Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kevyt viikko. Mikä se on ja mitä se pitää sisällään? Olen tehnyt vuoden verran 3-jakoista ohjelmaa (jokaista liikettä 3x8 toistoa) enkä ole varioinut sitä lainkaan. Varmaan ylikunnon vaara kasvaa, joten kevyitä viikkoja olisi nyt tarkoitus ruveta säännöllisesti ja oikein tekemään. Olkapäät oireilevat jo nyt, ymmärtääkseni (ks. tämä ketju).

Onko muita keinoja estää ylikunto ja antaa hermoston palautua?

Onko päiväunet hyvästä kehonrakennusta aattellen? :D

Monet huippu-urheilijat nukkuu päivä-unia. Tulee mieleen ensimmäisenä uimari Jani Sievinen. Ja jos yhtään meriitti listaa on kattomista, niin ei niistä ainakaan haittaa näyttäis olevan.;) (31-mitallia olympia-, mm ja em-kisoista)

oon tässä nyt kahtonu syömisiäni vähäsen et syön vaan tiettyyn aikaan ja sillee mut kun en aatellu tarkemmin alkaa kalorimääriä vahtaa niin mitä vois heittää ihan perus aterian kalorimääräks heittää? esim koulu ruoka kun on niin eipähän tuu punnittua ruokaa yms... et jtn nyrkkisääntöä? 400-600cal? 600-800cal? siis ihan perus lounaan kalorimäärä?

oon vähän ihmetelly omaa penkin kulkua.. Tänään sain jollakin ihmeellä nostettua sarjapainoa 5kilolla. 2 kuukauteen ei sarjapaino ollut noussut eikä sen myötä max tuloskaan. Vedän yksi jakoisella ohjelmalla 4x viikossa. jokaista liikettä vedän 2x 8-10toistoa. Penkissä vedän kymmen toistoa yleensä jalat maassa tai sitten ilmassa, rippuu ihan fiiliksistä. Pitäisikö vähentää toistojen määrää, nostaa painoja ja lisätä pari sarjaa lisää? Miten voisin nostaa penkkitulosta nopeammin?

Kun lisään 10kg lisää sarjapainoon ja alan vetämään saan 6 toistoa ihan leikitellen(melkein yhtä kevyesti kuin sarjapainoa :S) , mutta seitsemäs toisto jää heti rinnalle.. Miten voisin korjata tämän ongelman?

No miksi siihen se 10 kg pitää saada? Tee pienempiä korotuksia. Et kai koko ajan puske siellä sun sarjamaksimin paikkeilla? Muutenkin kannattaa aallottaa tuota kuormaa. Välillä pidempää ja välillä lyhyempää sarjaa painoja vastaavasti vaihdellen.

nyt tän dietin kanssa asias menny iha päin seiniä :(

Tosin... en kyllä ole panostanut siihen pahemmin...
Joten ajattelin että sitä syöntiä ei pahemmin pitäsi vähentää koska nyt iha vähän plussalla ehkä 100 cal ja ajattelin aloittaa HIIT, mikä olisi patras aerobinen harjoittelu HIIThen?
Olisko joku säkin hakkaaminen tai soutulaite/kuntopyörä tai jotain vastaavaa?

Ei tuu mitään vastausta tuolla "aloittelijan treeni ohjelma arvosteluun" threadissa, nii pitää sit varmaa heittää tää tänne:

Kannaattaako tätä treeniohjelmaa muuttaa? Onko tässä jotain huonoa? Tai jotain lisättäviä liikkeitä?

Olen käynyt noin 4 kuukautta salilla ja minulla oli käytössä treeniohjelma, jossa treenasin kehon läpi 3 kertaa viikossa. Nyt se alkaa tuntua hieman raskaalta, eikä kaikkiin liikkeisiin pysty keskittyä kunnolla ja voimat uupuvat.

Ravintoasioista sen verran, että käytän lisäravinteina Mass2 ja muscle+. Miten minun kannattaisi niitä popsia? Muscle+ vain jälkeen treenin ja Mass 2 yksi tai kaksi kertaa päivässä? Meinaan vaa, että ei sit tule liikaa protskua naamaan. (painoa 55 kg)

Eli treenaan tällä ohjelmalla 4 kertaa viikossa, 2 kertaa keho läpi. Lihasmassani ei ole suuri niin treenaan ma,ti,to ja pe. Palaudun nopeasti.

Vatsalihakset voisi siirtää 2.päivään?

1. päivä
Vatsalihakset
• Vatsarutistukset 3 x 15-75
• Jalkojen nosto 2 x 15-50
• Vartalon kierrot 2 x 25
Rinta
• Penkkipunnerrus 2 x 12, 3 x 8-10
• Vinopenkki käsipainoilla 3 x 8-10
• Vipunostot penkillä 2 x 10-12
• Pullover 2 x 12-15
Selkä