Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Miksei kukaan tee lisäpäinoilla selkälihaksia (meidän salilla)? Eli kyseessä siis perinteinen selkälihas"penkki". Itse tykkään tehdä pari kiekkoa lisäpainona ja se tuntuu hyvältä.

Onko vikana se että muita ei kiinnosta vai voiko se vaikkapa vioittaa selkää? Onko jossain oltava erityisen tarkkana?

En tee ainakaan itse siksi, että mave / sjmv hoitaa saman tarkoituksen huomattavasti paremmin.

Kiitosta vaan!

Eli voinen ajatella että muiden tekemättömyys ei johdu siitä, että se olisi jotenkin riskaabelia.

Teen maven jälkeen joskus vielä pari settiä näitä selänojennuksia päälle, kun tuntuu mukavasti toimivan.

Juu, ihan ok liike on. Tosin kannattaa varoa sellaista nytkyttävää liikettä, varsinkin ala-asennosta liian nopea nousu voi tehdä ilkeitä selälle.

polvet vihlaisee välillä prässissä, usein kesken sarjaa sekä molemmissa jaloissa. voiko kyseessä olla kireät nivelet tms? kyykyssä ei mitään ongelmaa taas, vaikka melkolailla samankaltaisia liikkeitä ovat :O

haittaako jos hera jäätyy? eli kun reenaan sellaisella salilla mistä en vettä saa niin olen pistänyt yleensä palkkarin sekaan jääpaloja ja mietin että vaikuttaako tuo jotenkin ravintoarvoihin:D

polvet vihlaisee välillä prässissä, usein kesken sarjaa sekä molemmissa jaloissa. voiko kyseessä olla kireät nivelet tms? kyykyssä ei mitään ongelmaa taas, vaikka melkolailla samankaltaisia liikkeitä ovat :O
missä vaiheessa liikettä?

Lisätään vielä yks kysymys muiden joukkoon. Meneehän polvet jalkaterien suuntaisesti?

en työnnä lukkoon, sekä polvet menee jalkaterien suuntaisesti. vihlaisu tuntuu liikeradan puolivälissä, sekä työntäessä & laskuvaiheessa. ongelma on melko randomia, välillä saa sarjat vedettyä ilman mitään ongelmaa ja välillä taas tuntuu että kohta polvet pettää. ongelma ilmeni jo alkuvuodesta.

Aloittelijan retkulla muutama kysymys (toivottavasti täältä tulee toivomiani vastauksia)

Eli tässä olen reenannut joku pari kuukautta salilla/kotioloissa.
Tarkoitus on: Saada mahasta läskit pois ja koko kroppa kiinteäksi/lihaksikkaaksi (en kuitenkaan halua tulla hirmu massahirviöks, eli kasvaa jumalattomasti ja ostaa joka viikko uusia vaatteita ku entiset käy pieneksi u nou?)

Treeniohjelmaa ei varsinaisesti ole, treenailen aina vähän mitä sattuu ja milloinkin, en kuitenkaan samaa lihasryhmää peräkkäisinä päivinä.

Sarjat/toistot joita teen ovat aina lihaksesta ja liikkeestä riippuen 2-3 sarjaa 6-10 toistoa.

Eli nyt kaipaisin ohjelmaa, joka olisi todella tehokas tällaiselle aloittelijalle. Millaista suosittelette?
Pystyn käymään salilla vaikka joka päivä...
Eli mitkä päivät teen mitäkin lihasryhmää ja mitä harjoituksia teen missäkin järjestyksessä ja millaisilla sarjoilla/toistoilla?

Treenin tarkoituksena on kasvattaa näkyviä lihaksia (eli sitä lihaksen kokoa) ja hiukan sitä voimaa

Toiseen kysymykseen

Paljonko tarvitsen kaloreita/hiilareita/protskua päivittäin silleen, että ei kuitenkaan maha ala kasvamaan ja muuten tulemaan sitä läskiä, mutta kuitenkin lihas kasvaa?

Olen lukenut että kalorintarpeen voi laskea: omapaino x 40 joka omalla kohdalla olisi lopputuloksena = 65kg x 40 = 2600.

Kysymys nro. 3

Elikkä en käytä tällä hetkellä lisäravinteita, mutta tarkoitus olisi aloittaa kyseisten aineiden käyttö.

Eli mitä suosittelette palautusjuomaksi ja sellaiseksi "välipala" juomaksi? Sen pitäisi olla mahdollisimman halpaa, koska elän opiskelijabudjetilla.
Välipalajuomana vissiin pitäisi vetää jotain proteiinipitoista?
Koska olen laskenut että päivittäinen proteiinintarve jää meitsillä melko vajaaksi ja en millään jaksa vedellä koko päivää noita rahkoja ym. muita tuotteita joista kerään ne proteiinit.

Viimeinen kysymys

Koitin tuossa eilen ensimmäistä kertaa Mavea, mihin lihaksiin sen pitäisi ottaa? Meitsillä alkoi kyllä tuon jälkeen koskemaan alaselkään.
Treenin aikana tuntui pientä tuntumaa jaloissakin mutta ei hirveästi, alaselkä meni kyllä kipeeks.

Jos minä en tuota mavea osaa niin mikä liike sitten korvaisi tuon Maven?
Ottakaa tuo huomioon siinä kun kysyin meitsille sopivaa ohjelmaa.

Mutta tuollaista asiaa siis aloittelijalla ja toivottavasti te kokeneemmat annatte minulle kaipaamiani vastauksia. :)

voiko mitenkää päätellä mitä voisi mennä normaalisti kyykystä, kun syväkyykkyä tullut pelkästään tehtyä ja sitä menee 110kg*10.. mitähän voisi olla normikyykky, jos tekniikka löytys.. ?

Jaska9, oliskohan 1-jakoinen sinulle hyvä? Tosin se olisi parempi jos treenaisit ma,ke ja pe :)
Esimerkki ohjelmaa löytyy http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394

jmvk

proteiinia pitäisi saada semmoiset 1,5g painokiloa kohden. Eli ei se sinun kohdallasi vielä ole ylettömän suurta mässäilyä. Yrität vaan jokaisella aterialla semmoisen 20-30g saada ni eiköhän se ole jees? :)

Muuten tuo pr/hh/rasva suhde oli suositeltuna jotain 40%/40%/20% tai 30%/40%/30% kalorimäärästä. Lue tuo laihduttaminen for beginners ni selviää vähän selkeemmin :)

Itse opiskelijana suosin Mass Blastia palautusjuomana ku omasta mielestäni se on halpaa ja hyvää.

Maven kyllä kuuluu ottaa alaselkään. Ja eipä mavelle oikein ole korvaavia liikkeitä :) Erittäin kova massankehittäjä liike, kannattaa opetella. :thumbs:

voiko mitenkää päätellä mitä voisi mennä normaalisti kyykystä, kun syväkyykkyä tullut pelkästään tehtyä ja sitä menee 110kg*10.. mitähän voisi olla normikyykky, jos tekniikka löytys.. ?

Määrittele normikyykky. Vaikeaa, jollei mahdotonta arvailla, mikset testaa vaikka jotain sarjamaksimia sillä "normaalilla" kyykylläsi ja päättele siitä?

Back
Ylös Bottom