Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Meinaan vaan kun tein viime viikon ton treenin, niin tänään päivällä rupesi tuntumaan vilunväristyksiä ja sitä, että voisi olla kuume ja flunssa tulossa.Voisiko johtua,että olen kenties vetänyt liian kovaa tuon ekan viikon, eli voisiko olla tullut ylikuntoa noin nopeassa ajassa?

Jos jotain vilunväristyksiä tullut, niin saatat olla tulossa kipeeksi. Mitään ylikuntoa et noin nopeassa ajassa ole voinut saada.

Onko mahdollista että teen leuanvedon liian leveällä otteella kun leuanveto maksimi on normaalilla otteella kaksi kertaa suurempi kuin leveällä otteella. Vai onko mulla vaan niin heikko yläselkä suhteessa hauiksiin? (ja juuri yläselkää näillä leuoilla on tarkoitus treenata)

Nyt tulis aika noobi kysymys, eli miksi joissain ohjelmissa on jaettu liikkeet eri päiville työntävät/vetävät jaolla? Sillä on jotakin tekemistä hermotuksen/hermoston kanssa vai....?:nolo:

Oon treenannu aina siten, että joka treenissä oon yrittäny ennätyksiä(lopettanu sarjan aina kun tuntuu että enää ei nouse)ja tätä kautta yrittäny nostaa sarjapainoja eli lisänny aina painoja kun maksimitoistomäärä on menny. Ilmeisesti tää on kumminkin päin v***** jatkuvasti tehtynä ? Jos noin ei kannata treenata, niin miten progressiota voi synnyttää ?

Kysymys rintatreenistä.

En ole nyt saanut penkissä tuntumaa rintaan. Ajattelinkin mahdollisesti tehdä jonkin aikaa jotain vaihtoehtoista treeniä rinnalle. Kävisikö penkki käsipainoilla rinnan raskaaksi perusliikkeeksi?

Kysymys rintatreenistä.

En ole nyt saanut penkissä tuntumaa rintaan. Ajattelinkin mahdollisesti tehdä jonkin aikaa jotain vaihtoehtoista treeniä rinnalle. Kävisikö penkki käsipainoilla rinnan raskaaksi perusliikkeeksi?

ootko kokeillu vinopenkkiä?se ottaa iha hyvin, ainakin mulla itellä. :)

Moi!
Oon täältä koittanu searchilla ym. apuja rasvanpolttoon. Luin "laihduttaminen for beginners" threadin, mutta epäselväksi jäi muutamia asioita;

1. Ymmärtääkseni painon pudotus ja rasvanpoltto eivät ole sama asia. Millä keinoin voin ehostaa juuri tuota rasvakudoksen hupenemista?
2. Millainen tulisi olla makroravinnejakauma tällaisella dieetillä?
3. Pitääkö paikkaansa, että iltaa kohden tulisi syödä vähemmän ("syö aamulla kuin kuningas, päivällä kuin prinssi ja illalla kuin kerjäläinen.")
4. Millainen vaikutus on aerobisella harjoituksella aamuisin ja olisiko intervalli tyyppinen treeni tehokkaampaa rasvanpolttoon?
5. Ovatko "rasvanpolttajat" merkittävä apu? jos ovat niin mitä tabuja suosittelisitte?

Tavoitteenani on siis saada paljon lisää kireyttä. (rasvat < 10%)

Pitäskö alkaa käyttään penkissä 2x6 ku oon nyt puol vuotta treenannu penkkiä silleen että oon tehny 3-4sarjaa ja 7-10 toistoa. Tulokset ei oo oikeen kohonnu ni attelin et toi kehuttu 2x6 ois hyvä.

Moi!
Oon täältä koittanu searchilla ym. apuja rasvanpolttoon. Luin "laihduttaminen for beginners" threadin, mutta epäselväksi jäi muutamia asioita;

1. Ymmärtääkseni painon pudotus ja rasvanpoltto eivät ole sama asia. Millä keinoin voin ehostaa juuri tuota rasvakudoksen hupenemista?
2. Millainen tulisi olla makroravinnejakauma tällaisella dieetillä?
3. Pitääkö paikkaansa, että iltaa kohden tulisi syödä vähemmän ("syö aamulla kuin kuningas, päivällä kuin prinssi ja illalla kuin kerjäläinen.")
4. Millainen vaikutus on aerobisella harjoituksella aamuisin ja olisiko intervalli tyyppinen treeni tehokkaampaa rasvanpolttoon?
5. Ovatko "rasvanpolttajat" merkittävä apu? jos ovat niin mitä tabuja suosittelisitte?

Tavoitteenani on siis saada paljon lisää kireyttä. (rasvat < 10%)

Painoa pudottaessa lähtee aina rasvaa, lihaksia ja nestettä kehosta. Rauhallisesti ravintoa vähentämällä saadaan rasvaa poistumaan, salaatinlehti päivässä dietti vie luultavammin lihakset ensin. Koko ajan pitäisi syödä tasapuolisesti, kolmen neljän tunnin välein. Aamulla hiilihydraatteja ja iltaa kohden jätetään ne pois ja rasvoilla toistepäin, proteiinia tasaisesti koko ajan. Itse olen laihduttaessa käynyt aivan normaalilla lenkillä, joten en tiedä miten tehokasta intervalli olisi. Pakkikselta olen lueskellut ettei noista laihdutustabuista ole isompaa hyötyä, omaa kokemusta ei löydy.

Näillä ohjeilla olen itse laihtunut.

Maito90 + malto6 = kuinka hyvä palkkari? pitää vissiin maustaa jollain?
Laktoosia ei pysty juoda joten tuo maito90 kait ainoa proteiinivaihtoehto jos ite aikoo sekotella :( Jos tuosta ei hyvää saa millään nii sitten pitää kait pysytellä reco2:ssa, mutta aattelimpi vain kun halvemmaksi ainakin tulis :rolleyes:

Ihan aloittelija kun olen mietin onko järkevämpää tehdä esim. penkkiä mieluummin 3x8 systeemillä kuin 2x6 tai 5x5 (tällä hetkellä tähtäimessä kehonrakennus, mutta voimaakin olisi luonnolliesti tarkoitus kasvattaa)?

Mietin vain, ettei lähen nivelet paukkumaan heti alkuun ja tälleen.

Sitten koskisi kysymys treeniä koskien, tällä hetkellä pääsen salille 2 kertaa viikossa silleen varmasti. Mietin siis pitäisikö minun tehdä 3 vai 4 sarjaa per treenikertaa.

Vielä yksi noviisikysymys, onko järkevämpää tehdä esim. penkissä sarjat putkeen (tietty minuutin parin tauot) ilman, että muita liikkeitä tekee vai kannattaako vetää yski sarja jokaista lihasta per kierros tyylillä?

Pitäiskö tuon treenin tuntua vielä seuraavana päivänä vai treenaanko liian sievästi/olenko yliluonnollisen nopea palautumaan? Treenaan siis 1-jakoisella ma,ke,pe 2x12 kaikkia treeniohjelman liikkeitä. Jos tekee mieli tehdä esim. hauista vaikka kolmas sarja, niin onko siitä hyötyä vai pelkkää haittaa?

Maito90 + malto6 = kuinka hyvä palkkari? pitää vissiin maustaa jollain?
Laktoosia ei pysty juoda joten tuo maito90 kait ainoa proteiinivaihtoehto jos ite aikoo sekotella :( Jos tuosta ei hyvää saa millään nii sitten pitää kait pysytellä reco2:ssa, mutta aattelimpi vain kun halvemmaksi ainakin tulis :rolleyes:

Minähän en ole mikään neuvomaan, mutta maitoproden tilalle olis hera parempi. Hera on palkkariin parempaa, koska se on nopeampaa proteiinia. En kyllä tiedä kuinka paljon kestät laktoosia, mutta toi American sarjan hera on vähälaktoosista: "laktoosista kärsiville hyvä, sillä laktoosin määrä on markkinoilla olevista konsentraateista alhaisin".

E. Malto6 kyllä sopii hyvin palkkariin

...Jos noin ei kannata treenata, niin miten progressiota voi synnyttää ?

Alko menee yöunet kun tää painaa päätä nii vastaan sitte omaa kysymyksee. Ilmeisesti siis sarjapainoja voi nostella monella tyylillä esim.vaikka tekemällä jonkun %-progressiosuunnitelman joka kattaa tietyn ajan jakson, joku tavoite samalla painolla tyyliin 2x6 tai 5x5 tai sitte ihan perstuntumalla aina kun tuntuu että raudat on liian kevyet.

Mut miten aloittelijan kannattaa tehä ? Miks kun kerrotaan ja postaillaan aina ohjelmia nii porukka harvemmin kiinnittää tohon asiaan huomiota, eikö toi kumminkin ole tärkeä tekijä ?

Jos kroppa on mennyt säästöliekille, niin voiko sitten laihtua jos lisäisi vähän ruokailua?

Ja semmoinen vielä, että onko muuten dietillä (ei keto) niin aamumurot pannassa? Aika paljonhan niissä on hiilareita...

Jos kroppa on mennyt säästöliekille, niin voiko sitten laihtua jos lisäisi vähän ruokailua?
Kunnon mättöpäivä saa luultavasti sen aineenvaihdunnan takaisin käyntiin ja sen jälkeen jatkat dieettiä ihan normaalisti.
Jani_88 sanoi:
Ja semmoinen vielä, että onko muuten dietillä (ei keto) niin aamumurot pannassa? Aika paljonhan niissä on hiilareita...
Riippuu vähän muista ruokailuista eli paljon saat hiilareita sitten muulloin ja myös aerobisen määrästä ja sun kulutuksesta noin yleensä.

2x6 penkki

koitin haulla ettiä varmistukseks kunnon selitystä tästä mutten ees sellasta löytäny :D joten seuraa tyhmääkin tyhmempi kysymys..

eli.. kuuluuko 2x6 tehä sillai että jos ekalla tulee, toisella ei -> pidetään samat painot. jos tulee molemmilla kerroilla -> JO HETI ens kerraks 2,5 lisää?

ihmettelen tässä siis vaan sitä että tällä tyylillä on pakko jäädä nostoja puolimatkaan? koska eikö oo epätodennäköstä että se 2,5 tulis joka viikko, joten tarvitaan pakollinen varmistaja ettei jää painojen alle, ja kun nostoa ei ylös saa pidetään samat painot enskerralla, joka kerta jäädään painojen alle kunnes se sitten joskus tulee ja taas alkaa sama? :nolo:

saiskoha joku tästä selvää.. :D

Back
Ylös Bottom