Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kuinka saisi treenattua enemmän voimaa kuin että tulee lihaksia.
Tarkoitan ettei tule mitään outoja "jättilihaksia". Toivottavasti tajuatte:rolleyes:
hahaha:hyvä:
Hei älä pelkää oot 13 vuotta, treenaat vaan normaalisti ei oo pelkoa että sieltä vahingossa tulis sellaset jättilihakset:hyvä::dance:

Taekwondooja sanoi:
Kuinka saisi treenattua enemmän voimaa kuin että tulee lihaksia.
Tarkoitan ettei tule mitään outoja "jättilihaksia". Toivottavasti tajuatte
Toistoalue jotain 1-5 ja aina pitää jättää yksi tai kaksi toistoa varastoon. Eli ei saa vetää ihan piippuun sarjoja. Esim. jos maksimi jollain painoilla olisi 5 toistoa, ni teet vain 4 tai 3. Ja monta sarjaa. 4-5 sarjaa olisi varmaan hyvä.

Harjottelen 3-jakosella ohjelmalla, jossa kaikki lihakset tulee treenattua 1,5 kertaa viikossa.

Perusasiat oon täältä pakkikselta lukenu, mutta tämmöiseen sovellettuun ohjelmaan tarvitsisin vähän apua

Voikos tämmösellä ohjelmalla tehdä liikkeitä miten lähelle failurea?

Sitte oon myös miettiny, että miten paljon olisi hyvä tehdä sarjoja/lihasryhmä, kun tavoitteenani on lihasmassan kasvatus (pääasiassa etureidet, kädet, olkapäät).

Kiitoksia jos joku viittii vastata tänne ku en kehannu tehdä mitään :david:-thereadia tän takia :hyvä:

Laita se ohjelma vaikka kokonaan esille tänne niin on vähän helpompaa... Miksi etureidet, kädet ja olkapäät pääasiassa? :rolleyes: Eikös se tasapuolisesti reenattu kroppa olisi se paras mahdollinen

Mitkä ovat ne toistomäärät, kun halutaan vaikkapa ihan näkyvää lihasmassaa ja eikös max. voima ollut jtn 6-12?
Näkyvää lihasmassaa voi saada millä tahansa toistomäärällä. Kokeile vaikka 4-15, pitäis ainakin toimia. Ja maksimivoima kasvaa enempi jollain 1-5 toiston sarjoilla. Lisää niistä voimapuolella.

olen 16v 110 kg 186cm pojankloppi joka käy salilla 4-5krt viikossa 3 jakosella perusraskaalla massaohjelmalla. lihasmassaa on jo tullut saatua ja kohta aletaan vedellä miinuskaloreilla ettei mene järjettömyyksiin tuo paino.. tämän hetkisestä palautusjuomasta arveluttaa vain se että riittääkö 30g jauhetta joka sis. 100g:ssa 60hh ja 30 prot. mukana on myös 5g kreaa ja 10g lisättyä hydrolysoitua heraa. eli palautusjuomassa on n. 20 g proteiinia ja 20g hh... ja kun katsoo muiden palkkariannoksia niin ne pyörii jossain 50g-100g... ja otan tuota ohjeen mukaan mutta viime aikoina oon alkanu epäilee ja olokaan ei ole ollut tällä palkkarilla treenin jälkeen niin ihmeellinen.. eli lisäänkö annokseen vähän grammoja lisää?

Olen aloittamassa 2-jakoista ohjelmaa ensimmäistä kertaa ja aion käydä neljä kertaa viikossa salilla. Ohjelma on kyllä selvillä, mutta mietinnässä on päivät joina treenaan.

Tälläisiä vaihtoehtoja olen miettinyt:
- Joka toinen päivä sali, joka toinen lepo
- Ma-Ti treeniä, Ke lepo, To-Pe treeniä, La-su lepo
- Jotain ihan muuta?

Onko tällä asialla edes mitään merkitystä, vai onko parasta vaan käydä silloin kun parhaiten ehtii?

Olen aloittamassa 2-jakoista ohjelmaa ensimmäistä kertaa ja aion käydä neljä kertaa viikossa salilla. Ohjelma on kyllä selvillä, mutta mietinnässä on päivät joina treenaan.

Tälläisiä vaihtoehtoja olen miettinyt:
- Joka toinen päivä sali, joka toinen lepo
- Ma-Ti treeniä, Ke lepo, To-Pe treeniä, La-su lepo
- Jotain ihan muuta?

Onko tällä asialla edes mitään merkitystä, vai onko parasta vaan käydä silloin kun parhaiten ehtii?

Tuo ma-ti-to-pe hyväksi todettu. Eipä sillä nyt niin merkitystä ole kuhan reenaat. Tosiaan käy sillain miten parhaalta tuntuu.

Kuin loppuun asti kuuluu sarjat vetää, jos treenaa kestävyyttä? Ajattelin ruveta ottamaan varsinaisen penkkitreenin päälle pienellä painolla (suunnilleen sama kuin mikä on paino jonka nostan punnertaessani) pitkää sarjaa tarkoituksena kehittää punnerruksien toistomäärää (teen myös punnerruksia, mutta ajattelin että tää pitkä sarja penkissä vois olla hyvä lisä).
Mutta kuinka loppuun asti sarjat? Stoppia kun alkaa maitohappo iskemään? Pari varastoon? Vai ihan tappiin, failureen?

Minkälainen ohjelma olisi hyvä kehonrakennuksen aloittavalle, eli moni jakoinen, toistojen ja sarjojen määrä ja prosentuaalinen paino sarjoissa?

mitä tapahtuu jos käytän isoja painoja mutta pieniä toistoja? entä toisinpäin? pienet painot isot toistot?
Tarkotat siis varmaan pienillä toistoilla lyhyitä sarjoja ja isoilla toistoilla pitkiä sarjoja? Isot painot & lyhyet sarjat kehittää aika hyvin voimaa ja pitkät sarjat pienillä painoilla taas enempi sarjakestävyyttä.

Mitkä olis sopivat painot sjmv:een ihan ekalla kerralla tehdessä? Salilla on tullut kyllä käytyä, joten ei nyt ehkä ihan mitään naisten painoja, mutta sellaiset kuitenkin, ettei ihan riko paikkoja tekniikkaa haettaessa. 50kg? 60kg? Vielä enemmän?

Tietenkin tähän nyt joku paukauttaa, että painot ovat yksilölliset yms. yms., mutta heittäkää nyt jonkinlaisia aloituspainoja. Pituuskasvu on loppumaisillaan vähitellen, mutta ei siltikään vissiin parane liikoja paikkoja rasittaa tuossa liikkeessä.

pezku^ no mä heitän, ota vaikka 10kg. Tajuathan itsekin tuon olevan yksilöllistä? Mä alotin 10kg, joku aloittaa 100kg. Ota sellane millä saat tuntuman minne pitääkin ja jaksat tehdä vaikka 3*10. Ei voi olla niin vaikea kokeilla ;)

Mitkä olis sopivat painot sjmv:een ihan ekalla kerralla tehdessä? Salilla on tullut kyllä käytyä, joten ei nyt ehkä ihan mitään naisten painoja, mutta sellaiset kuitenkin, ettei ihan riko paikkoja tekniikkaa haettaessa. 50kg? 60kg? Vielä enemmän?

Tietenkin tähän nyt joku paukauttaa, että painot ovat yksilölliset yms. yms., mutta heittäkää nyt jonkinlaisia aloituspainoja. Pituuskasvu on loppumaisillaan vähitellen, mutta ei siltikään vissiin parane liikoja paikkoja rasittaa tuossa liikkeessä.

Aloita vaikka pelkällä tangolla ja sitten lisäät joka reeniin 2,5kg / 5kg.
Ja tosiaan se tekniikka kannattaa opetella heti alkuun niin pääsee lisäileen rautaa tankoon eikä paikat hajoa. :)

Back
Ylös Bottom