Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

mitä kannattas syödä ennen nukkumaan menoa?tällä hetkellä syön purkin tonnikalaa ja juon puoli litraa maitoa.onko liian rasvaista ruokaa ennen nukkumista?

mitä kannattas syödä ennen nukkumaan menoa?tällä hetkellä syön purkin tonnikalaa ja juon puoli litraa maitoa.onko liian rasvaista ruokaa ennen nukkumista?

mä vedän raejuusto, tonnikala, salaatti + oliiviöljy combon ennen nukkumaanmenoo. rasva on käsittääkseni vain hyvä juttu illalla, vapauttaa energiaa hiilihydraatteja hitaammin jolloin energiataso palautumiseen ja lihaskasvuun pysyy pidempään koholla.

mä vedän raejuusto, tonnikala, salaatti + oliiviöljy combon ennen nukkumaanmenoo. rasva on käsittääkseni vain hyvä juttu illalla, vapauttaa energiaa hiilihydraatteja hitaammin jolloin energiataso palautumiseen ja lihaskasvuun pysyy pidempään koholla.

Eikös rasvalla ole myös positiivisia vaikutuksia teston tuotannon kannalta tai jotain muuta vastaavaa hormonaalista?!

Hauis tuntuu kasvavan vain käden sisäreunasta. Tuossa yhdessä kirjassa sanottiin että hauiskääntö kapealla otteella suorassa tangossa ottaisi enemmän biceps brachiin long headiin, eli ulko-osaan. Kannattaakohan tosta ylipäätään stressata? Hauista ei vaan näy ulkopuolelta ollenkaan... :david:

Hauis tuntuu kasvavan vain käden sisäreunasta. Tuossa yhdessä kirjassa sanottiin että hauiskääntö kapealla otteella suorassa tangossa ottaisi enemmän biceps brachiin long headiin, eli ulko-osaan. Kannattaakohan tosta ylipäätään stressata? Hauista ei vaan näy ulkopuolelta ollenkaan... :david:
No eipä juurikaan kannata stressiä ottaa, treenaat vaan niitä hauiksia uskollisesti niin kyllä ne kasvavat sen minkä ovat kasvaakseen. Hienosäätöä ja eri tyylejä toki kannattaa tehdä.

Hauisliike supinoiden käsipainolla vaikuttaa ainakin periaatteessa tehokkaammin tuohon pitkään päähän, mutta käytännön hyödystä haaberin kasvatukseen en ota kantaa...

No kysymys olisi penkistä.Elikkä olen 13.v 181 cm pitkä ja painan 80.kg.Haluaisin tietää millaisilla korotuksilla kannattaa tehdä
jos tekee penkkiä 2x6.Teen tällähetkellä niin että teen ensin 6x40kg
ja sitten 6x50kg.Eli kysyisin onko tuo kymmenen kilon korotus sarjan välissä liikaa ja kannattaisiko minun kenties tehdä eri ohjelmalla esim. 5x5 tai 6x6 mikä näistä olisi paras.Tällähetkellä penkkimaksimini on
noin 60 kiloa ja haluaisin nostaa sitä. Kiitos jos joku viitsisi neuvoa.

Tarkoitat siis tota Miken 2*6 systeemiä?

Siinä lisätään aina 2,5kg lisää seuraavalle kerralle, mut pitää ottaa sellatteet painot et jaksaa just ja just tehä sen 2*6

Ps. Mulla on parantunu penkki kun otin ton ohjelman käyttöön

Linkki:
2x6-systeemi:

Jos tulee kokonaisuudessaan 2x6, niin seuraavalla kerralla 2,5kg lisää.

Jos ekalla tulee 6, mutta toisella ei, niin seuraavalla kerralla samat painot.

Jos ekalla ei tule 6, nin toiseen sarjaan 5 kiloa pois. Jos nyt tulee 6, niin seuraavalla kerralla sama tavoite.

Jos ekalla ei tule 6, eikä 5 kilon pudotuksen jälkeenkään tule 6, niin seuraavalla kerralla 5 kiloa pienempi tavoite.

2x6 on siis tähtäimenä, ei enempää eikä vähempää. Vaikka ekalla menisi 200 toistoa, niin tehdään vain 6.

Hiljaa hyvää tulee tässäkin systeemissä, turha ahnehtia ja fuskata painoissa.

Viimeksi muokattu:
Itseasissa aluksi pitää ottaa tosikin kevyet painot, koska muuten on heti parin viikon päästä jumissa, koska ei se penkki mihinkään muutamassa viikossa nouse.

Minä kannatan tuota miken 2x6 systeemiä ja itse sain sillä ohjelmalla ja olen nyt saanut reilun 2kk aikana maksimia yli 10kg ylöspäin,että kyllä se maksimikin sieltä nopeasti aloittelijoilla nousee kunhan vaan tekee maltillisesti ja oikealla tavalla

tää voi olla ehkä kaikkein aikojen tyhmin kysymys, mutta kun massan lisääjän ohjees lukee sunnilleen näin" sekoitetaan 100g (2dl) jauhoa 5dl vettä tai maitoa". valmistajan sivulla oli että mun ikäselle puolet tuosta määrästä. eli kun laitan 50g (1dl) niin laitanko myös 2,5 dl vettä tai maitoa? toisaalta kun ajattelee niin ihan sama vaikka sekottais 10 litraan vettä tai maitoa kunhan vain juo koko annoksen.

Ei sillä veden määrällä ole niin väliä. Se vaikuttaa makeusasteeseen mielestäni. Kokeile, mikä on sulle paras määrä.

No vielä siitä penkistä.Elikkäs kun teen 2x6 niin teenkö nuo toistot samoilla painoilla vai korotanko välissä esim.teen 6 toistoa 50 kilolla tauko ja taas 6 toistoa 50 kilolla vai siten miten nyt teen.Olen käynyt salilla nyt noin 5 viikkoa aina lauantaisin ja tein heti ensimmäisellä kerralla noilla maksimipainoilla ja oli seuraavana päivänä paikat aika jumissa ,mutta onko siitä mitään haittaa kehityksen kannalta että aloitin suurilla painoilla vai oliko se vain että lihakset eivät aluksi revähtäisi.Tekniikkanikin on vähän hakusessa ja olisin kiitollinen jos joku viitsisi linkittää jonkun sivuston missä tekniikan näkee selkeästi ja siitä voisi jotain oppiakkin.

Parin kuukauden tauon jälkeen päätin aloittaa uudella 3-jakoisella ohjelmalla ja ottaa tälläkertaa jalat kunnolla mukaan.
Jalat:
-4xkyykky
-3xaskelkyykky
-4xSJMV
-5x pohkeet seisten

Tänään kuitenkin ensimmäisenä treenipäivänä kävi miten pelkäsinkin. Aloitan treenin kyykillä ja vaikka kuinka yritin lämmittää lihakset kunnolla niin jo kolmannen sarjan jälkeen kevyillä painoilla(40kg) reidet kramppasivat. Kokemuksesta tiedän, että jos treeniä jatkaa niin lihakset ovat todella kipeät lähes viikon.

Onko kellään antaa vinkkejä miten ensi kerralla tältä vältyttäisiin? Samalla jos tuossa ohjelmassa on jokin suuri epäkohta niin kertokaa. Niin ja treenaus tapahtuu tallissa, kalustona tankoja ja läjä rautaa

hauiskääntö ez-tangolla (Toteutuneet toistot: 22, 14, 10)
ojentajat, ranskalainen punnerrus ez-tangolla(Toteutuneet toistot: 24, 15, 11)

teen nuo ja sitten vielä rannekäännön

Onko tuo parempi vai tekisinkö näin

Samat ku noi mutta on 7 viiko ohjelma käytössä nyt niin 3X15 eka 2 viikkoo, 3X10 toine 2 viikkoo kolmas 3X5 2 viikkoo?

Kumpi kannattaa lyödä 7 viiko ohjelmaa? Tota ylempää samaa vai tuo^^

No vielä siitä penkistä.Elikkäs kun teen 2x6 niin teenkö nuo toistot samoilla painoilla vai korotanko välissä esim.teen 6 toistoa 50 kilolla tauko ja taas 6 toistoa 50 kilolla vai siten miten nyt teen.Olen käynyt salilla nyt noin 5 viikkoa aina lauantaisin ja tein heti ensimmäisellä kerralla noilla maksimipainoilla ja oli seuraavana päivänä paikat aika jumissa ,mutta onko siitä mitään haittaa kehityksen kannalta että aloitin suurilla painoilla vai oliko se vain että lihakset eivät aluksi revähtäisi.Tekniikkanikin on vähän hakusessa ja olisin kiitollinen jos joku viitsisi linkittää jonkun sivuston missä tekniikan näkee selkeästi ja siitä voisi jotain oppiakkin.

katos tuolta: http://musclenet.fi.customer.axxion.fi/treenaus_liikkeet.php?liike=penkki

Sellanen iski mieleeni, että onko pyramidi-treenillä millaisia vaikutuksia lihaksiin vai onko perus 3x12 sittenkin tehokkaampaa?
Teen siis ensin 20 toistoa tietyllä painolla, sitten 15 toistoa hieman raskaammalla ja lopuksi 10 toistoa vielä raskaammalla.

No tohon pyramidiin verrattuna ainakin on tehokkaampi. Ei mitään järkeä tehdä tommosia 20 toiston sarjoja, jos lihasta haluaa kasvattaa. Järkevämpi on esim. 12, 8 ja 6 toistoa. Aloittelija kuitenkin kehittyy ihan millä tahansa järkevällä tyylillä, joten ei kannata hirveästi stressata noista. Tässä tapauksessa kuitenkin toi 3x12 on järkevämpi ja sitäkin kannattaa vaihdella, ettei aina tee samaa. Esim. välillä 3x6, välillä 3x8 jne.

Kuitenkin lyhyesti sanottuna; jos haluat kehittää lihasmassaa, kumpikin tyyli toimii, mutta ne toistot kannattaa pitää 6-12 välillä pääsääntöisesti. Välillä voi tehdä pitempääkin sarjaa, mutta tommoset 20 toiston sarjat kehittää lähinnä kestävyyttä.

Back
Ylös Bottom