Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kysymys penkistä ja progressiosta:
Treenaan 4-jakoisella, eli penkkiä teen kerran viikkoon. Aloitin juuri uuden rintaohjelman, joka näyttää seuraavanlaiselta: Tasapenkki (5*5), vinopenkki kp (3*6-10), ristikkäistalja tai flyesit (3*6-10). Onko tuo penkkisysteemi ok, vai suosittelisitteko jotain muuta systemaattista lähestymistapaa penkkituloksen nostamiseen? Millainen progression pitäisi olla, eli kuinka paljon lisäystä kerralla painoihin jne..

Mä sain ainakin 4-jakosella ohjelmalla hyvin tulosta penkkiin Miken 2x6 -systeemillä. Eli rinnan treenasin maanantaina, penkki 2x6, vinopenkki kp 4x6-10, ristikkäistalja 3x8-12. Torstaina sitten ojentajat ja olkapäät. Olkapäille pystypunnerrusta & vipareita ja ojentajille lankkupenkkiä/kapeeta penkkiä. Kovan ojentajaliikkeen jälkeen vielä pari liikettä, esim. ranskalaiset ja pushdown taljassa. 3 sarjaa tuntu aika passelilta.

Tuli tässä mieleen kun keitin kananmunia äsken, että mikä olisi sopiva/sallittu määrä syödä munia päivässä / viikossa? Kananmunathan nostavat kolesterolia käsittääkseni..

Mites toi palautusjuoman ja muun ravinnon nauttiminen treenin jälkeen..

Palautusjuomana vaikka ihan 40g proteiinia 40g hiilareita noin 30min treenin jälkeen?

Mites toi seuraava ruoka pitäs sit treenin jälkeen sijottaa(treenit on illalla klo 6-7.30pm) ja pitäskö siihen tunkee jotain lisäprotskuu/paljon protskuu tai lisähiilareita/paljon hiilareita tahi jopa rasvoi? Vai rasvat vaan ennen nukkumaan menoo iltapalan kanssa?

Mites toi palautusjuoman ja muun ravinnon nauttiminen treenin jälkeen..

Palautusjuomana vaikka ihan 40g proteiinia 40g hiilareita noin 30min treenin jälkeen?

Mites toi seuraava ruoka pitäs sit treenin jälkeen sijottaa(treenit on illalla klo 6-7.30pm) ja pitäskö siihen tunkee jotain lisäprotskuu/paljon protskuu tai lisähiilareita/paljon hiilareita tahi jopa rasvoi? Vai rasvat vaan ennen nukkumaan menoo iltapalan kanssa?

Palkkari HETI treenin jälkeen. Palkkariin vaikkapa 1dl heraa ja 1dl maltoa, eli se tekee 30g heraa ja 50g maltoa. Palkkarista sitten 1-1,5h jälkeen reilusti kunnon safkaa naamariin. Ihan normi ateria eli ainakin 30g protskua ja treenin jälkeen on hyvä nauttia myös reilusti hiilareita. Ennen nukkumaan menoa kannattaa sitten syödä protskua ja rasvaa. Mulla menee ainakin yöpalana yleensä purkki tonnikalaa ja 3rkl rypsäriä.

Palkkari HETI treenin jälkeen. Palkkariin vaikkapa 1dl heraa ja 1dl maltoa, eli se tekee 30g heraa ja 50g maltoa. Palkkarista sitten 1-1,5h jälkeen reilusti kunnon safkaa naamariin. Ihan normi ateria eli ainakin 30g protskua ja treenin jälkeen on hyvä nauttia myös reilusti hiilareita. Ennen nukkumaan menoa kannattaa sitten syödä protskua ja rasvaa. Mulla menee ainakin yöpalana yleensä purkki tonnikalaa ja 3rkl rypsäriä.

Asia pihvi. ja kitoos :)

Tuollakaan ei ollut ensimmäistäkään nimenomaan etuolkapäille suunnattua venytystä. Venyvätkö ne sitten rintaa venyttäessä? Luulisi niillekin jotain hyviä venytyksiä löytyvän.

hmm...mä oon aina tehny ton mukaan mitä tuolla oli..täytyy kyl sit kysyy tätä samaa sitten et mikä venyttää etuolkapäitä:)

Pistetään tämä nyt tänne. :nolo:

Elikkä ostin jotain magnesia350 magnesiumtabuja. Niin tossa lukee, että yhessä mötikässä olisi 350 mg mankkuu ja pitäsi ottaa 1 per pvä. Olisko liikaa jos ottaisi 2, kun jotenkin tuo 1 tuntuu pirun vähältä.

Ja sit vielä fiksumpi kyssä, eli noi on pureskeltavia tabuja, nii voiko ne vaan nielasta, kun ei jaksais jauhaa :D

Pistetään tämä nyt tänne. :nolo:

Elikkä ostin jotain magnesia350 magnesiumtabuja. Niin tossa lukee, että yhessä mötikässä olisi 350 mg mankkuu ja pitäsi ottaa 1 per pvä. Olisko liikaa jos ottaisi 2, kun jotenkin tuo 1 tuntuu pirun vähältä.

Ja sit vielä fiksumpi kyssä, eli noi on pureskeltavia tabuja, nii voiko ne vaan nielasta, kun ei jaksais jauhaa :D

Mulla on samoja tabuja. Voit nielastakin, se lukee muistaakseni siinä purkin kyljessäkin. 1 päivässä riittää ainakin mulla ihan hyvin. Millasia oireita sulla sitten tulee ilman magnesiumia tai jos otat vaan yhden päivässä? Itsehän aloin noita käyttämään joskus lihasten nykimisen takia mikä johtui magnesiumin puutteesta.

Mulla on samoja tabuja. Voit nielastakin, se lukee muistaakseni siinä purkin kyljessäkin. 1 päivässä riittää ainakin mulla ihan hyvin. Millasia oireita sulla sitten tulee ilman magnesiumia tai jos otat vaan yhden päivässä? Itsehän aloin noita käyttämään joskus lihasten nykimisen takia mikä johtui magnesiumin puutteesta.

Edellisiä tabuja piti ottaa 4 päivässä, siitä vaan ajattelin. Mutta näissä taitaakin olla enemmän mg per kapseli. En muista edellisten määrää.

Kiitti vastauksesta.

Etuolkapäiden venytysliikkeitä:

http://www.exrx.net/Stretches/DeltoidAnterior/Doorway.html
http://www.exrx.net/Stretches/DeltoidAnterior/Lying.html
http://www.exrx.net/Stretches/DeltoidAnterior/Wall.html

Toi www.exrx.net on kyllä sellanen sivusto mihin kannattaa jokaisen alottelijan ja vähän edistyneemmänkin punttaajan tutustua. Sieltä löytyy vastaus aika moneen kysymykseen mitä tässäkin ketjussa usein kysellään.

Donnii täältähän löytyy!:worship: täänks!

Sellasta kysyisin että kuinka pitkälle rintareenissä riittää pelkkä penkki ja vinopenkki.vähän ollu onkelmia olkapäiden kanssa ja nyt vasta päässy taas tosissaan tekemään rintaa.ristikkäistalja mahdollisuus on joten sitä nyt sitte ainaki :) mut onko rinnan kehittyminen mahdollista pelkästään penkin eri variaatioilla? käsipainoilla voisi kanssa alkaa pikkuhiljaa kokeilemaan.niillä vaan viimeksi meni toinen olkapää sököksi niin tuntuu paremmalta tehdä vaan tangolla.

Käsipainojen pitää olla hyvin kontrollissa, jottei pääse olkapäät paukkumaan. Tuo penkin ja vinopenkin riittäminen/riittämättömyys on mielipidekysymys. Omasta mielestäni penkit riittävät rintatreeninä, rinta pakkaa olemaan yksi niistä harjoitetummista lihaksista hauiksen ohella miksihän?:david: Hyviä rintaliikkeitä IMO on juuri ristikkäistalja ja vanha kunnon pec deck. http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/LVPecDeckFly.html

Back
Ylös Bottom