Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko viparit taakse olkapääliike?

Ja onkohan sopivasti treeniä kun nykyään teen olkapäät jalkojen kanssa:
Kohautukset 3x10
Viparit eteen 2x8
Viparit taakse 2x8

Onko viparit taakse olkapääliike?

Ja onkohan sopivasti treeniä kun nykyään teen olkapäät jalkojen kanssa:
Kohautukset 3x10
Viparit eteen 2x8
Viparit taakse 2x8
Ensimmäiseen: kyllä on, tosin kannattaa kääntää ne käsipainot "pystyyn", niin ottaa paremmin olkapäihin, eikä rasita mm. epäkkäitä niin paljon.

Lisää vielä tuohon treeniin pystypunnerrukset viparit eteen tilalle. Aika hömppä-liike tuo viparit eteen, ei ainakaan parhaimmasta päästä. Koita myös vaikkapa vuoroviikottain face-pullia ja pystysoutua, edellämanittu on myös kurko liike alataljassa tehtynä.

Kannattaa bodymasa laittaa viparit eteen tilalle viparit sivulle ja viparit taakse, vaihtaa facepull:in tai, kuten weiland kirjotti, vaihdella facepull:ia ja viparit taakse viikottain. Ne Sivuolkapäät on tärkeimmät olkapäissä. Etuolkapäät saa tarpeeks rasitusta mm. punnerrusiikkeissä

Edit: Hidas...

dieetillä ollessa päällä kannataisiko vaihtaa saliohjelmaohjelma kolmijakoisesta kaksjakoiseen ja käydä se vaikka läpi muutaman kerran viikossa ja lisätä aerobista mm. lenkkeily/hiihto?

Joo kiitoksia vastanneille.. Nyt kun tunnustelee latseja niin kyllähän niitä vähän aristaa eli ei ihan harakoille kuitenkaan mennyt nuo selkäliikkeet.. Antaa nyt edes jotain toivoa :rolleyes:

Penska: Pitänee kokeilla nuilla sun ohjeilla.. Vielä varmistus tuohon tankoon eli v-tangosta kai oli kyse?

Ihan varmistukseksi tarkoitan juurikin, että ei siis se todella kapea /\ -kahva, vaan semmonen oikeen leveä kolmiomalli. Eli siis sanotaan vaikka että useiden ihmisten harteita leveämpi :rolleyes: .

Vaihtoehtona on toki se peruskahva, joka on hyvin suoranoloinen ja siinä tulee pakollinen tunne vetää se aivan rintaan saakka IMO. Mutta siis tämän muotoinen /\ kahva, joka toki menee enempi leveyssuunassa eli teet sitä leveällä otteella (piti toistaa monta kertaa, että varmasti menee perille).

Sillä tulee semmonen venytys aika hyvin ja ikäänkuin "laahaamisen" tunne tulee tuolla tehdessä. Rennosti menee ja olenkin nousemassa painoissa. Ei siis mitään huijausta, vaan paljon mukavempi tehdä. Liian suoralla kahvalla se on liiallista rykimistä, koska sitä vedetään hyvinkin paljon käsivarsilla IMO.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=6bkvyczKX9o&feature=related
Tuossa on neutraalin ylätalja 172,5kg, ei mikään 120kg öhöm anteeksi vaan. Ihan asenteella minusta tekee, vaikka itse en tosiaankaan ryi noin paljon ja lasken kyllä hieman alemmas jne. Mutta tuo olikin varmaan vähän ääriyritys ja kaikillehan muodostuu oma tyyli. Jos kaverilla on tuolla tyyliin paljon voimaa niin :worship: .

Semmosta kyssäriä, että kun aloin tekemään 2-jakoisella taas, niin kannattaako mave ottaa kaks kertaa viikossa vai vain toisena päivänä? Jos sitte toisena päivänä korvais maven vähän lisäsarjoilla kulmasoudussa?

Pitäisi saada kotiin käsipainovemputteluita varten penkki. Mistä löytyisi penkille mitat (pituus, leveys, korkeus)? Tarkoitus siis olisi itse hitsata kasaan. Joku esimerkkikaaviokuva mittoineen olisi luksusta, mutta pelkillä mitoillakin tietysti pääsee alkuun.

Viimeksi muokattu:
Pitäisi saada kotiin käsipainovemputteluita varten penkki. Mistä löytyisi penkille mitat (pituus, leveys, korkeus)? Tarkoitus siis olisi itse hitsata kasaan. Joku esimerkkikaaviokuva mittoineen olisi luksusta, mutta pelkillä mitoillakin tietysti pääsee alkuun.
Haku kertoo: Punnerruspenkkin rakentaminen :o, sieltä selaamaan kuvia ja mittoja.

On tullut kotona punttia väännettyä kolmisen vuotta ja nyt olis tarkotus alkaa käymään salilla kaverin kanssa,niin mietin vaan että:
Jos joku treenaa penkkiä ja itsekkin meinasit tehdä penkkiä ensimmäisenä,niin mitä teette sen aikaa että kaveri saa penkkitreeninsä tehtyä.???
Kun ei paljoa kannata tehdä apuliikkeitä esim ojentajille ennen penkkiä. :D
Eikä viittisi kädet taskussakaan seisoskella sitä 15-30min.

On tullut kotona punttia väännettyä kolmisen vuotta ja nyt olis tarkotus alkaa käymään salilla kaverin kanssa,niin mietin vaan että:
Jos joku treenaa penkkiä ja itsekkin meinasit tehdä penkkiä ensimmäisenä,niin mitä teette sen aikaa että kaveri saa penkkitreeninsä tehtyä.???
Kun ei paljoa kannata tehdä apuliikkeitä esim ojentajille ennen penkkiä. :D
Eikä viittisi kädet taskussakaan seisoskella sitä 15-30min.

Ei voi tehdä vuorotellen? ;)

Ohjelmaa mulle

Olen siis uusi täällä, ja ajatellut hiukan aloitella treenailua tässä. Ajattelin aloittaa autotallista, josta löytyy joitain kamoja ja myöhemmin siirtyä ihan salille asti.

Eli kysymykseni kuuluukin millaisia liikkeitä minun kannattaisi lähteä tekemään autotallissa. Löytyy penkki, jonka yhteydessä tämä jalkalaite(ei hajua nimestä). Käsipainoja, tanko leukoja varten, talja.

Saisiko näillä vehkeillä aloiteltua treenausta niin, että kehtaisi mennä salillekin jonkun ajan päästä. Paras ohjelma näille on varmaankin 1 jakoinen 3x viikossa, mutta jos joku jaksaisi ehdottaa jotain ohjelmaa mitä pystyn näillä tekemään.

onko järkeä reenata selkää ja hauiksia samalla liikkeellä yhtäaikaa, esim leuanvedolla. meinaan vaan kun leuanvedot raiskaa aika lailla hauiksia kans..

Dodih, tuli sitten tännekkin eksyttyä.

15v 174cm 55kg jalkapalloa harrastan, pitäs lihaksii saada. :)
Olen tässä nyt kolme viikkoa salilla käynyt tehden penkkiä, hauksia, ojentajia, kyykkyä, pakaroita, vatsoja, selkää yms..

penkki 40kg viiden sarjoja neljä kertaa.
vatsat 5kg ja 10kg painoilla 4x10
selkä 5kg 4x20
hauis 20kg kymmenen sarjoja neljä kpl
ojentaja sama juttu
kyykky 30kg x10 x4

Miltäs toi kuulostaa?
Sitten tuohon ravintopuoleen. Olen yrittänyt syödä todella paljon lähiaikoina, raejuusto tonnikala yms.. Kannattaako ostaa mitään jauheita?
Anteeksi tietämättömyyteni. :P

15v 174cm 55kg jalkapalloa harrastan, pitäs lihaksii saada. :)
...
Olen yrittänyt syödä todella paljon lähiaikoina, raejuusto tonnikala yms.. Kannattaako ostaa mitään jauheita?

Veikkaan että sulla on sama ongelma kuin mulla oli, eli vaikea syödä riittävästi. Koitas laskea kuinka paljon kilokaloreita tulee päivän syömisistä. Sulla on pituuskasvu kesken joten epäilen että syöt liian vähän. Koita saada vaikka 2750kcal syötyä päivässä ja kato miten nopeasti paino lähtee nousemaan. Läskiä sitten tulee väistämättä jonnin verran mukana; mitä nopeammin paino nousee, sitä enemmän siitä on läskiä. Muttei siitäkään pidä huolestua, se häipyy sitten pituuskasvuun. Jollei mitään tapahdu kuukaudessa niin lisää kaloreita kehiin. Jos paino lähtee nousemaan luokkaa 3kg kuukaudessa niin sitten vähennä kaloreita. Vaikea arvioida mikä olis hyvä tahti sulle kun sun ikäisillä se pituus ja paino vaihtelee niin äkäseen.

Ravintopuolella on hyviä vinkkejä siitä mistä ne kalorit pitäisi saada; esim. maapähkinöistä saa paljon kaloreita suht terveellisesti. Laita vaikka 1dl kippo maapähkinöitä joka aamu johonkin ulottuville ja sitten kun meet nukkumaan niin kippo on tyhjä. Eli syöt niitä hissukseen pitkin päivää.

Mitä ohjelmaan tulee, niin suosittelisin ottamaan jonkun valmiin ohjelman palstalta ja tekemään sitä sellaisenaan jonnin aikaa... sitten kun kokemusta tulee niin voit itte lähteä sorvaamaan ohjelmaa sellaiseksi kuin sulle sopii.

EDIT: täältä löytyypi ohjelmia ja ruokaohjeita kans.

Viimeksi muokattu:
onko järkeä reenata selkää ja hauiksia samalla liikkeellä yhtäaikaa, esim leuanvedolla. meinaan vaan kun leuanvedot raiskaa aika lailla hauiksia kans..

Niin varmasti jos et halua tehdä hauiksille mitään eristettyä, niin kyllä se leuanveto on ihan ok.

Back
Ylös Bottom