Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jostakin syystä en saanut editoitua vanhaan...

Jos nyt vielä kokeilis kiinteyttä ja kestävyydenkin nimellä pyörii? Mihin pitäisi sarjatoistot haubereilla viedä että kiinteytymisprosessi lähtee? Itse olen pitänyt 8 maksimina sen suhteen että voima säilyy, kuinka paljon uskaltaa lyödä ylimääräistä ilman että maksimivoima vallan katoaa? Ja vaikuttaako se sarjamääriin jos haluaa kiinteyttä?

Kapav: Kiinteytyä ei pysty kuin dieetillä kun syö vähemmän kuin kuluttaa ja ne rasvat lähtee koko kropasta eikä jostain tietystä paikasta.. Vaihtele niitä painoja ja tapoja joilla teet hauista ja sarjatoistot jollain 6-12 välillä..

Hiiohoi ja vettä myllyyn! Salilla käytyjen keskustelujen perusteella heräsi moinen kysymys: eli itsellä on nyt menossa 12toistoa/sarja kausi ja kaveri vinkkasi että SMJV:ssä 12 toistoa saattaisi olla liikaakin, että olisi hyvä tehdä esim. max kymmenen tai kahdeksan toistoa kysesessä liikkeessä. Koijataanko nyt apinaa? :)

mave liikkeissä on parempi pitää sarjat vähän lyhyempänä koska pidemmissä sarjoissa alkaa helposti tekniikka kärsiä ja kukaan ei halua mitään välilevyn pullistumia.

Weiderin menetelmästä

Elikkäs oon käyttäny kyseistä ohjelmaan noin vuoden ja ihan hyvää tulosta oon saanu.
Lisäravinteita en ole pahemmin napsinu ja treeni painotkin ihan kohtuu matalina.
Oisko jtn. liikettä/liikkeitä jotka kannattaisi kyseisestä ohjelmasta muuttaa tai jos ohjelma ei oo mielestänne hyvä osaatteko suositella jotain muuta ohjelmaa,salilla en vielä voi käydä kun siellä on 16v ikäraja:curs:(oon 14v)mut kotoa löytyy penkki,tangot,leuanvetotanko,BullWorker,käsipainoja,Crosstrainer tms.:dance: Oon kohta 15v,paino 75kg,pituus174cm. Oon kohtuu tarkasti noudattanu tota ohjelmaa ja tosiaan ihan ok tulostakin saanu mut kertokaapa te kokeneemmat,mitä pitäs muuttaa vai pitäskö koko ohjelma vaihtaa.

Niin mitä ohjelmaa olet noudattanut? Ja kun haluut sinne salille niin sanot äidillesi että kirjoittaa semmosen "luvan" käydä salilla, toimi minulla kun eivät antanee tehdä jotai liikkeitä. Luulis että sais käydä? Niiden ajatuksen kulkuhan on semmoinen että ei kasva pituutta jos tekee penkkii eli kysäse käykö edellämainittu järjestely :)

Weiderin Menetelmä

Ei se onnistu se luvan kanssa meno ainakaan täälä,ikä pitää todistaa:jahas: mut ei oo salille kyllä ees kovin pakottava tarve viellä mennä ku hyvää iha hyvää tulosta muutenki tullu mut heti ku ikä riittää ni meen kyl.eli Weider on perus liikkeitä(penkki,haba,kulmasoutu,tms.) 3x viikossa,oli täälä siitä threadi:kin.

No minun mielestä kannattaa vaihtaa ne vauhdilliset kulmasoudut ja hauiskäännöt normaaleihin niin ei mene selkä paskaks,ehkä penkkikyykky ja lyhyt penkkipunnerrus normaaliin kyykkyyn ja penkkiin.

Ohjelmaa ei minun mielestä kannata vaihtaa,onhan se perus 1-jakoinen.

Mitä mieltä olette tästä, että tekee oman päivän kaikille ns. pienille liikkeille? Esim. Vatsat, pohkeet, hartiat, leuat joka toinen vastaotteella, ojentajat, niskat ja ranteet. Ja tossa on se järjestys vielä.

Leuat ei ole pieni liike.Eikä ojentajia kannata liikaa treenata ne kun rasittuu kaikissa punnerrusliikkeissä.

Sinänsä muuten hyvä ajatus.Vatsat,pohkeet ja ranteet kun tuppaa olemaan ohjelmassa yleensä viimeisenä niin niitä ei välttämättä tule treenattua niin kovaa,kuin jos tekisi omana päivänä.

Tällänen kysymys ois nyt

Eli kun alotin tänään ton HIIT jutun niin oisko parempi tehä salilla esim. kun on selkä,olkapäät nii Maastavetoo,Kulmasoutuu ja Ylätaljaa joku 5 x 5-8 kaikkii! ja sit Pystypunnerrus,vipareita sivulle ja Face Pullii samat 5 sarjaa? vai ihan normaalii 3 x8? kato kun teen aina salin jälkeen joku 10-15 sit intervallii pyörällä tai sit soudan

Asia selvä! kiitoksia paljon mikasa!
Sitten vielä toinen kysymys, riittääkö 3 liikettä kullekkin lihasryhmälle? vai pitäiskö tehä 4? jaloille teen ainakin sen 4! mut ent muille? esim selkä?

Asia selvä! kiitoksia paljon mikasa!
Sitten vielä toinen kysymys, riittääkö 3 liikettä kullekkin lihasryhmälle? vai pitäiskö tehä 4? jaloille teen ainakin sen 4! mut ent muille? esim selkä?

Riippuu jaosta. 1-2 jakosissa ei kannata tehä ainakaan neljää. Kolme alkaa olemaan jo maksimi.

Kiitos TJR:lle.
tuo Weider on mun mieleen siinäkin mieles et siinä tulee treenattua koko kroppa kerralla,et jos joskus jää treeni välistä ni kaikki kehon osat kuitenki reenattu viime reenis.
Onko muuten totta että Leuanveto kasvattaa lähes kaikkia ylävartalon lihaksia?

Kuinka paljon sarjoja ja toistoja voi tehdä hauiskäännössä,leuanvedossa,penkissä ja muissa hauisliikkeissä jos haluaa saada hauikseen lisää voimaa ja kokoa?painojahan kannattaa välillä vaihdella?

Jatkoa vielä....
Täytyykö lihakset saada reenaamalla kipeäksi/araksi että reenauksesta olis jtn hyötyä/tulis tulosta?itse en oo niin monesti sitä tehny mutta auttaako se kasvuun/voimistumiseen?jos näin on täytyy vissiin sarjoja lisätä....Ohjelmana siis Weiderin Menetelmä.

Back
Ylös Bottom