Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

no eddie taas kertoo kuulumiset. viikkosithän paino oli tippunu sen kilon verran vaikka söin n.2700 kcal/vrk lisäsin reiluun 2800kcaliin ja paino takas 68:n kieppeille, johtuuko tää heittely tosiaan syömisistä vai päivän kulusta-< juomiset, nesteet, safka? vaa`alle en tosin heti aamusta pääse vaan 17 jälkeen.. uskaltaako sitä 3000kcalia syyä sittenkään vaikka kulutukseks oon aatellu reilun 3000 treenipäivinä( 9-17 myyntityö, 17-19 treeni jossa laskettu kulutus sykemittarin mukaan 800 ja 1000 kcalin välissä). painoo pitäs tullakkin pikku hiljaa mut tuntuu et syömisen kaa taas hankalaa ku eka luulee et voi huoletta syyä paljon ku paino putos, nyt kumminkin taas paino nous takas ja puolisen kiloo ylikin.. syyä haluisin sen 3000kcal fiksusti, eli kannattaako tollasta painon nousua säikähtää vai nostaa sapuskan keskiarvon sinne 3000 ja kattella mitä esim kk:ssa tapahtuu.. ei oo mahdollista et läskit heittelis noin reilun kilon ja vaan 200kcalin erolla.. sekavaa tekstiä mut ku koitan ny todistaa itelleni et 4xsali ja välipäivinä 2 kertaa yli 10km lenkki vaatii sen reilun 3000 kcalin syömiset vai onko näin.. nyt paino siis n.68 ja pituus 177cm. (<- mitä mä valitan ku tolla painolla pitäs vaan syyä niin paljon ku jaksaa ku pohja on kumminkin terveellinen)

iltatreenaus ja syöminen

Käyn työaikojen takia salilla yleensä klo 21-22. Salin jälkeen tietysti palautusjuoma, mutta pitäisikö vielä illalla syödä jotain? Rahkaa? Ei kai hiilareita?

Käyn työaikojen takia salilla yleensä klo 21-22. Salin jälkeen tietysti palautusjuoma, mutta pitäisikö vielä illalla syödä jotain? Rahkaa? Ei kai hiilareita?

Ei tuosta haittaa ole. Palautuminen vaatii proteiineja ja hiilareita. Kroppa käyttää ne hyväkseen, vaikka sanotaan - hiilareita ei saa illalla enää syyä, joten ne ei mee suoraan vyötärölle.

Ei tuosta haittaa ole. Palautuminen vaatii proteiineja ja hiilareita. Kroppa käyttää ne hyväkseen, vaikka sanotaan - hiilareita ei saa illalla enää syyä, joten ne ei mee suoraan vyötärölle.

Tuokin kun riippuu aika monesta tekijästä. Mitä on päivän mittaan syöty ja milloin, onko harrastettu liikuntaa, onko se kuinka raskasta, kuinka pitkään ja onko yleiskulutus mikä. Ettei se nyt ihan niinkään suoraan mene, että vaikka söisit illalla hiilihydraattia niin kaikki menee suoraan läskiksi.

Joskus tekaisin threadin missä Milos pitää oppituntia miten sitä energiaa voi jakaa pitkin päivää kulutuksen kannalta:
Milos Sarcev's Seminar - Nutritional Part

Onko kellään heittää linkkiä chiitti päivän vaikutuksesta pitkällä dietillä?

Olen aloittamassa tuota starting strenght ohjelmaa ja näin aloittelevana (joskus vuosia sitten viimeksi rautaa puskeneena) olisi penkistä yksi kysymys. Eli tilanne on se että sali jossa käyn hieman hassuun kellonaikaan, on tuolloin yleensä tyhjä, enkä viitsi penkkiä kiskoa ilman varmistajaa hirveän kovilla painoilla. Vastaako se "penkkipunnerrusta simuloiva masiina" (termit hukassa) tuloksiltaan penkkiä? Sitähän voi huoletta yksin käydä kiskomassa painoilla millä hyvänsä, mietin vaan onko ollenkaan sama asia.

Riippuu tietysti lähtökunnosta.
Mut ainakin profiilista päätellen 183cm/74kg, voisit bulkata siististi, niin selviäisit ehkä ihan lyhyelläkin dietillä.

Ajatellut olen, että yrittäisi nostaa siististi 80 painon ja sitten vähän poltella rasvaa. Yläpalkit näkyy joten ei hirveitä määriä läskiä ole.

Salilla ei tietysti kipeenä kannattais ja saiskaan käydä, mut mites kun on allergia ja sen myötä nenä ihan tukossa?
Viikon oon nyt pitänyt jo taukoo ja tekis kyl kovasti mieli mennä jo salil, mut vähän epäilyttää et pitäiskö sittenkin ottaa varman pääl vaan ja olla menemättä. Mutta samalla on pelko et jos tätä kestääkin viel ainakin viikon niin tuleekin taas pitkä tauko ja sen jälkeen pitää taas uusiks kerätä innostust et tonne jaksaa lähtee.

Salilla ei tietysti kipeenä kannattais ja saiskaan käydä, mut mites kun on allergia ja sen myötä nenä ihan tukossa?
Viikon oon nyt pitänyt jo taukoo ja tekis kyl kovasti mieli mennä jo salil, mut vähän epäilyttää et pitäiskö sittenkin ottaa varman pääl vaan ja olla menemättä. Mutta samalla on pelko et jos tätä kestääkin viel ainakin viikon niin tuleekin taas pitkä tauko ja sen jälkeen pitää taas uusiks kerätä innostust et tonne jaksaa lähtee.
Voit hyvin mennä salille allergisesta nuhasta huolimatta, jos olo ei muuten ole heikko.

Selkä kipeä. Mitä liikkeitä voi tehdä?

Selkä on ollut jo pari viikkoa kipeä. Viime viikon pidin taukoa ruumiillisesta rehkimisestä, ja eilen selkä tuntui jo hyvältä. Kävin siis salilla tekemässä Arskan Golden Sixin, ja illalla selkä taas kipuili. Enää en haluaisi levätä. Mitä liikkeitä voin tehdä ensisijaisesti tuosta kuusikosta? Mikään liike ei sattunut suoritus vaiheessa huomattavasti, joten kivusta ei voi päätellä sopimattomia liikkeitä. Mitä liikkeitä voin korvata ja millä?

Selkä on ollut jo pari viikkoa kipeä. Viime viikon pidin taukoa ruumiillisesta rehkimisestä, ja eilen selkä tuntui jo hyvältä. Kävin siis salilla tekemässä Arskan Golden Sixin, ja illalla selkä taas kipuili. Enää en haluaisi levätä. Mitä liikkeitä voin tehdä ensisijaisesti tuosta kuusikosta? Mikään liike ei sattunut suoritus vaiheessa huomattavasti, joten kivusta ei voi päätellä sopimattomia liikkeitä. Mitä liikkeitä voin korvata ja millä?

Tarkistutappa ensin takakyykkysi suoritustekniikka joltain kokeneemmalta salillakäviältä, ennen kun alat muuttelemaan ohjelmaa.

Tarkistutappa ensin takakyykkysi suoritustekniikka joltain kokeneemmalta salillakäviältä, ennen kun alat muuttelemaan ohjelmaa.

Joo, siinä on varmasti korjattavaa. Silloin tällöin huomaan itsekin, kun yläkroppa kellahtaa hieman eteenpäin viimeisillä toistoilla. Selkä kipeytyi kuitenkin töissä raskaiden esineiden nostelusta, ei kyykystä. Haluaisin kuitenkin tietää liikeitä, jotka eivät kipeytä selkää ja joita voin tehdä antaessani selän parantua. Kun selkä on taas kunnossa, jatkan kuusikkoa.

Moro, täs ois 18v jätkä ja armeija alkais about 4kk pääst tammikuussa ja ois tarkotus päästä jonkinmoiseen kondikseen armeijaan mennessä.
Oon käyny työpaikkani salilla nyt 2vk verran (ma,ke,pe), josta löytyy laitteita joka lähtöön, mutta oon vedelly vaan taljalla, prässillä ja käsipainoilla jtn. hauis treenii ja penkkiä tietenkin.
Penkillä nousi maksimissaan 55kg 1x ja muuten oon vedelly sellasta 3x10 (30kg) settiä.
Pituutta on 172 ja painoa 77kg eli "massaa" taikka läskiä on jonkin verran, lähinnä vain vatsan seudulla, tästä olis tarkotus päästä eroon mm. lenkillä käymällä, jota olenkin tehnyt (ti,to,la), vatsat jääneet tekemättä :D mutta niitäkin toki oisi tarkotus tehdä. Jalat ovatkin hyvässä kunnossa kun tuli tuossa 9v pelattua nahkapalloa (6-15v), eivätkä ole päässeet rapistumaan.
Jonkinlaista treeni ohjelmaa olen itelleni yrittäny nyt tehdä, lähinnä vain mitetityttää kannattaako tässä vetää 1-jakoisella vai 3-jakoisella ohjelmalla ja kannattaako aloittaa vain muutamilla liikkeillä? Ja minkäslaisia tuloksia tässä about 4kk aikana on mahdollista saada? :david:

Moro, täs ois 18v jätkä ja armeija alkais about 4kk pääst tammikuussa ja ois tarkotus päästä jonkinmoiseen kondikseen armeijaan mennessä.
Oon käyny työpaikkani salilla nyt 2vk verran (ma,ke,pe), josta löytyy laitteita joka lähtöön, mutta oon vedelly vaan taljalla, prässillä ja käsipainoilla jtn. hauis treenii ja penkkiä tietenkin.
Penkillä nousi maksimissaan 55kg 1x ja muuten oon vedelly sellasta 3x10 (30kg) settiä.
Pituutta on 172 ja painoa 77kg eli "massaa" taikka läskiä on jonkin verran, lähinnä vain vatsan seudulla, tästä olis tarkotus päästä eroon mm. lenkillä käymällä, jota olenkin tehnyt (ti,to,la), vatsat jääneet tekemättä :D mutta niitäkin toki oisi tarkotus tehdä. Jalat ovatkin hyvässä kunnossa kun tuli tuossa 9v pelattua nahkapalloa (6-15v), eivätkä ole päässeet rapistumaan.
Jonkinlaista treeni ohjelmaa olen itelleni yrittäny nyt tehdä, lähinnä vain mitetityttää kannattaako tässä vetää 1-jakoisella vai 3-jakoisella ohjelmalla ja kannattaako aloittaa vain muutamilla liikkeillä? Ja minkäslaisia tuloksia tässä about 4kk aikana on mahdollista saada? :david:

Arnoldin golden six on hyvä 3kk ohjelma. Jalkojen kestävyyskunto taatusti kohenee jalkkiksessa, mutta myös voimapuolta kannattaa salilla treenailla. 3-jakoinen ohjelma on taatusti liian monimutkainen ainakin noin pienelle aikavälille, joten suosittelen yksi- tai kaksijakoista.

Back
Ylös Bottom