Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kyykky syvältä takareisille ja berberille ja etukyykky etureisille. Ja lopuksi voi toki tehdä pohkeita vaikka smith-laitteessa seisoen. Suosittelisin tekemään kaksi jalkatreeniä viikossa, toisessa vaikka takakyykkyä ja toisessa etukyykkyä tai prässiä.

2 tai 3 sarjaa joissa toistoja 6-12. Eli kehonrakennussarjoja.
OK, kiitos vinkeistä. Vinopenkistä katsoinkin jo vähän vinkkejä millä saa massaa rintaan.

Kannattaa kirjata syömiset paperille tai exceliin. Siitä sitten näet kuinka paljon todellisuudessa syöt. Yli kulutuksen pitäisi syödä jotta kasvaa.
Joo täytyykin tehdä oikein kunnon treeni- ja ravintoseuranta sitten.

Olen joskus nähnyt netissä sellaisia kalorilaskureita millä voi päiväkulutuksen laskea. Missähän se mahtoi olla?

Tämän kesän aikana olisi tarkoitus asiaan paneutua oikein kunnolla ja käydä salilla töiden jälkeen 3-5 kertaa viikossa, joten mikäs olisi realistinen massan lisäys tavoite kuukaudessa/syksyyn mennessä?

OK, kiitos vinkeistä. Vinopenkistä katsoinkin jo vähän vinkkejä millä saa massaa rintaan.

Joo täytyykin tehdä oikein kunnon treeni- ja ravintoseuranta sitten.

Olen joskus nähnyt netissä sellaisia kalorilaskureita millä voi päiväkulutuksen laskea. Missähän se mahtoi olla?

Tämän kesän aikana olisi tarkoitus asiaan paneutua oikein kunnolla ja käydä salilla töiden jälkeen 3-5 kertaa viikossa, joten mikäs olisi realistinen massan lisäys tavoite kuukaudessa/syksyyn mennessä?

Kalorilaskuri.
1kg kuukaudessa on hyvä tahti. Ei liikaa läskisty.

Eli olisin tosi iloinen jos joku sanoo hyvän neuvon ja vinkin miten saisin vatsasta turhat löysät pois?

Että milla tavalla ne erityisesti lähtee..Pitää ruokavalio laittaa uusiksi että herkuttelu vähemmälle vaikka ei sitä niin paljoa tule herkuteltua...

mutta kiitoksia jo etukäteen vastaajille :)

Viimeksi muokattu:
Tarkotuksena ois alottaa taas toi salilla käynti muutaman vuoden (lue 5v) tauon jälkeen...pituutta on n.175cm ja painoa n.70...Millasella ohjelmalla kannattaisi alottaa kun salille pääsisi 3krt/viikko ja massaakin saisi tulla sellaset 10kg lisää. Raakaa jauhelihaako pitäisi syödä..:D

Kokeiles tätä vaikka...

Mulla on tällänen ohjelma käytös ku alotin just:

kyykky 3x8
mave 3x8
kulmasoutu tangolla 3x8
ylätalja 2x8
penkki 2x8
viparit sivuille 2x10
ranskalainen punnerus tangolla 2x10
scott hauiskääntö 2x10
vatsat...

3 kertaa viikossa tuo...niin minä teen :) apuja tuon kanssa pyytelin täältä...

Eli laihduttamalla lähtee rasvat mutta mitenkäs ku just olen alottanu salin ni tarttis kuulema syödä paljon että kasvaa ja kehittyy lihakset treenistä..joten miten yhdistän nämä kaksi asiaa?

Eli laihduttamalla lähtee rasvat mutta mitenkäs ku just olen alottanu salin ni tarttis kuulema syödä paljon että kasvaa ja kehittyy lihakset treenistä..joten miten yhdistän nämä kaksi asiaa?

Ensin laihdutat ja sitten kun rasvat ovat tarpeeksi alhaalla lähdet syömään pikkuplussakaloreilla, esim 1kg/kk lisää elopainoa.

Laihduttaessa kalorit alle kulutuksen ja massalla taas sitten yli kulutuksen. 500kcal ero kokonaiskulutukseen toimii varmasti molemmissa melko hyvin.
Kalorilaskurin avulla katot vain vähän millasta sun kulutus on ja siitä sitten lähet rakentelemaan ruokavaliota.

Kalorilaskuri
Ravintoklinikka

Eli rupeat pitämään ruokapäiväkirjaa. Excelin avulla on melko hyvä pitää kun tekee kaavat valmiiksi kokonaiskaloreille, proteiineille, hiilihydraateille ja rasvoille. Punttaajana tarvit n. 2g protskua per painokilo ja 1g rasvaa per painokilo.

Voit syödä alle kulutuksen eli laihtua ja silti syödä järkevästi. Kannattaa lukea paljon ravinnosta vaikka tältä palstalta. Paljon proteiinia vaan naamaan vaikka oletkin miinuskaloreilla eli joku 2-3g/painokilo. Toi jonaz:n ehdottama -500kcal on ihan passeli tahti. Muistat vaan syödä monta pienempää ateriaa päivässä eli vaikka 6 ateriaa noin 3 tunnin välein.

Teenkö penkkiä jotenkin huonosti kun seuraavana päivänä on olkapäät hieman kipeät? Sen jälkeen kun pyrin tietoisesti parantamaan tekniikkaani alkoi tuntua olkapäissäkin...

Teenkö penkkiä jotenkin huonosti kun seuraavana päivänä on olkapäät hieman kipeät? Sen jälkeen kun pyrin tietoisesti parantamaan tekniikkaani alkoi tuntua olkapäissäkin...

Mistäs kohti sulla nää olkapäät on sitte kipeät ja miten paljon? Kiertäjäkalvosimesta kannattaa kattoa haulla. Millaisella oteleveydellä btw teet? Ja kyllähän se penkki vähän ottaa olkapäihin että ei välttämättä kannata huolestua. Muistaakseni jostain luin että liian leveällä oteleveydellä tehtynä rasitus menee enemmän olkapäille ja epäilisin että tämä juuri on vastaus kysymykseesi.

Mistäs kohti sulla nää olkapäät on sitte kipeät ja miten paljon? Kiertäjäkalvosimesta kannattaa kattoa haulla tai TÄSTÄ. Millaisella oteleveydellä btw teet? Ja kyllähän se penkki vähän ottaa olkapäihin että ei välttämättä kannata huolestua. Muistaakseni jostain luin että liian leveällä oteleveydellä tehtynä rasitus menee enemmän olkapäille ja epäilisin että tämä juuri on vastaus kysymykseesi.

GoBBelSSon, painonpudotus on 80% ruokavaliosta kiinni. Pistä tänne päivän ruokailusi, niin katsellaan asiaa lisää.

Aamupala: oon ruennu nyt syömään aamupalaa ku ennen en kerenny koskaan mutta nykyään herään aijemmin ja syön 3 leipää ja mehua/kaakaota

Kouluruoka: lautasellinen mitä onkaan koska kaikkiruokainen olen + 2 lasia maitoa

Välipala: lepää ja jotain juotavaa

päivällinen: ruokaa mitä sattuu olemaan taas lautasellinen ja 2 lasia maitoo ja leipää

iltapala:leipää ja viili/jugurttia

ja toi ruokailu ei oo mitenkään noin säännöllistä koska joskus jää joku välipala välistä jos oikeen kiire iskee tai tekemistä riittää..

eli syön ton verran niinkun normaalisti mutta nyt dietillä oon miettiny että pitäiskö vähentää syömistä... eli plussalla kyllä menin tässä muutama viiko sitten kun painoa oli tullut kilokaupalla lisää... eli painan nytten 68kg ja oon 175cm... ja juoksin tänään jo 60min lenkin ja salilla tulee 1-jakoisella käytyä 2x viikossa

Ma: Puntti
Ti: lenkki
Ke: lepoa
To: puntti
Pe: lenkki
La: lepoa
Su: lenkki

ja jotain 60min lenkkejä oon suunnitellu.. ja lisä proteiinia ostan tässä joksus kun mulla on mass blastia palkkarina mutta sitten prode korvikkeeks ruuan tilalle ku se paino pitäis saaha laskee... kiitos

Edit: ja tiistaina lenkkeily tapahtuu noin 5 aikaa ilta päivällä ja pe ja su ennen aamupalaa joskus 12 aikoihin koska herään yleensä joksus 11 aikoihin ja ei heti viiti lähtee.. mutta tyhjällä vatsalla jolloin hiilarit loistaa poissaoloaan ja rasva vinkuu :D:D

Mistäs kohti sulla nää olkapäät on sitte kipeät ja miten paljon? Kiertäjäkalvosimesta kannattaa kattoa haulla tai TÄSTÄ. Millaisella oteleveydellä btw teet? Ja kyllähän se penkki vähän ottaa olkapäihin että ei välttämättä kannata huolestua. Muistaakseni jostain luin että liian leveällä oteleveydellä tehtynä rasitus menee enemmän olkapäille ja epäilisin että tämä juuri on vastaus kysymykseesi.

Mikä syynä että selkäliikeet karkaa haubereille ja forkuille??? Haukkarit on kipeemmät selkäreenin jälkeen kun hauisreenin :D
Edit: Ja selkään en saa mitään tuntumaa edes.

Mikä syynä että selkäliikeet karkaa haubereille ja forkuille??? Haukkarit on kipeemmät selkäreenin jälkeen kun hauisreenin :D
Edit: Ja selkään en saa mitään tuntumaa edes.

Millasilla otteilla teet? Vastaotteet vie helposti suuren osan rasituksesta hauiksille. Suosittelen siis myötäotetta.

Millasilla otteilla teet? Vastaotteet vie helposti suuren osan rasituksesta hauiksille. Suosittelen siis myötäotetta.

Tämän lisäksi kannattaa lukaista antiikin aikaan tänne postattua threadia Lavat liikkumaan ja selkä kasvuun!. Tuota threadia tutkimalla ja siitä paljon oppineena seuraavan selkätreenin jälkeen selkä oli ensimmäistä kertaa kipeä noin 2-3 päivää ja siitä lähtien on selkä ollut yksi nopeiten kasvavista lihasryhmistäni. Suosittelen tutustumaan ehdottomasi, jos selkätreeni ei kulje.

Liian kovat raudatkin aiheuttavat myös, että rasitus menee muualle kuin pitää ja tekniikka pettää tai ei ole sitä mitä pitää. Eli tehdään sillä millä todellakin jaksetaan, ei sillä millä näyttää salin kovimmalta karjulta.

Mikähän voisi olla, kun kyykätessä tuntuu sellainen pistävä polte etureidessä? Tulee lämmiteltyä/venyteltyä aina ennen treenausta.

Noh, menin sitte vahingossa ensin postaamaan tän ohjelmatrediin joten nyt uudestaan sitten tänne:

Aloitin maanantaina treenaamaan kunnolla ja nyt on ruokapuoli tarkotus saada kuntoon, eli: Rate My Ruokavalio. Pitääkö syödä lisää jne?
Pituutta on 186cm ja painoa on 76kg eli narulinjalla mennään.

Tässä nyt syömiseni maanantaista tähän päivään:

14.5

07:00 2 täysjyväpaahtista höysteillä + ehrmann
12:00 kaurapuuro (1dl hiutaleita, 2dl maitoa) sekaan puoli purkkia raejuustoa
17:00 rahka+ananas-mix, 2 täysjyväpaahtista höysteillä, lasi maitoa
19:15 jotain sianlihapiffii, raejuustoa, riisipakastevihannessalaattia
21:10 salin jälkeen palkkari (malto+hera)
22:00 pala rieskaa+höysteet, purkki ananasmurskaa, 3dl maitoa
23:30 ehrmann

15.5

07:00 3 täysjyväpaahtoleipää, puuro (maito 2dl, hiutaleet 1dl), ehrmann, 3dl maitoa
10:50 kouluruoka, 2 lasillista maitoa
15:15 ehrmann+ananasmurska, pari dl maitoa
15:35 muki kaakaota rasvattomasta maidosta
17:30 maksalaatikko 400g sekaan 100g raejuusto. maitoa
20:00 perunarieskaa, muki maitoa, ~100g raejuustoa, 125g rasvaton jogurtti
22:00 ehrmann+2rkl öljy

16.5

07.00 2 porkkanapiirakkaa, kaurapuuro (2dl hiutaleita, 4dl maitoa), ehrmann, espressoa
11:00 kouluruoka (2 jauhelihapiffii, perunamuusia, 2 lasia maitoa, 1 leipä)
14:00 ehrmann+ananasmurska, pari dl maitoa, pari rkl rypsärii
17-18 vetelen broilerinkoiven kera riisin/perunan, raejuustoa ja maitoa.
jne..

Maanantain aamupalasta ja lounaasta sainkin jo palautetta, että liian vähän mutta nyt tiistaina ja keskiviikkona olen sitten yrittäny syödä paljon aamulla.

Back
Ylös Bottom