Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tartteeko haukkarille tai ojentajille omia liikkeitä, kun treenaan 1-jakosel 2 tai 3 kertaa viikos ja teen 2 sarjaa penkkii, pystypunnerrust, alataljaa ja leuanvetoo mis kaikis ne saa epäsuoraa rasitust?
Kyllä mä tekisin hauiksille yhden suoran liikkeen kerran viikossa. Tarvitseeko niille tehdä sitä? En tiedä, päätä sinä. Kuten sanoin, mä tekisin.
Ja toinen kysymys, et voiko voimatasot yleensä kasvaa jos on miinuskaloreilla? Kiitos vastauksista
Kyllä voi.

Parempi rasittaa suoraan ja enemmänkin kuin pelkästään kerta viikkoon, koska kuitenkin on kyse käsistä. Vai tietääkö joku joka olisi kasvattanut kädet isoiksi pelkästään epäsuorilla liikkeillä?:D

Kuinka kannattaa bulkki ja dieetti syklittää? Ja jos on 184cm pitkä, painaa 70kg, mutta kehossa on reilusti liikaa rasvaa ja nolla lihasta, kannattaako yrittää dieetata rasva pois, minkä jälkeen yrittää kasvattaa lihaksia, vai yrittää kasvattaa lihaksia ja toivoa että kiinteytyy lihasten kasvaessa?

Kuinka kannattaa bulkki ja dieetti syklittää? Ja jos on 184cm pitkä, painaa 70kg, mutta kehossa on reilusti liikaa rasvaa ja nolla lihasta, kannattaako yrittää dieetata rasva pois, minkä jälkeen yrittää kasvattaa lihaksia, vai yrittää kasvattaa lihaksia ja toivoa että kiinteytyy lihasten kasvaessa?

Noilla mitoilla sitä rasvaa tuskin niin kauheesti on, että kannattais alkuun ruveta dieettailemaan. Eli maltillisilla plussakaloreilla vaan lähet aluksi rakentamaan jotain pohjaa eli lihasta kroppaan. Jos se ylimääränen rasva on huonon ruokavalion syytä ja lihaksettomuus liikunnan puutteesta niin saat varmasti kroppaa muokattua parempaan suuntaan aluksi vaan kunnon ruokavaliolla hieman plussalla ollessa varsinkin jos oot alottelija. Eli kunnon bodyruokaa vaan naamariin hieman plussalla ja tiukkaa treeniä!

Tartteeko haukkarille tai ojentajille omia liikkeitä, kun treenaan 1-jakosel 2 tai 3 kertaa viikos ja teen 2 sarjaa penkkii, pystypunnerrust, alataljaa ja leuanvetoo mis kaikis ne saa epäsuoraa rasitust?

Ja toinen kysymys, et voiko voimatasot yleensä kasvaa jos on miinuskaloreilla? Kiitos vastauksista

No itse koen ton käsitreenin melko yliarvostettuna, mutta miks et tekis vaikka 1x viikos pari sarjaa haukkaa ja ojentajaa treenin loppuun.

Dieetillä on ainaki omalla kohalla kehittyny voimatasot ihan hieman täs kuukauden aikana, sillä kyllähän se lihas hermottuu silloinkin. Kuulemma rasvojen määrällä ruokavaliossa on jotain vaikutusta..

Haba

Olisi tällainen habaa koskeva kysymys. On käynyt sillä tavalla että oikea käsi on paljon paksumpi ja vahvempi kuin vasen. Samoilla painoilla sekä samalla toistomäärällä olen treenaillut. Nyt kuukauden olen treenannut tangolla siinä toivossa että vasen ottaisi oikean käden voimassa kiinni, mutta tuntuu että oikea kehittyisi siltikin nopeampaa.

Vasen 32cm
Oikea 35cm

Vasen toistot 17kg: 6, 6, 6, 4, 4, 2
Oikea toistot 17kg: 6, 6, 6, 6, 6, 6

Vasen toistot 20kg: 2
Oikea toistot 20kg 8

Kannattaisiko minun nyt treenailla vain vasempaa kättä? Amatööri kaipaa neuvoja :arvi:

Kannattaako jatkaa 8-12 toistoilla koko aika ja lisätä vastusta, vai vaihdella rajusti toistoja ja vaihtaa vastusta sen mukaan?

Riippuu vähän... lyhyellä aikavälillä toimii varmaan toi eka systeemikin, mutta pidemmän päälle vaihtelisin sarjapituuksia vähän enempi. Esim. ite teen 2-jakoisessa silleen, että kun treenaan 4 kertaa viikossa niin 2 ensimmäistä treeniä on voimapainotteisia toistojen ollessa 4-6 ja 2 viimistä treeniä 8-15 toiston sarjoja eli sellanen ns hypertrofia-treeni Hulkin käsitteiden mukaan. ;) Tollanen mikrosykli on mulla ainakin toiminu tosi hyvin ja tykkään treenata sillä tavalla. Oon myös syklitelly sarjapituuksia silleen, että: vko1 10-12, vko2 8-10, vko3 6-8. Noissa sitten ekalla viikolla tullut joskus otettua joissain liikkeissä jopa 15 toistoa ja vikalla viikolla joissain liikkeissä ehkä vaan 4-5.

Mullakaan ei olis mitään tota toistojen vaihtelua vastaan, mutta kun oon nyt alkanut kirjoittaan tuloksia ylös niin niiden vaihtelu eri toistoilla ja kirjaaminen on rasittavaa :D Sen takia ajattelin, että jos 8-12 toistoilla menis nyt vähän pidempään, ettei tarvis aina vaihtaa tuloksia. Toisaalta ite kun teen 3-jakoista sen 3 kertaa viikossa, niin jos joka toinen viikko tekis 6-8 toistoilla, ja se toinen 10-15 tai näin, niin vois olla vähän helpompi. Onnistuuko :D

Kulmasoutu

Kulmasoutu tangolla. Tästä näkee kahdenlaista versiota melko usein tehtävän.

Ekassa on polvet koukussa ja tanko liikkuu polvien ja lantion välillä, ja selkä on melko pystyssä.

Toisessa versiossa on jalat melkein suorina ja tanko liikkuu polvien ja navan välillä, ja selkä on melko kumartuneena eteenpäin.

Ovatko molemmat oikein?

Yritin etsiä videothreadeista videota MAVE:sta siinä onnistumatta. Olen kuullut, että liike saattaa olla väärin tehtynä jopa vaarallinen, joten löytyisikö mistään ohjeita ja/tai videota oikeasta suorituksesta?

Aliasing sanoi:
Kulmasoutu tangolla. Tästä näkee kahdenlaista versiota melko usein tehtävän.

Ekassa on polvet koukussa ja tanko liikkuu polvien ja lantion välillä, ja selkä on melko pystyssä.

Toisessa versiossa on jalat melkein suorina ja tanko liikkuu polvien ja navan välillä, ja selkä on melko kumartuneena eteenpäin.

Ovatko molemmat oikein
IMO ei mitään väliä, kunhan oikea kohta saa hittiä ja paikat ei mene rikki.
Mitä suoremmassa selkä, sitä isommilla romuilla pystyy tekee. Mut ei siitä oo mitään sen suurempaa hyötyä :D
Ite tein sillo vielä ku oli mukana ohjelmassa, ni 90 asteen kulmassa melkeinpi.

paljon tolla hiitillä lähtee paino poi 4-5 viikossa ja pitäiskö liikkuu vielä sen 3 HIIT treenin ohella muulakkin tavalla... kuten pyörällä kun bmx:ää harrastan.. ku oon nyt viikon vetäny ja ei paino laske yhtään.. eka mittasin aluks ja oli 67,5kg ja ny nii 68kg.. kiitos

edit: jätän kyllä ton hiitin kokonaan pois ja rupeen vetää 50-60 min pitusia lenkkejä pienellä sykkellää nii lähtee paremmin fläsä.. ja protskua ostan että säilyy lihat.. vaikka mass blastia onkin mutta sehän on palautusjuoma ja massan lisääjä

Muutama kysymys, olen täysin pihalla proteiini ja muiden lisäravinteiden käytöstä. Olen foorumia selaillesani päätynyt seuraavaan ratkaisuun:
#1 Halpa vaihtoehto
http://www.p-store.fi/product_info.p...roducts_id=147
http://www.p-store.fi/product_info.p...roducts_id=139
Wheytä palariin 1 dl
Maltoa ½ dl

Nyt on vielä epäselvää, että kuinka paljon tota prodea on päivässä nautittava, painan 85kg? Tuleeko tähän määrään laskea tonnikala rahka sun muut proteiini määrät/lähteet mukaan?
Niin ja jos treenin jälkeen vetää yllä olevan sekotuksen, niin pitääkö sen lisäksi syödä tota Wheytä tai Maltoa, siis samana päivänä? Entäs pitääkö tota Maltoa syödä myös lepopäivinä vai nautinko sitä vain palautumisen yhteydessä ja miten Wheyn kanssa?
Niin ja vaikuttaako toi palautusjuoma systeemi hyvälle vai onko viimeaikoin keksitty jotain mullistavaa?
Treenaan muute 4-jakosella ohjelmalla.

Muutama kysymys, olen täysin pihalla proteiini ja muiden lisäravinteiden käytöstä. Olen foorumia selaillesani päätynyt seuraavaan ratkaisuun:
#1 Halpa vaihtoehto
http://www.p-store.fi/product_info.p...roducts_id=147
http://www.p-store.fi/product_info.p...roducts_id=139
Wheytä palariin 1 dl
Maltoa ½ dl

Nyt on vielä epäselvää, että kuinka paljon tota prodea on päivässä nautittava, painan 85kg? Tuleeko tähän määrään laskea tonnikala rahka sun muut proteiini määrät/lähteet mukaan?
Niin ja jos treenin jälkeen vetää yllä olevan sekotuksen, niin pitääkö sen lisäksi syödä tota Wheytä tai Maltoa, siis samana päivänä? Entäs pitääkö tota Maltoa syödä myös lepopäivinä vai nautinko sitä vain palautumisen yhteydessä ja miten Wheyn kanssa?
Niin ja vaikuttaako toi palautusjuoma systeemi hyvälle vai onko viimeaikoin keksitty jotain mullistavaa?
Treenaan muute 4-jakosella ohjelmalla.

Prodea päivässä noin 2g per painokilo eli sulla yhteensä 170g. Ja kaikki proteiinin lähteet lasketaan mukaan. Yllä olevasta sekoituksesta en tiedä, kun nuo linkit ei toimi. Mieluiten syöt kunnon ruokaa ja vetelet vaikka vain palkkarin lisäravinteena sekä kenties yöproteiinin. Semmonen nyrkkisääntö on olemassa että kolmasosa päivän protskuista saa tulla lisäravinteista.

Ihan hyvä palkkari on 1dl heraa ja 1dl maltoa. Noita suhteita voi sitten oman maun mukaan muutella itselleen sopiviksi tietenkin. Mitään mullistavaa ei vielä ole keksitty eli lihakset kasvaa natuna järkevällä treenillä, levolla ja oikealla ravinnolla. :)

Mikäs olis aloittelijalle hyvä tapa alkaa reisiä ja pohkeita kasvattamaan? Kyykky vai?

Hauiksia ajattelin vetää 15 kg näin aluksi, mutta minkä mittaista sarjaa? ja kuinka monta? Kannattaako sarjan koko sovittaa silleen että jaksaa vetää saman verran sarjoja kun toistoja? Eli esim 10 - 10 - 10 sijaan 6 - 6 - 6 - 6 - 6 - 6?

Tarkoitus olisi myös massaa lisätä. Vinkkejä siihen otetaan myös vastaan. Pyrin syömään paljon ja monipuolisesti mutta se ei tunnu auttavan joten olen miettinyt lisääväni ruokavalioon pähkinää. Onko se ok? Mikähän olisi sopiva gramma määrä pähkinää?

Katselin jo etsi toiminnolla kaikkea mielenkiintoisia aiheita, mutta täällä näkyy olevan juttua niin paljon ettei meinaa löytää etsimäänsä, hieno foorumi :)

Mikäs olis aloittelijalle hyvä tapa alkaa reisiä ja pohkeita kasvattamaan? Kyykky vai?
Kyykky syvältä takareisille ja berberille ja etukyykky etureisille. Ja lopuksi voi toki tehdä pohkeita vaikka smith-laitteessa seisoen. Suosittelisin tekemään kaksi jalkatreeniä viikossa, toisessa vaikka takakyykkyä ja toisessa etukyykkyä tai prässiä.

Hauiksia ajattelin vetää 15 kg näin aluksi, mutta minkä mittaista sarjaa? ja kuinka monta? Kannattaako sarjan koko sovittaa silleen että jaksaa vetää saman verran sarjoja kun toistoja? Eli esim 10 - 10 - 10 sijaan 6 - 6 - 6 - 6 - 6 - 6?
2 tai 3 sarjaa joissa toistoja 6-12. Eli kehonrakennussarjoja.

Tarkoitus olisi myös massaa lisätä. Vinkkejä siihen otetaan myös vastaan. Pyrin syömään paljon ja monipuolisesti mutta se ei tunnu auttavan joten olen miettinyt lisääväni ruokavalioon pähkinää. Onko se ok? Mikähän olisi sopiva gramma määrä pähkinää?
Kannattaa kirjata syömiset paperille tai exceliin. Siitä sitten näet kuinka paljon todellisuudessa syöt. Yli kulutuksen pitäisi syödä jotta kasvaa.

Back
Ylös Bottom