu niin perkeleesti. Apuja kaivattaisiin...

Itsellä on sama juttu ollut aina. Alussa kun rupes tekemään kyykkyjä tuntu, että polvet hajoaa ja niitä särki, mutta nyt on kipu häipyny, ku polvet tottunu. Kyseessä on rakenteellinen juttu, ainakaan minun kohdallani ei tarvinnut huolehtia.

Itsellä on sama juttu ollut aina. Alussa kun rupes tekemään kyykkyjä tuntu, että polvet hajoaa ja niitä särki, mutta nyt on kipu häipyny, ku polvet tottunu. Kyseessä on rakenteellinen juttu, ainakaan minun kohdallani ei tarvinnut huolehtia.
OK kiitti vastauksesta! Heti kun tää flunssa lähtee, aloitan kunnolla treenaamaan. Täytyisi noihin jalkoihin jotain lihasta saada...

Itse haluaisin treenata jalkoja, mutta kun ne polvet paukkuu niin perkeleesti. Apuja kaivattaisiin...
Perussääntö on, että älä tee sitä mikä sattuu. Jos kipu on sellaista, ettet saa liikettä tehtyä, niin silloin olet jo liian pitkällä. Mitä enemmän kokemusta kertyy, sitä paremmin tiedät, onko kyse normikivusta (esim. lihasjumi alaselässä) vai jostain ongelmallisemmasta (esim. nikamiin liittyvä ongelma) ja sitä enemmän voit soveltaa tuon säännön suhteen. Kokemuksesta huolimatta kannattaa olla konservatiivinen.

Mulla on risa selkä ja oikea polvi ja hyvin ne kestää 3-4 kertaa viikossa kyykkäystä kunhan nostan kuormaa (sarjoja, toistoja, painoja) rauhallisesti ja aaltoillen kuukausien aikana. Älä ala temppuilemaan vöillä, siteillä, puudutusaineilla tai kipulääkkeillä jos vain pyrit peittämään treenin aikaiset kipuilut. Vöille ja siteille on ihan hyvät käyttötarkoitukset, mutta kipujen peittäminen ei tätä ole.

Älä siis missään tapauksessa lopeta kyykkäystä lopullisesti. Pidä muutaman viikon tauko, pyydä joku katsomaan tekniikka kuntoon, pienennä kyykkypainoja ja lyhennä sarjoja ja lähde rakentamaan pohjaa maltillisesti. Ei sitä ennätystä joka viikko tarvitse tehdä. :)

Perussääntö on, että älä tee sitä mikä sattuu...
Joo en mä yritäkkään mitään ennätyksiä saada. Pari viikkoa sitten aloitin kunnolla tuon arnoldin ohjelman noudattamisen, kaikkia muita liikkeitä olen tehnyt hyvällä menestyksellä paitsi tuota kyykkyä. Ajattelinkin nyt aloittaa tuon kyykkäyksen pelkällä tangolla.
Tuli mieleen että askelkyykkyäkin voisi testailla.

Back
Ylös Bottom