Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Aloita vaikka pelkällä tangolla ja sitten lisäät joka reeniin 2,5kg / 5kg.
Ja tosiaan se tekniikka kannattaa opetella heti alkuun niin pääsee lisäileen rautaa tankoon eikä paikat hajoa. :)

Itse aloin tekemään kuudellakympillä ja itse en nyt mikään hirvee painonnostaja ole, mutta heitä vaikka 50 kympillä ja haet vähän liikkeeseen tuntumaan, mielestä nopee likee oppia jos vaan hallitsee kroppansa hyvin :)

Itse aloin tekemään kuudellakympillä ja itse en nyt mikään hirvee painonnostaja ole, mutta heitä vaikka 50 kympillä ja haet vähän liikkeeseen tuntumaan, mielestä nopee likee oppia jos vaan hallitsee kroppansa hyvin :)
Olen erimieltä.
SJMV:ssä liike menee helposti selälle.

kyllähän se sjmv on alaselälle ja takareisille hyvä liike. kannattaa vaan tahkoa alkuun pienillä painoilla ja keskittyä hakemaan liike takareisille ja pitämään pakka kasassa ennen kun isompiin painoihin menee.

Molemmissa noissa versiossa se liike ottaa myös selkään, mutta mitä se haittaa? Hyvää reeniä alaselälle niin ei tarvi tehdä mitään hyvää huomenta tai vast. liikkeitä

Molemmissa noissa versiossa se liike ottaa myös selkään, mutta mitä se haittaa? Hyvää reeniä alaselälle niin ei tarvi tehdä mitään hyvää huomenta tai vast. liikkeitä
Noissa on vaan se ero, että toinen ottaa tuhat kertaa paremmin takareisille. Vinkkinä, että se ei ole toi exrx:n versio. Kannattaa miettiä mitä siltä liikkeeltä hakee ja tehdä sen mukaan.

Laitan vielä tähän ikään kuin lisäyksenä noihin pakkiksen ohjeisiin, jos joku nyt alkaa tota harjoitella, että muista työntää persettä kunnolla taakse. Se on mielestäni kaikkein tärkein ohje, mutta tosta ohjeesta se on unohtunut. Painot lasketaan siis työntämällä persettä taakse, eikä ainoastaan nojautumalla eteenpäin. Kun työntää persettä kunnolla taakse, laskee painot automaattisesti alaspäin.

Liikkeen oikeellisuus on helppo testata. Jos takareisissä ei tunnu kunnon venytystä ennen kuin tanko on maassa, teet todennäköisesti väärin, tai sitten olet älytön kumimies. Useimmilla venyttää jo polvien kohdalla niin paljon, ettei ole toivoakaan päästä alemmas.

Itse en lähtisi edes kokeilemaan tuota exrx:n versiota. Hirvittää ajatellakin, miltä tuo tuntuu ja mitä vahinkoa tuolla voi saada aikaan selässä.

Mulla on lähiaikoina aika aika vähissä mitä salilla käymiseen tulee. Tykään käydä spinningissä ja sinne pyrin vähintään pari kertaa viikossa ehtimään. Toisaalta tahtoisin myös käydä salilla hankkimassa habaa, mutta joka päivä ei millään ehdi. Voisiko nuo kaksi siis yhdistää, eli samalla keikalla treenailisi hetken spinnin lisäksi. Mitä lihaksia tuolloin kannattaisi treenata ja olisiko parempi ennen vai jälkeen spinnin ettei kummastakaan olisi haittaa toiselle?

Ite haluis kehittää rintalihaksia ja on hieman kehittänytkin (huomannut eron vanhaan), mutta sieppaa järkyttävästi kun kattoo serkkua, jolla ei ole voimaa, mutta rintalihaksiin kerääntynyt oletettavasti enemmän läskiä - näyttävät vahvemmilta.
Jokaisella ihmisellä on geenien perusteella määräytynyt, mihin paikkoihin milläkin suhdanteilla "läskit" sijoittuu. Samoin kun lihasten kehittyminen yms.

Mielessä on kuitenkin käyny semmonen juttu, et olenkohan vielä jonkinlaisessa lihasten kehitysvaiheessa.
Oon 19 (syyskuussa 20). Puberteettini alkoi siinä 14 - 15 -vuotiaana. Testosteroni tasoissa ei häikkää, sitä ehkä vieläpä normaalia enemmän?!
Parta ei vielä kasva kunnolla, pientä sänkeä, mutta uskon että sekin rupeaa kasvamaan paremmin muutaman vuoden sisään (suvussani kasva kovin helposti).
Oletan ainakin että hieman pyöreähköt kasvoni ainakin kapenevat vielä vanhetessani.

Mitenkäs lihasten laita, tulevatko ne kasvamaan vielä tästä, vai onko tämä nyt se niiden peruskoko?

Ite haluis kehittää rintalihaksia ja on hieman kehittänytkin (huomannut eron vanhaan), mutta sieppaa järkyttävästi kun kattoo serkkua, jolla ei ole voimaa, mutta rintalihaksiin kerääntynyt oletettavasti enemmän läskiä - näyttävät vahvemmilta.
Jokaisella ihmisellä on geenien perusteella määräytynyt, mihin paikkoihin milläkin suhdanteilla "läskit" sijoittuu. Samoin kun lihasten kehittyminen yms.

Mielessä on kuitenkin käyny semmonen juttu, et olenkohan vielä jonkinlaisessa lihasten kehitysvaiheessa.
Oon 19 (syyskuussa 20). Puberteettini alkoi siinä 14 - 15 -vuotiaana. Testosteroni tasoissa ei häikkää, sitä ehkä vieläpä normaalia enemmän?!
Parta ei vielä kasva kunnolla, pientä sänkeä, mutta uskon että sekin rupeaa kasvamaan paremmin muutaman vuoden sisään (suvussani kasva kovin helposti).
Oletan ainakin että hieman pyöreähköt kasvoni ainakin kapenevat vielä vanhetessani.

Mitenkäs lihasten laita, tulevatko ne kasvamaan vielä tästä, vai onko tämä nyt se niiden peruskoko?

Lihakset eivät kasva voimien perusteella. Millä toistoilla teet? Teetkö liikkeet oikein? Syötkö oikein? Ja yms. ;)

Se että serkkusi on sinua on heikompi ei tarkoita että olisit lihaksikkaampi :)

Lihakset eivät kasva voimien perusteella. Millä toistoilla teet? Teetkö liikkeet oikein? Syötkö oikein? Ja yms. ;)

Se että serkkusi on sinua on heikompi ei tarkoita että olisit lihaksikkaampi :)

Oon tehny massatreeniin vähän liian suurilla toistoilla, tyyliin 8 - 12 luokkaa. Se on varmasti yksi syy miksi lihas ei ole kasvanut niin paljoa.

En oikeen osaa sanoa syömisistäni. Sanotaan että syön hyvin, mutten mitenkään erityisesti ole tarkkaillut ruokavaliotani.
Kyllä protskuja tulee saatua ihan riittävästi.

En tullut edes ajatelleeksi että itse rintalihas voisi olla hänellä luonnostaan isompi, todennäkösesti homma on juuri näin :rolleyes:.

Tällä vatsaa..?

Voikos suoraa vatsalihasta treenata ylätaljalla?
Seistään ylätaljan alla ja laitetaan tanko niskan taakse ja taivutetaan eteenpäin niin pitkälle kun pääsee.

Kiitoksia etukäteen. :worship:

Selvä kiitoksia, vaikuttaako ollenkaan liikkeeseen jos nojaa takapuolella takanaolevaan selkätukeen vai alennanko painoja ja seison suorassa?

Back
Ylös Bottom