Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kumpi on tärkeämpää: se että keskittyy perusliikkeisiin vai se että ottaa mukaan myös vähän erikoisempiakin liikkeitä vaihtelun vuoksi. Itse treenaan kotona eikä mulla ole paljoakaan laitteita joten olis pakko ottaa mukaan näitä vähemmän käytettyjäkin liikkeitä että liikkeisiin sais vaihtelua. Toisaalta taas suositellaan pelkkiin perusliikkesiin keskittymistä. Kuinka siis kannattais tehdä?

Teet vaan ahkerasti niitä perusliikkeitä. Treenaamalla kovaa ja järkevästi pelkillä perusliikkeillä saat hyvää tulosta aikaan. Jos treenaat vielä jollain tosi harvajakosella ohjelmalla esim. koko kroppa kerralla vaikka kolmesti viikossa ni ei tarvi paljoa muuta kun perusliikkeitä käyttääkään. Joku suunniteltu progressio vaan mukaan niin se on siinä.

Miitä tarkoittaa 7-jakonen ohjelma? Menee yli ymmäryksen...

No kroppa jaettu 7-osaan, eli tehdään jo melkein kaikki liharyhmät omana päivänään. Menee jo aika järjettömyyksiin tuollainen. Esim. vaikka tällainen voisi olla:

1. Etureidet
2. Rinta
3. Selkä
4. Takareidet
5. Ojentjat
6. Olkapäät
7. Hauikset

Saahan tosta 9-jakosen kun pistää vielä pohkeet ja vatsat omalla päivälleen ja voihan sitä halutessaan ottaa forkuillekin oman päivän niin pääsee täyteen 10-jakoon. :D

Insuliiniresistenssistä riippumatta, ne hiilarit mitkä on hitaita on kaikilla hitaita ja päinvastoin, eikö? E-mies, onko ihan muuten vaan insuliineja ja sokereita mittailtu huvin vuoksi, vai onko diabetes tai jotain?

Voidaan tietysti sanoa, että korkeamman GI:n hiilari on nopeampi kuin matalamman. Tämä ei ole henkilöstä riippuvaista. Samoin kuin 150kg maksimikyykky on painavampi kuin 140kg. Mutta koska ideana on vältellä äkillisen verensokeripiikin seurauksena syntyvää hypoglykemiaa, pitää kyetä sijoittamaan itsensä oikein siihen sokeritaulukkoon(ja tässä kohtaa insuliini tulee mukaan ja homma muuttuu yksilökohtaisemmaksi). Jos tietyn tasoinen GL aiheuttaa sinulle hypoglykemiaoireita, niin silloin tuo GL-taso on juuri sinulle liian korkea.

Mulla ei ole diabetestä, enkä ole mittauttanut sokereita, tai insuliineja.
Seuraan syömisiäni ja yritän kuulostella kropan vastetta.

Niin mutta kysyäkin piti.
Monissa liikeohjeissa(esim. alatalja ja kulmasoutu) neuvotaan välttämään olkapäiden "roikottamista". Osaisiko joku mallintaa tätä hieman syvällisemmin sananmuodoin?

Viimeksi muokattu:
blaa blaa
Kovasti kyllä täytyy epäillä tuota hirveää verensokeripiikkiä jonka kaurapuuro sinulle aiheuttaa, ainakin jos sellaista ei oikasti ole missään mittauksissa todettu.
Tuskin ihmiset ihan näin yksilöllisiä kuitenkaan ovat (terveet ihmiset ainakaan)

Kannattaako niitä sarjamääriä välillä nostaa? Hulkin mukaan se on tärkeää lihasten kasvun kannalta, mutta mulla tulisi etenkin jalkatreeniin ehkä liikaa sarjoja, jos lisäisin jokaiseen liikkeeseen yhden sarjan lisää. Nyt niitä sarjoja on 25 ja 31:teen kasvaisi. Tein ohjelman Timba79:n mallin mukaan ja lisäsin vielä pakaroille yhden liikkeen. Onko sekään järkevää, vai tuleeko kyykyissä ja SJMV:ssä jo tarpeeksi rasitusta pakaroille?

oon huomannu että treenin jälkeen alkaa väsyttämään aika lailla(jos menisi sänkyyn pitkäkseen, niin uni tulisi varmasti heti). Monen suusta oon kuullu kylläkin toista(?) onkohan tähän mitään luonnollista selitystä? :D

oon huomannu että treenin jälkeen alkaa väsyttämään aika lailla(jos menisi sänkyyn pitkäkseen, niin uni tulisi varmasti heti). Monen suusta oon kuullu kylläkin toista(?) onkohan tähän mitään luonnollista selitystä? :D

No mitä oot kuullut niitten muitten suusta? Mun mielestä tuo on ihan luonnollista, että jos tekee vaikka kovan treenin niin sen jälkeen väsyttää :D

Oon muuten tehny nyt sillai vatsoja, että on ekaks viiden kilon, sit 7,5 kiloo ja lopuks kymmenen kilon levypaino sylissä roomalaisessa penkissä, niin millaisia sarjoja kannattais tehdä?

En meinannut koskaan saada kunnon poltetta vatsoihin oikein millään konsteilla, mutta tolla tyylillä tuntuu että jotakin on tullut vatsoilla tehtyä :evil:.

Lihasta nimenomaan, vaikka dietillä oonkin, mut kyllähän ne (kait :nolo: ) sieltä tulee ku tarpeeks kovaa tekee :evil:

Elasto on kyllä jeesannut mua niin paljon näissä jutuissa, että oon sulle joulukinkun kyllä auki :D

No pistähän tulemaan ni saadaan vähän lihaa tähänkin kynikseen. :D

:lol2:, mut siis eikö kuulostaisikin mahdolliselta että vaikka dietillä ollaan, niin tarpeeksi kovalla vastuksella ne palat sieltä esiin kaivetaan?

No siis kyllähän alottelija pystyy rakentamaan lihasta samalla ku polttaa rasvaa. Näin ainakin olen kuullut, joku voi korjata jos oon ihan kujalla. Ainakin ite sain joskus alkuaikoina rakennettua jopa kymmenen kiloa tiukkaa lihasmassaa vaikka söin ku pikkulintu. Muutenkin jos nyt vasta oot alkanu niitä vatsoja kunnolla treenaamaan ja aikasemmin se on ollu vaan sellasta :kakka:-treeniä ni luulis tulosta tulevan vaikka olisitkin dieetillä. Ei ehkä kovin pitkään tai paljoa, mutta edes jotain. Ja ainakin saat kunnon treenillä sitten dieetillä ylläpidettyä niiden vatsalihasten kokoa paremmin jos ei muuta.

Oon mäkin kuullut tosta että aloittelija pystyy saamaan miinuskaloreillakin lihasta. Mut veikkaan et oon mennyt ton "aloittelija" -vaiheen yli. (en siis tarkoita että olisin muka treenannut 10 vuotta, etten olis enää olis aloittelija). Olen siis aloittelija, mutta se on kait sillai että ihan alkuvaiheessa pystyy saamaan lihasta miinuskaloreilla... Voin muistaa väärinkin..

Noh, kokeilemalla selvii. Nyt vaan kovaa vatsatreeniä ja katot sitten tuleeko tulosta vaikka ootkin dieetillä. Ainakin sitten ku pääset taas plussalle ni kevyesti plussalla eteenpäin ja jatkat sitä kovaa vatsatreeniä ni luulis tuottavan tulosta.

Jep. Ja sit on tarkoitus todellakin bulkata maltillisesti plussakaloreilla.
Tuskin enää ikinä sellasta sikabulkkia. Ja ehkä sylkitystä joskus. Katsotaan mitä kivaa elämä tuo tullessaan. ;)

Kun salilla tekee vatsoja nii kannattaisko tehä vinoja vatsalihaksia vaikka tekemällä vatsat kiertämällä esim. jokatoisella kerralla?

Back
Ylös Bottom