Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Monestihan sitä tehdään leukaan. Hyvä on kuittailla jos hampaat ei ihan parhaasta päästä (puuttuu, on rakoja), et ootko tehny ranskalaista suu auki :)
Omalla vastuulla sitte kokeilut :D

:lol2:. Mitä helvattia?

Tässä söötsillä katoin mutten löytäny viittauksia tohon leukaantekemiseen. perkele. oonkohan sittenki nähny vaa aidon näköstä unta. Mielellää kokeneemmat vois oikaista. Itse sanon 99% että olen täällä niin lukenut

Mun mielestä ku jotkut tekee ranskalaista sillai et tanko tulee pään taakse, niin sit niille sanotaan että laskepa se tanko otsan kohdalle. Ei sanota että laske tanko leuan kohtaan :lol2:

Voi olla, että olet oikeassakin, mutta......... :D

En nyt tiedä tuleeko oikeeseen threadiin, mutta en viitsi uutta perustaa tän takia. Toimiskohan sellainen 1- ja 2-jakoisen ohjelman yhdistelmä, 3 treenikertaa viikossa, joista kaksi treenikertaa 2-jakoisen mukaan ja se kolmas 1-jakoisen.
Esimerkiksi:
Maanantaina

-Selkä, rinta, olkapäät, vatsat
Keskiviikko
-Jalat, kädet
Perjantai
-koko kroppa

Ja jos tämän vielä jakaisi niin että maanantain ja keskiviikon treenit olisivat body ja perjantain voima painotteisia treenejä. Tuli vaan tälläinen mieleen kun ei intin aikana jaksais mitään massaa kerätä, mutta haluis säilyttää lihat ja voimaa saada lisää.

En nyt tiedä tuleeko oikeeseen threadiin, mutta en viitsi uutta perustaa tän takia. Toimiskohan sellainen 1- ja 2-jakoisen ohjelman yhdistelmä, 3 treenikertaa viikossa, joista kaksi treenikertaa 2-jakoisen mukaan ja se kolmas 1-jakoisen.

Voi toimia hyvinkin! Itsellä nyt juuri lähti kokeiluun seuraavanlainen viritelmä, en osaa vielä kertoa paljon vaikutuksista.

ma: rinta, olkapäät, selkä, pohkeet, vatsa (perustreeni toistot 8-12)
ti: kädet, jalat (perustreeni toistot 8-12)
to: koko kroppa (pumppia "pilipali-liikkeillä" toistot 12-18)
la: koko kroppa (voima, muutamalla perusliikkeellä suurimmat lihasryhmät, toistot 4-6)

Eli tässä tulee viikkoon kaksi treeniä 2-jakoisella ja toiset kaksi treeniä 1-jakoisella.

Eli mistä tietää mikä hiilari on nopee ja mikä on hidas??

WTF?! Et kai ihan tahallasi trollaa koko ajan:rolleyes: . Kaverilla on ollut nimimerkki pakkiksella kohta kolme vuotta ja ikää on nimimerkistä päätellen 24v. Kuitenkin olet onnistunut välttymään ihan perustiedoilta.

Ei tarkoitus dissata, ihmettelen vain. Hakua ja googleakin kannattaa välillä käyttää.

Nopeat hiilarit (ks. glykeeminen indeksi) imeytyvät nopeasti nostaen kovasti verensokeria ja siten myös insuliinia. Näitä ovat mm. sokerit, valkoinen leipä, -riisi, -pasta.

Miten saisi kotinkonstein rintalihaksia kehitettyä?Salia ei ole lähimain.Ainoastaan käsipainot löytyy.Luin jostain kirjasta noita liikeratoja ,mutta muuta en sitten saanut irti siitä.

a (pumppia "pilipali-liikkeillä" toistot 12-18)
la: koko kroppa (voima, muutamalla perusliikkeellä suurimmat lihasryhmät, toistot 4-6)
Mitä liikkeitä teet, perus MaVe, penkki, kyykky? Ajattelin tehdä noiden lisäksi leukoja lisäpainoilla ja ainakin jokatoinen viikko MaVen tilalla raakaa rinnallevetoo.

Mun mielestä ku jotkut tekee ranskalaista sillai et tanko tulee pään taakse, niin sit niille sanotaan että laskepa se tanko otsan kohdalle. Ei sanota että laske tanko leuan kohtaan :lol2:

Voi olla, että olet oikeassakin, mutta......... :D
Jaajaa. :D
Mulle on joskus joku sanonu, että leukaankin vois laskea. Kyllä se ainakin ojentajissa tuntuu ihan mukavasti. Joku kokeneempi vois varmaan vähän valaista.

Mitä liikkeitä teet, perus MaVe, penkki, kyykky? Ajattelin tehdä noiden lisäksi leukoja lisäpainoilla ja ainakin jokatoinen viikko MaVen tilalla raakaa rinnallevetoo.

Pumppi treenissä:
vinopenkki vipuvarsikone
vipunostot sivuille
takaolkapääkone
ojentajatalja
ylätalja eteen
alatalja
hauiskääntö taljassa vastaote
hauiskääntö taljassa myötäote
pohkeet prässissä
pohjekone istuen
reidenkoukistus istuen
hack- kyykky
voimapyörä

Tuossa saa jo hikipäässä juosta ja palautukset sarjojen välissä n.30sek

Voimatreenissä:
penkkipunnerrus tangolla
pystypunnerrus tangolla istuen
leuanveto lisäpainoilla vastaote
maastaveto
etukyykky

Tässä keskityn sitten kunnolla liikkeisiin ja palauttelen sarjojen välissä 2-3min.

Työntö ja rinnalleveto

Kyselisin että millaset sarjat edistää kyseisten liikkeiden tuloksia voima -mielessä?
Eli nyt kun koitin ekaan kertaan maxeja 70kg raakatyönnössä..
Niin ja rinnalleveto 75..
Tekisinkö sitten 60:l 2x6, toiminu ainaki penkissä.

Niin ja en koukista kun vähän jalkoja tossa rinnalleveto-osiossa, ei polvet kestä muuten.

Hiihdosta kysyisin, että onko parempi vetää tunti reiluhkoa vauhtia vai 30min piippuun? Tavoitteena ihan vain hapenottokyvyn parantaminen ja tietty saahan siitä koko kroppa treeniä (vrt. juoksu), ei ole tarkoitus huippuhiihtäjäksi tulla.

Kysymys nro 2:

Luistelu vai perinteinen - kumpi on parempi aerobisen kunnon parantamiseen? Vai onko se pelkästään makuasia, kummasta pitää/kumpaa osaa? Itse hiihtelen luistellen, koska en perinteisen lykkimisestä perusta. Muutenkin tuntuu vaivattomammalta. Vaikuttaa siltä kun on latuja vedellyt, että perinteinen tyyli on sitä old-schoolia vanhempien ihmisten tyyliä, kun taas nuoremmat hiihtäjät näyttävät suosivan luistelua.

Kiitokset etukäteen.

Kiitokset nopeasta vastauksesta, ehdinkin tässä välissä jo kaivamaan hiihto-aiheisen ketjun, josta löysin kaiken tarpeellisen!

Aloitellaan..

Niin jos joku voisi kertoa minkälaista ohjelmaa kannattaisi ruveta käyttämään,kun siirryn kuntosalin hämärästä raikkaaseen "kotisaliin" treenaamaan ainakin muutamaksi kuukaudeksi.. Ja pari kolme kertaa viikossa on aikaa käydä! Mahdollista tehdä ihan perusliikkeitä, mutta kyykkyä ei.. Katsoin noita treeniohjelmia ja näytti aika vähältä se sarja määrä (2) yksijakoisessa, ja liikkeitäkin oli vain muutamia per päivä! Itse olen tehnyt 3*10 ja lihasryhmälle kaksi eri liikettä per harjoituskerta, ja yhteensä eri liikkeitä tein 10... onko jo liikaa? ja miten usein taukoa kannattaa pitää treenaamisesta? kuukauden välein vai? ja minkälaista sarjapalautusta kannattaisi pitää? :nolo:

Sanotaan, että lepo on osa kehonrakennuksen kokonaisuutta. Paljonko sitä pitäisi sitten saada, että päästäisiin optimaalisiin tuloksiin. Itse nukun joka arkipäivä noin 5-6tuntia ja viikonloppuisin 10tuntia, nukun paskasti, mutta silti mielestäni tulokset ovat kehittyneet aika kivasti.

Back
Ylös Bottom