Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos nyt oikein ymmärsin niin aloittelu vaiheessa isommat ja pidemmät punnertavat enemmän, mutta loppu peleissä rintakehän jännitys ja voima ovat tärkeämpiä, ja pituudella ei ole niin väliä(?).

pari viikkoa sitten alko esiintymään tuota vittumaista "ponnistuspäänsärkyä" eikä sen takia ole voinu käydä kolistelemassa rautoja. ööh niin tota miten fitus ton saa loppumaan !

Itse en ole kyseisestä pirulaisesta joutunut kärsimään, mutta tuossa talvella ystävälläni ilmeni vastaava ongelma. Hänellä kipu oli todella kovaa ja esti treenamista tehokkaasti. Hän taisi pitää viikon tahi kahden täyden tauon ja se tehosi.

pari viikkoa sitten alko esiintymään tuota vittumaista "ponnistuspäänsärkyä" eikä sen takia ole voinu käydä kolistelemassa rautoja. ööh niin tota miten fitus ton saa loppumaan !
Mulla on ollu sama asia... Nukutko tarpeeksi?
Koska mä kävin lääkärillä ja se sano että nuku enemmän.

Olisko ollu sama terkkari, joka sano, että proteiinit on huumeita? :D

Noh... Bodaaminen voi aiheuttaa kääpiöitymistä, ruisleipä syöpää, luistelu jalattomuutta jne. "Elämä on valintoja", sanon pelatessani lätkää ruisleipä huulessa. :rock:
Ei se ihan sanonu että proteiinit on huumeita mutta kun sanoin että syön 2g/painokilo niin se kauhistui ja sano että syöt liikaa proteiinia...

mitä meinaat kääpiöitymisellä?

Käyttääkö täällä kukaan UFS Creatinea? Ajattelin aloittaa kreatiiniin käytön ja tämä UFS Creatine on halpaa ja varmaan suht laadukastakin. Sitten vielä kysyisin, että mihin sekoitatte kreatiinia? Voiko sitä esim. laittaa proteiinin sekaan?
Kaikki kreatiinimonohydraatit on samaa tavaraa jos siinä purkin kyljessä vaan lukee 100% kreatiinimonohydraatti. Kreatiini kannattaa sekottaa palautusjuomaan eli heraproteiinin ja esim. maltodekstriinin sekaan. Jos otat kreatiinia myös välipäivinä tai tankkaat kreatiinia ja sen takia joudut ottamaan useamman kun yhden annoksen päivässä niin vesi on ihan hyvä. Jos haluat "hifistellä" ja yrittää tehostaa kreatiinin imeytymistä niin voit sekottaa sen esim. tuoremehuun tai johonkin sokerilimuun.

Tuli tämmönen juttu mieleen, että kuinka paljon kehittymiseen vaikuttaa esim. alkoholin käyttö, treenien epäsäännöllisyys tällä tarkoitan sitä että ei tule käytä aina juuri ma ke pe ja su puntilla vaan joskus kahdesti peräkkäin ja näin. Ja vaikuttaako kaikenlaisten herkkujen syöminen paljoa? että pitääkö tässä heittäytyä absolutistiksi ja alkaa tosissaan seuraamaan minä päivinä sitä salilla käy ja mitä suuhunsa laittaa kun mahdollisimman nopeaa kehitystähän sitä haluaisi :whip:, mutta ei välttämättä haluttais luopua noista asioista.

Voisko joku kertoa, että mitä kannattais syödä, kun ei voi käyttää mitään maitotuotteita. Niistä kuitenkin saa aika hyvin ravinteita punttaukseen, mutta kun niitä vaan ei voi käyttää. Niin mikä olis hyvää perus safkaa, josta sais kaikkea. En tarkoita mitään lisäravinteita, vaan jotain tavan ruokaa?

Mä tässä mietin että kun mä treenaan yhen 14 vuotiaan kansa ja käytetään kummatki lisäproteiinia ja greatiinia. haitaa noin nuorelle?

Tuli tämmönen juttu mieleen, että kuinka paljon kehittymiseen vaikuttaa esim. alkoholin käyttö, treenien epäsäännöllisyys tällä tarkoitan sitä että ei tule käytä aina juuri ma ke pe ja su puntilla vaan joskus kahdesti peräkkäin ja näin. Ja vaikuttaako kaikenlaisten herkkujen syöminen paljoa? että pitääkö tässä heittäytyä absolutistiksi ja alkaa tosissaan seuraamaan minä päivinä sitä salilla käy ja mitä suuhunsa laittaa kun mahdollisimman nopeaa kehitystähän sitä haluaisi :whip:, mutta ei välttämättä haluttais luopua noista asioista.

no eipä kannattaisi juoda. se vaikuttaa haitallisesti paljon lihaseten kasvuun. ja niitten herkkujen syöminen...hhmm..kannattaisi syödä ihan kunnollakunnon ruokaa. tai sanotaanko näin että tuo ei kuulosta ihan mun ruokalistalta=)

epäsäännöllisyys on ihan hyvä juttu. vuositolkulla samoina päivinä samat treenit tappaa kehityksen melko varmasti.

herkut kerää nätisti läskiä kyllä jos energiansaanti on lihaskasvatusta varten muuten kohdillaan.

niin se tahtoo olla alkoholin ja treenin kanssa. tahtois sekä äitiä että tytärtä yhtä aikaa ja vielä kolmessa eri asennossa samanaikaisesti...

mutta se on ihan up yours kumpaa nyt tahdot. pysytellä vanhoissa tottumuksissa vai kehittyä mahdollisimman nopeasti.

Mä tässä mietin että kun mä treenaan yhen 14 vuotiaan kansa ja käytetään kummatki lisäproteiinia ja greatiinia. haitaa noin nuorelle?
Suosittelen ennemmin käyttämään kreatiinia, voi toimia paremmin ;)

Ei noista mitään haittaa ole jos oikein käyttää, korkeintaan krea saattaa vähän aknea pukata mutta senkin todenperäisyydestä voi olla montaa mieltä.

Voisko joku kertoa, että mitä kannattais syödä, kun ei voi käyttää mitään maitotuotteita. Niistä kuitenkin saa aika hyvin ravinteita punttaukseen, mutta kun niitä vaan ei voi käyttää. Niin mikä olis hyvää perus safkaa, josta sais kaikkea. En tarkoita mitään lisäravinteita, vaan jotain tavan ruokaa?
lihaa,kalaa,kanaa,kalkkunaa,kananmunia...

Miten treenata räjähtävää nopeutta oikein? Eli siis paljon laitetaan painoa ja tehdäänkö räjähtävä liike nopeasti vai miten?

Tuossa alotin jonkun aikaa sitten salilla käynnin. 175cm/52kg on setit, penkistä se 60kg. Nyt tässä olen alotellut syömään seuraavanlaisella ruokavaliolla:

Aamupala (klo 7.00 - 9.00)
- muroja [kevyt maitoa]
- 2 leipää [kalkkunanleikettä]
- appelsiinituoremehu
- C & D vitamiinit + möllerit

Koulussa (klo 11.00)
- Lautasellinen riippumatta ruoasta
- vettä

Välipala koulussa (klo 13.00)
- Patonki, sämpylä, lihapiirakka
- mehua

Välipala kotona (klo 15.00)
- 2 leipää [kalkkunanleikettä]
- jogurttia
- kokista [light]

Päivällinen (klo 18.00)
- Munakas, kanaa, hernekeitto / joku pikaruoka, maksalaatikko
- Vihannekset
- kokis [light]

Puntin jälkeen (19.00)
- mitä? :o

Iltapala (klo 21.00)
- Muroja
- Maitokaakao
- Hedelmä

Olisiko tuosta ruokavaliosta mitään apua painon kasvattamiseen? Tavoite olisi saada lisää massaa käsiin, penkki 70kg ja paino 65kg jouluksi. :o Mietin, että mikä lisäravinne olisi sopiva tuohon puntin jälkee/ennen? Huom. tällähetkellä syöminen tosi heikkoa, nyt olisi siis siirryttävä astetta parempaan eli yllä olevaan.

Proteiinihan tuosta puuttuu lähes täysin, eli sitä joka aterialle. Lisäät joka aterialle, mitä tuohon ole listannut, vaikka purkin rahkaa/tonnikalaa/raejuustoa. Kouluruoka ja päivällinen menee varmasti noinkin, jos kunnon ateria on. Valmisruoka on vähän niin ja näin. Iltapalasta noi murot pois ja joku proteiini tilalle. Treenin jälkeen palkkariksi sopii esim. hera+malto -kombinaatio.

Back
Ylös Bottom