Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Millä muulla saan painoa nousemaan ja ns täytettyä tavallisen ruuan osuuden, kun olen yrittänyt syödä lyhyillä väliajoilla ja terveellisen paljon, mutta ei auta. Painoa ei tule lisää ja ei edes ole nälkä kun yritän mättää jotain makaroonilaatikkoa nassuu. Eli millä muulla saan sitä massaa tulemaan? Salilla tulee käytyä 4kertaa viikossa
No millä sinä ajattelit saada kroppaasi kaloreita muuta kuin syömällä/juomalla? Minä en tiedä.

moi
kyselisin vähän että mitä kaikkea te merkkailette vihkoihinne salilla?
Joku saattaa merkata kuinka monta hyvännäköistä kisaa bongasi salilta, joku taas perus toistot/painot eri liikkeissä.

Merkkaat kaiken, jonka koet tarpeelliseksi tulevaisuutta varten. Oli se sitten tuo ns. perinteinen tyyli tai eläkeläisten määrä salilla.

Millä muulla saan painoa nousemaan ja ns täytettyä tavallisen ruuan osuuden, kun olen yrittänyt syödä lyhyillä väliajoilla ja terveellisen paljon, mutta ei auta. Painoa ei tule lisää ja ei edes ole nälkä kun yritän mättää jotain makaroonilaatikkoa nassuu. Eli millä muulla saan sitä massaa tulemaan? Salilla tulee käytyä 4kertaa viikossa

Välipalajuomilla saa aika kätevästi ja ei paljoakaan täytä. Tohon vielä, että pitää oppia syömään vaikka ei ole nälkä. Kello kertoo koska pitää syödä. Ruokahalu ja kaloritarve ei käsi kädessä kulje aina. Sitä ruokahalua voi koittaa nopeuttaa syömällä juuri tietynlaisia ruokia, juomalla paljon vettä ja vaikkapa kahvia.

Tuli mieleen tossa, että kun jengi sanoo että kerran viikossa lihasta reenatessa lihas ei kasva. Ja kun toiset sanovat, että natun lihakset eivät kerkeä palautua jos lihaksen treenaa enemmän kuin yhden kerran viikossa. Niin monestikko tosiaan lihasryhmä kannattaisi reenata viikossa. Jos "kuuntelen lihaksiani" niin kyllä itse pystyn reenata yhden lihaksen muutamankin kerran viikossa jopa.

Tuli mieleen tossa, että kun jengi sanoo että kerran viikossa lihasta reenatessa lihas ei kasva. Ja kun toiset sanovat, että natun lihakset eivät kerkeä palautua jos lihaksen treenaa enemmän kuin yhden kerran viikossa. Niin monestikko tosiaan lihasryhmä kannattaisi reenata viikossa. Jos "kuuntelen lihaksiani" niin kyllä itse pystyn reenata yhden lihaksen muutamankin kerran viikossa jopa.

Treenaa vaan niin pirusti ku voi. Nyrkkisääntönä :david:

jos kolottaa, pistää, polttelee tai tuntuu ettei oo palautu -> ei reenaa.

helppoa ku heinänteko talvella ja kaikki on tyytyväisiä :thumbs:

Itse treenasin jalkoja kolme kertaa viime viikolla... ja peräkkäisinä päivinä. Jalkaprässiä ja kovaa rääkkiä kahtena päivänä ja kolmantena päivänä perään tunnin sähly ilman vaihtopelaajia. Kävely kävi hankalaksi, mutta hyvää teki :)

Se riippuu aika pitkälti siitä kuinka kovaa treenaat. Kyllä se lihaskudos palautuu rasituksesta ihan muutamassa päivässä.

jupeha sanoi:
Itse treenasin jalkoja kolme kertaa viime viikolla... ja peräkkäisinä päivinä. Jalkaprässiä ja kovaa rääkkiä kahtena päivänä ja kolmantena päivänä perään tunnin sähly ilman vaihtopelaajia. Kävely kävi hankalaksi, mutta hyvää teki
Näinköhän vaan teki hyvää...

Teen silloin tällöin tällaista liikettä. Mikähän on liikkeen nimi suomeksi?

(Viilaan vaan treenipäiväkirjan pilkkua, kun on muuten kaikki liikkeiden nimet suomeksi... :jahas: )

Pystysoutu käsipainoilla.

Palautumiskykyä pystyy kehittämään juurikin treenaamalla kropan useammin läpi. Tietenkin jos oot treenannu kropan kerran viikkoon ja siirryt siitä treenaamaan koko korpan kolmesti viikossa, on lihakset aluksi kipeenä ja siksi tiheämpään treenifrekvenssiin siirtyminen kannattaa tehdä varoen. Jonkunajan päästä kuitenkin huomaat varmasti ettei lihakset tule välttämättä enään ollenkaan kipeäksi esim. kolmesti koko kropan viikkoon treenatessa. Se ei kuitenkaan ole huono asia vaan treeni on silti yhtä tehokasta, palautumiskyky on vaan parantunut. Tietenkään loputtomiin ei voi frekvenssiä nostaa eli jossain tulee kyllä palautumisen kanssa seinä vastaan jos treenaat esim. 6 kertaa kropan viikossa. Frekvenssi kulkee kuitenkin käsi kädessä myös esim. intensiteetin ja volyymin kanssa, joten jos haluat palautua niin mitä korkeampi frekvenssi on niin sitä pienempi taas intensiteetin ja volyymin on oltava. Rajat löytää helpoiten itselleen kokeilemalla.

Hmmm kai tää tänne sopii.

Eli siis mitäs mieltä jätkät on siitä että voiko vatsoja tehä joka päivä? Paria versioo kuullu, että vatsat ei tarvis niin pitkää palautumisaikaa ja toisten mukaan taas että normi palautusaika niillekki. Mielipiteitä ois kiva kuulla

Tarviinko palkkaria jos syön ison aterian heti kotio päästyä???

Anabolisen muutoksen aikaansaamiseksi tarvitaan insuliinia, minkä riittävä erittyminen on mahdollista ainoastaan nauttimalla runsaasti nopeasti imeytyvää hiilihydraattia välittömästi harjoituksen päätyttyä. Kiinteän hiilihydraatin nauttiminen on järkevää vasta noin 1,5 tuntia harjoituksen päättymisestä johtuen muun muassa heikentyneestä ruoansulatusentsyymien toiminnasta sekä siitä, että harjoituksen jälkeen verta on vielä runsaasti työskennelleissä lihaksissa, jolloin ruoansulatus ei toimi optimaalisesti. Lisäksi kiinteän ruoan hiilihydraatit eivät imeydy tarpeeksi nopeasti riittävän insuliininerityksen aikaansaamiseksi. Ainoa mahdollisuus on siis nestemäinen palautusjuoma.

Lähde: http://www.arikokkonen.com/2006/index.php?action=4

Eli siis mitäs mieltä jätkät on siitä että voiko vatsoja tehä joka päivä? Paria versioo kuullu, että vatsat ei tarvis niin pitkää palautumisaikaa ja toisten mukaan taas että normi palautusaika niillekki. Mielipiteitä ois kiva kuulla

Kyllä voi, väittää muut mitä väittää, muttei niitä kylläkään tartte tehä ku esim kolmesti viikkoon.
Täällä on paljonki keskusteluu mutta läksyt kutsuu-->

Tarviinko palkkaria jos syön ison aterian heti kotio päästyä???
Et tarvitse, mutta parempi se palkkari on treenin jälkeen nauttia, siinä olevat protskut ja hiilarit imeytyy nopeammin kuin perusruoka.

Jos massaa ja näkyvyyttä vatsalihaksiisi haluat niin älä treenaa joka päivä. Tee sekä pumppitreeniä ilman lisäpainoja että kovempaa voimahakuista treeniä esim negatiivisina alavartalonlaskuina leuanvetotangosta riippuen tai istumaannousua lisäpainoilla. Lisää esimerkkejä hyvistä liikkeistä täällä ja täällä

Mitä hyötyä siitä on kun jotkut tekee esim penkkiä lyhellä liikeradalla, että tanko osuu rintaan ja siitä 20cm ylöspäin ja takas rintaan. tollasta nopeeta sarjaa. ettei vedä tankoa suorille käsille. saman laista juttua olen nähnyt ihmisten tekevän pystypunnerruksessakin.. miksi jengi tekee tollai?

Back
Ylös Bottom