Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Aina neuvotaan, että toistojen määrää kannattaa vaihdella. En kuitenkaan halua jalkoihini enää yhtään enenpää "paksuutta", mutta voimaa kyllä, joten voiko/täytyykö treenata niitä jatkuvasti 4-6:lla toistolla?

Aina neuvotaan, että toistojen määrää kannattaa vaihdella. En kuitenkaan halua jalkoihini enää yhtään enenpää "paksuutta", mutta voimaa kyllä, joten voiko/täytyykö treenata niitä jatkuvasti 4-6:lla toistolla?

Kyllä sä vitosillakin lihaa saat jalkoihin. Väitän, että jopa että paremmin kun pidemmillä sarjoilla. Jatkat vaan niitten jalkojen reenamista, ei ne kasva enää samalla vauhdilla, kun reeni uran alussa.

kyykky / etukyykky 2x
jalkojen koukistus / sjmv 2x
pohkeet istuen / pohkeet seisten 2x
mave 2x ( vain kerran viikossa)

kulmasoutu tangolla / kulmasoutu käsipainoilla / alatalja 2x
leuvanveto (sekä myötä, että vastaotteella) / ylätalja 2x

vinopenkki / penkki / kapea penkki 2x
viparit sivuille / viparit taakse / pystysoutu 2x
ranskalainen punnerrus / dippi 2x
Hauiskääntö 2x
rannekäännöt 2x (kerran viikossa)
kohautukset 2x (kerran viikossa)
Vatsalihastreenissä tämmönen ohjelma joka treeni kerralla: http://youtube.com/watch?v=sWjTnBmCHTY
Teen siis ohjelmaa kolme kertaa viikossa.

Näyttääkö tämä kokonaisuudessaan hyvältä vai jääkö jotain oleellista pois. Kun minulla on tuossa noita kerran viikossa suoritettavia liikkeitä onko järkevää tehdä ne kaikki samana päivänä, vai jakaa eripäiville. Olen aloittelija, mutta kysyisin mielipidettänne, että voinko tehdä penkkiä miken 2x6 systeemissä, vai olisiko järkevämpää käyttää 6-15 toistoa.

Itseänikin on toi HIIT kiinnostanu jo jonkin aikaa, mut ei oo napannu toi juokseminen. Nyt sitten jäbä antoi mulle keinon tehdä sitä:kippis1:. Ja vielä mielekkäästi. Hmm, miksöhän en oo tota ite keksiny.

Ilman muuta voi tehdä. Tänään kokeiluun. :rock:
:D oon viisaampi ku tiiän!
Joo itseäkkään juoksemaan lähteminen ei oikein innosta ja säkkiä on muutenki kiva hakata välillä ...
tosin pitäs alkaa käymää lenkil toisen harrastuksen takii :S

Eihän sulla perse irtoa penkistä? Kuulostaa siltä, et tekniikka olis perseellään. Yleisesti ottaen olen ymmärtänyt, että jalat maassa on parempi. Kunhan se perse pysyy penkissä.

Treenipainot on osassa liikkeistä junnannut jonkun aikaa paikallaan, joten apua tarvittaisiin. Ensinnäkin tarkoittaako progressio, että treeneissä vaihdellaan toisto-/sarjamääriä viikottain. Miten tulisi rakentaa toimiva paketti 4-jakoiselle ohjelmalle? Tullut siis jauhettua samoilla toistomäärillä ilman vaihtelua. Tavoitteena siis lihasmassan kasvatus.

Maanantai:
Penkkipunnerrus 2x6 (Miken-systeemi)
Vinopenkkipunnerrus 3x6-8
Ristikkäistalja / Vipunostot käsipainoilla 3x10-20
Keskitetty hauiskääntö ilman tukea (non-stop) 4x15-20 / Hauiskääntö tangolla 3x21
Hauiskääntö scott-penkillä / Hauiskääntö scott-penkillä kapealla otteella 2x8
Hauiskääntö käsipainoilla 3x10

Tiistai:
Maastaveto 3x8
T-kulmasoutu 4x10
Alataljasoutu 4x8
Ylätaljaveto eteen 3x10
Ylätaljaveto kapealla tangolla 3x12
Kohautukset 3x8

Torstai:
Pystypunnerrus 2x6-10 tai 1x8 ja 1x12-15 (Powerhousun olkapäätreeni)
Vipunostot sivulle 2x8, 1x10 ja 2x12 (Powerhousun olkapäätreeni)
Vipunostot taakse käsipainoilla 3x10
Kapea penkkipunnerrus 2x6 (Miken-systeemi)
Ranskalainen ojentajapunnerrus / Dippi 4x8
Ojentajapunnerrus taljassa 4x12

Perjantai:
Jalkakyykky 2x6 (Miken-systeemi)
Jalkaprässi 4x10
Etureisiojennus 3x10 (pudotuksilla)
Takareisikoukistus 3x10 (pudotuksilla)
Pohjelaite istuen 2x15
Pohkeet seisten 2x10

+ vatsalihaksia teen 1-2krt viikossa

Ensimmäinen viesti, laitetaan nyt vaikka tänne.

Hauisreeniin pitäis saada ytyä, tiedän että tästä on varmasti juttua mutta onhan se vähän omakohtaista jokaisella eikö?

Homman nimi seuraava:

Otetaan vaikka periodiksi tämä vuosi, elikkäs 6kk. Sinä aikana alle 5 kertaa ollut hauikset kipeinä tehdystä harjoittelusta. 2 kertaa viikossa olen hauista tehnyt, eri menetelmillä. Ensin perus hauiskääntö ja hammer käsipainolla, taljaa, scott-hauista, levytankoa, leuanvetoa, tuettua ''hauiskonetta'' jne kokeiltu, 6-8 sarjoilla, välillä olen tehnyt vähän ja välillä paljon, koska olen kuullut eri juttuja...

Tällä viikolla mitta täyteen, normaali treeni maanantaina ( hauiskääntö 4x8 + 4x8 taljaa) , ei vaikutusta, torstaina tein ristikkäistaljassa rintaa hieman huonolla tekniikalla pari vaivaista sarjaa -> sen jälkeen hauikset kunnolla kipeät! Lauantaina tein piruuttani hauista niin paljon että varmasti en enää jaksaisi, vielä mitä. Torstaista tullut kipu hauiksissa kaikkosi pian jo lämmitellessä. Vedin taljaa yhdellä kädellä keskittäen ja suoralla tangolla, viimeiset vedot melkein itkien. Ei mitään efektiä... tuntuu yleisesti siltä että jos vaikka treenin alussa tekee hauikset, treenin lopussa voisi vielä jatkaa kunnolla, vaikka olen mielestäni jo paljon tehnyt.

Eli, jotain teen aina väärin, mitä? On kokeiltu treenata vain vähän ja myös paljon, mikään ei tunnu auttavan.!

Niin ja mitään takapakkeja ei ole tullut, pienessä nousukiidossa ollut kokoajan, ja varsinkin tällähetkellä tuntuu olevan hauiskunto huipussaan. Kasvusta en liiemmin tiedä mutta tulee kovin treenaamaton olo kun ei ikinä tule kipeiksi!

Niin ja jonkimoinen tietotaito ja 2vuoden salikokemus takana, ravintokin pitäisi olla kunnossa. Tämä hauispuoli ei vaan aukea.

Hmm hyvä tietää! Vaikka ne olisikin tottuneet 2 viikossa treeniin, eikö ne silti pitäis kipeiks saada jos oikeen puristaa? Noh, kattoony tapahtuuko mitään enää vai alanko käymään pikaruokalassa :david:

Back
Ylös Bottom