Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Oho tulipas pitkä teksti, paljon paskaa ja mahdollisesti hieman off-topiciakin. Ehkä olisi pitänyt postata treeniohjelmat arvosteluun-topiciin mutta tänne nyt päätyi joten olisin todella kiitollinen kaikesta avusta.

Ota tuolta FAQ threadista valmis treeniohjelma ja toteuta sitä systemaattisesti. Korvaa kaikki laitteet vapailla painoilla ja keskity tehokkaisiin perusliikkeisiin. Maastaveto, kyykky, hauiskääntö, pystypunnerrus, penkkipunnerrus, leuanveto ja näiden tueksi pienissä määrin muita "pienempiä" liikkeitä.

Laita myös ravintopuoli kuntoon (riittävä energian, etenkin hyvien rasvojen ja proteiinin saanti) ja vedä joka treenin jälkeen palautusjuoma jos et ole tätä jo tehnyt. Lisäravinteista ja vitamiineista on myös hyötyä. Tärkeimmät C,B vitamiinit joiden tueksi joku multivita paketti, sekä illalla sinkki ja magnesium.

Noh, ongelmani on lähinnä se etten koe kehittyväni paljoakaan. Tai siis jalat, selkä ja vatsakin voivat oikein mukavasti, mutta tuo päivä ykkösen treeni ei oikein tunnu tuottavan tulosta siinä mielessä mitä haluan. Tiedän toki että yhdeksässä kuukaudessa saattaa minun ikäiseni sällille (17v) olla vaikea saada mainittavia tuloksia aikaan, mutta kun pituuskasvukin on jo aikoja sitten loppunut (Olen noin 182 cm). Kun painokin pysyy vain samassa (73 kg) eikä nouse vaikka miten paljon ahtaisin ruokaa itseeni niin olen alkanut miettiä josko harjoitusmenetelmissäni olisi jotain väärää. Tiedän toki että lihasten kasvua avittavat lähinnä keskipitkät sarjat, noin 6-12 toistoon ja tämän pituisissa olenkin pyrkinyt pysymään.
.

Jos paino ei nouse et syö tarpeeksi. Treeni vaikuttaa vain siihen tuleeko lisäkilot fläsänä vai lihaksena. En tiedä miten nopeasti olet kasvanut, mutta on myös mahdollista että kasvat yhä pituutta. Tämä tarkoittaa, että pitää syödä todella paljon kaloreiden plussalle saamiseksi. Öljyllä, pähkinöillä ja rasvaisella juustolla saa mukavasti energiaa, notta niitä naamaan.

Tarkoitatko nyt EZ-tankoa eli kulmatankoa eli mutkatankoa? Siis sellaista W:n muotoista pikkutankoa? En ole ikinä nähnyt kenenkään kyykkäävän sellaisella, enkä kyllä sitä sinullekaan suosittele.

Joo no tuommosella mulla täytyy nyt kyykätä ja mavettaa ja kulmasoutu jne...ei ole kunnollista tankoa. Mutta ei tuohon paljoa etes painoja mahdu niin tuskin se niin haittaa.

Kiitoksia kuitenkin selventävistä vastauksista!

Joo no tuommosella mulla täytyy nyt kyykätä ja mavettaa ja kulmasoutu jne...ei ole kunnollista tankoa. Mutta ei tuohon paljoa etes painoja mahdu niin tuskin se niin haittaa.

Kiitoksia kuitenkin selventävistä vastauksista!

Ei se tanko paljo maksa

Ihan vain mielenkiinnosta seuraavaa. Ehkä tyhmä kysymys mutta tässä mielentilassa (pieni väsmys) se vaikuttaa kohtuu järkevältä. Mietin tuossa vartalon muokkaamista sellaiseksi kuin haluaa. Onko joku kehittänyt treeni ohjelmaa tms. millä saa siittä vartalosta muokattua, niin sanotusti, työmiehen lihaksikasta vartaloa? Jos kehonrakentajat hifistelevät kuin pirut, niin luulisi olevan ohjelmia millä saa vartaloa muokattua esim tämän näköiseksi sen klassisin bodarin tms sijasta

1225238~Heavily-Tattooed-Chest-and-Arms-of-Workman-at-the-Bethlehem-Ship-Building-Co-Posters.jpg

inverted Row:n suomenkielistä nimeä en tiedä mutta olisiko mikä liike hyvä korvaamaan sen 5x5 ohjelmassa?

Ohjelmassa on myös 5xPunnerruksia Failureen asti kuulostaako oudolta?

ottatteko palkkarin ennen vai jälkeen "cool-downia"?
Useat eivät varmaan edes tee cool-downia, mutta suosittelisin nauttimaan palautusjuoman ennen sitä, sillä silloin kehon katabolinen (eli lihasta hajottava) tila kestää vähemmän aikaa ja keho alkaa näinollen palautumaan aiemmin.

Mikä on cool-down? :D

Edit. Niin eli nuuska huuleen, palkkari naamaan ja helvetin kyytiä kotiin pötköttää. Jokapäivä oppii jotain uutta :D

Oisko täällä kellään vinkkiä miten vois rakentaa semmosen kyykkytelineen? Ois kiva kun vois sen avulla kyykätä eikä tarvis aina ensin nostaa niitä painoja maasta :hyper: Esim kahden puun väliin jotai härpäkettä? Jos pihalla treenaa.

Sen takia ei kovin paljon painoja voi etes laittaa eikä tuohon mutkatankoon voi laittaa...jos ostan kunnon tangon ni pitäs kyllä olla semmonen kyykkytelinekki.

Protsuksta

Minkä laista protskua meikäläisen pitäis vetää??.
haluun jonku simppelin protskun joka toimis palauttavana kanssa. et vetäisin aina salireenin jälkeen.
käyn noin 5kertaa viikossa salilla, nyt näin kesäloman aikana. normaalisti käyn 3-4 kertaa viikossa.
Mulla oli tossa sellanen ku Hera80 käytössä mut tuupas loppumaan joten pitäis ostaa lisää mut en tiiä onko se just mulle sopivaa??. mitäs te tuumaatte? pitäiskö ostaa sama pötikkä jauhoo vai jotain muuta.
Isoveli vetelee jotain G-massaa joka maistuu iha paskalta ja taitaa olla enemmän painon hankintaan se,
et se ei oikein iske meikäläiseen

Palkkariks vaa heraa ja maltoa sikinsokin ja puhelinta kohti. Eli muista ne hiilarit myös sinne.

saliohjelmassa ei ole juurikaan huomautettavaa, siksi siihen ei kukaan siis ole vastannutkaan. Itse tulisin kenties toimeen vähemmälläkin sarjamäärällä. Tai sit pitempään jatkunut 1-jakosen veivaus vaan hämää mua jo niin paljon. Toisaalta pitäähän 3-jakosessa runnoakin sitä lihasta, kun kierto per lihas on aika pitkä.

Vaikea sanoa mitään tuohon leuanveto-ohjelmaan, kun ei tiedä, mitä siihen kuuluu. Onko toi ohjelma tyyliin pitkin päivää vetämistä vai kertaharjoituksia Kuinka kovilla tehoilla teet jne...Voihan niitä leukoja tehdä vaikka joka päivä tai ainakin joka toinen, jos tehot suhteuttaa treenikertojen määrään palautusten puitteissa. Etenkin volyymipainoitteisessa treenissä tehdään juuri näin. Esim. 14x5 per päivä ja jokainen sarja on kevyt. Hermotustreeniä siis. Ja viikottain koitetaan nostaa työn määrää vaikka lisäämällä yhden toiston jokaiseen sarjaan. Sit tehopainotteisemmassa voi noi treenikerrat olla siinä 3-2 per viikko salin yhteydesssä ja sarjat aika tiukkoja, lisäpainot peliin. Näin saa syklitykset mukaan ja saa vaihtelua, joka on yks tärkee tekijä kehityksen kannalta. Joku pari kuukautta tai enemmän jos veivais tuolla volyymin kasvatukseen tähtäävällä treenillä ja sit vaihtais. Yksi noista kolmesta treenikerroista voisi olla kevyempi, kun tekee tehopainoitteista treeniä.

Tosin itse ehkä jättäisin salilla yläältä tulevat selkäliikkeet pois, jos kerta kotona veivataan leukoja. Tee salilla sit mieluummin alhaalta tulevia vetoja, kulmasoudut, alataljat ym. Saat lihaa myös lapojen väliin, jolloin ryhti ei painu kasaan. Treenin painottaminen pelkästään leukoihin ja työntäviin liikkeisiin ajaa usein ryhdin huonoks.

Helpottais neuvomista, jos tietäis enemmän. Noilla infoilla, joita postissas annat, ohjelma kuulostaa hyvältä.

Tee vain tuossa järjestyksessä. Isot liikkeet eka ja apuliikkeet sit viimeiseks
Tossa on toi leukojen veto -ohjelma: http://twentypullups.com/.
Elikkä lyhyesti 3 krt vkossa 5 sarjaa. En painota leukoihin, olin vaan utelias ja halusin testata tota hommaa :D ja siksi kysyinkin miten se vaikuttaa selkätreeniin. Eli jätän siis leviän otteen ylätaljan pois ainoastaan? Kuinka tärkeää on alaselän treenaaminen, pitäisikö reenata sitä vielä erikseen vai saako se tarpeeksi jo rasitusta?

Ihan vain mielenkiinnosta seuraavaa. Ehkä tyhmä kysymys mutta tässä mielentilassa (pieni väsmys) se vaikuttaa kohtuu järkevältä. Mietin tuossa vartalon muokkaamista sellaiseksi kuin haluaa. Onko joku kehittänyt treeni ohjelmaa tms. millä saa siittä vartalosta muokattua, niin sanotusti, työmiehen lihaksikasta vartaloa? Jos kehonrakentajat hifistelevät kuin pirut, niin luulisi olevan ohjelmia millä saa vartaloa muokattua esim tämän näköiseksi sen klassisin bodarin tms sijasta

1225238~Heavily-Tattooed-Chest-and-Arms-of-Workman-at-the-Bethlehem-Ship-Building-Co-Posters.jpg

Lihaksen kasvatuksesta on kysymys yhtä kaikki, ja silloin sun on vain treenattava kovaa sen eteen. Ei oo olemassa mitään erilaisia tapoja treenata erilaisia lihaksia, vaikka toki ohjelmia on joka lähtöön. Palstalta löytyy paljon ohjelmia, joista valita mieleisensä mutta suosittelen ihan semmosta perustreeniä alkuun jollain harvajakoisella ohjelmalla. Paljon perusliikkeitä (kyykky, penkki, maastaveto, kulmasoutu, leuanveto, pystypunnerrus...)

Vahingossa et voi lihaksia liikaa saada, vaan yleensä useamman vuoden määrätietoisella massapainotteisella treenillä voit saada lihaksikkaan olemuksen, ja koska et ilmeisesti halua näyttää liian tiukalta (bodarimaiselta) niin sitten saa sopivasti olla rasvaakin päällä. Unohda siis nuo hassut ennakkoluulot jostain bodarien treenistä ja muusta lihastenkasvatuksesta... Ja muista että ruokavaliolla on yhtä iso osuus onnistumiseen kuin itse treenilläkin.

Oisko täällä kellään vinkkiä miten vois rakentaa semmosen kyykkytelineen? Ois kiva kun vois sen avulla kyykätä eikä tarvis aina ensin nostaa niitä painoja maasta :hyper: Esim kahden puun väliin jotai härpäkettä? Jos pihalla treenaa.

Sen takia ei kovin paljon painoja voi etes laittaa eikä tuohon mutkatankoon voi laittaa...jos ostan kunnon tangon ni pitäs kyllä olla semmonen kyykkytelinekki.

osaatko hitsata?

Back
Ylös Bottom