Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olis semmonen kysymys, et jos treenaan soutulaitteella ni onko se aerobista? :O Eli aattelin et ma,ke,pe treeniä sit ti,to soutulaitteella aerobista ja sit joka päivä ku treenaan aamul/päiväl ni sit jos iltasin venyttelis kaikki lihakset läpi myös ne mitä ei välttämättä oo tullu treenattuu. Onko hyvä idea?

Onhan se soutukin kaiketi aerobist liikuntaa... kai?

Sitten omaan kysymykseen... (heheh, nyt pääsee taas Silmukka veloittamaan minua...) notta kun olen tehnyt pohkeille yleensä sekä seisten että istuen tasan kaksi pohjeliikettä niin voisikohan tuon istuen tehdyn version jätättää pois tuosta ohjelmasta? Kun lueskelin jostain, että pohkeiden alaosa(?) johon tuo istuen tehtävä liike käy, niin rasittuisi muutenkin normaalissa elämässä.. :)

mikä neuvoks, ku en saa niskan taakse oikee tarpeeks isoja painoja mitä kyllä kyykkäämään pystyisin ku himassa treenaan... Ja toinen on penkki. Ajat mulla on vähä semmoset mitkä ei kavereille oikee sovi et ois saanu jonku jeesaamaan. Eli jos jollain ois jotai konsteja ni tänne vaa ;)

Sori nyt et tuli 2 kysymyst putkee mut entisee ei oo ehitty vastata, eli ostin just ton voimäpyörän ja oon rakastunu :haart::hyper: mut asiast toisee eli treenasin sillä ja tuntu erittäin hyvält etenki jälkee päin. Mut kuuluuko sen ottaa myös selkää, vähä vissii kuuluu? Ku tuntuu et mul ainaki menee selkä vähä sillee kala asentoo eli jalat ylhääl ja niskat eli = ( tommosee et päädyt on ylöspäin eli johtuu varmaa siitä? Vähä monimutkaseks meni nyt selittely mut ehkä joku tajus? :D

Noistakin tulee jo ihan hyvin ekstraproteiinia.

Miksi pitäisi siirtyä 3-jakoiseen? Tai miksi pitäisi pysyä nelijakoisessa? Vaihda jakoa aina välillä, muutamien kuukausien välein vaikkapa. Kokeile kaikkea: 1, 2, 3 ja 4-jakoisia ohjelmia.

Njoo ajattelin eilen hieman sekavasti kun sanoin että pitäisikö vaihtaa suosiolla siihen kolmijakoiseen (en tiedä mitä ajattelin). Mutta monijakoinen on kaikkien suotuisin aloittelijalle ?

Jos reenaa 1-jakoisella ja haluaisi panostaa haukkariin:D niin mitä pitäis ottaa huomioon ohjelmaa tehdessä? Siis lisäänkö vaan hauis sarjoja???Pitääkö jonkin lihas ryhmän liikkeitä vähentäää??? Niin olen ymmärtänyt ainaki jos panostaa esim.selkää niii jalkoja pitäis vähentää tai jotai ...:wtf:
Ja sit toinen kyssäri liittyen 1-jakoiseen reeniin....
Miltä kuulostais sellane et ensimmäisessä reenis olis vaik 2reisi liikettä ja yksi selkä ja toisessa vastaavasti taas 2selkä liikettä ja 1reisi liike ja sit taas eka jne....

Miks haluut panostaa haukkariin?

Mun mielestä kannattaisi ennemin keskittyä raskaisiin perusliikkeisiin, kuin pelkän hauiksen tekemiseen. Ja varsinkin, jos olet aloittelija, niin kannattaisi tehdä niitä perusliikkeitä vapailla painoilla, eikä millään koneilla --> tukilihakset(KIN) vahvistuu.

Njoo ajattelin eilen hieman sekavasti kun sanoin että pitäisikö vaihtaa suosiolla siihen kolmijakoiseen (en tiedä mitä ajattelin). Mutta monijakoinen on kaikkien suotuisin aloittelijalle ?

No ei kyllä, vaan ehdottomasti suosittelen aloittelijalle harvajakoista treeniä. 1 tai 2-jakoinen on passeli. Perusliikkeet kunniaan (kyykky, mave, penkki, kulmasoutu, leuat jne..) ja turhat hilavitkutukset mäkeen. Tärkeintä aloittelijalle on opetella noiden suurten moninivelliikkeiden tekniikat, koska niillä sitä perusmassaa ja voimaa rakennetaan.

Minä tuhlasin ensimmäisen vuoteni tehden jotain huonoa 4-jakoista, jossa jalkapäivätki tahto vielä unohtua monesti ja perusasiat unohtui (tai niistä ei edes tiennyt). Antaisin vasemman kivekseni jos joku olisi sanonut minulle sillon että "Nyt painetaan jarrua ja lujaa, ja keskitytään perusjuttuihin!!"

Nyt ois kiva saada mielipiteitä kun olen siirtymässä 2-jakoisesta ohjelmasta (joka oli muutenkin aivan per***) 4-jakoiseen. Eli salipäivinä ovat ma,ti,to,pe.

1. Rinta, hauikset, forkut

-Penkkipunnerrus kp 3x8
-Vinopenkki kp / tanko 3x8
-Ristitalja 3x10
-Hauis tanko kp x3x8
-Hauis scott tanko 3x8
-Haiuskääntö narulla 3x10
-Rannekääntö 3x10

2. Jalat

-Kyykky / prässi x10,10,8,8
-Reiden ojennukset 3x10
-SJMV x10,10,8,8
-Reiden koukistukset 3x10
-Pohkeet istuen / seisten 5x10

3. Olkapäät, ojentajat

-Vipunostot sivulle 3x10
-Vipunostot kulmassa 3x10
-Pystypunnerrus tanko / kp 3x8
-Kapea penkki / lattiapunnerrus 3x8
-Rankalainen punnerrus 3x8
-Ojentajapunnerrus 3x10

4. Selkä, epäkkäät

-Kulmasoutu kp 3x8
-Alatalja 3x8
-Leuanveto myötäote 3x6
-Ylätalja taakse 3x10
-MAVE x10,10,8,8
-Kohautukset 4x10

Muokkaamani ohjelma yhdeltä threadilta löytämäni ohjelman päälle siis kyseessä. (vatsat puuttuvat tuosta mutta niitä teen ihan kunnolla, en vaan jaksanut merkata)
Tää threadihan on aloittelijoiden peruskysymyksille tarkoitettu mutta olen kai vielä aloittelija kun ei kahta vuottakaan ole treenattu, ja tavoitteena lähinnä voiman ja massan lisääntyminen tehokkaasti :)

Eli mitä mieltä olette tosta ja mitä parannettavaa oisi yms.. :)

milläköhän sais proteiinijauheen menemään mielekkäämmin alas? :D alkaa maistua nii pahalla, itseasias makua ei oikeestaan oo ollenkaa, metsämansikka

jotai fun lightia just voisin hiukkasen kokeilla.. tähän mennes oon yrittäny nielasta äkkiä ja leivän kans..
mut samalta tekijältä sitruuna menee ihan hyvin alas, metsämansikka ei vaan enää millään.

Nyt joku vastatkaa pliis :D.. Eli mikä olisi hyvä liike alavatsan lihasten kehittämiseen?!?
vatsalihakset supistuu aina kokonaisuutena. itellä tuntuu kuitenkin alavatsassa roomalainen penkki parhaiten.

mikä neuvoks, ku en saa niskan taakse oikee tarpeeks isoja painoja mitä kyllä kyykkäämään pystyisin ku himassa treenaan... Ja toinen on penkki. Ajat mulla on vähä semmoset mitkä ei kavereille oikee sovi et ois saanu jonku jeesaamaan. Eli jos jollain ois jotai konsteja ni tänne vaa ;)
Eli jos joku vois tähä vastailla? :D

Back
Ylös Bottom