Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Palautusjuomaan liittyen kysymys. Eli otatteko palautusjuomaa myös välipäivinä? Onko hyvä ottaa esim. aerobisen jälkeen?

Makuasiahan toi o et kuinka monesti ottaa ja milloin. Välipäivänä sitä ei oikee voi sanoo palautusjuomaks, sillo se o vaan protskudrinkki. :D

Tuli tuossa mieleen, että onko vaarallista kyykätessä käydä penkillä istumassa?
Elikkä tangon kanssa teen ja sievästi lasken alas jonka jälkeen "istahan" ja sievästi ylös. Tuleeko jotain ylimääräsiä rasitteita ? Esim. Maastevedossa kun painon puottaa maahan ja vetää uudestaan tulee selkäniveliin turhaa paineitta, mutta tässähän liikkeessä selkä pysyy kummiskin kokoajan jännittyneenä. Onko tälläistä pelkoa jollekkin lihakselle ?

Kuvauksen perusteella tarkoitat siis boxkyykkyä(kö). Eipä tuossa ole mitään erikoisen suurempaa riskiä loukkaantua kuin muissakaan liikkeissä, jos osaa tehdä oikein. Kuten itsekin sanoit, niin paineet tulee kyllä pysyä selässä. Jaloista sen sijaan otetaan jännitys veks boxin päällä, sit takas jännitys ja pusketaan ylös.

Boxkyykky kuormittaa enempi taka-akselistoa kuin normikyykky. Lantio, alaselkä, pakarat, takareidet... ovat kovassa iskussa. Paljon tehtynä boxkyykky voi lyödä lantion seudun ylirasitustilaan.
Boxkyykky myös auttaa räjähtävyydessä. Kun kyykyssä pohjasta saadaan kunnon räjähtävä liike aikaan, loppu tulee helpommin.
Boxkyykkä voi pitää kyykyn erikoisliikkeenä. Vrt penkki ja lankkupenkki.

Tuo avas jo aika paljo! :worship: Netistähän varmaan löytyy hyviä videoklippejä noista liikkeistä, oon tainnut täältä jo sellasia koskevan topicin jo bongatakki. Eikaitse piä ku alkaa harjottelee noita liikkeitä sit :thumbs:

Juu. Netistä löytyy paljon videoita miten suoritetaan tietty liike. Tosin monesti nettiversioiden tekniikat eivät ole sieltä parhaasta päästä, sillä suuri kuorma usein syö tekniikkaa. Älä siis ota mallia kaikista tekniikoista.

http://youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI
tuossa youtuben linkissä on hyvin kyykyn tekniikasta, jos enkku sujuu.

http://www.youtube.com/watch?v=45pXxUmDFrg&feature=related
Tässä taas aika huono tekniikka kyykyssä. Polvet karkaavat eteen ja alaselkä pyöristyy..

Palautusjuomaan liittyen kysymys. Eli otatteko palautusjuomaa myös välipäivinä? Onko hyvä ottaa esim. aerobisen jälkeen?

Makuasiahan toi o et kuinka monesti ottaa ja milloin. Välipäivänä sitä ei oikee voi sanoo palautusjuomaks, sillo se o vaan protskudrinkki. :D

Ei se nyt ihan makuasia ole. Palkkaria otetaan, jotta kataboliasta päästäisiin mahdollisimman nopeasti anaboliaan. Välipäivänä taasen ollaan jo anaboliassa, eikä siis tarvita mitään supernopeasti imeytyviä ravintoaineita, kuten palkkaria. Kotiruoka kelpaa hyvin anabolian tarpeisiin. Ja palkkarit ovat aika kalliita kuitenkin, etenkin jos olet laiska ja haluat, että palkkari on hyvänmakuinen.

Aerobisen jälkeen en itse ottaisi palkkaria. Tavallinen ruoka kelpaa hyvin. Ei elimistö kuitenkaan niin kovassa tyrskyissä ole perusaerobisen jälkeen, että siinä palkkari olisi ehdoton. tulee kalliiks

Olen 17-vuotias, noin 57 kiloa painava ja noin 176 senttimetriä pitkä poika ja haluaisin saada lihasmassaa tähän luiseen vartalooni. Ongelmia tuottaa kuitenkin se, ettei minua hirveästi innostaisi lähteä kuntosalille harjoittelemaan; olen ns. newbie, enkä todellakaan osaa tehdä liikkeitä oikein. Näin ollen haluaisin ainakin alkuun tehdä jonkinlaista lihastreeniä kotiolosuhteissa, vaan en tiedä millaista treeniohjelmaa minun pitäisi noudattaa. Omistan kahdet käsipainot sekä leuanvetotangon, mutta mitään muuta kuntoiluvälinettä ei löydy. Kysymys kuuluukin, miten minun kannattaisi aloittaa treenaaminen ja edetä sen kanssa? Kiitos jo etukäteen.

Ensiksi voisit viettää pari iltaa lueskellen pakkiksen tärkeiksi merkityt threadit aloittelijapuolelta sekä ravinto- ja treenipuolelta. Siellä on hyvin neuvottu erilaisia liikkeitä.
Toiseksi voisit heittää egon roskiin, mennä salille ja opetella tekemään liikkeet oikein. Kotona on hankalaa saada kehitystä aikaan. Leuanvetotanko on kyllä hyvä väline, mutta pelkällä selän treenaamisella ei pitkälle pötkitä.
Minkäkokoiset käsipainot omistat?

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 lue ainakin tämä

Eli etpä niillä kässäreillä saa mitään aikaseksi. Tai no kiertäjäkalvosimet :)
eli kyllä tässä kannattaa vain salille mennä, jos niitä kiloja haluaa. Muista, että ravinto on yhtä tärkeää kuin treeni

Eli etpä niillä kässäreillä saa mitään aikaseksi. Tai no kiertäjäkalvosimet :)
eli kyllä tässä kannattaa vain salille mennä, jos niitä kiloja haluaa. Muista, että ravinto on yhtä tärkeää kuin treeni
Mietin vain, että kehtaanko tällaisena naruna sinne salille mennä; muut kun saattavat nauraa. :david:

Siella ei sulle mitaan naureta todellakaan, painvastoin fiksuimmat saatta tulla avuksi neuvomaan tekniikoita liikkeissa sun muuta!:rock:
toi on muutes totta, vaikka itsekin luulin toisin kun kävin kerran salilla serkun kans. olin huilaamas penkillä ja joku lihaskimppu tulee ystävällisesti kysyy että onko tää vapaa, eli ihan "kunnollista" porukkaa siellä on :thumbs:

@punttispede
Totta tuokin. Ilman riittävää ravintoa ei ne lihat ala kasvaa, vaikka kuinka painoja heiluttais. Samaa mieltä. Monilla treenajilla on kyllä treenimotivaatiota, mutta ongelma tulee ruokavaliossa.

Sininen koira. Mee vain rohkeasti sinne salille. Ei sua kukaan siellä kato karsaasti saati sitten naura. Jokainen joka on salilla käynyt enemmänkin, ymmärtää, että kaikki ovat aloittaneet alusta. Etenkin salin suurimmat jätkiät/mimmit ottavat hyvin uudet saliahemmot vastaan. Näin ainakin itse asian koin ja koen edelleen :)

Ei kukaan voi olettaa, että 17-vuotiaan pitäisi saada heti oma paino penkistä. Täysin typerä ajatusmalli.
Itse ainakin kunnioitan suuresti näitä, jotka tulevat salille, lyövät romuja rautaan sen verran kuin itselle sopii eivätkä edes rupea vääntämään egopainoilla hirveällä tekniikalla. Pitempään niitä salilla katsotaan, jotka tekee kaiken perseelleen liian suurten painojen takia.

Jos selaat pakkiksen salikomediaa-threadia, voit huomata, että yleisen hilpeyden aiheita ovat juuri runkkupenkkaajat hirmupainoineen tai vastaavat. Harva siellä kirjoittaa liian pienistä painoista. Ne jotka syyllistyvät toisten perusteettomaan pilkkaamiseen (pienet painot tms.), ovat itse narreja eivätkä tajua salikulttuurista tai yleisistä käytöstavoista mitään.

Viimeksi muokattu:
morjes, eli minulla olisi pari kysymystä: mikä ohjelma olisi tehokkain jos sellaista nyt on. eli 1,2 vai 3 jakoinen.
Ja toinen kysymys on sellainen, että jos teen 2-jakoisella niin onko sopiva reeni määrä viikossa 4 kertaa eli molemmat ohjelmat 2 kertaa läpi viikossa

asia selvä. kiitos. olisiko tuo 2-jakonen hyvä mitä tarjotaan tuossa treeniohjelmat...........ja ruokavalio........ threadissa ekassa postauksessa
Kyllä. Voi tosin hieman muutella niitä oman mielen mukaan. Ekalla sivulla on vain kohtalaisen hyviksi todettuja ohjelmia ja ruokavalioita aloittelijoille.

jos haluaa esimerkiksi hieman parantaa penkkiä tai hauista niin voiko penkin tehä 3 kertaa viikossa. eli onko olemassa jotain rajaa että monta kertaa yhden liikkeen voi tehdä viikossa

jos haluaa esimerkiksi hieman parantaa penkkiä tai hauista niin voiko penkin tehä 3 kertaa viikossa. eli onko olemassa jotain rajaa että monta kertaa yhden liikkeen voi tehdä viikossa
No jos hieman haluat parantaa niin voit tehdä esim. 1-jakoisella ohjelmalla jonka pitäisi ihan hyvin toimia 3 kertaa viikossa. Yhden lihasryhmän hinkkaaminen 5kertaa viikossa voi olla hermostolle aika rankkaa joten en suosittele yli 3kertaa tehtäväksi.

Tausta: monen vuoden salitauon jälkeen aloitin viikko sitten Iso-Arskan Golden Six ohjelman (ma-ke-pe), välipäivinä oon vetäny tunnin pyöräilyä. Muutin myös ruokavalion aiemmasta "syön kaikkea paskaa kun huvittaa". Esimerkki eiliseltä:
07.00 purkki tonnikalaa
09.00 banaani
11.00-12.15 Treeni
12.15 Palautusjuoma (Malto, Hera, krea)
12.45 salaatti (kevyt)
14.00 raejuustopurkki+lohiruisleipä
18.00 naudan paistia 300g + uusia perunoita + salaattia
21.00 maitorahkaa 2,5dl + A-jogurttia hiukan päälle
lisäksi kreatäydennys myös aamu ja ilta

Kumminkin, kun laskin ton setin yhteen jäi kokonaiskalorimäärä n. 2000:een, ilman että oli nälkä missään vaiheessa. Painoa on 77 ja pituutta 175, kalorilaskurin mukaan 2550 tms. saa syödä.

Tavoite on tiputtaa läskiä n. 3-5 kiloa ja tietysti kasvattaa lihasta. joten kysymys ja huoli:

Onko järkevä aloittaa pitkäjänteinen salitreeni (3kk alkuun tolla ohjelmalla) siten, että olen kokoajan miinuskaloreilla. Luulisi, että paino tippuu sen pari kiloa, mutta minkälainen vaikutus sillä on lihasten kasvattamiseen?

Onko ideoita, miten tätä voisi kehittää?:hyper:

Back
Ylös Bottom