Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko sellanen totta, että kun treenaa jalkoja (jalkaprässi, reiden ojennus, reiden koukistus, pohkeet) n.8-12 toistoilla massapainotteisesti niin tulee ns. "puujalat" ? Eli aerobisessa motoriikka, nopeus ja ketteryys ym. kärsii ? Tällästä kaverit on mulle usein sanonnu, kun jalkoja treenaan. Joku ristiriita tässä pitää olla nimittäin Roberto Carloksella on iha älyttömän kokoset jalat ja silti se on nopee,ketterä ym. :D

fdsa sanoi:
Kuinka alas painot kannattaa laskea kp pystypunnerruksessa?
Niin alas ettei tee vielä kipeää. Silti niitä ei välttämättä kannata ihan niin alas laskea kuin pystyy, vaan jonnekin korvien-leuan seudulle.

Kysynpä nyt vielä mieltä askaruttavan kysymyksen, eli onko olemassa "sääntöä" että miinus 1cm vyötäröltä vastaa noin yhtä kiloa?

Kysynpä nyt vielä mieltä askaruttavan kysymyksen, eli onko olemassa "sääntöä" että miinus 1cm vyötäröltä vastaa noin yhtä kiloa?

Voisi ehkä toimia jollakin, jolla on paljon extraa (ja vain tiettyyn pisteeseen asti). Enpä silti lähtisi tuollaista miksikään säännöksi kutsumaan.

Tullapa tässä mieleen, miksi ne pakkotoistot on huonoa voiman kannalta ? Tossa muutama päivä sitten oli rintapäivä, ja tein sitten penkkiä siinä ja pyysin erästä salituttua varmistamaan. Noh en saanut sarjaa loppuun joten laskin raudan rinnalle ja sanoin että "ota pois". Tyyppi sitten kysyi että miksen tehnyt pakkotoistoja, että nehän sitä voimaa tuo. En sitten viitsinyt sanoa mitään vastaan, vaikka muistin täältä lukeneeni että pakkotoistot nimen omaan vievät sitä voimaa.
Eli mikä se on se selitys sille, miksei voimanhakujumpassa kannata tehdä pakkotoistoja ?

Nii se tais ollakkin...

Toinen kysymys : minkälaista ohjelmaa suositellaan käytettäväksi urheilijoille, tässä tapauksessa nyt pesäpalloilijoille. Pitäskö ohjelman sisältää pitkiä vai lyhyitä sarjoja ? En nyt oikeen osaa kysyä oikeita kysymyksiä, joten jos joku voisi auttaa :P. Ohjelmaa ei siis tarvitse tehdä, vähän vaan neuvoa sarjoissa ja treenauksessa yleensä.

Katsoin tuossa, että massaa kasvattavien palautusjuomien protskujen ja hiilareitten suhde on n. 1:1,35. Mulla on itselläni kotona malto6:sta, ja hera80:sta, molempia pussillinen. Miten saan sekoitettua siitä itselleni sopivan massapalkkarin?

Katsoin tuossa, että massaa kasvattavien palautusjuomien protskujen ja hiilareitten suhde on n. 1:1,35. Mulla on itselläni kotona malto6:sta, ja hera80:sta, molempia pussillinen. Miten saan sekoitettua siitä itselleni sopivan massapalkkarin?

Ei se noin tarkkaa ole. :D Se, että tuleeko massaa riippuu täysin päivän kokonaiskaloreista suhteessa sun kulutukseen. Eli kyllä sä saat massaa vaikka se palkkarin proteiinien ja hiilarin suhde olis 1:1,34 tai 1:1,36. :D Laitat niitä molempia jauhoja sinne sheikkeriin vaikka 1dl. Se tarkottaa sitä, että heraa tulee ~30g ja maltoa ~50g. Se on ihan OK satsi.

Käyn salilla 3 krt viikossa,niin haluan vetää vielä siihen päälle lenkkejä niin kuinka monta lenkkiä viikkon on suositeltava määrä?vai kannattaako niitä lenkkejä vetää?

Aloin miettiin et jos desi kuivaa riisiä painaa n. 85g, niin paljon se sit painaa keitettynä? Mulla on semmonen mutuilu tohon et se triplais painonsa.
Entä makarooni?

Searchilla kokeilin ettiä mut ei oikeen vastausta löytyny.

ps. pyydän anteeksi tyhmyyttäni (väsymystä eilisestä) :)

Aloin miettiin et jos desi kuivaa riisiä painaa n. 85g, niin paljon se sit painaa keitettynä? Mulla on semmonen mutuilu tohon et se triplais painonsa.
Entä makarooni?

Searchilla kokeilin ettiä mut ei oikeen vastausta löytyny.

ps. pyydän anteeksi tyhmyyttäni (väsymystä eilisestä) :)

miksi haluat tietää paljonko se painaa keitettynä ? en näe yhtään järkevää perustelua..

Työaikoihin tuli hieman muutoksia ja treeniaikojakin olisi nyt tarkoitus muuttaa.
Tähän asti olen treenannut 2-jakoisella ohjelmalla kropan kaksi kertaa viikossa läpi. Treenit maanantaina, tiistaina, torstaina ja perjantaina.

Viikonloppuisin en pääse menemään salile ja maanantaillekin tuli este. Ajattelin treenata tästä lähtien samalla systeemillä mutta päivät olisivat tiistai, keskviikko, torstai ja perjantai. Sunnuntaista maanantaihin olisi sitten lepoa.

Mitä mieltä olette tuosta? Tuleeko liian paljon treeniä putkeen ja sitten taas liian pitkä tauko? Vai voisiko tuo toimia?

Työaikoihin tuli hieman muutoksia ja treeniaikojakin olisi nyt tarkoitus muuttaa.
Tähän asti olen treenannut 2-jakoisella ohjelmalla kropan kaksi kertaa viikossa läpi. Treenit maanantaina, tiistaina, torstaina ja perjantaina.

Viikonloppuisin en pääse menemään salile ja maanantaillekin tuli este. Ajattelin treenata tästä lähtien samalla systeemillä mutta päivät olisivat tiistai, keskviikko, torstai ja perjantai. Sunnuntaista maanantaihin olisi sitten lepoa.

Mitä mieltä olette tuosta? Tuleeko liian paljon treeniä putkeen ja sitten taas liian pitkä tauko? Vai voisiko tuo toimia?

Mun mielestä ihan liikaa tulee treeniä kun putkeen teet 4 päivää.Pidä ennemmin vaikka keskiviikko tai torstai vapaana, koska 2 treeniä putkeen on aika maksimi, koska jos teet 3-4 treeniä peräkkäisinä päivinä niin oot aika väsyny torstaina ja perjantaina.Keho ei ehdi palautua mitenkää tuosta tiistain ja keskiviikon treenistä, jos meinaat vielä torstaina ja perjantaina treenata.
Ratkaisu tähän olisi 3 treenikertaa viikossa joko tuolla että ti ja ke treeni, to lepopäivä ja pe treeni tai ke lepo ja to treeni. Tai sitten otat vaa jostain sen ajan viikonlopulta siihen treenikertaan.Mutta järkevintä on mennä että 2 treeniä ja 1 lepo systeemillä.

mikä olisi hyvä latsien massaliike sillä treenaan himassa eikä siellä löydy kuin iso tanko ja käsipainotanko joten ylätaljaa ei oo mikä vois korvaa sen?

Back
Ylös Bottom